چین به دنبال سرمایه 40 میلیارد دلاری برای تولید تراشه داخلی است | دانش مرکز داده

این مقاله در اصل در Light Reading منتشر شد.

چین به دنبال جذب حدود 40 میلیارد دلار از طریق یک صندوق سرمایه گذاری جدید با حمایت دولتی است تا صنعت تولید تراشه خود را تقویت کند، زیرا این کشور برای دستیابی به خودکفایی در بحبوحه تشدید محدودیت های صادراتی در زمینه فناوری به رهبری ایالات متحده رقابت می کند.

رویترز گزارش داده است که صندوق سرمایه گذاری صنعت مدار یکپارچه چین (به طور محلی به عنوان صندوق بزرگ شناخته می شود) سومین و بزرگترین صندوق خود را تا به امروز با 300 میلیارد یوان (41 میلیارد دلار آمریکا) راه اندازی خواهد کرد. یکی از زمینه های اصلی سرمایه گذاری تجهیزات برای تولید تراشه خواهد بود.

رویترز به نقل از منابع ناشناس افزود که وزارت دارایی کشور قصد دارد 60 میلیارد یوان (8.19 میلیارد دلار) به سرمایه گذاری کمک کند. روند جمع آوری کمک چند ماه طول می کشد و مشخص نیست که این صندوق چه زمانی راه اندازی می شود.

این شرکت یک سرمایه‌گذار عمده در شرکت‌های بزرگ تولید تراشه چین، از جمله شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا (SMIC) و سازنده تراشه‌های حافظه فلش یانگ تسه، فناوری‌های حافظه است.

خوش بینی شناور

صندوق 40 میلیارد دلاری خوش‌بینی را در چین در مورد فشار شتابان این کشور به سمت خودکفایی در تولید تراشه افزایش داد، زیرا این خبر پس از معرفی گوشی هوشمند رده بالای هواوی میت 60 پرو در هفته گذشته منتشر شد.

با این حال، اولین گوشی بی‌صدا که بدون هیاهوی مرسوم منتشر شد، به‌عنوان اولین گوشی هوشمند هوآوی 5G با تراشه Kirin 9000s تولید شده توسط SMIC، موجی را ایجاد کرد. این ریزپردازنده اولین پردازنده‌ای است که از فناوری پیشرفته ۷ نانومتری SMIC استفاده می‌کند، که بسیاری در چین آن را نشانه‌ای از پیشرفت این کشور در ساخت اکوسیستم تراشه‌های داخلی می‌دانند.

علاوه بر این، راه اندازی هواوی میت 60 پرو نشان می دهد که سازنده گوشی های هوشمند چینی در برنامه گزارش شده خود برای از سرگیری تولید 5G و سایر تراشه های پیشرفته در اواخر سال جاری برنامه ریزی کرده است. هواوی در حال کار با SMIC برای توسعه تراشه ای با قابلیت 5G است که می تواند به تولید انبوه برسد.

عدم تعادل عرضه و تقاضا

چین استراتژی «ساخت چین» خود را در سال 2015 معرفی کرد و هدف آن تامین 70 درصد تقاضای تراشه های محلی تا سال 2025 بود.

اما ناظران صنعت در طول سال ها گفته اند که بعید است که چین به این هدف برسد. تنها در سال 2021 – دو سال پس از تحریم صادرات فناوری ایالات متحده – گزارش ها حاکی از آن است که چین بین 400 تا 430 میلیارد دلار نیمه هادی وارد کرده است. و برخی کارشناسان تخمین زدند که این کشور در حال حاضر کمتر از 20 درصد تقاضا را برآورده می کند.

همانطور که DigiTimes در ماه ژوئن گزارش داد، وی شائوجون، استاد دانشگاه Tsinghua و معاون رئیس انجمن صنعت نیمه هادی چین، گفت که عدم تعادل زیادی بین عرضه و تقاضا در بخش طراحی آی سی این کشور وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد که شرکت های نیمه هادی چینی که دارای مالکیت محلی هستند تنها می توانند خروجی ماهانه 440000 شروع ویفر در ماه (WSPM) ارائه دهند که کمتر از نیمی از نیاز ماهانه کشور یعنی حدود 1.5 میلیون 300 میلی متر WSPM است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که رشد شتابان صنعت تولید نیمه هادی چین عمدتاً به دلیل فعالیت شرکت های خارجی در داخل این کشور بوده است.

از سال 2016، شرکت های نیمه هادی متعلق به سرمایه گذاران چینی میانگین نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) 14.7٪ را تجربه کرده اند، در حالی که همتایان خارجی از تایوان، کره جنوبی و جاهای دیگر از CAGR 30٪ برخوردار بوده اند.

به نقل از پروفسور وی، این امر بر اتکای مستمر به کمک های خارجی در صنعت تولید نیمه هادی چین تاکید می کند.

این در مورد پول نیست

چین ده‌ها میلیارد دلار صرف صنعت تراشه‌های داخلی خود کرده است تا نه تنها به خودکفایی برسد، بلکه به عنوان بازیگر پیشرو در زنجیره تامین جهانی، به‌ویژه برای ریزپردازنده‌های پیشرفته، تبدیل شود.

آخرین برنامه اقتصادی پنج ساله این کشور (2021-2025) تعهد خود را به تحقیق در مورد تراشه های پیشرفته و زمینه های نوظهور مانند خودروهای هیدروژنی و بیوتکنولوژی تکرار کرد.

به گزارش رویترز، دسامبر گذشته، دولت بیش از 1 تریلیون یوان (143 میلیارد دلار) بسته حمایتی را برای صنعت نیمه هادی خود در نظر گرفت. این مبلغ در طول پنج سال عمدتاً به عنوان یارانه و اعتبار مالیاتی برای تقویت فعالیت های تحقیقاتی و ایجاد ظرفیت صنعت نیمه هادی محلی اختصاص یافته است.

کریس میلر، نویسنده کتاب «جنگ تراشه‌ها: مبارزه برای حیاتی‌ترین فناوری جهان» به خبرگزاری فرانسه گفت: «سال‌ها طول می‌کشد تا چین جایگزین‌های داخلی بسازد که به همان اندازه توانایی ابزارهایی را که دسترسی به آنها را از دست می‌دهد، داشته باشند». اگر آسان بود، شرکت‌های چینی قبلاً آن را انجام می‌دادند.»

وی-سرن لینگ، مدیر عامل Union Bancaire Privee، در صحبت با بلومبرگ، همین احساس را تکرار کرد.

او گفت: «بسیار بعید است که چین بتواند به فناوری پیشرفته‌ای برسد که در حال حاضر دسترسی به آن محدود شده است، مهم نیست چقدر پول سرمایه‌گذاری می‌کند، زیرا زنجیره تأمین طولانی، بسیار یکپارچه، تخصصی و به طور مداوم در حال بهبود است». . فقط پنج سال عقب ماندن یک مبارزه سخت است.»

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور