هایپر مقیاس در سال 2024: بزرگترین مراکز داده جهان کجا قرار دارند؟ | دانش مرکز داده

مراکز داده ابری در مقیاس ابری، ستون فقرات اقتصاد دیجیتال هستند و با سرعتی سریع در حال رشد هستند و امکانات جدیدی در کنار تداوم پایداری و پیشرفت‌های فناوری اعلام شده است.

با عبور از سال 2024، بزرگترین اپراتورهای مرکز داده در مقیاس بزرگ جهان، به دلیل تقاضای روزافزون، به گسترش ردپای خود ادامه می دهند. در میان بازیگران بزرگ، متا، مایکروسافت، گوگل و آمازون و همچنین اوراکل و آکامای در ماه های ابتدایی سال 2024 بسیار فعال بوده اند و برنامه های بزرگی برای ماه ها و سال های آینده دارند.

گروه تحقیقاتی سینرژی پیش‌بینی کرده است که طی شش سال آینده، میانگین ظرفیت مراکز داده‌های فرامقیاس بیش از دوبرابر امکانات فعلی عملیاتی فرامقیاس خواهد بود. اعلامیه های اوایل سال 2024 در حال حاضر یک روند رشد قوی را نشان می دهد.

وضعیت بازی: پروژه های مرکز داده Hyperscale در سال 2024 در دست اجرا است

خدمات وب آمازون (AWS) اعلام کرده است که قصد دارد 10 میلیارد دلار برای ساخت دو مجتمع مرکز داده در می سی سی پی سرمایه گذاری کند. مراکز داده موجود AWS با برنامه ریزی برای 12 منطقه دسترسی بیشتر و چهار منطقه AWS دیگر در آلمان، مالزی، نیوزیلند و تایلند در حال رشد هستند.

متا قصد دارد یک پردیس مرکز داده 800 میلیون دلاری در جفرسونویل، ایندیانا بسازد. این مرکز هجدهمین مرکز داده شرکت مادر فیسبوک در ایالات متحده و بیست و دومین مرکز داده در سطح جهان خواهد بود. متا همچنین در حال طراحی مجدد مراکز داده در کونا، آیداهو و تمپل، تگزاس برای نیازهای نوظهور هوش مصنوعی (AI) است.

مایکروسافت متعهد شده است 3.2 میلیارد یورو (3.4 میلیارد دلار) سرمایه گذاری کند تا زیرساخت هوش مصنوعی و ظرفیت محاسبات ابری خود در آلمان را دو برابر کند. این توسعه بر روی منطقه ابری موجود در فرانکفورت و یک زیرساخت جدید برنامه ریزی شده در نوردراین-وستفالن متمرکز خواهد شد.

آلفابت، مالک گوگل، سرمایه گذاری قابل توجهی در توسعه زیرساخت مرکز داده خود برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای خدمات خود اعلام کرده است. یکی از قابل توجه ترین اعلامیه ها تاکنون، سرمایه گذاری در یک مرکز داده جدید است که قرار است در Waltham Cross، شمال لندن در بریتانیا واقع شود.

دیوید رایت، تحلیلگر گارتنر، گفت: «هیپر مقیاس‌کننده‌ها در سال 2024 به طور فزاینده‌ای در مورد مکان‌های جدید مراکز داده انتخاب می‌شوند، زیرا عوامل جدید اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. دانش مرکز داده.

عالمییک مرکز داده متا در حال ساخت در مسا، آریزونا (دسامبر 2023)

یک مرکز داده متا در حال ساخت در مسا، آریزونا (دسامبر 2023)

هوش مصنوعی در حال تغییر چشم انداز مراکز داده هایپر مقیاس است

با ادامه ساخت‌ها، رایت گفت که ارائه‌دهندگان اکنون باید توانایی شبکه انرژی اطراف مرکز داده را برای پشتیبانی از افزایش شدید بارهای کاری مرتبط با هوش مصنوعی در نظر بگیرند.

رایت گفت: «از نظر ساختار مراکز داده هایپرمقیاس کننده در سال 2024، شاهد افزایش سریع زیرساخت های مرتبط با هوش مصنوعی هستیم. «هایپراسکیلرها معمولاً حدود 40 درصد از کل حجم بازار سرور را تشکیل می دهند. گارتنر معتقد است که هایپراسکیلرها و سایر ارائه دهندگان خدمات 76 درصد از واحدهای سرور هوش مصنوعی در سال 2024 را تشکیل خواهند داد.

بئاتریز واله، تحلیلگر ارشد فناوری و خدمات سازمانی در GlobalData، گفت دانش مرکز داده که انقلاب مولد هوش مصنوعی به تسریع طراحی سخت افزار و مرکز داده کمک می کند.

واله گفت: «نیازهای محاسباتی هوش مصنوعی در دهه آینده به طور چشمگیری افزایش خواهند یافت، زیرا تحقیقات هوش مصنوعی به طور تصاعدی رشد می کند. او اضافه کرد که هوش مصنوعی نیازمندی‌ها را برای تراکم سرورهای بالاتر در مراکز داده هایپراسکیلر و همچنین پیکربندی‌های ویژه سخت‌افزار و نرم‌افزار برای دستیابی به عملکرد بهینه ایجاد می‌کند.

استیون دیکنز، معاون و رهبر عملی، در گروه Futurum، همچنین هوش مصنوعی را به عنوان یک مشخصه تعیین کننده برای عملیات مرکز داده های فوق مقیاس در سال 2024 می داند که معمولاً شامل استقرار واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) در مقیاس بزرگ است. او خاطرنشان کرد که پردازنده‌های گرافیکی تشنه‌ی انرژی و تولید گرما، چالش‌های منحصربه‌فردی را بر روی سیستم‌های برق و خنک‌کننده‌ی بسیاری از مراکز داده قرار می‌دهند.

دیکنز گفت: “در سال 2024، جهت گیری جهانی برای عملیات مرکز داده با تغییر قابل توجهی به سمت ادغام هوش مصنوعی در عملکرد Ops و استقرار استراتژیک GPU در مقیاس مشخص می شود.” دانش مرکز داده. این روندها بر واکنش صنعت به تقاضای فزاینده برای قدرت محاسباتی و ضرورت عملیات پایدار تاکید می کند.

مسیر فرامقیاس به سمت پایداری مرکز داده

ایجاد تعادل بین نیاز به رشد و پایداری نیز برای عملیات مرکز داده در مقیاس فوق‌العاده مورد توجه است.

رایت اظهار داشت که پایداری زیست‌محیطی یکی از تمرکزهای کلیدی ابر مقیاس‌کننده‌ها در استراتژی مرکز داده 2024 است. وی خاطرنشان کرد که مشتریان بانفوذ در صنایع تحت نظارت قوانین سختگیرانه تری را برای افشای خطرات آب و هوایی در ایالات متحده و اروپا مشاهده می کنند. این مشتریان برای کارآیی و شفافیت بیشتر بر مقیاس‌کننده‌ها فشار می‌آورند.

رایت گفت: “در سال 2024 ما همچنین از ارائه دهندگان انتظار داریم که تله متری و گزارش مصرف انرژی خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشند تا به مشتریان کمک کنند تا ردپای کربن خود را بررسی و کنترل کنند.”

همه اپراتورهای بزرگ مرکز داده دارای نوعی تعهد و جهت گیری پایداری برای بهینه سازی مصرف انرژی و سبزتر شدن هستند.

نوئل والش، CVP Cloud Operations and Innovation در مایکروسافت، گفت: “رشد زیرساخت های ابری ما چالش مهمی را ارائه می دهد: مقیاس کردن قدرت محاسباتی ابر برای پاسخگویی به تقاضای مشتری و در عین حال کاهش اثرات زیست محیطی امکانات ابری.” دانش مرکز داده.

زمانی که مشتریان از خدمات ارائه شده توسط مراکز داده مایکروسافت استفاده می‌کنند، می‌توانند این کار را با آگاهی از این امر انجام دهند که ما در حال پیشبرد اهداف پایداری خود هستیم که تا سال 2030 کربن منفی، آب مثبت و ضایعات صفر باشد.»

اوراکل در مورد تعهدات پایداری خود حتی از مایکروسافت تهاجمی تر است.

لئو لیونگ، معاون OCI و فناوری اوراکل، گفت: «اوراکل متعهد است تا سال 2025 تمام مناطق ابری Oracle در سراسر جهان را با 100٪ انرژی تجدیدپذیر مطابقت دهد. دانش مرکز داده.

لئونگ خاطرنشان کرد که بسیاری از مناطق ابری Oracle در حال حاضر 100٪ از انرژی های تجدیدپذیر تغذیه می شوند، که به سازمان ها امکان می دهد خدمات محاسباتی خود را پایدارتر و با ردپای کربن کمتری اجرا کنند. اوراکل و شرکای بازیابی دارایی‌اش برای پیشبرد بیشتر تعهد خود به عملیات پایدار، 99.7 درصد از سخت‌افزار بازنشسته‌ای را که در سال 2023 جمع‌آوری کرده بودند، بازیافت کردند.

گوگل همچنین به شدت در حال ایجاد مراکز داده خود با توجه به پایداری است. تا کنون در سال 2024، گوگل برنامه های توسعه مرکز داده را در فورت وین، ایندیانا در ایالات متحده و Waltham's Cross در بریتانیا اعلام کرده است. گوگل همچنین قراردادهای خرید برق در EMEA را برای بیش از 700 مگاوات انرژی پاک – از جمله بزرگترین پروژه های بادی دریایی خود تا به امروز در هلند – اعلام کرده است.

سخنگوی گوگل گفت: “ما همچنان متعهد به مدیریت آب در جوامع مرکز داده خود هستیم، زیرا ظرفیت خود را افزایش می دهیم. دانش مرکز داده. «در اواخر سال گذشته، با تکیه بر رویکرد آگاهانه اقلیمی خود به خنک‌سازی مراکز داده، چارچوب جدید خطر آب خود را برای ارزیابی دقیق‌تر سلامت حوزه آبخیز یک جامعه محلی و ایجاد یک رویکرد مبتنی بر داده برای پیشبرد مصرف مسئولانه آب در داده‌های خود معرفی کردیم. مراکز.”

عکس پهپاد از یک مرکز داده گوگل در حال ساخت در Winschoten، هلند (دسامبر 2023)

عکس پهپاد از یک مرکز داده گوگل در حال ساخت در Winschoten، هلند (دسامبر 2023)

Driveing ​​Hyperscaler Data Center Buildouts چیست؟

به نظر می رسد هیچ پایانی برای تقاضا برای عملیات مرکز داده در مقیاس فوق العاده وجود ندارد.

بارون فانگ، تحلیلگر Dell'Oro، چهار دلیل کلیدی را شناسایی کرده است که چرا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابرمقیاس و هم‌مقیاس در رقابت برای ساختن امکانات جدیدتر و بیشتر در سطح جهانی هستند.

هوش مصنوعی: مراکز داده جدید باید از ابتدا ساخته شوند (به جای مقاوم سازی) تا برای هوش مصنوعی آماده شوند، زیرا این زیرساخت نیازهای خنک کننده و انرژی منحصر به فردی دارد. آنچه ما می بینیم این است که ارائه دهندگان خدمات در کنار امکانات موجود، مراکز داده جدید آماده هوش مصنوعی می سازند. پس از آماده شدن موارد جدید، قدیمی ها می توانند از رده خارج شوند.

افزونگی و انعطاف پذیری: ارائه دهندگان خدمات همیشه ردپای جدید مرکز داده را حتی در مناطق موجود در سرویس اضافه می کنند. چندین دلیل وجود دارد: 1) اضافه کردن افزونگی بیشتر در یک منطقه خدماتی برای به حداقل رساندن زمان خرابی. 2) ظرفیت جدید را بسته به معیارهای استفاده اضافه کنید. 3) مراکز داده معمولاً 15 سال عمر دارند. با توجه به اینکه محاسبات ابری حدود 10 تا 15 سال است که شروع به ظهور کرده است، زمان آن فرا رسیده است که به روز شود.

خدمات لبه: فانگ اشاره کرد که انتظارات ارائه دهندگان خدمات برای ارائه خدمات مبتنی بر لبه بیشتر، برای حمایت از موارد استفاده پیرامون اینترنت اشیا، تولید هوشمند، رانندگی مستقل و خرده فروشی هوشمند است. مراکز داده کوچکتر و متعددتر باید نزدیک به لبه ای که ماشین ها و حسگرها هستند توزیع شوند. بنابراین، می‌توانیم شاهد سرمایه‌گذاری سبز در مراکز داده در لبه باشیم.

حاکمیت داده ها: ارائه دهندگان خدمات ابری همچنین در حال گسترش خدمات و ظرفیت در مناطق جدید هستند. برای عملکرد و الزامات حاکمیت داده مهم است که داده ها در نزدیکی کاربران قرار گیرند. در حالی که آمریکای شمالی و اروپا از نظر پوشش خدمات کاملاً اشباع هستند، فرصت‌های نوظهوری در APAC و آمریکای لاتین وجود دارد.

موضوع حاکمیت داده ها همه چیز در مورد مکان است، که همیشه برای اپراتورهای مراکز داده های بزرگ اهمیت داشته است. هر چه یک مرکز داده به کاربر نهایی نزدیکتر باشد، تاخیر کمتری دارد. به گفته رایت، تحلیلگر گارنر، در سال 2024 موضوع حاکمیت در اروپا اهمیت ویژه ای دارد.

رایت گفت: «ارائه دهندگان همچنین توجه بیشتری به مقررات حاکمیت داده در بازارهای کلیدی دارند. “آنها باید به مشتریان خدمات مالی خود در اروپا کمک کنند، به ویژه برای برنامه ریزی برای قانون مقاومت عملیاتی دیجیتال (DORA) که قرار است در سال 2025 اجرایی شود.”

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور