رویکردی برای تحلیل رقبای سئو

راهنمای تجزیه و تحلیل سئو رقبا

در این پست قصد داریم مفاهیمی در رابطه با نگاه کردن به رقابت از منظر سئو را پوشش دهیم. چندین روش برای انجام این کار وجود دارد و در زیر چند روش آزمایش شده و قابل اعتماد برای درک آنچه رقبای شما انجام می دهند آورده شده است. این کار بسیار بیشتر از اضافه کردن رقبا به یک ابزار و دیدن کلمات مشابهی است که آنها استفاده می کنند. امیدواریم موارد زیر برای ساختن استراتژی سئوی خود مفید واقع شده باشد.

تجزیه و تحلیل رقبای سئو چیست؟

این را می توان به بهترین وجه به عنوان فرآیندی توصیف کرد که بینشی را در مورد آنچه URL های دیگر با URL شما رقابت می کنند ارائه می دهد. این به معنای کلمات کلیدی، بک لینک، محتوا و حتی مناطق جغرافیایی است. مشابه شناسایی بهترین کلمات کلیدی برای استفاده برای کسب و کارتان، تعیین رقبای خود از طریق چندین عنصر مهم است.

نحوه شناسایی رقبای سئو

جستجو در SERP برای کلمات کلیدی که با شما مطابقت دارند یا از ابزار مورد علاقه خود استفاده کنید. بسیاری از آنها می توانند تجزیه و تحلیل دامنه رقابتی را در پرواز انجام دهند. اگر یک کسب‌وکار محلی هستید که به یک منطقه خاص خدمات می‌دهد، «کلمه کلیدی اصلی + شهر» را جستجو کنید و ببینید چه چیزی به دست می‌آید، بیشتر اوقات روی 5 URL برتر تمرکز کنید. پس از اینکه لیست نهایی خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده است که به دنبال نقاط قوت خاصی در هر سایت باشید.

در زیر لیستی از رقبای مرتبط با URL آورده شده است. ما می بینیم که بین 18 تا 21 کلمه کلیدی متقاطع برای سایت ها وجود دارد. در این صورت، ما فقط 3 مورد برتر را انتخاب می کنیم.

نمایی از برخی رقبا

در این مورد، ما از URL خود به عنوان پایه تحقیق رقابت استفاده کردیم، اما شما همچنین می توانید با ارزش ترین کلمه کلیدی را برای تجارت خود انتخاب کنید. گاهی اوقات این ممکن است مهمتر از رتبه بندی بالاتر از سایت هایی با ساختار کلمات کلیدی مشابه باشد.

بخش بعدی فرآیند یافتن عناصر کلیدی است که واقعاً این URL ها را به عنوان رقبا تعریف می کنند. هنگامی که رقابت پیشنهادی از هر ابزاری به شما ارائه می شود، هنوز باید برای تأیید به صورت دستی در SERP ها جستجو کنید. اگر هدف و تمرکز جستجو واقعاً با هدف نهایی شما رقابتی است.

تصویر چند کفش دویدن در جستجو که در حال مقایسه هستند

مزیت جستجوی دستی این است که می توانید تنظیمات را برای مناطق محلی یا منطقه ای تنظیم کنید تا ببینید چه چیزی در راه است. همچنین مهم است که به این نکته اشاره کنیم که وقتی این کار را انجام می‌دهید، چندین جستجوی دستگاه را نیز انجام دهید. یک نتیجه در تلفن همراه ممکن است با آنچه کاربران روی دسکتاپ می بینند متفاوت باشد.

سوالاتی که باید از جستجوی دستی رقابتی پرسید:

  • چه نوع نتایجی نمایش داده می شود (تبلیغات، نمودارهای اطلاعاتی، مردم نیز می پرسند)؟
  • تفاوت بین نتایج دسکتاپ و موبایل چیست؟
  • آیا الگوهایی در عناوین موجود در SERP ها (کلمات کلیدی، عبارات) وجود دارد.

چیزهایی که به دنبال

بررسی شکاف های محتوا

دریابید که در استراتژی محتوای فعلی شما در مقایسه با رقبایتان چه فرصت هایی وجود دارد؟ یک مثال از این موضوع این است که متوجه شوید سایتی که در اینجا در مثال خود بررسی می کنیم، محتوایی در مورد «کفش های دویدن» ندارد، در حالی که سه رقیب برتر واقعاً این محتوا را دارند. انتقال این به استراتژی ما می تواند در معرض دید بیشتری برای چشم انداز جستجو قرار گیرد.

قدرت کلمه کلیدی در SERP ها

در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی تمرکز اصلی خود، مکان رقابت شما را پیدا کنید. این کار را می توان با جستجوی کلمه کلیدی به طور خاص در ابزار مورد علاقه خود یا حتی قرار دادن کلمه کلیدی انتخابی در جستجوی گوگل انجام داد.

شناسایی رقبا برای کلمات کلیدی خاص

آنچه در بالا می بینیم این است که وقتی عبارت “بهترین کفش های دویدن” جستجو می شود، URL های رتبه بندی برتر مرتبط با آن کلمه کلیدی هستند. در تجزیه و تحلیل خود، می‌توانیم مرور کنیم و ببینیم که هر یک از این صفحات چگونه چیده شده‌اند، میزان محتوا و سایر عواملی که می‌توانند ارزش این صفحات را افزایش دهند.

شکاف های بک لینک را تجزیه و تحلیل کنید

یک قانون سرانگشتی خوب این است که ببینید رقبای شما در حال جمع‌آوری بک لینک‌های خود برای تقویت نمایه هستند و این منابع نیز به منابع خوبی برای دسترسی اولیه شما تبدیل خواهند شد. یک کار مفید این است که نمایه بک لینک را از 3 تا 5 رقیب برتر خود بررسی کنید و به دنبال هر الگوی در پیوندهای انجام فالو آنها به سایت ها و صفحات آنها باشید. اگر متوجه شدید که هنگام مقایسه نمایه بک لینک خود، منابع لینک گم شده ای وجود دارد، می توانید یک استراتژی توسعه برای ارائه URL های خاص از سایت خود برای بک لینک ها ایجاد کنید.

انواع محتوایی که رقبا استفاده می کنند را تجزیه و تحلیل کنید

رقبا ممکن است بسته به استراتژی مورد استفاده، به تلاش‌های محتوایی خود رویکرد متفاوتی داشته باشند. این می تواند به معنای محتوای اطلاعاتی بیشتر مبتنی بر “کفش های دویدن” با مثال فعلی ما باشد. آنها همچنین می‌توانند بیشتر از یک استراتژی محتوایی متمرکز بر محصول استفاده کنند که در آن صفحات واقعی محصولات کفش دویدن را ایجاد می‌کنند. اگر برای تحقیقات رقابتی خود بر روی یک گروه بندی کلمات کلیدی خاص تمرکز می کنید، ممکن است متوجه شوید که نتایج برتر با آنها مشترک است. از طرف دیگر، اگر فرصتی برای بهبود آنچه در حال حاضر وجود دارد را با افزودن ویژگی‌های بهتری مانند داده‌های ساختاریافته، تصاویر یا سایر UX می‌بینید که می‌تواند به شما کمک کند در مقابل رقابت فعلی نیز قرار بگیرید.

پیاده سازی استراتژیک SEO از تجزیه و تحلیل رقابتی شما

اکنون که تحقیقات خود را به پایان رسانده اید، بعد از آن چیست؟ استراتژی خود را برای تناسب با تحلیل بسازید. در مثال فعلی ما در اینجا ما به دنبال یافتن راه هایی برای بهبود رتبه بندی خود برای کفش های دویدن و انواع آن هستیم. ما باید یک لیست اولویت بندی کنیم که رقبا چه کاری انجام می دهند و چه کارهایی انجام نمی دهیم.

مثلا:

  • ایجاد یک پروفایل بک لینک بر اساس شکاف های تحقیقاتی رقابتی (کم)
  • جستجو با گزینه های تجارت الکترونیک پر شده است، بنابراین داشتن داده های ساختار یافته در مورد محصولات ما کلیدی خواهد بود (بالا)
  • محتوای اطلاعاتی در مورد اینکه چه چیزی یک کفش دویدن عالی را می سازد به تلاش های ما کمک می کند (متوسط)
  • محتوای معتبر در مورد نحوه انتخاب کفش دویدن با کیفیت و دلیل اهمیت آن (بالا)

این فقط یک مثال است اما می تواند نقطه شروعی از تحقیقات رقابتی باشد که ما انجام داده ایم. برای توضیح اینکه چرا سطح اولویت‌ها تعیین شده است، می‌توانیم ببینیم که ایجاد محتوایی که به خرید مردم کمک می‌کند و اطمینان از وجود داده‌های ساختاریافته محصول، بیشترین کمک را در نتایج جستجو خواهد داشت. بک لینک ها می توانند به طور طبیعی از تلاش های محتوای ما ناشی شوند، اما می توانند یک پست ارتباطی با سایر موارد در حال تکمیل باشند.

نتیجه

این بخش مهمی از سئو و بازاریابی به طور کلی است. همیشه قرار نیست یک کار در کل دامنه باشد و می تواند به یک عمودی خاص یا مجموعه ای از کلمات کلیدی که به آنها نزدیک می شوید کاهش یابد. در مثال ما در اینجا ما به طور خاص به دنبال کفش های دویدن بودیم و نه به طور کلی کفش، اما در آینده، مشتری می تواند بخواهد به نوع دیگری از کفش سوئیچ کند. این بدان معناست که رقابت نیز می تواند تغییر کند. در نکته پایانی، مهم نیست از ابزارهایی که استفاده می کنید، بسیار شگفت انگیز است که چقدر می توانید از کاوش دستی رقبای خود دریابید.

اخبار را مستقیماً در صندوق ورودی خود جستجو کنید

*ضروری

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور