اولین بار چه زمانی محتوا را در اینترنت تبلیغ کردید؟ برخی از ما به اندازه کافی این کار را انجام دادهایم تا – GASP – به یاد بیاوریم که CTR پستهای فیس بوک 10 درصد بود. بله، مردم، این بدان معناست که 15٪ از کل لایک های صفحه فیس بوک شما (در آن زمان ما آنها را “طرفداران” می نامیدیم) روی پیوندی که ارسال کرده اید کلیک می کنند، و سپس ما بازاریابان وب شکایت می کنیم که این فقط نیمی از CTR ایمیل است. امروزه 1.5 درصد معجزه محسوب می شود. و 0.15٪ هنوز مضربی از نرخ مشارکت متوسط (CTR) است.
چرا Big Tech کلیک را از بین برد؟ البته برای سیر کردن گرسنگی بی امان آنها برای افزایش قیمت سهام.
برای فیس بوک، گوگل، لینکدین، اینستاگرام، ردیت، توییتر، اسنپ چت، تیک تاک و بقیه، کلیک کردن کاربران روی پیوندهای وب باز به معنای از دست دادن دلارهای گرانبهای تبلیغاتی و ردیابی داده ها برای یک سازنده محتوای پست بود. هنگامی که آنها متوجه شدند که این گروه به خاطر تکههایی که پلتفرمها به آنها اجازه میدادند یکدیگر را میبلعند، به فیدهای الگوریتمی و پروتکلهای پلت فرمی متمایل شدند که کسب ترافیک را مانند فشار دادن خون از یک سنگ میکرد.
با این حال، بسیاری از بازاریابان مدرن به استفاده از این پلتفرمها به همان روشی که یک دهه پیش انجام میدادند ادامه میدهند – انتشار محتوا و سپس توزیع مستقیم آن با پیوندها یا نزدیکترین جایگزین مجاز («لینک در بیو!» «پیوند در نظرات!»). در اینجا در SparkToro، ما فکر می کنیم راه بهتری وجود دارد: بازاریابی صفر کلیک.
سلام طرفداران SparkToro، و به نسخه دیگری از تخته سفید 5 دقیقه ای خوش آمدید. این هفته، ما در مورد یک موضوع بسیار مهم صحبت می کنیم. آنچه من فکر می کنم بازاریابی است – بازاریابی صفر کلیک. این توسط همکار من، آماندا ناتیویداد ابداع شد.
فقط پنج دقیقه فرصت داریم، پس بیایید شروع کنیم. از سال 2001 تا 2016، اساساً میتوانید این نقشه راه ABC را برای توزیع محتوا دنبال کنید و با تمام انواع بازاریابی دیجیتال به خوبی عمل کنید. شما محتوا را منتشر می کنید، درست است؟ یک پست وبلاگ را لایک کنید.
میتوانید آن را در رسانههای اجتماعی، انجمنها و هر کجا که میخواهید توزیع کنید. درست؟ در روزهای اولیه سایت هایی مانند Digg و Reddit و انجمن ها، سپس LinkedIn، البته، سپس توییتر آمد، و فیس بوک و همه این موارد دیگر. و می توانید ترافیک و محتوا را به پست وبلاگ خود (یا هر محتوایی که ساخته اید) از این شبکه ها، درست، از تمام مکان های اجتماعی دریافت کنید، و سپس آنها را به مشترکان یا خریداران خبرنامه ایمیل تبدیل کنید.
بسیاری از مردم هنوز در سال 2023 این کار را انجام می دهند، اما دیگر کار نمی کند. چرا کار نمی کند؟ زیرا زمانی در حدود سالهای 2010 تا 2015، شبکههای اجتماعی بزرگ: فیسبوک و توییتر، بهویژه، متوجه شدند که چرا ما ترافیک را به سمت سایت شما هدایت میکنیم، در حالی که میتوانیم همه اینها را برای خود نگه داریم و پول بیشتری دریافت کنیم.
ما می توانستیم درآمد تبلیغاتی خود را افزایش دهیم. ما می توانستیم همه جور کارها را انجام دهیم. چرا ما به سایت های بچه گربه ها ترافیک می فرستیم که فقط می توانیم بچه گربه ها را روی پلتفرم های خود قرار دهیم و در آنجا درآمد کسب کنیم. و بنابراین فیس بوک، توییتر، ردیت، لینکدین، همه این الگوریتم ها علیه لینک ها تعصب دارند.
اگر در طول 5 تا 10 سال گذشته متوجه شده اید، لینک های شما عملکرد بسیار بدتری دارند. پست های شما با پیوندها عملکرد بسیار بدتری دارند. دلیلش این است که آنها عمداً آن الگوریتمها را سوگیری میکنند تا از کلیکها جلوگیری کنند تا محتوایی که حاوی کلیک است بدتر از محتوایی باشد که حاوی آن نیست، زیرا میخواهند شما را در سایت خود نگه دارند.
تیک تاک، اینستاگرام، اسنپ چت، یوتیوب یا به صورت پیشفرض لینکها را مخفی میکنند یا جایی به آنها اجازه نمیدهند یا فقط در بایوس به آنها اجازه میدهند. پس باید روی پروفایل کلیک کنید. درست؟ این همان چیزی است که کل لینک در چیز بیو است.
گوگل. جستجوی گوگل: دو سوم تمام جستجوها بدون کلیک پایان می یابند. درست؟ افراد پاسخ خود را درست در نتایج جستجو دریافت می کنند.
و بنابراین برای بازاریابان مدرن، ما باید چه کار کنیم؟ چگونه با این موضوع کنار بیاییم؟ خب، بله، بد است. بله، ما به یک راه حل جدید نیاز داریم، و این راه حل همان چیزی است که آماندا آن را «بازاریابی صفر کلیک» می نامد.
اینجوری کار میکنه شما یا در سایت خود، خبرنامه ایمیل خود یا مستقیماً در پلت فرم منتشر می کنید. شما کاری را انجام می دهید که فیس بوک و توییتر و ردیت و لینکدین و همه آنها از شما می خواهند انجام دهید، که اساساً محتوای بچه گربه را می گیرید و به جای انتشار در سایت خود، آن را در سایت آنها منتشر می کنید. و سپس بدون لینک تبلیغ می کنید.
شما اساساً می گویید، هی، این است که چرا بچه گربه ها عالی هستند، درست است؟ و در نظر، ممکن است بگویید، در خبرنامه هفتگی بچه گربه من موارد بیشتری وجود دارد! و حالا مردم می توانند بدانند، اوه، اگر رند را دنبال کنم، آن همه پنبه بچه گربه عالی را دریافت خواهم کرد. (خب، من در واقع به گربه ها حساسیت دارم. بنابراین شما آن را از من پیدا نخواهید کرد.)
اما کل این اقدام روی پلتفرم، درست است؟ ایده پشت آن بهینه سازی برای دید و تعامل است، نه فقط برای کلیک. آره. شما می توانید کاری را که LinkedIn در اولین نظر قرار داده اید انجام دهید یا اینکه شخص دیگری نظر دهد و اولین لینک را بگذارید.
مطمئن. عالیه خوب کار میکنه شما میتوانید همین کار را در پلتفرمی مانند توییتر انجام دهید که اگر یک پست در توییتر به خوبی انجام شود (یا هر چیزی که الون در حال حاضر توییتر را صدا میکند)، میتوانید آن را به عنوان پست دوم قرار دهید و میتوانید آن را خوب انجام دهید. بدیهی است که آن پلتفرم رو به کاهش است.
به هر حال، تنها جایی که این کار نمیکند، Mastodon و Google Discover است – این مکانها تنها مکانهایی هستند که نسبت به پیوندهایی که پلتفرمهای بزرگ با میلیونها کاربر هستند تعصب ندارند (~10M برای Mastodon و ~800M برای Discover) .
و سپس به افراد علاقه مند از فیس بوک، از لینکدین، از توییتر، از تاپیک ها، از اینستاگرام، از همه این مکان ها تکیه می کنید تا بگویید، وای، آن محتوا عالی بود. من می خواهم آن شخص را دنبال کنم. من می خواهم با آنها تعامل کنم
من می روم دنبال اطلاعاتی که به من گفته اند. میدانید، رند در ویدئویی درباره SparkToro در لینکدین صحبت کرد. هیچ پیوندی وجود ندارد، اما من میروم برای SparkToro در گوگل جستجو میکنم یا مستقیماً به Sparkto.com میروم و آن را بررسی میکنم و خودم آن را امتحان میکنم. بازاریابی صفر کلیک اینگونه عمل می کند.
کلی نکات ظریف و تاکتیک های زیادی وجود دارد که در آینده در مورد آنها صحبت خواهیم کرد، اما این آینده بازاریابی است. کلیک صفر است زیرا باید باشد.