راهنمای بدون کرک با مثال ها و فهرست ها

آیا می دانستید زندگی فراتر از گوگل وجود دارد؟

درسته.

موتورهای جستجوی متا از اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000 بخشی از اینترنت بوده اند. دانیل دریلینگر، محقق دانشگاه ایالتی کلرادو، SAVVYSEARCH، یکی از اولین موتورهای جستجوی متا را توسعه داد.

SAVVYSEARCH پیشگام بود و به کاربران خود اجازه می داد تا حداکثر 20 موتور جستجوی مختلف را به طور همزمان جستجو کنند. این بدان معناست که کاربران می‌توانند نتایج چندین موتور جستجو را در یک مکان ببینند.

بررسی متا جستجو و موتورهای جستجوی متا مانند قدم زدن در تاریخ جستجو است. اگر موتورهای جستجوی متا شما را گیج می کنند، این راهنما برای شما مناسب است. در زیر، من توضیح خواهم داد که موتورهای جستجوی متا چیست، چه زمانی برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) اهمیت دارند و چه زمانی اهمیتی ندارند.

موتور جستجوی متا چیست؟

یک موتور متا جستجو در فهرست های دیگر موتورهای جستجو جستجو می کند. به طور خاص تر، یک موتور فراجستجو شکل تخصصی موتور جستجو است که نتایج را از داده های سایر موتورهای جستجو جمع می کند.

موتورهای متا جست و جو می توانند تعمیم داده شوند، همانطور که اکثر موتورهای جستجو مانند گوگل هستند، یا می توانند در یک موضوع یا عمودی تخصص داشته باشند. در مورد املا، آیا “موتور جستجوی متا”، “موتور متا جستجو” یا “موتور متاجستجو” است؟ راستش من دیدم که به هر سه شکل نوشته شده. من حتی دیده ام که برخی از افراد به آنها “مگا موتورهای جستجو” می گویند.

آیا گوگل یک موتور جستجوی متا است؟

نه، گوگل یک موتور فراجستجو نیست. گوگل یک موتور جستجوی سنتی است که نتایج جستجوی خود را از فهرست خود و نه از موتورهای جستجوی دیگر استخراج می کند.

موتور جستجوی متا چه کاری انجام می دهد؟

موتورهای جستجوی متا موتورهای جستجو، پایگاه های داده آنلاین و سایر منابع اطلاعات آنلاین را می خزند. سپس آنها نتایج جستجوی مختلف صفحه اول را که جمع آوری می کنند جمع آوری و فهرست بندی می کنند و با استفاده از فناوری جستجوی اختصاصی خود آنها را رتبه بندی می کنند. برخی از روش‌های خود برای رتبه‌بندی و خوشه‌بندی نتایج استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به موتورهای جستجویی که برای رتبه‌بندی می‌خزند تکیه می‌کنند.

از قضا، فناوری پشت موتورهای جستجوی متا اولیه در توسعه فناوری پایگاه داده و با موتورهای جستجوی اختصاصی موجود در وب سایت های فردی – مانند آمازون و eBay، بسیار مهم بوده است.

چگونه موتورهای جستجوی متا به تحقیقات سئو کمک می کنند؟

موتورهای متا جستجو می توانند معدن طلایی از داده های ارزشمند مشتری و کلمات کلیدی را به SEO و SEM ارائه دهند. این شامل:

  • خوشه بندی نتایج جستجو. این به SEO اجازه می دهد تا عبارات جستجو را بر اساس عبارات و مشتقات کلمات گروه بندی کند. این ویژگی به ویژه برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی، به ویژه در بازارهای خاص یا صنایع خاصی که توسط موتورهای متا جستجو می شوند، مفید است.
  • مقایسه نتایج موتور. موتورهای متا جستجو که نتایج موتورهای جستجوی مختلف را با هم مقایسه می‌کنند می‌توانند به بازاریابان کمک کنند تا رفتار کاربر را درک کنند، استراتژی‌های کلمه کلیدی خود را اصلاح کنند و محتوای خود را برای دید بهتر و تعامل در کانال‌های آنلاین مختلف بهینه کنند.
  • تعریف کلمه کلیدی. موتورهای متا جستجو نیز منابع بسیار خوبی هستند که با آن کلمات کلیدی کلی را به صورت زبانی و متنی تعریف می کنند. می‌توانید ببینید که چگونه تقریباً همه از یک کلمه کلیدی یا یک عبارت در چندین موتور جستجو استفاده می‌کنند، نه فقط گوگل.

موتورهای جستجوی متا چگونه کار می کنند

در اینجا خلاصه ای از نحوه عملکرد موتورهای جستجوی متا آورده شده است:

  1. پرسش کاربر: کاربر یک درخواست جستجو را به موتور جستجوی متا ارسال می کند.
  2. ارسال درخواست: موتور جستجوی متا این درخواست را به موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل، یاهو، بینگ و دیگران ارسال می کند.
  3. یکپارچه سازی داده ها: هر موتور جستجو به طور مستقل پرس و جو را پردازش می کند و لیستی از نتایج مرتبط را بر اساس الگوریتم های منحصر به فرد خود ایجاد می کند. این نتایج به موتور جستجوی متا برمی گردد.
  4. رسیدگی به موارد تکراری: از آنجایی که موتورهای جستجوی مختلف ممکن است نتایج همپوشانی را برگردانند، موتور جستجوی متا این نتایج را پردازش می کند تا موارد تکراری را حذف کند. این الگوریتم خود را برای فیلتر کردن و اصلاح لیست نتایج اعمال می کند.
  5. الگوریتم رتبه بندی: برای تعیین ارتباط و رتبه بندی هر نتیجه، موتور جستجوی متا ممکن است از الگوریتم رتبه بندی خود استفاده کند. این الگوریتم عواملی مانند رتبه بندی موتور جستجو، محتوای صفحه وب و سایر معیارهای مرتبط را در نظر می گیرد. توجه به این نکته مهم است که یک وب سایت ممکن است در یک موتور جستجو دارای رتبه بالا و در موتور جستجوی دیگر دارای رتبه پایین باشد. این اختلاف به این دلیل رخ می‌دهد که موتورهای جستجو معیارها و روش‌های متفاوتی را برای امتیازدهی در اولویت قرار می‌دهند که منجر به تغییرات در رتبه‌بندی در پلتفرم‌های مختلف می‌شود.
  6. نتیجه فیوژن: موتور جستجوی متا از تکنیک های ترکیبی برای ادغام و سازماندهی نتایج موتورهای منبع مختلف استفاده می کند. دو روش اصلی همجوشی وجود دارد:
    1. مجموعه فیوژن: موتورهای جستجوی متا زمانی از این روش استفاده می کنند که موتورهای منبع داده های نامرتبط را فهرست می کنند. موتور جستجوی متا ارتباط هر منبع را بر اساس پرس و جو ارزیابی می کند و آنها را رتبه بندی می کند. سپس مرتبط ترین نتایج را از هر منبع برای ادغام در یک لیست انتخاب می کند.
    2. همجوشی داده ها: هنگامی که موتورهای جستجو مجموعه داده های رایج را فهرست می کنند، موتور جستجوی متا امتیازات رتبه اولیه هر سند را در یک لیست واحد ادغام می کند. سپس این امتیازات را تجزیه و تحلیل می کند تا مرتبط ترین نتایج را شناسایی کند. الگوریتم هایی مانند CombSUM اغلب برای مقایسه این امتیازات استفاده می شود، زیرا موتورهای جستجوی مختلف ممکن است از معیارهای رتبه بندی متفاوتی استفاده کنند.
  7. خروجی: در نهایت، موتور جستجوی متا یک لیست اصلاح شده و ادغام شده از نتایج موتورهای جستجو را به کاربر ارائه می دهد که یک نمای کلی از اطلاعات مرتبط از منابع متعدد ارائه می دهد.

8 نمونه برتر موتور جستجوی متا

موتورهای متاجستجوی زیادی وجود دارد. نمونه‌های معروف موتورهای متاجستجو شامل Startpage، Metager، Metacrawler، Dogpile و Kayak هستند.

این فهرست موتورهای فراجستجو باید به شما ایده ای از آنچه ارائه می دهند ارائه دهد:

  1. DuckDuckGo: DuckDuckGo به دلیل حفظ حریم خصوصی خود شناخته شده است، اما همچنین یک موتور فراجستجوی است که نتایج را از خزنده وب خود و همچنین Bing، Yahoo و WolframAlpha می گیرد.
  2. DogPile: Dogpile یکی از قدیمی ترین موتورهای جستجوی فراداده عمومی موجود است. نتایج را از گوگل، یاندکس، بینگ و موتورهای جستجوی دیگر می‌گیرد.
  3. صفحه شروع: استارت پیج ادعا می کند که “خصوصی ترین موتور جستجوی جهان” است. این موتور که در اصل با نام Ixquick شناخته می شود، به دلیل حفظ استانداردهای حریم خصوصی اتحادیه اروپا قابل توجه است.
  4. مامان: این موتور فراجستجوی تخصصی نظرات، معاملات و کوپن های تجاری را ارائه می دهد.
  5. کایاک: جمع‌آوری موتور جستجوی سفر، کایاک اطلاعات رزرو پروازها، هتل‌ها و موارد دیگر را جمع‌آوری می‌کند.
  6. متاکرولر: این دومین موتور فراجستجوی ایجاد شده، درست قبل از SAVVYSEARCH منحل شده بود. این در ابتدا پروژه ای از دانشگاه واشنگتن بود و نقطه عطفی اساسی در توسعه جستجوی معنایی بود. اکنون MetaCrawler متعلق به Infospace Inc است.
  7. متاجر: MetaGer قصد دارد با ترکیب نتایج چندین موتور جستجو، سانسور را مهار کند.
  8. ولفرام آلفا: خود توصیف شده «موتور دانش محاسباتی برای پاسخ‌های محاسباتی»، Wolfram Alpha پاسخ‌هایی را به پرسش‌های علمی یا واقعی ارائه می‌دهد.

بهینه سازی متا برای موتورهای جستجو: آیا مهم است؟

صادقانه بگویم، نه واقعا. طبق آمار Statcounter.com، 78 درصد از ترافیک جستجوی ایالات متحده از طریق گوگل انجام می شود. از آنجایی که بیشتر ترافیک شما احتمالاً از گوگل می‌آید، تلاش‌های کمپین سئوی شما باید به سمت ایجاد محتوای با کیفیت و بهینه‌سازی برای جستجوی Google باشد.

در نهایت، گوگل رهبر جهان است – حتی موتورهای متاجستجوی مختلف نیز در نظر می گیرند که گوگل چگونه از صاحبان سایت می خواهد تا سایت های خود را قالب بندی و بهینه کنند. گوگل همچنان پادشاه جستجو در پایان روز است، و این جایی است که بیشتر منابع سئوی شما باید در آنجا باشد.

با این حال، همیشه استثناهایی برای این قانون وجود دارد. به عنوان مثال، اگر یک آژانس مسافرتی هستید که تبلیغات و بسته های تعطیلات را می فروشید، باید برای سایت های خاص سفر (و همچنین بهینه سازی سئوی سنتی سفر) بهینه سازی کنید.

دریافت پاسخ به سوالات موتور جستجوی متا

در اینجا در آژانس سئوی ما، ما احساس می کنیم که با آموزش سئوی خود نباید سنگ تمام بگذارید. دنیای سئو همیشه در حال تغییر است، و مسلح شدن به دانش نحوه کار موتورهای متاجستجو به شما کمک می کند تا مشتریان خود را پیدا کنید و به آنها کمک کنید. خدمات سئوی ما را بررسی کنید و بدانید چرا سئو اهمیت دارد.