مایکروسافت با Mistral فرانسه، رقیب OpenAI به توافق رسید | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — شرکت مایکروسافت که به دلیل پیوندهای عمیق خود با OpenAI در سطح جهانی تحت نظارت سیاسی فزاینده‌ای قرار دارد، با رقابت اولیه این استارت‌آپ در اروپا معامله کرد.

روز دوشنبه، شرکت فرانسوی Mistral AI یک “همکاری استراتژیک” با مایکروسافت را اعلام کرد که شامل ارائه جدیدترین مدل های هوش مصنوعی این استارتاپ برای مشتریان ابر Azure مایکروسافت است. Mistral مدل‌های الگوریتمی مشابه مدل‌های OpenAI را توسعه می‌دهد که برای چت‌بات‌ها و سایر سرویس‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود، اما مدل‌های Mistral متن‌باز هستند و به‌طور آشکار به اشتراک گذاشته می‌شوند.

با این اعلامیه، این شرکت همچنین از مدلی به نام Mistral Large رونمایی کرد که می‌گوید «ظرفیت‌های استدلال منحصربه‌فردی» دارد و به پنج زبان مسلط است. مایکروسافت اعلام کرد که سرمایه گذاری کوچکی در این شرکت فرانسوی انجام داده است، اما از بیان میزان آن خودداری کرد.

در زمینه هوش مصنوعی، مایکروسافت عمدتاً با OpenAI کار کرده و حدود 13 میلیارد دلار در استارت آپ کالیفرنیا سرمایه گذاری کرده است. برد اسمیت، رئیس مایکروسافت در سخنرانی روز دوشنبه در کنگره جهانی موبایل در بارسلونا گفت که این حمایت مالی به OpenAI کمک کرده است تا OpenAI به یک “رقیب جدید مهم در صنعت فناوری تبدیل شود.” نوآوری و رقابت به مجموعه گسترده ای از پشتیبانی مشابه برای مدل های AI اختصاصی و منبع باز، بزرگ و کوچک، از جمله نوع مشارکتی که امروز با Mistral AI اعلام می کنیم، نیاز دارد.

روابط مایکروسافت با OpenAI، به عنوان پشتیبان مالی و شریک تجاری اصلی آن، موضوع تحقیقات ضد تراست در اتحادیه اروپا و بریتانیا است. مایکروسافت گفته است که این شرکت ها به طور مستقل فعالیت می کنند.

سخنرانی اسمیت در وهله اول «اصول دسترسی هوش مصنوعی» غول نرم‌افزاری را تشریح کرد – مجموعه‌ای از تعهدات برای در دسترس قرار دادن مدل‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی و تقویت رقابت. علاوه بر این، او 5.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری جدید در مرکز داده مایکروسافت در اروپا در دو هفته گذشته انجام داده است، از جمله تعهد 3.2 میلیارد یورویی (3.5 میلیارد دلار) در آلمان.

Mistral که در اوایل سال 2023 توسط مهندسان سابق شرکت DeepMind و Meta Platforms گوگل تشکیل شد، خود را به عنوان یک قهرمان خوش‌دست و خوش‌دست اروپا معرفی کرده است که تسلط ایالات متحده را در این زمینه به چالش می‌کشد. در ماه دسامبر، این استارت‌آپ یک دور 415 میلیون دلاری از طیفی از سرمایه‌گذاران، از جمله Salesforce Inc. و Nvidia Corp را بست. ارزش مالی شرکت حدود 2 میلیارد دلار بود.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور