آنچه باید در مورد طبقات مرکز داده بدانید | دانش مرکز داده

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اگر بگوییم که طبقات یکی از هیجان انگیزترین اجزای مراکز داده هستند. به هر حال، طبقه – که منظور ما به معنای واقعی کلمه چیزی است که افراد و تجهیزات در داخل مرکز داده روی آن ایستاده اند – معمولاً چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. مکالمات در مورد ساختمان های مرکز داده بیشتر بر موضوعاتی مانند تمرکز دارند سیستم های HVAC و ظرفیت قدرت.

زوج سقف های مرکز داده ممکن است موضوع جالب‌تری نسبت به طبقه به نظر برسد.

اما دلایل خوبی برای توجه دقیق به طبقات مرکز داده وجود دارد. نحوه طراحی کف خود و موادی که برای ساخت آن استفاده می کنید تأثیر قابل توجهی بیش از آنچه انتظار دارید بر روی بهره وری انرژی، قابلیت اطمینان تجهیزات و موارد دیگر دارد.

با در نظر گرفتن این واقعیت، در اینجا چیزی است که شما باید در مورد بهینه سازی طراحی و ساخت کف در مراکز داده بدانید، چه در حال ساختن یک مرکز جدید از پایه یا ایجاد تغییرات در یک موجود.

چگونه طبقه ها بر مراکز داده تأثیر می گذارند

همانطور که اشاره کردیم، کف ها از بسیاری جهات نقش محوری در مراکز داده ایفا می کنند – و نه فقط به این دلیل که سطح صافی را فراهم می کنند که تجهیزات می توانند در آن استراحت کنند. در اینجا نگاهی به تمام روش‌های کلیدی که کف‌ها بر عملیات مرکز داده تأثیر می‌گذارند، می‌پردازیم.


خنک کننده و بهره وری انرژی

طراحی کف مرکز داده و مواد می تواند به طور قابل توجهی بر نحوه کارآمد بودن گرمای اضافی از رک های سرور تأثیر بگذارد. یک طبقه خنک مقداری از گرمای خروجی سرورها و سایر تجهیزات را جذب می کند و میزان انرژی مورد نیاز برای صرف گرمای دفع شده از راهروهای مرکز داده را کاهش می دهد.

تا حدودی به همین دلیل، طبقات مرتفع یک طراحی کفپوش محبوب برای مراکز داده است. طراحی طبقه مرتفع به این معنی است که شما یک سکو در دو یا سه فوت بالاتر از طبقه اصلی ساختمان می سازید، که اغلب یک دال بتنی در تاسیسات مرکز داده یک طبقه است. فضای خالی بین طبقه اصلی و طبقه مرتفع می تواند برای گردش هوای خنک در زیر قفسه ها استفاده شود.

یک رویکرد جایگزین کفپوش این است که گردش آب سرد در لوله ها در یک دال بتنی تعبیه شده و از آن به عنوان سطح اصلی مرکز داده خود استفاده کنید. این روش کمتر رایج است، اما مزیت بهره وری انرژی بیشتر را ارائه می دهد، زیرا آب سرد به انرژی کمتری برای گردش نیاز دارد و برخلاف سیستم هایی که هوای سرد را از طریق کانال کاری به گردش در می آورند، با سیستم آب سرد نشتی وجود ندارد (مگر اینکه لوله های شما نشتی داشته باشند. ، اما اگر این اتفاق با لوله های تعبیه شده در یک دال رخ دهد، مشکلات بزرگتری نسبت به ناکارآمدی انرژی دارید).

فضای کابل کشی

دلیل اصلی دیگری که باعث محبوبیت طبقات مرتفع در مراکز داده می شود این است که فضای مناسبی را برای اجرای کابل های برق و شبکه فراهم می کند. اگر بتوانید بیشتر کابل های خود را زیر زمین اجرا کنید، می توانید فضای مرکز داده اصلی خود را بسیار تمیزتر و در دسترس تر نگه دارید.

البته اگر تجهیزات را مستقیماً روی یک کف دال نصب کنید، این توانایی را به دست نمی آورید – اگر سیستم آب سرد ذکر شده در بالا شما را مجذوب خود کرد، فاکتوری است که باید در نظر بگیرید.

هزینه ساخت مرکز داده

هرچه طبقه مرکز داده شما پیچیده تر باشد، در مجموع هزینه ساخت یک مرکز داده بیشتر خواهد بود.

اگر می خواهید در هزینه های ساختمان مرکز داده صرفه جویی کنید، احتمالاً کف تخته ای کم هزینه ترین گزینه است. طبقات مرتفع هزینه بیشتری دارند زیرا شما را ملزم به ساخت یک طبقه در بالای یک طبقه می کند.

گفته می‌شود، هزینه‌های افزایش طبقه ممکن است تا حدی (اما نه به طور کامل) با پول صرفه‌جویی شده توسط عدم نیاز به ساخت کانال‌های HVAC و کانال‌های کابل در بالای کف مرکز داده جبران شود، جایی که معمولاً ساخت آنها گران‌تر است. علاوه بر این، با جابجایی برخی زیرساخت‌های HVAC و کابل‌کشی در زیر کف، طبقات مرتفع می‌توانند فضای کل طبقه را در داخل یک مرکز قابل استفاده برای رک‌های سرور افزایش دهند و بازده ساخت و ساز مرکز داده را افزایش دهند.

قابلیت اطمینان تجهیزات

ممکن است طبقه مرکز داده شما تهدیدی بزرگ برای تجهیزات میزبانی شده در مرکز داده به نظر نرسد. اما اگر اجازه دهد بارهای الکتریسیته ساکن ایجاد شود که منجر به شوک هایی شود که سرورها یا سایر تجهیزات را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است این اتفاق بیفتد.

مطمئناً الکتریسیته ساکن خطر بزرگی نیست و در بیشتر موارد رک‌های سرور برای عایق‌سازی تجهیزات در برابر بارهای ساکن طراحی شده‌اند. اما هنوز هم فاکتوری است که باید هنگام برنامه ریزی یک طبقه مرکز داده در نظر گرفت، که می توانید آن را با موادی پوشش دهید دفع بارهای ساکن.


نصب و نگهداری تجهیزات

آخرین نکته کلیدی برای طبقات مرکز داده، نقش آنها در اجازه دادن به کارکنان برای نصب تجهیزات و دسترسی به آنها برای اهداف تعمیر و نگهداری است.

اگر یک طبقه مرتفع می‌سازید اما فاقد آسانسور برای بالا بردن تجهیزات از سطح زمین به سکوی مرتفع هستید، ممکن است تکنسین‌های شما کار با رک‌های سرور بزرگ را سخت ببینند. (همچنین ممکن است قوانین مربوط به دسترسی را نقض کنید.)

به همین ترتیب، اگر از طبقات بالای یک ساختمان موجود برای میزبانی سرورها استفاده کنید، احتمالاً می خواهید مطمئن شوید که آسانسورهایی دارید که قادر به جابجایی تجهیزاتی هستید که با آنها کار می کنید.

نتیجه

از بسیاری جهات، یکی از مهم ترین عوامل در شکل دادن به کارایی و اثربخشی مرکز داده، چیزی است که در پایین هر مرکز داده قرار دارد: کف. قبل از اینکه فرض کنید کار کف فقط فراهم کردن سطحی برای ایستادن افراد و تجهیزات است، به نقش کلیدی طراحی کفپوش و مواد در خنک سازی مرکز داده، تعمیر و نگهداری تجهیزات، هزینه های تاسیسات و موارد دیگر فکر کنید.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور