مدیر عامل دیجیتال بریج می گوید که مراکز داده تا دو سال دیگر تمام می شوند دانش مرکز داده

این مقاله در اصل در Light Reading ظاهر شد.

بر کسی پوشیده نیست که مراکز داده – از جمله مراکزی که برنامه‌های جدید هوش مصنوعی را اجرا می‌کنند – مقدار زیادی برق مصرف می‌کنند. اما به گفته مدیر عامل شرکت زیرساخت دیجیتال DigitalBridge، وضعیت بسیار وخیم‌تر از آن چیزی است که اکثر افراد در این صنعت فکر می‌کنند.

مارک گانزی، مدیرعامل DigitalBridge، شرکتی که مراکز داده و همچنین مراکز داده کوچک می‌سازد، گفت: “قدرت واقعاً عامل محدودکننده است. و این در دو سال آینده برای شما و بقیه جامعه سرمایه‌گذاران آشکارتر خواهد شد.” سلول ها، برج های سلولی، شبکه های فیبر و زیرساخت های دیگر از این قبیل. به گزارش Seeking Alpha، گانزی در جریان کنفرانس سه ماهه اخیر DigitalBridge صحبت می کرد.

گانزی ادامه داد: “بیش از دو سال پیش در کنفرانس زیرساخت برلین، زمانی که به دنیای سرمایه گذاران گفتم، ما ظرف پنج سال دیگر قدرتمان تمام می شود، صحبت در مورد این موضوع را شروع کردیم. خب، من در این مورد اشتباه کردم. ما به نوعی در حال اجرا هستیم. در 18 تا 24 ماه آینده از قدرت خارج می شود.

البته گانزی تنها کسی نیست که زنگ خطر را به صدا در می آورد. واشنگتن پست می نویسد: «در میان تقاضای انفجاری، قدرت آمریکا رو به اتمام است. نیویورک تایمز می نویسد: «دیوانه هوش مصنوعی تلاش ها برای سبز نگه داشتن سایت های داده پرقدرت را پیچیده می کند».

جست‌وجوی قدرت

دنیز لی، معاون دفتر مهندسی پایداری سیسکو، گفت: «مشکل برای مدت طولانی شناخته شده است. نورخوانی در مصاحبه اخیر

اما لی گفت که در حال حاضر، دو گرایش اصلی در حال آماده شدن برای برخورد با یکدیگر هستند: هوش مصنوعی پیشرفته تقاضا برای پردازش مرکز داده پرقدرت را افزایش می‌دهد، در حالی که شرکت‌های برق با سرعت کم در بحبوحه فناوری‌های قدیمی در تلاش هستند تا با تقاضا مطابقت داشته باشند. و مقررات حجیم

به گفته تحلیلگران مالی TD Cowen، وضعیت در حال حاد شدن است.

آنها در گزارش فوریه‌ای نوشتند: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که حداقل زمان برای دستیابی به قدرت مرکز داده در بیشتر بازارهای بزرگ ایالات متحده +3 سال است.

به طور خاص، آنها نوشتند که در دالاس تا دو سال و نیم طول می کشد تا مجوزهای لازم برای راه اندازی یک مرکز داده جدید را دریافت کنند. در آتلانتا این تا شش سال است. و در سیلیکون ولی، ممکن است تا هفت سال طول بکشد.

اما تحلیلگران TD Cowen هشدار دادند که در اروپا حتی بدتر است. زمان فروش در بازارهای برتر مانند فرانکفورت، لندن، آمستردام، پاریس و دوبلین اکنون تا هشت سال است.

تحلیلگران TD Cowen نوشتند: «این نشان‌دهنده افزایش افزایشی در مقایسه با زمان پیش‌بینی است که چند ماه پیش مشاهده شد، روندی که ما انتظار داریم ادامه یابد.»

من پرسیدم

گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان داد که 460 تراوات ساعت (TWh) مصرف شده توسط مراکز داده در سال 2022، 2 درصد از کل مصرف برق جهانی را تشکیل می‌دهد. بیشتر آن توسط عملکردهای محاسباتی و خنک کننده در مراکز داده هدایت می شد.

این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که استفاده از برق مرکز داده تا سال 2026 دو برابر خواهد شد. این گزارش افزایش بار کاری پرقدرت مانند هوش مصنوعی و استخراج ارزهای دیجیتال را مقصر دانست.

سیستم‌های هوش مصنوعی معمولاً بر روی واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) اجرا می‌شوند. آنها نسبت به واحدهای پردازش مرکزی سنتی (CPU) به قدرت بیشتری نیاز دارند، اما می توانند محاسبات بیشتری نیز تولید کنند.

گزارش آژانس بین المللی انرژی تنها گزارشی نیست که نیازهای قدرت هوش مصنوعی را پیش بینی می کند. به عنوان مثال، موسسه Uptime پیش‌بینی می‌کند که هوش مصنوعی تا سال 2025 10 درصد از مصرف برق جهانی صنعت مراکز داده را به خود اختصاص می‌دهد – طبق گزارش NYT، از 2 درصد امروز.

مجموعه ای از راه حل ها

به گفته لی، مدیر اجرایی سیسکو، اپراتورهای مرکز داده با استفاده از استراتژی‌های مختلف در حال کار برای رسیدگی به وضعیت هستند. به عنوان مثال، او گفت که برخی از اپراتورهای مراکز داده سیستم های خود را در نزدیکی منابع گاز طبیعی یا انرژی آبی قرار می دهند. آمازون یکی از مراکز داده خود را در کنار یک نیروگاه هسته ای قرار داده است.

برخی دیگر از کشتی های نیروی دریایی از کار افتاده استفاده می کنند تا از خنک کننده مایع استفاده کنند و در نتیجه هزینه های خنک کننده رایانه را کاهش دهند.

او گفت: “هیچ اندازه ای وجود ندارد که برای همه مناسب باشد.”

گانزی، مدیر DigitalBridge استدلال می‌کند: «بخش بزرگی از پازل قدرت حول انرژی‌های تجدیدپذیر متمرکز است.

او گفت Switch، یکی از شرکت های مرکز داده DigitalBridge، بیشتر از برق تولید شده توسط باد و خورشید استفاده می کند. یکی دیگر از شرکت های DigitalBridge در برزیل، از انرژی آبی استفاده می کند.

فیبر

مراکز داده ای که از این همه نیرو استفاده می کنند نیز مشتریان اصلی شبکه های فیبر هستند، به گفته کسانی که در این صنعت هستند. به هر حال، این فناوری اولیه برای انتقال داده ها – از جمله محاسبات هوش مصنوعی – به داخل و خارج از یک مرکز داده است.

به گزارش Seeking Alpha، وندل ویکس، مدیر عامل شرکت ارائه دهنده فیبر کورنینگ، در جریان کنفرانس سه ماهه اخیر شرکتش، گفت: “ما انتظار داریم که بردهای اخیر ما برای مراکز داده هوش مصنوعی به سفارشات و فروش در طول سال تبدیل شود.”

و به گفته تحلیلگران مالی TD Cowen، اپراتورهای شبکه فیبر سفارشات خود را برای رسیدگی به ترافیک هوش مصنوعی در اطراف مراکز داده افزایش می دهند.

«مثلاً تقاضا برای 144 [fiber] رشته‌ها (از سفارش‌های معمولی ۸ تا ۱۲ رشته در گذشته) و مدارهای ۴۰۰ گیگ بسیار رایج‌تر می‌شوند، زیرا به نظر می‌رسد مشتریان ابتدا شبکه را خریداری می‌کنند و بعداً سؤال می‌پرسند.” نمایشگاه فیبر در فلوریدا

به گفته گانزی، اکثر عملیات آموزشی فعلی هوش مصنوعی نیازی به اتصال سریع و کم تاخیر بین کاربر و مرکز داده ندارند. اما ممکن است با تغییر عملیات هوش مصنوعی به مدل “استنتاج” تغییر کند. تحت این سناریو، مراکز داده باید بر تحویل سریع خدمات هوش مصنوعی به کاربران نهایی نزدیک تمرکز کنند.

گانزی گفت: “کل صنعت فیبر به طور کلی به مسیرهای جدید بیشتری، مسیرهای تاخیر کم و البته تعداد رشته های سنگین نیاز دارد. و این راهی است که شما از نظر ایجاد محیط هایی با تاخیر کم برای بارهای کاری هوش مصنوعی پر می کنید.”

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور