محدودیت های تراشه ایالات متحده در چین: تماس درست، زمان اشتباه | دانش مرکز داده

(نظر بلومبرگ) – مجموعه جدیدی از محدودیت ها برای دسترسی چین به فناوری نیمه هادی ایالات متحده احتمالاً شایستگی تجاری و ژئوپلیتیکی داشته باشد، اما زمان بندی نمی تواند بدتر از این باشد.

پس از اعلام قوانین سختگیرانه دولت بایدن، سهام رهبران صنعت تراشه از شرکت تحقیقاتی لام تا شرکت تولید نیمه هادی تایوان در سراسر جهان سقوط کرد. این اقدامات جدید تحولی طبیعی از واشنگتن است که حلقه‌ای را که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بر گردن پکن بسته شده بود، محکم می‌کند.

چین مصمم است که با رهبران نیمه هادی خارجی روبرو شود و ایالات متحده نیز به همان اندازه مصمم است که نمی توان اجازه داد که این اتفاق بیفتد. جدیدترین محدودیت‌ها دسترسی به تجهیزات، نرم‌افزار و سایر فناوری‌هایی را که سازندگان تراشه چینی می‌توانند برای ساخت تراشه‌های ۱۴ نانومتری یا کمتر استفاده کنند، متوقف می‌کند. در حال حاضر بیشترین ظرفیت تولید در کشور 28 نانومتر یا بیشتر است. معیارهای کوچکتر نشان دهنده تولید پیشرفته تر است، به طوری که TSMC در حال حاضر 5 نانومتر را به مشتریان ارائه می دهد.

هیچ کس نباید از این اقدامات سخت تر تعجب کند: واشنگتن برای ماه ها سیاست های خود را تلگراف کرده است. و ما باید مراقب باشیم که تأثیر آن بر چین یا شرکت‌هایی که می‌خواهند به این کشور بفروشند را بیش از حد نمایش ندهیم.

با این حال، بازارها در حال سقوط هستند. شاخص نیمه هادی فیلادلفیا، شاخصی که به طور گسترده در این بخش دنبال می شود، در طی دو روز بیش از 9 درصد از دست داد. این واکنش بیش از حد ممکن است کمتر در مورد از دست دادن کسب و کار در چین باشد، و بیشتر تابعی از مشکلات فزاینده ای است که در کل بخش نیمه هادی ها با آن مواجه است. اقدام دولت بایدن در خدمت تشدید مشکلات موجود است.

392154437.png

در دو سال گذشته، صنعت فناوری جهانی با کمبود دست و پنجه نرم می کند و در عین حال مجبور به مقابله با تورم فزاینده است. اکنون بانک‌های مرکزی برای افزایش نرخ بهره وارد عمل شده‌اند و رکود تقریباً اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. این امر به تقاضای تراشه‌های مورد استفاده در دستگاه‌هایی از آیفون‌های شرکت اپل گرفته تا مراکز داده Amazon.com Inc ضربه می‌زند. حتی قبل از اینکه این مرحله از انقباضات پولی در حال انجام باشد، نشانه‌های واضحی وجود داشت که جیب‌های مهم صنعت تراشه با مازاد عرضه مواجه هستند.

تشدید وضعیت هم برای سازندگان تراشه و هم برای کسانی که آنها را تامین می کنند، در سال گذشته ناتوانی در ارائه تجهیزات حیاتی مورد نیاز برای توسعه و پیشرفت فناوری بوده است. ASML Holding NV، شرکت هلندی که دارای قفل ماشین آلات پیشرفته ماوراء بنفش شدید است، در تلاش است تا با تقاضا مطابقت داشته باشد. این باعث شده است که شناسایی درآمد را به تاخیر بیندازد.

برای درک اینکه چرا این واکنش بیش از حد بازار صرفاً در مورد موضع تهاجمی تر ایالات متحده در مورد تراشه ها نیست، به برخی از عوامل کلیدی نگاه کنید.

کاهش 12 درصدی دو روزه Lam Research منطقی است زیرا 31 درصد از فروش آن از چین است، بنابراین قوانین سخت‌گیرانه‌تر مطمئناً بر مسیر فروش آینده آن تأثیر خواهد گذاشت.

اخبار بلومبرگدرآمد بازار نیمه هادی ها با جزئیات گرافیکی

با این حال، دریافتی‌های سپرده‌گذاری TSMC در ایالات متحده در همان دوره دو روزه 9 درصد کاهش یافت، در حالی که سهام آن در فهرست تایوان در روز سه‌شنبه (پس از تعطیلات روز ملی دوشنبه) تا 7.1 درصد سقوط کرد تا بزرگترین افت روزانه در 27 سال گذشته باشد. اگر بخواهیم آن را صرفاً به آخرین اقدام ایالات متحده گره بزنیم، این کاهش بزرگ منطق را به چالش می کشد، زیرا این شرکت تنها 10 درصد از درآمد را از چین دریافت می کند. در واقع، بزرگ‌ترین کارخانه ریخته‌گری تراشه‌های جهان، پس از اینکه ترامپ از عرضه آن به شرکت فناوری هوآوی منع کرد و بایدن به این سیاست ادامه داد، بار سنگین اقدامات واشنگتن را متحمل شده است.

TSMC احتمالاً می گوید که آخرین قوانین تأثیر محدودی در هنگام برگزاری کنفرانس درآمد خود در پنجشنبه خواهد داشت. با این حال، تحلیلگران به شدت به نشانه‌های مشکلی فراتر از واشنگتن، از جمله تغییر در برنامه‌های مخارج، اهداف رشد درآمد، یا سطوح موجودی، گوش خواهند داد.

بازارهای مالی ممکن است به جزئیات موجود در پیام 139 صفحه ای وزارت بازرگانی اهمیت چندانی ندهند. در عوض، آنچه سرمایه‌گذاران می‌بینند دلیل دیگری است که چرا سهام چیپ‌ها برای نگهداری آن‌قدر مخاطره‌آمیز هستند. بخش نیمه هادی قبلاً در حال کاهش بود، واشنگتن فقط به آن اشاره کرد.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور