مایکروسافت Exec صنعت را در Open RAN Readiness انتقاد می کند | دانش مرکز داده

اپراتورها باید بتوانند یک شبکه دسترسی رادیویی باز و ابری (RAN) را در بالای هر پلتفرم هایپراسکیلر یا به اصطلاح “کانتینرها به عنوان سرویس” (CaaS) قرار دهند. واقعیت پیچیده تر است. AT&T اعتراف کرده است که نرم افزار RAN اریکسون به طور انحصاری روی Nexus، پلتفرم Microsoft Azure که هسته 5G آن را میزبانی می کند، قرار نخواهد گرفت. برخی از عملکردها همچنان در راه حل زیرساخت ابری (CNIS) اریکسون باقی خواهند ماند.

این به نظر بسیار ایده آل نیست، زیرا تا آنجا که بسیاری از کارشناسان به آن مربوط می شوند، کل منطق ابری شدن این است که اپراتور مذکور می تواند تمام عملکردهای شبکه خود را بر روی یک پلت فرم زیرین قرار دهد، سیلوها را از بین ببرد و کارآمدتر باشد. یکی از مدیران ارشد مخابراتی مایکروسافت اکنون یک حکم قاطع در مورد وضعیت آمادگی جامعه تامین کننده برای بخش ابر باز (یا O-Cloud) از Open RAN ارائه کرده است.

یوسف خالدی، معاون شرکت مایکروسافت Azure برای کسب و کار اپراتورها، در پاسخ به سوالی درباره استفاده AT&T از CNIS، گفت: “برای من، با مشاهده صنعت، پشته O-RAN هنوز بالغ نشده است.” “ما بسیار طرفدار O-RAN هستیم. تمام سرمایه گذاری هایی که برای هوش مصنوعی در RAN انجام می دهیم تماماً O-RAN محور است و خواهید دید که با پروژه Janus که اعلام می کنیم. اما نکته اینجاست که اگر شما می‌خواهم اکنون یک پشته O-RAN بخرم و آن را در مقیاس گسترش دهم، صادقانه بگویم، من هنوز آن را در آنجا نمی‌بینم. گزینه‌ای که امروز وجود دارد در بهترین حالت یک راه‌حل مجازی RAN از تعدادی عرضه‌کننده است. صنعت حرکت نکرده است. متأسفانه در سمت O-RAN به اندازه کافی سریع است.”

در یک پست آنلاین کوتاه مایکروسافت در ماه اکتبر، Janus به عنوان یک سیستم نظارت و کنترل برای کنترلر هوشمند RAN (RIC) معرفی شد، یکی از ویژگی های RAN باز که به یک فروشگاه برنامه برای شبکه تشبیه شده است. مایکروسافت ادعا می‌کند که Janus می‌تواند برخی از «چالش‌های تاخیر و ایمنی» در این حوزه را برطرف کند و می‌گوید که قبلاً توانسته است سه کلاس مختلف برنامه – که در مجموع ۱۸ برنامه را پوشش می‌دهد – در یک سایت سلول ۵G بدون تأثیر بر عملکرد اجرا کند.

بازنویسی کد

شرکت‌های مخابراتی برجسته همچنین شکایت کرده‌اند که نرم‌افزار شبکه اغلب هنوز با پلت‌فرم‌های زیرساخت ساخته‌شده توسط شرکت‌های دیگر ناسازگار است. گابریلا استیف شومان، مدیر عامل تحقیقات و استراتژی شبکه های BT، در یک نشست مطبوعاتی اخیر گفت: «ماهیت ابر بومی این است که می تواند روی هر پشته اجرا شود. “من فکر می‌کنم چالش ارائه‌دهندگان تجهیزات شبکه قدیمی این است که نمی‌توانند از پس بازنویسی کد برآیند. ابتدا مجازی‌سازی برای آنها سفر طولانی بوده است. سپس تبدیل آن به فضای ابری یک سرمایه‌گذاری هنگفت است.”

با این حال، BT در قرار دادن عملکردهای مختلف شبکه بر روی پلتفرمی که با Canonical، یک شرکت نرم‌افزاری بریتانیایی توسعه داده است، موفق بوده است و از Juniper Networks برای ارکستراسیون همراه با Cisco و Dell برای محاسبات استفاده می‌کند. توابع میزبانی شده در آن پلتفرم شامل برنامه های شبکه اصلی 5G اریکسون است. هاوارد واتسون، مدیر ارشد امنیت و شبکه BT، با انعکاس تحولات صنعت گسترده تر، گفت: «در حال حاضر جریان زیادی در مورد این تغییر از یک ابر مجازی به یک ابر بومی ابری وجود دارد. ما با توجه به کاری که انجام داده‌ایم، از نظر مهارت‌هایی که توسعه داده‌ایم، در جایگاه خوبی قرار داریم.»

با این حال خالدی می‌گوید که ابرسازی در بخش اصلی شبکه بسیار پیشرفته‌تر از RAN است. او گفت: «راستش بگویم، AT&T پیشتاز بود، و Nexus و استقرارهایی که ما داریم، گواه این است که شما تفکیک دارید. “شما توانایی خرید سخت افزار خارج از قفسه را دارید.” او پیشرفت کندتر RAN را به‌جای یک دلیل فناوری، دلیل «تجاری» می‌داند.

نوکیا سال گذشته نشان داد که قول داده بود هم خدمات کانتینری نوکیا (NCS) و هم نرم‌افزار زیرساخت باند ابری نوکیا (CBIS) را کنار بگذارد، دو پلتفرم داخلی که برای میزبانی برنامه‌های خود طراحی شده‌اند، اما هیچ جایگزین شخص ثالثی ندارند. فران هیران، مدیر کل نوکیا گفت: «اکنون شاهد تغییری در آن بازار هستیم که مشتریان به طور فزاینده‌ای می‌خواهند یک راه‌حل افقی بسازند، بنابراین یک معماری استاندارد، زیرساخت ابری استاندارد، برای همه برنامه‌هایی که از همه تأمین‌کنندگان وارد شبکه می‌شوند.» شبکه های اصلی، ابر و خدمات شبکه، در آن زمان. و این بازاری نیست که نوکیا به دنبال آن باشد.

در عوض Red Hat را به عنوان شریک ابری اصلی خود اعلام کرده است و کارکنان و دارایی ها را به عنوان بخشی از ترتیبات به شرکت تحت مالکیت IBM منتقل می کند. اما Tommi Uitto، رئیس گروه تجاری شبکه های تلفن همراه نوکیا، گفت که هدف این است که اطمینان حاصل شود که فناوری RAN نوکیا می تواند بر روی هر پلتفرمی میزبانی شود. او گفت: «ما یک استراتژی هر ابری داریم نورخوانی در جریان کنگره جهانی موبایل (MWC) این هفته. طرح نوکیا امروز Red Hat است، اما ما همچنین آماده هستیم که OpenStack یا VMware یا hyperscaler باشد.

گوگل وارد تصویر می شود

در حالی که CNIS همچنان بخشی از ترکیب در اریکسون است، فروشنده کیت سوئدی در سپتامبر گذشته همکاری خود را با گوگل اعلام کرد تا نرم افزار RAN مجازی خود را بر روی یک پشته ارائه شده توسط گوگل اجرا کند. اشتراک در سطح سخت افزار توسط x86 ارائه شده است، معماری تراشه توسعه یافته توسط اینتل و AMD. با این حال، Granite Rapids-D، آخرین محصول x86 اینتل برای بازار RAN، بسیار سفارشی‌تر از پردازنده‌هایی است که معمولاً به بازیکنان مرکز داده فروخته می‌شود.

ماتئو فیورانی، رئیس واحد زیرساخت ابری اریکسون، هنگام بحث در مورد شراکت با گوگل در سال گذشته گفت: “آنها اطلاعاتی به ما دادند، اما ما چیز زیادی از داخل آن را نمی دانیم، بنابراین یک جعبه سیاه است.” . ما الزامات خاصی را در مورد آنچه نیاز داریم تا بتوانیم برنامه خود را اجرا کنیم، ارائه کرده‌ایم، و آنها به ما بازخورد داده‌اند که چه چیزی در اختیار ما قرار می‌دهند و به ما گفته‌اند که چه چیزی در سرورها و رک‌ها وجود دارد، اما نه با جزئیات.

AT&T تنها شرکت مخابراتی بزرگی نیست که روی فناوری RAN ابری اریکسون سرمایه گذاری می کند. در MWC این هفته، Telefónica آلمان اعلام کرد که قصد دارد در نیمه اول سال جاری در Offenbach نزدیک فرانکفورت عرضه شود. بیانیه اپراتور در مورد معامله اشاره می کند که از تراشه های اینتل در سرورهای HPE استفاده خواهد کرد. درست مانند AT&T، به CNIS نیز متکی خواهد بود.

این مقاله در اصل در Light Reading ظاهر شد

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور