2023 سال مهمی برای تحلیلگران داده و بازاریابان است: GA4 رسما به ابزاری برای ردیابی فعالیت های وب تبدیل خواهد شد. مدتی است که گوگل درباره این لحظه به ما هشدار داده است، اما درست مثل اعلامیه آنها می گوید: Universal Analytics از بین خواهد رفت.
بسیاری امیدوارند که این تاریخ به عقب کشیده شود یا به تعویق بیفتد. 360 کاربر به آرزوی خود رسیدند اما کاربران رایگان هنوز با تاریخ سختی روبرو هستند: 1 ژوئیه 2023.
در حال حاضر دو نوع سایت وجود دارد: آنهایی که به GA4 مهاجرت کرده اند و آنهایی که به GA4 مهاجرت نکرده اند. مهم نیست که سایت شما در کدام سمت قرار می گیرد، باید به گذشته نگاه کنید و مطمئن شوید که هیچ اشتباهی در GA4 مرتکب نشده اید یا این صفحه را به عنوان اشتباهات GA4 نشانه گذاری کنید تا از آن اجتناب کنید.
امروز، ما قصد داریم برخی از رایج ترین اشتباهات و کارهایی که می توانید برای اجتناب از آنها انجام دهید را مرور کنیم.
توجه: GA4 یک ابزار در حال تکامل است و تا زمان انتشار کامل بهروزرسانیها و تغییرات منظم ادامه خواهد داشت. تصاویر یا اطلاعات این وبلاگ ممکن است متفاوت باشد. می توانید اعلامیه های گوگل را دنبال کنید اینجا برای مشاهده آخرین به روز رسانی های GA4. در واقع، یک روز قبل از انتشار این وبلاگ، GA4 رابط کاربری خود را به روز کرد و روند تنظیم رویدادها و تبدیل ها را تغییر داد.
1. شما به طور کلی از GA4 اجتناب کرده اید
ما می توانیم این را به عنوان نقطه 0 طبقه بندی کنیم، اما در اینجا ذکر آن خالی از لطف نیست. مطابق با مانیا تجزیه و تحلیل، تقریباً 75٪ از وب سایت ها هنوز به GA4 مهاجرت نکرده اند. این بدان معناست که وبسایتهای زیادی وجود دارند که به آن فکر نکردهاند، درباره آن چیزی نمیدانند، یا بدتر از آن، درباره آن میدانند و از آن اجتناب کردهاند.
متأسفانه، هیچ گزینه ای برای بستن چشم ها، کلیک کردن روی پاشنه های خود و گفتن «هیچ ابزار تحلیلی مانند Universal Analytics وجود ندارد» وجود ندارد. علیرغم سابقه تاخیر در بهروزرسانی، گوگل این تاریخ 1 ژوئیه 2023 را تقریباً برای همه ثابت نگه داشته است (صرفه جویی در 360 مشتری که یک سال اضافی دارند).
هر روزی که می گذرد به معنای روزهای بیشتری است که برای تحلیل تاریخی از دست خواهند رفت. هرچه زودتر یک طرح مهاجرت ارائه دهید، می توانید داده های بیشتری را برای نگاه کردن به گذشته و تصمیم گیری های آگاهانه حفظ کنید.
2. شما از ابزار انتقال تبدیل استفاده کردید
فرض کنید شما مراحل راه اندازی GA4 را طی کرده اید. میتوانید ببینید که برچسب روی وبسایت شما فعال است و در حال جمعآوری دادهها هستید. اما پس از آن باید راه اندازی رویدادها را شروع کنید و متوجه این گزینه می شوید:
این برگه، “جمع آوری رویدادهای تحلیل جهانی”، در ابتدا عالی به نظر می رسد. شما به راحتی می توانید رویدادها و تبدیل های Universal Analytics خود را با یک کلیک آسان جابجا کنید.
خیلی تمیز، درسته؟
تنها مشکل این است که این ابزار خیلی خوب کار نمی کند. این “نوعی” کار می کند، اما آنقدر ناسازگار است که بهتر است به طور کامل از آن اجتناب کنید.
برای شروع، نام را اشتباه وارد می کند. همچنین از پارامترهای رویداد، عملکرد و برچسب (اگر یک رویداد سفارشی بود) در GA4 استفاده میکند که از این تنظیمات پشتیبانی نمیکند. در نهایت، برخی از رویدادها را به اشتباه تنظیم می کند، مانند این.
این رویداد چیزی را ردیابی نمی کند. وقتی رویدادها و تبدیلها را وارد میکنید، حتماً بروید از طریق فرآیند به صورت دستی.
این نیاز به کمی کار اضافی دارد، اما بهتر است به جای بازی کردن، همه تبدیلهای خود را از ابتدا آماده کنید.
3. تنظیمات داده خود را پیکربندی نکرده اید
پس از راه اندازی GA4، چند کار کوچک وجود دارد که باید انجام دهید. یکی شامل چرخاندن دکمه ساده است در حالی که دیگری شامل گفتگو با سهامداران شما است.
اولین مورد این است که به منوی مدیریت خود بروید و تنظیمات داده را پیدا کنید. گزینه. از آنجا روی Data Retention کلیک کنید.
به طور پیش فرض، GA4 این ذخیره داده را روی 2 ماه تنظیم کرده است. کاربران رایگان باید آن را به 14 ماه تغییر دهند در حالی که 360 کاربر باید آن را روی حداکثر زمان تنظیم کنند.
اگر از کاوشهای GA4 مانند کاوش مسیر و قیف استفاده میکنید، این به شما امکان میدهد تا دادهها را تا 14 ماه حفظ کنید.
مطمئن باشید، تمام دادههای «عادی» در داشبورد شما منقضی نمیشوند.
دومین چیزی که باید به آن فکر کنید، سیگنال های داده گوگل است. با رفتن به همان منوی بالا و کلیک بر روی Data Collection می توانید این گزینه را پیدا کنید.
در اینجا آنچه در متن آمده است:
“وقتی فعال باشد، Google Analytics اطلاعات بازدید را جمعآوری میکند و آنها را با اطلاعات Google از حسابهای کاربرانی که وارد سیستم شدهاند مرتبط میکند که به منظور شخصیسازی تبلیغات با این ارتباط موافقت کردهاند. این اطلاعات Google ممکن است شامل مکان کاربر نهایی، سابقه جستجو، سابقه YouTube، و دادههای سایتهایی باشد که با Google شریک هستند — و برای ارائه اطلاعات آماری جمعآوریشده و ناشناس در مورد رفتارهای بین دستگاهی کاربران شما استفاده میشود. با فعال کردن این ویژگی ها، تصدیق می کنید که به آن پایبند هستید خط مشی ویژگی های تبلیغاتی گوگلاز جمله قوانین مربوط به مقولههای حساس، اطلاعات و حقوق لازم برای حفظ حریم خصوصی کاربران نهایی شما برای چنین ارتباطی را دارند، و اینکه کاربران نهایی از طریق آن میتوانند به چنین دادههایی دسترسی داشته باشند و/یا حذف کنند. فعالیت من“
به طور خلاصه، این بدان معنی است که Google اطلاعات اضافی را از کاربران وارد شده جمع آوری می کند، یعنی اطلاعات جمعیتی.
در دنیایی از حریم خصوصی داده ها و نگرانی ها، گوگل محدودیت هایی را برای این مجموعه داده ها ایجاد می کند. اگر سعی کنید به زیرمجموعه کوچکی از داده ها نگاه کنید، مثلاً داده های ترافیک در طول سه روز، ممکن است این نماد را ببینید.
آستانه گذاری مقدار داده ای را که می توانید ببینید محدود می کند. این به این معنی نیست که داده ها از بین رفته اند، اما داده های قابل مشاهده در داشبورد را محدود می کند.
بنابراین هنگامی که در حال راه اندازی GA4 هستید، باید به فعال کردن سیگنال های داده فکر کنید یا خیر. استفاده از آن مزایایی دارد اما مطمئناً معایبی نیز دارد.
در حال حاضر، این داده ها نیست گمشده اما شما نمی توانید آن را در داشبورد GA4 ببینید. برای وبسایتهای کوچکتری که کمترین ترافیک را دریافت میکنند (کمتر از 100 کاربر در روز)، لزوماً به اطلاعات جمعیتشناختی بهعنوان آمار ساده وب خیلی مفیدتر نیستند.
4. شما تبدیل های خود را آزمایش نکردید
همانطور که در بالا ذکر شد، انتقال تبدیل های خود از UA به GA4 به سادگی 1-2-3 نیست. این امر به ویژه زمانی صادق است که شما نیاز به آزمایش آنها دارید.
تست تبدیل در Universal Analytics کمی دست و پا گیر بود. آزمایش آنها در GA4، خوشبختانه، بسیار ساده تر است.
تنظیمات پیکربندی اکنون در بخش Admin، چرخ دنده در پایین سمت چپ داشبورد شما وجود دارد. DebugView آخرین گزینه در انتهای لیست خواهد بود.
سپس، باید ظرف Google Tag Manager خود را باز کنید و پیش نمایش را در بالا انتخاب کنید. شما آماده آزمایش هر تبدیلی هستید.
میتوانید تبدیلهای مقصد، تبدیل رویداد یا هر چیز دیگری را آزمایش کنید. اگر در مشاهده اتصال داشبورد GA4 خود به DebugView مشکل دارید، می توانید به تگ GA4 خود در GTM بروید و فیلد را به عنوان debug_mode و مقدار را درست تنظیم کنید.
این باعث میشود که هر دستگاهی که به وبسایت شما دسترسی پیدا میکند در حالت دیباگر قرار بگیرد، بنابراین این کار را فقط در مرحله آزمایش انجام دهید!
اگر آن را روشن می کنید، به یاد داشته باشید که آن را خاموش کنید، در غیر این صورت ممکن است برای هر آزمایش آینده، همه چیز بسیار گیج کننده باشد.
5. سعی کردید با ایجاد چندین ویژگی، نماهای متفاوتی ایجاد کنید
یکی از بزرگترین تفاوتهای UA و GA4 این است که GA4 بازدید ندارد.
اگر هرگز از نماها استفاده نکردید، آنها راه مفیدی برای «فیلتر کردن» محتوای مختلف مورد نظر شما بودند. آنها در بین سایت های چند زبانه بسیار محبوب هستند، جایی که صاحبان سایت دارای نمای اصلی، نمای انگلیسی، نمای اسپانیایی، نمای آلمانی، نمای الویشی و غیره هستند.
اگر زیر دامنه دارید، ممکن است وسوسه شوید که ویژگی های مختلف GA4 را برای ردیابی فعالیت منحصر به فرد آنها ایجاد کنید. توصیه ما در مورد آن ساده است:
نکن.
ما این کار را توصیه نمیکنیم، زیرا ممکن است با ردیابی بین دامنهای تداخل داشته باشد و در صورت عبور از دامنهها، ردیابی مسیرهای تبدیل دشوار باشد.
در عوض، می توانید به فیلتر نام میزبان تکیه کنید.
به یکی از داشبوردهای خود بروید و روی مورد مداد در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید. از آنجا، روی ابعاد کلیک کنید و «نام میزبان» را در کادر تایپ کنید.
پس از اتمام کار، روی «ذخیره» و «ذخیره به عنوان گزارش جدید» ضربه بزنید. این یک داشبورد سفارشی ایجاد می کند که به شما امکان می دهد فقط برای یک “نما” به داده ها نگاه کنید. این راه سادهتر برای تنظیم «نما» برای زیر دامنههای شماست که همگی تحت یک ویژگی زندگی میکنند.
همچنین میتوانید از این ابعاد برای تنظیم یک «نما» برای صفحات وبلاگ یا سایر قسمتهای وبسایت خود، مانند محصولات، استفاده کنید، زمانی که میخواهید یک دیدگاه بسیار متمرکز داشته باشید.
نتیجه
GA4 اجتناب ناپذیر است و با آن دردهای زیادی در رشد همراه است. اگر احساس می کنید گم شده اید یا احساس می کنید که تعدادی از این خطاها را مرتکب شده اید، برای دریافت کمک با ما تماس بگیرید!
اخبار را مستقیماً در صندوق ورودی خود جستجو کنید
*ضروری