خوش‌بینی هوش مصنوعی AMD به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا از پیش‌بینی‌های تلخ گذشته نگاه کنند | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — شرکت Advanced Micro Devices اعلام کرد که یک تراشه هوش مصنوعی جدید در سال آینده 2 میلیارد دلار فروش خواهد داشت و این خوش بینی را تقویت می کند که تقاضا برای این قطعه کاهش سفارشات تجهیزات بازی های ویدیویی را جبران کند.

AMD روز سه شنبه طی یک کنفرانس تلفنی پس از کسب درآمد گفت که پردازنده MI300 این شرکت که با محصولات شرکت Nvidia در بازار شتاب دهنده های هوش مصنوعی رقابت خواهد کرد، قرار است در هفته های آینده عرضه شود.

این تراشه سفارشات اولیه قوی را دریافت کرده است، از جمله از مشتریان بزرگ رایانش ابری. به گفته AMD، در این سه ماهه باید 400 میلیون دلار درآمد به همراه داشته باشد تا در مسیر تولید 2 میلیارد دلار برای کل سال 2024 باشد. در واقع، این شرکت پیش‌بینی می‌کند که سریع‌ترین محصول AMD خواهد بود که به فروش ۱ میلیارد دلاری می‌رسد.

لیزا سو، مدیر اجرایی، گفت: “ما فکر می کنیم بازار بزرگ است.” ما برای برد بازی می کنیم و فکر می کنیم MI300 محصولی عالی است. من از پیشرفتی که در زمینه سخت‌افزار و نرم‌افزار انجام می‌دهیم، دلگرم هستم.»

این چشم‌اندازها به کاهش تمرکز بر روی پیش‌بینی فروش که کمتر از بسیاری از برآوردهای وال استریت بود، کمک کرد. AMD اوایل سه شنبه اعلام کرد درآمد سه ماهه چهارم 5.8 تا 6.4 میلیارد دلار خواهد بود. میانگین برآورد تحلیلگران 6.4 میلیارد دلار بود.

ژان هو مدیر ارشد مالی در بیانیه ای گفت در غیر این صورت تقاضای قوی با “فروش کمتر در بخش بازی ها” جبران می شود. تراشه‌های سیستم‌های صنعتی، خودرویی و شبکه‌ای – معروف به بازار تعبیه‌شده – نیز به تضعیف خود ادامه خواهند داد.

این پیش‌بینی در ابتدا باعث کاهش 5.1 درصدی سهام AMD در اواخر معاملات شد، اما پس از اظهارات هوش مصنوعی در کنفرانس، تقریباً تمام ضرر را جبران کردند. سهام در سال جاری تا پایان بسته شدن 52 درصد افزایش یافت که با افزایش مجدد سهام شرکت‌های چیپ‌ساز افزایش یافت.

AMD در شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی، پردازنده‌هایی که برای توسعه ربات‌های چت و سایر ابزارهای پیشرفته استفاده می‌شوند، با Nvidia همکاری می‌کند. چیزهای زیادی در MI300 جدید AMD وجود دارد. سو گفته است که کل بازار چنین تراشه هایی تا سال 2027 به 150 میلیارد دلار خواهد رسید.

او در کنفرانس تلفنی با تحلیلگرانی که عمدتاً سوالات خود را بر روی چشم‌انداز MI300 متمرکز کردند، گفت: «ما در ابتدای راه هستیم که مردم این کار را انجام می‌دهند.

در کوتاه‌مدت، این شرکت با بازگشت به تجارت سنتی خود، یعنی پردازنده‌های اصلی رایانه‌های شخصی، کمک کرده است. این صنعت از رکودی بیرون آمده است که با افزایش شدید موجودی اضافی بدتر شده است. AMD بعد از شرکت اینتل، دومین سازنده بزرگ پردازنده‌های کامپیوتری است.

درآمد سه ماهه سوم AMD بدون احتساب برخی از اقلام به 70 سنت در هر سهم رسید، در حالی که برآورد 68 سنت بود. درآمد 5.8 میلیارد دلار بود، در مقابل میانگین پیش بینی 5.7 میلیارد دلار.

بخش تراشه‌های رایانه‌های شخصی AMD در مقایسه با برآورد ۱.۲۳ میلیارد دلاری ۱.۴۵ میلیارد دلار درآمد داشت، در حالی که فروش مرکز داده ۱.۶ میلیارد دلار بود که کمتر از پیش‌بینی ۱.۶۲ میلیارد دلار بود. درآمد مربوط به رایانه های بازی 1.51 میلیارد دلار بود، بدون پیش بینی 1.53 میلیارد دلار.

AMD دومین سازنده تراشه‌هایی است که بر روی کارت‌های گرافیکی افزوده می‌شوند و رایانه‌های شخصی را به ماشین‌های بازی تبدیل می‌کنند. همچنین تراشه‌هایی را برای کنسول‌های سونی و شرکت مایکروسافت ارائه می‌کند. تقاضا برای چنین محصولاتی معمولاً در طول فصل خرید تعطیلات پایان سال افزایش می‌یابد و قطعات مورد نیاز برای آن اوج فصلی تا کنون سفارش داده شده بود. انویدیا در بازار تراشه های کارت افزودنی رایانه شخصی پیشتاز است.

سونی AMD گفت: سن مدل‌های کنسول سونی و مایکروسافت – که هر دو در اواخر سال 2020 به فروش رفتند – به این معنی است که تقاضا به طور طبیعی در حال کاهش است. او گفت که با این حال، آنها در سطوح بالاتری نسبت به نسل های قبلی دستگاه های بازی می فروشند.

ضعف در بازار تعبیه شده به سایر سازندگان تراشه، از جمله Texas Instruments Inc.، که گزارش کرده است تقاضا برای نیمه هادی های صنعتی در حال خنک شدن است، آسیب رسانده است. AMD تراشه های قابل برنامه ریزی می سازد که در تجهیزات شبکه، وسایل نقلیه، فضا و سخت افزارهای دفاعی استفاده می شود.

AMD پیش بینی می کند که تقاضا از سوی سازندگان تجهیزات ارتباطی، به ویژه تجهیزات تلفن همراه مرتبط با 5G، به شدت کاهش یافته است و این روند ادامه خواهد داشت. این شرکت گفت که در بازار صنعتی گسترده تر، سفارشات در اروپا ضعیف است.

در همین حال، AMD، انویدیا و اینتل در تلاش هستند تا فناوری خود را در مراکز داده ضروری کنند تا بخشی از رقابت برای گرفتن هزینه های جدید در سخت افزار هوش مصنوعی باشد. در حال حاضر، انویدیا رهبری این تقلا را بر عهده گرفته است و کمک کرده است تا ارزش بازار خود را در سال جاری به مرز 1 تریلیون دلار برساند.

سازندگان تراشه همچنین باید قوانین سخت گیرانه تری را برای صادرات این تراشه ها به چین، بزرگترین بازار نیمه هادی ها، دنبال کنند. واشنگتن می‌گوید در تلاشی برای حفاظت از امنیت ملی ایالات متحده، چنین محموله‌هایی را متوقف کرده است.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور