بدهی فنی چیست؟ تعاریف، مثال ها و موارد دیگر | دانش مرکز داده

بدهی فنی زمانی ایجاد می شود که تیم های فناوری اطلاعات یا توسعه فرآیندهای ناکارآمد و قدیمی را بهبود ندهند. اغلب، بدهی های فنی زمانی انباشته می شود که تیم ها آگاهانه تصمیم می گیرند یک “راه حل سریع” برای یک مشکل را به جای یک راه حل بلند مدت جامع انتخاب کنند. بدهی فنی می تواند برای تجهیزات، سخت افزار یا نرم افزار قدیمی اعمال شود.

تعریف فنی بدهی فنی

بدهی فنی زمانی افزایش می یابد که مراکز داده به فناوری قدیمی متکی باشند. مانند بدهی پولی، بدهی فنی نیز باید به نحوی «بازپرداخت» شود. مانند بدهی پولی، اگر مشکلات سیستماتیک اضافه کار را تشدید کند، بدهی فنی نیز می تواند “بهره” داشته باشد. هنگامی که یک سازمان از نوسازی یک سیستم غفلت می‌کند، که یک تلاش بالقوه پرهزینه است، در عوض اصلاحاتی را برای سیستم قدیمی اعمال می‌کند. این رفع سریع به باگ تبدیل می شود که نیاز به رفع بیشتر دارد و منجر به هزینه های بالای نگهداری می شود. در حقیقت، یک مطالعه اخیر دریافت که یک شرکت معمولی 23 تا 42 درصد از زمان توسعه را صرف بدهی فنی می کند.

یک تعریف ساده

بدهی فنی هزینه نگهداری سیستم های قدیمی به عنوان یک اقدام مقرون به صرفه در مقابل سرمایه گذاری در راه حل های بهتر است. وقتی صحبت از مراکز داده می شود، بدهی فنی به استفاده از زیرساخت های قدیمی و سیستم های سخت افزاری اشاره دارد که کارایی مرکز داده را کاهش می دهد. این نوع بدهی زمانی انباشته می‌شود که مراکز داده سیستم‌های قدیمی را بر خلاف سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید و بهبودیافته حفظ کنند. مراکز داده با بدهی فنی بالا معمولاً دارند هزینه های انرژی بالاتر که به ابتکارات پایداری آسیب می رساند.

خاستگاه بدهی فنی

اولین بار در دهه 1990 توسط وارد کانینگهام در مانیفست چابک، بدهی فنی در اصل به کدنویسی نرم افزار اطلاق می شود. «ارسال کد برای بار اول مانند بدهکاری است. کانینگهام در سال 1992 گفت: “خطر زمانی رخ می دهد که بدهی بازپرداخت نشود.” هر دقیقه‌ای که صرف کدی می‌شود که برای برنامه‌نویسی آن لحظه مناسب نیست، به‌عنوان سود آن بدهی محسوب می‌شود.

از آن زمان، مفهوم بدهی فنی در انواع عملیات از جمله مراکز داده اعمال شده است. هر سازمانی درجاتی از بدهی فنی دارد، اما بهتر است بدهی را پایین نگه دارید تا پرسنل بتوانند بر روی ابتکارات جدید تمرکز کنند، به جای اعمال تعمیر و نگهداری بی پایان در سیستم های قدیمی.

چرا باید به بدهی های فنی اهمیت دهید؟

در حالی که در کوتاه مدت باعث صرفه جویی در پول می شود، بدهی فنی در بلندمدت هزینه بیشتری دارد. بدهی فنی بالا می تواند منجر به خرابی و قطع کار شود. آ نظر سنجی نشان داد که 45 درصد از مدیران مراکز داده گفتند که آخرین قطعی آنها بین 100000 تا 1 میلیون دلار هزینه مستقیم و غیرمستقیم داشته است. همین مطالعه نشان داد که اکثر خاموشی ها با مدیریت و پیکربندی بهتر قابل پیشگیری هستند.

چگونه بدهی های فنی را شناسایی می کنید؟

شناسایی بدهی های فنی می تواند چالش برانگیز باشد زیرا دلایل بی شماری هستند. به منظور تعیین نوع بدهی فنی و نحوه رفع آن، باید:

  1. با کارکنان دانشگاه در مورد ناکارآمدی های احتمالی صحبت کنید. افراد درگیر در عملیات روزانه از مشکلات آگاه خواهند شد و می توانند در مورد چگونگی رفع آنها راهنمایی کنند.
  2. موجودی تجهیزات را تهیه کنید، طول عمر آن را ارزیابی کنید و تعیین کنید که آیا کارآمد است یا خیر.
  3. تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی اتلاف انرژی بالقوه و فرصت هایی برای خودکارسازی فرآیندهای دستی ناکارآمد.

انواع بدهی فنی

عوامل زیادی می توانند میزان بدهی فنی را که یک سازمان در عملیات روزانه خود با آن مواجه است افزایش دهد. برخی از بدهی های فنی عمدی هستند، مانند کوتاه کردن گوشه ها برای تعیین ضرب الاجل با این ایده که مشکل بعداً برطرف می شود، در حالی که سایر بدهی های فنی تصادفی هستند، مانند قدیمی شدن سیستم ها و از کار افتادن آنها در طول زمان. مراکز داده موفق تجهیزات قدیمی را مرتباً بازسازی می کنند و برای اطمینان از پایداری و کارایی، روی فناوری جدید سرمایه گذاری می کنند.

بدهی زیرساخت

قفسه‌های سرور، سیستم‌های قدرت، تجهیزات خنک‌کننده و سایر زیرساخت‌های فیزیکی قدیمی و ناکارآمد می‌شوند و نیاز به هزینه‌های بالاتری برای نیرو و نگهداری دارند. تجهیزات قدیمی اغلب خراب می شوند و نیاز به تعمیر دارند و زمان خرابی را افزایش می دهند. سیستم هایی که نیاز به پیکربندی های پیچیده دارند، که اغلب به عنوان یک راه حل سریع بر خلاف تعمیرات اساسی سیستم اعمال می شوند، بیشتر مستعد خطای دستی هستند.

بدهی امنیتی

نرم افزارها و برنامه های قدیمی تر اغلب دارای آسیب پذیری های امنیتی هستند که مراکز داده را در معرض نفوذ و هک قرار می دهد. گزارش‌گیری معمولاً در سیستم‌های قدیمی ناکافی است، بنابراین مهاجمان می‌توانند از نقص‌ها استفاده کنند. بسیاری از اوقات این سیستم‌ها در جای خود نگهداری می‌شوند زیرا اپراتورها نمی‌خواهند کدهای قدیمی‌تر (اما قابل اجرا) را لمس کنند، از ترس اینکه آن‌ها را خراب کنند.

بدهی نرم افزاری

نرم افزار قدیمی ممکن است با تجهیزات جدیدتر اجرا نشود. نرم افزار ساخته شده در سال 2008 ممکن است یا با زیرساخت های جدیدتر اجرا نشود یا اینکه سیستم عامل ممکن است در کنار هم از برنامه پشتیبانی کند. نرم‌افزار قدیمی همچنین ممکن است برخی از عملکردهایی را که نیاز به کار دستی بیشتری دارند را خودکار نکند، که می‌تواند منجر به نرخ بالاتر خطای انسانی شود.

اسناد بدهی

اسناد مربوط به سیستم ها ممکن است قدیمی، منسوخ یا ضعیف به کارگران منتقل شوند. اگر کارگران ندانند سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند یا خطاها در گذشته چگونه حل شده‌اند، در رفع مشکلات آینده دچار مشکل خواهند شد.

نمونه های بدهی فنی دنیای واقعی

هفتاد و هشت درصد از مدیران مراکز داده معتقدند خرابی قابل پیشگیری است با مدیریت، فرآیندها یا پیکربندی بهتر. در سال 2019، ولز فارگو با تجربه معروف قطعی که باعث شد مشتریان به دلیل آتش سوزی قابل پیشگیری در مرکز داده نتوانند به حساب های بانکی خود دسترسی داشته باشند. موارد قطعی مرکز داده در سال های اخیر کاهش یافته است، اما هزینه خرابی افزایش یافته است.

موسسه Uptime اخیرا مطالعه کرده است قطع شدن مرکز داده و کشف کرد که بسیاری از خرابی‌ها به دلیل کاهش هزینه‌های کوتاه‌مدت توسط اپراتورها است که سیستم‌ها را مستعد خرابی فاجعه‌بار می‌کند. به عنوان مثال، اجزای ATS با تابلوهای سفارشی جایگزین شدند. این قطعات سفارشی تعداد بیشتری کنترل دارند و تکنسین های تعمیر و نگهداری باید اطمینان حاصل کنند که همه چیز هماهنگ است. این سطح بالای سفارشی‌سازی سیستم‌ها را در معرض شکست، بدهی فنی مستندسازی و بدهی فنی نرم‌افزاری قرار می‌دهد.

بیشتر بدانید

در این مقالات Data Center Knowledge درباره بدهی فنی بیشتر بخوانید:

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور