چگونه Kyivstar در زمان جنگ اوکراین را به هم متصل نگه می دارد | دانش مرکز داده

این مقاله در اصل در Light Reading منتشر شد.

بیش از یک سال از زمانی که روسیه تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، اپراتورها با وجود مواجهه با چالش‌های بزرگ هر روزه، تمام تلاش خود را برای حفظ ارتباط مردم انجام می‌دهند. لایت ریدینگ این فرصت را داشت که در طی میزگرد مطبوعاتی با الکساندر کوماروف، مدیرعامل Kyivstar، که اپراتور متعلق به VEON با بیشترین سهم بازار در کشور است، درباره برخی از وظایف و مبارزات درگیر بشنود.

کوماروف، که برای کنفرانس بازیابی اوکراین به لندن سفر کرده است، خاطرنشان می کند که خط مقدم اخیراً و شبکه نیز نسبتاً پایدار بوده است. در حالی که اضافه بار سلولی به دلیل جابجایی داخلی همچنان یک مسئله باقی مانده است، سایر معیارها با وضعیت قبل از جنگ برابری می کنند. با این حال، حفظ خدمات به معنای پرداختن به انبوهی از چالش‌هاست که شاید برای اکثر مدیران شبکه اروپایی غیرقابل تصور باشد.

به عنوان مثال، این شرکت تعدادی سایت دارد که دائماً در معرض تهدید آتش دشمن هستند. کوماروف می گوید: «هرگاه روس ها بتوانند با توپخانه نسبتاً ارزان و ساده به خاک اوکراین برسند، در واقع کل خط در معرض خطر است. او سایتی را در نزدیکی مرز روسیه و بلاروس مثال می‌زند که تاکنون ده بار تخریب و تعمیر شده است. از قضا، این بنا در نزدیکی بنای یادبود سه خواهر قرار دارد که به دوستی بین سه کشور اختصاص یافته است.

روند بازسازی همیشه ساده نیست. کوماروف به عنوان مثال از یک ایستگاه پایه واقع در منطقه سومی – منطقه ای در شمال کشور که با روسیه هم مرز است – استناد می کند که اخیرا توسط توپخانه روسیه تخریب شده است. اولین کار این است که قبل از وارد کردن کابینت جدید و بازیابی برق، ثبات منطقه را بررسی کنید. در عین حال، Kyivstar باید مجوز نظامی را برای انجام کار تضمین کند، که ممکن است مدتی طول بکشد، زیرا ممکن است سایت در معرض خطر آتش توپخانه باشد. کاماروف تخمین می زند که کل این فرآیند حدود دو ماه طول می کشد.

او می گوید که Kyivstar به لطف ابتکار بحرانی که در پاییز 2021 راه اندازی شد، برای بسیاری از چالش های ناشی از تهاجم تمام عیار روسیه آماده بود. با این حال، او اذعان می کند که مسائل مربوط به قدرت را که در نتیجه این حمله رخ می دهد پیش بینی نکرده بود. تداوم هدف قرار دادن زیرساخت های انرژی اوکراین توسط روسیه.

تامین منبع باتری و ژنراتور

بین اکتبر و ژانویه، قطع برق سطح عملکرد شبکه Kyivstar را تا 60 درصد کاهش داد که این شرکت را بر آن داشت تا برنامه ای برای کاهش این مشکل ارائه دهد. فاز اول آن که اکنون تکمیل شده است شامل دو هدف اصلی بود.

اولین مورد ارتقای 50 درصد باتری‌های حصیر شیشه‌ای جذب‌شده (AGM) به شیمی لیتیوم-یون پیشرفته‌تر بود که به سایت‌ها اجازه می‌داد در صورت خاموشی حداقل چهار ساعت کار کنند. در آینده، این شرکت قصد دارد تا پایان پاییز 70 درصد از سایت‌های خود باتری‌های لیتیوم یونی داشته باشد و تمام باتری‌ها تا بهار آینده به‌روزرسانی شوند.

بخش دوم این طرح، تامین مولدهای پشتیبان بیشتر، افزایش سهام از 300 به 2000 بود. سایت های اصلی، که اکثر آنها قبلاً دو ورودی انرژی مستقل داشتند، اکنون هر کدام دو ژنراتور دارند. کوماروف می گوید که تا کنون هیچ یک از سایت های اصلی Kyivstar در طول جنگ «حتی برای یک ثانیه» از کار نرفته است.

کیو استارساختمان ویران شده در اوکراین

ساختمان های ویران شده در Mariupol (عکس در مارس 2022 گرفته شده است)

او اعتراف می کند که شبکه انتقال پیچیده تر است. او خاطرنشان می کند: “شما ممکن است تنها یک گره ترانزیت را از دست بدهید، و سپس به این دلیل 100 سایت را از دست خواهید داد.” به گفته کوماروف، حتی دشوارتر از آن، اطمینان از راه‌اندازی و راه‌اندازی شبکه دسترسی رادیویی، که متشکل از تقریباً 14000 سایت در سراسر کشور است، است.

در نتیجه، Kyivstar چیزی را ایجاد کرده است که Komarov آن را نوعی شبکه بحرانی از 1500 سایت اولیه می نامد و اکنون تصمیم گرفته شده است که این شبکه را به 2000 سایت افزایش دهد. این بدان معناست که بین 6000 تا 7000 سایت در هر سه اپراتور شبکه – Kyivstar، Vodafone و Lifecell راه اندازی و در حال اجرا هستند.

افزایش ظرفیت باتری و ژنراتور در شرایط جنگ با مجموعه ای از چالش ها همراه است. برای مثال، حتی اگر باتری‌های جدید عملکرد بهتری داشته باشند، برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها باید بهینه شوند. در اوایل، Kyivstar چندین مورد آتش سوزی ناشی از باتری های جدید داشت و در نتیجه یک سایت را از دست داد.

ذخیره حجم زیاد سوخت برای تولید برق چالش دیگری است. در زمان خاموشی، پمپ بنزین ها ممکن است فعال نباشند و مصرف اپراتور برای امضای قراردادهای بزرگ تحویل و تحویل سوخت توسط کامیون های بزرگ کافی نباشد. در عین حال، ذخیره حجم های مورد نیاز از نظر فنی در تضاد با مقررات آتش سوزی است. یکی دیگر از مسائل مربوط به ژنراتورها این است که آنها نیاز به تعمیر و نگهداری مکرر دارند. در خارج از شهرهای بزرگ، یافتن پرسنل مورد نیاز برای انجام تعمیرات دشوار است.

ایجاد افزونگی در شبکه نیز بخش مهمی از پاسخ Kyivstar به جنگ بوده است. به عنوان مثال، Komarov می گوید که برای حیاتی ترین کانال ها، این شرکت در حال ساخت لینک های رادیویی در بالای فیبر است که از منظر انتقال خطرناک تر است.

آسیب شبکه در سرزمین های اشغالی

کوماروف با نگاهی به سال گذشته می گوید که بیشتر شبکه در مناطق آزاد شده بازسازی شده است. به دنبال ضد حمله اوکراین، این شرکت موفق به بازسازی 95 درصد از این سایت ها شده است. او می گوید که 5 درصد باقیمانده برای بازسازی بسیار خطرناک هستند، زیرا کارمندان باید خیلی نزدیک به خط مقدم کار کنند.

از بیش از 14000 سایت Kyivstar، حدود 1600 سایت در مناطقی قرار داشتند که به طور موقت تحت اشغال روسیه قرار داشتند. حدود 40 درصد از آنها تخریب یا تا حدی تخریب شده اند، در حالی که 20 درصد دیگر آسیب دیده اند. این در مقایسه با حدود 30 درصد از شبکه آسیب دیده در جریان حمله اولیه در بهار 2022 در مناطق شمال و نزدیک کیف است.

این شرکت به خدمات خود به مناطق اشغالی ادامه داد. برای مثال، در Kherson، که در بهار سال گذشته تحت کنترل روسیه قرار گرفت، اپراتورهای اوکراینی می‌توانند به ارائه خدمات ادامه دهند، زیرا Kyivstar سایت اصلی خود را از Kherson منتقل کرده بود و فقط یک گره ترانزیت و یک شبکه دسترسی رادیویی در اختیار داشت. روسیه سرانجام خدمات اپراتورهای اوکراینی را در پایان ماه مه خاموش کرد و اپراتورهای محلی را با استفاده از تجهیزات موجود راه اندازی کرد.

Kyivstar سپس اولین ایستگاه پایه خود را در شهر در 13 نوامبر، یک روز پس از آزادسازی شهر توسط نیروهای اوکراینی، فعال کرد.

همکاری بخش مهمی از واکنش شرکت های اوکراینی به تهاجم تمام عیار بوده است. رگولاتور از همان ابتدا به اپراتورها دستور داد تا رومینگ ملی را ایجاد کنند و آنها همچنین با تجهیزات و انتقال از یکدیگر پشتیبانی می کنند، به ویژه برای حفظ خدمات در سرزمین های اشغالی. اشتراک‌گذاری غیرفعال سخاوتمندانه‌تر نیز فعال شد، زیرا قبلاً بر اساس 1:1 انجام می‌شد.

در حالی که کمبود تجهیزات برای بسیاری از اپراتورها در سراسر جهان مشکل بوده است، کوماروف می گوید که Kyivstar سطح بالایی از حمایت فروشندگان را برای انواع خاصی از تجهیزات دریافت کرده است.

با این حال، اپراتور مشکلات خاصی را تجربه کرده است، مانند امتناع فروشندگان از ارسال تجهیزات به اوکراین. در نتیجه چنین تصمیماتی – که کوماروف می گوید ناقض تعهدات فروشنده است – Kyivstar مجبور شد برخی تجهیزات را از ورشو حمل کند. این امر با تاخیرهای طولانی در مرز دشوارتر شد.

با این حال، کوماروف فکر می کند که فروشندگان در بیشتر موارد کار خود را به خوبی انجام داده اند. به عنوان مثال، زمانی که Kyivstar تصمیم گرفت یک سایت هسته ملی اضافی به عنوان ذخیره بسازد، توانست این کار را در عرض پنج ماه با استفاده از تجهیزات اریکسون انجام دهد. در شرایط عادی، کوماروف تخمین می زند که این ممکن است حدود یک سال طول بکشد.

تاکنون، جنگ در مقایسه با برخی از بخش‌های دیگر، تأثیر نسبتاً محدودی بر در دسترس بودن نیروی کار داشته است. تنها 155 کارمند از 4000 نفر استخدام شده اند که بخشی از آن به دلیل وضعیت کیف استار به عنوان یک شرکت زیرساخت حیاتی است. کوماروف خاطرنشان می کند که برخی از مشاغل در صنایع دیگر 10 درصد از نیروی کار خود یا درصد بیشتری را فراخوانده اند. بر اساس قانون جدید ضد بسیج، Kyivstar می تواند برای محافظت از 50 درصد از کارکنان خود در برابر اعزام به خدمت اقدام کند. این اپراتور حدود 150 کارمند مهم را شناسایی کرده است که آماده است به طور فعال از بسیج محافظت کند.

وقتی صحبت از کارکنانی می شود که در ارتش خدمت می کنند، کوماروف تأکید می کند که “ما تمام تعهدات خود را در قبال این کارمندان حفظ می کنیم. بنابراین آنها توسط Kyivstar به طور منظم حقوق می گیرند.” او می‌گوید که خوشبختانه تلفات نسبتاً کم در مقایسه با سایر شرکت‌ها بوده است، زیرا اکثر کارمندان مهندس هستند و دور از خط مقدم خدمت می‌کنند. با این وجود، پنج تن از کارکنان کیف استار چه در ارتش و چه در سرزمین های اشغالی کشته یا مفقود شده اند. این شامل یک مهندس ارشد مرکز عملیات شبکه Kyivstar است که در بوچا کشته شد.

اتکا به رومینگ

این جنگ همچنین تغییرات قابل توجهی در توزیع جغرافیایی جمعیت اوکراین ایجاد کرده است، به طوری که بر اساس داده های دولت، از آوریل 7 میلیون نفر در داخل کشور آواره شده اند. این منجر به بارگذاری بیش از حد سلول شده است، که Kyivstar از طریق نوسازی و عرضه اضافی به آن پاسخ می دهد.

میانگین مصرف به ازای هر مشتری، حتی در زمان قطع برق بزرگ که در دسترس بودن خدمات را مختل می کند، کاهش نیافته است. در واقع، Komarov می‌گوید که مشتریان برای اطمینان از اینکه می‌توانند از خدمات خود در زمانی که شبکه در دسترس است استفاده کنند، شارژ بیشتری کرده‌اند. با این حال، همانطور که او می گوید، “کوچک شدن مستقیم بازار به دلیل پایگاه مشتری” وجود داشته است. و کاهش زیادی در بازار B2B وجود داشته است، به طوری که بسیاری از شرکت ها عملیات خود را متوقف کرده اند.

بر اساس گزارش UNDP که پیامدهای زیادی برای رومینگ داشته است، در همان زمان، 8.1 میلیون نفر به اروپا گریخته اند.

کوماروف می گوید: قبل از فوریه 2022، میانگین استفاده از رومینگ 10 دقیقه تماس صوتی و کمتر از 1 گیگابایت داده در ماه برای هر مشترک بود. این تقریباً به 300 دقیقه و 10 گیگابایت رسیده است، زیرا مردم گاهی اوقات از سیم کارت اوکراینی خود به عنوان سیم کارت اصلی خود استفاده می کنند.

میزان استفاده بالاتر از میانگین گزارش شده توسط تنظیم کننده اوکراین است – همانطور که توسط کمیسیون اروپا ارائه شده است. این می گوید که تماس های رومینگ بین المللی از شماره های موبایل اوکراین از 17 دقیقه به 47 دقیقه در ماه برای هر مشترک افزایش یافته است، در حالی که ترافیک داده از 474 مگابایت به 3.6 گیگابایت افزایش یافته است.

بیانیه مشترک اپراتورهای اروپایی و اوکراینی، با تسهیل اتحادیه اروپا، در آوریل گذشته برای اطمینان از اتصال مردمی که از جنگ فرار می کنند، تهیه شد. تاکنون، هفت اپراتور اوکراینی و 20 اپراتور اروپایی بیانیه مشترکی را امضا کرده اند که قیمت های بین اپراتورها و هزینه های عمده فروشی برای دسترسی به شبکه های خارج از کشور را کاهش می دهد. کوماروف می گوید، به طور کلی، این مدل بسیار شبیه به مدل موجود در رومینگ بین اتحادیه اروپا است.

برنامه هایی برای گنجاندن اوکراین در منطقه رومینگ اروپا از اوایل سال 2024 وجود دارد، اما تفاوت در نرخ ها می تواند مشکلاتی ایجاد کند. کوماروف می‌گوید این مکانیسم «در واقع بر اساس نرخ صدای کم و بیش یکسان، اما نرخ داده بسیار بالاتر» نسبت به اوکراین است.

چالش این است که طرح رومینگ اروپایی بر اساس استفاده گاه به گاه ساخته شده است. کوماروف استدلال می کند که با توجه به اینکه بسیاری از اوکراینی ها در حال حاضر در سایر کشورهای اروپایی ساکن هستند، طبیعتاً رومینگ نیست و اضافه می کند که با نرخ های استاندارد این یک تجارت بسیار زیان آور خواهد بود.

کوماروف می‌گوید: همانطور که اوضاع پیش می‌آید، اوکراینی‌ها می‌توانند تا 10 گیگابایت را با «چند دلار در ماه» خریداری کنند. او می افزاید که Kyivstar از رومینگ درآمدی به دست نمی آورد و حاشیه های آن در حدود صفر است یا در بهترین سناریو کمی مثبت است. در حال حاضر، این شرکت حدود 1.3 میلیون اوکراینی دارد که از خدمات آنها در اروپا به صورت ماهانه استفاده می کنند، که به حدود 2.5 میلیون نفر در سه ماه افزایش می یابد.

یکی دیگر از مسائل برجسته که Kyivstar مایل است در سطح بین المللی مورد توجه قرار گیرد، موضوع بیمه نظامی است. در حالی که بودجه تخصیص داده شده است، محصولات بیمه هنوز ایجاد نشده است.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور