صنعت تراشه‌های جهان در آستانه بازگشت پس از سخت سال 2023 | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — بر اساس پیش بینی از Semiconductor، صنعت تراشه های جهانی در سال جاری با افزایش فروش به سطح رکورد، که ناشی از نیاز بیشتر به قطعات الکتریکی طیف گسترده ای از مشاغل است، آماده بازگشت قابل توجهی است. انجمن صنعت (SIA).

این انجمن روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که فروش جهانی در سال 2023 با 8.2 درصد کاهش به 526.8 میلیارد دلار رسیده است، اگرچه این کاهش با بهبود شرایط در نیمه دوم سال کاهش یافت. SIA گفت، شتاب فزاینده نشان می دهد که فروش امسال 13 درصد افزایش خواهد یافت و به 600 میلیارد دلار خواهد رسید.

جان نوفر، رئیس و مدیر اجرایی SIA گفت: «فروش جهانی نیمه هادی ها در اوایل سال 2023 ضعیف بود، اما در نیمه دوم سال به شدت افزایش یافت، روندی که انتظار داریم در سال 2024 ادامه یابد. با توجه به اینکه تراشه‌ها نقش بزرگ‌تر و مهم‌تری را در محصولات بی‌شماری ایفا می‌کنند که دنیا به آن وابسته است، چشم‌انداز بلندمدت بازار نیمه‌رساناها بسیار قوی است.

مرکز رشد این صنعت، شرکت انویدیا، با ارزش ترین سازنده تراشه است که با شتاب دهنده های هوش مصنوعی پیشرو در بازار از رکود جلوگیری کرد. این تراشه‌ها تقاضای بالایی دارند زیرا می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را که شرکت‌ها برای توسعه مدل‌های هوش مصنوعی نیاز دارند، مدیریت کنند. پیش‌بینی می‌شود که فروش انویدیا در سال مالی منتهی به ماه گذشته بیش از دو برابر شده و به 60 میلیارد دلار برسد. پروژه تحلیلگران درآمد سالانه شرکت تا ژانویه 2025 به 90 میلیارد دلار خواهد رسید.

سرمایه گذاران به وعده رشد آینده نگاه می کنند، به ویژه در تراشه سازانی مانند انویدیا که فکر می کنند از رونق هزینه های سخت افزاری مرتبط با هوش مصنوعی سود خواهند برد. شاخص نیمه هادی بورس اوراق بهادار فیلادلفیا که در سال 2023 65 درصد افزایش یافت، امسال تا پایان روز جمعه 3.9 درصد افزایش یافت.

با این حال، برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت سال 2023 سختی را پشت سر گذاشتند و با کاهش سفارش‌های مشتریان در حین کار بر روی ذخایر موجودی متورم، فروش خود را کاهش دادند. تعدادی از اعضای آن گروه، از جمله اینتل و کوالکام، می گویند که بازارها در حال بازگشت به الگوهای خرید عادی هستند و بدترین انقباضات پایان یافته است.

به گفته نوفر، نیمه اول ضعیف سال 2023 یک «خماری» از همه‌گیری بود، زمانی که سازندگان لوازم الکترونیکی برای به دست آوردن عرضه کافی تلاش کردند و با تقاضای بی‌سابقه‌ای مواجه شدند. این امر باعث شد بسیاری از مشتریان سفارش دهند که بیش از حد سفارش دهند و زمانی که اقتصاد به حالت عادی بازگشت و خرید دستگاه هایی مانند رایانه های شخصی کند شد، خود را گرفتار مازاد کردند.

بر اساس منطقه، اروپا تنها منطقه ای بود که در سال گذشته رشد داشت. فروش 4 درصد افزایش یافت. چین و منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین کاهش را داشته اند. درآمد چین، بزرگترین بلوک فروش برای صنعت، 14 درصد کاهش یافت. در قاره آمریکا، بازار 5.2 درصد کاهش یافت.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور