آیا خنک کننده رک عقب برای عملیات مرکز داده شما مناسب است؟ | دانش مرکز داده

ساده ترین راه برای خنک کردن یک مرکز داده شامل نصب مبدل های هوایی است که هوای سرد تولید می کند که در اتاق های سرور شما به گردش در می آید. اما اگر می خواهید حداقل در درازمدت در هزینه خود صرفه جویی کنید، یک رویکرد بهتر ممکن است نصب مبدل های هوا در هر رک و استفاده از آنها برای خنک کردن رک های جداگانه سرورها باشد.

رویکرد اخیر، که به عنوان “خنک کننده قفسه عقب” شناخته می شود، مزایای متعددی را نسبت به سیستم های خنک کننده هوای سنتی در مراکز داده، به ویژه از نظر بهره وری انرژی، ارائه می دهد.

در اینجا نگاهی داریم به نحوه عملکرد خنک کننده قفسه عقب و اینکه چرا ممکن است بخواهید آن را در مرکز داده به عنوان راهی برای بهبود رویکرد خود در خنک سازی در نظر بگیرید.

خنک کننده رک عقب برای مراکز داده چیست؟

خنک کننده رک عقب در مراکز داده مستلزم استفاده از مبدل های هوا است که مستقیماً در پشت رک سرور نصب شده اند تا سرورهای مستقر در آن رک را خنک کنند.

در سیستم خنک کننده رک عقب، هر رک سرور مجهز به مبدل هوا است. هنگامی که قفسه کار می کند، مبدل هوا هوای خنک را به داخل می دمد و هوای گرم را بیرون می راند.

خنک کننده رک عقب در مقابل CRAC و خنک کننده مستقیم به تراشه

خنک کننده رک عقب با سیستم های خنک کننده هوای مرسوم مرکز داده – معروف به “تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر” یا “CRAC” متفاوت است، زیرا خنک کننده های رک عقب به جای دمیدن هوای سرد در کل اتاق سرور، تجهیزاتی را هدف قرار می دهند که بیشتر موارد را تولید می کنند. حرارت.

از نظر مفهومی، خنک‌کننده رک عقب شبیه به سیستم‌های خنک‌کننده مستقیم به تراشه است که مایع را در اطراف CPU یا سایر منابع گرما در سرورها به گردش در می‌آورند. این روش دیگری برای تمرکز اتلاف گرما روی تجهیزاتی است که بیشتر گرما را تولید می کنند.

با این حال، سیستم های خنک کننده مستقیم به تراشه نیز گران هستند زیرا به سیال خنک کننده و سیرکولاتور مخصوص نیاز دارند. اگر می خواهید منابع خنک کننده خود را به سمت منابع گرما هدایت کنید اما بودجه ای برای خنک کننده مستقیم به تراشه ندارید، خنک کننده قفسه عقب بهترین کار بعدی است.

مزایای خنک کننده رک عقب

مزیت اصلی خنک کننده قفسه عقب این است که از هوای خنک به صرفه تری استفاده می کند. در یک سیستم CRAC، بیشتر هوایی که به اتاق سرور دمیده می‌شود، هدر می‌رود، زیرا با تجهیزاتی که در واقع گرما تولید می‌کنند، تماس پیدا نمی‌کند. در مقابل، یک سیستم خنک کننده رک عقب، سرورها را به روشی محلی تر هدف قرار می دهد و ضایعات را کاهش می دهد.

خنک‌کننده رک عقب همچنین می‌تواند کارایی انرژی مرکز داده را افزایش دهد (و در نتیجه، معیارهای PUE را بهبود بخشد) زیرا مبدل‌های هوا را می‌توان خاموش یا خاموش کرد وقتی سرورهای داخل یک رک جداگانه با ظرفیت کامل استفاده نمی‌شوند یا غیرفعال هستند.

سیستم های CRAC معمولاً این گزینه را ارائه نمی دهند. اگر سرورهایی دارید که در حال اجرا هستند، احتمالاً کل سیستم CRAC شما باید روشن شود – حتی در مواقعی که تولید گرما حداقل است.

در نهایت، خنک کننده قفسه عقب یک گزینه خنک کننده ارزان تر نسبت به سیستم های خنک کننده مایع است، حداقل زمانی که از نظر هزینه های اولیه اندازه گیری شود. با این حال، در دراز مدت، خنک کننده مایع می تواند هزینه کمتری داشته باشد، زیرا برای کارکردن به انرژی کمتری نیاز دارد.

چالش های خنک کننده قفسه عقب

در حالی که خنک کننده قفسه عقب مزایای متعددی را ارائه می دهد، برخی موانع بالقوه برای اجرای آن در مراکز داده وجود دارد. چالش های خنک کننده قفسه عقب عبارتند از:

  • مبدل های هوای بیشتر: از آنجا که هر رک سرور به مبدل هوای خود نیاز دارد، شما باید مبدل های بیشتری نسبت به سیستم CRAC نصب و نگهداری کنید.
  • عدم وجود نسخه پشتیبان: در بیشتر موارد، هر رک که توسط مبدل عقب خنک می شود، تنها یک مبدل دارد. اگر آن مبدل از کار بیفتد، ممکن است رک به سرعت بیش از حد گرم شود. سیستم‌های CRAC کمتر مستعد این نوع خرابی هستند، زیرا می‌توانند چندین مبدل هوا داشته باشند، که به آنها اجازه می‌دهد در صورت شکست جزئی تجهیزات، عملیاتی باقی بمانند.
  • مصرف انرژی: اگرچه خنک کننده قفسه عقب برخی از مزایای صرفه جویی در انرژی را ارائه می دهد، اما نسبت به سیستم های خنک کننده مایع کارایی کمتری دارد، زیرا سیستم های خنک کننده به حداقل انرژی برای عملکرد نیاز دارند – برخلاف خنک کننده های رک عقب، که به فن هایی وابسته هستند که مقادیر قابل توجهی انرژی مصرف می کنند.
  • استفاده از فضا: خنک‌کننده‌های رک عقب فضای مرکز داده بیشتری را نسبت به سیستم‌های CRAC مصرف می‌کنند، نه تنها به دلیل مبدل‌های هوایی که باید به هر قفسه متصل شوند، بلکه به دلیل لوله‌هایی که مبدل‌ها را تامین می‌کنند. در نتیجه این سیستم ها فضای کمتری را برای تجهیزات IT باقی می گذارند.

چه زمانی باید خنک کننده رک عقب را انتخاب کنید؟

اگر به دنبال راهی برای افزایش بهره وری انرژی مرکز داده خود هستید، اما بودجه یا زمان لازم برای اجرای راه حل های خنک کننده پیشرفته مانند خنک کننده مستقیم به تراشه یا خنک کننده غوطه وری را ندارید، خنک کننده رک عقب سازش خوبی است. . نسبت به سیستم‌های هوای سنتی که کل اتاق‌های کامپیوتر را خنک می‌کنند کارآمدتر و مؤثرتر است و نصب آن نسبت به خنک‌کننده مایع کم‌هزینه‌تر و پیچیده‌تر است.

از سوی دیگر، اگر روی نتایج بلندمدت در یک دوره حداقل چندین ساله تمرکز کنید، خنک‌کننده مایع احتمالاً بازگشت سرمایه بهتری نسبت به خنک‌کننده رک پشتی ارائه می‌کند، زیرا بازده عملیاتی بالاتر مستقیم به تراشه و سیستم های غوطه وری

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور