نادلا مایکروسافت با گفتگوهای OpenAI هدف جدیدی را به سمت گوگل می گیرد | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — ساتیا نادلا از شرکت مایکروسافت در حال بررسی بزرگترین سرمایه گذاری استارت آپی این شرکت است و به دنبال این است که به غول نرم افزاری برتری در برابر گوگل در رقابت برای ترکیب ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته در زمینه هایی مانند جستجو و برنامه ها بدهد.

سرمایه گذاری های OpenAI گذشته

به گفته افرادی که با برنامه های آن آشنا هستند، این شرکت در حال مذاکره برای سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در OpenAI، خالق ربات هوش مصنوعی ویروسی ChatGPT است. به گفته مردم، پیشنهادی که در دست بررسی است، از مایکروسافت می‌خواهد که پول نقد را طی چندین سال تزریق کند، اگرچه شرایط نهایی ممکن است تغییر کند.

ChatGPT که متن محاوره‌ای حیرت‌انگیز شبیه انسان را در پاسخ به درخواست‌ها یا پرسش‌ها تولید می‌کند، از زمان معرفی آن در پایان نوامبر، اینترنت را روشن کرده است و اولین میلیون کاربر خود را در کمتر از یک هفته جمع‌آوری کرده است. توانایی آن در تقلید از نحوه صحبت و نوشتن افراد واقعی باعث نگرانی در مورد پتانسیل آن برای جایگزینی نویسندگان حرفه ای و انجام تکالیف دانش آموزان برای آنها شده است. این ابزار همچنین یک تهدید بالقوه برای تجارت اصلی جستجوی گوگل نامیده می شود.

مایکروسافت در حال حاضر یک شریک OpenAI است – در سال 2019 یک میلیارد دلار در این استارتاپ سرمایه گذاری کرد. شرکت مستقر در ردموند در واشنگتن در حال حاضر از هوش مصنوعی زبان توسعه دهنده برای افزودن اتوماسیون به ابزار برنامه نویسی Copilot واحد GitHub خود استفاده می کند و می خواهد چنین فناوری را به خود اضافه کند. موتور جستجوی بینگ، برنامه های بهره وری آفیس، برنامه چت تیم و نرم افزار امنیتی. سازنده نرم افزار ابزار ایجاد تصویر OpenAI، DALL-E، یکی دیگر از موفقیت های ویروسی را در نرم افزار طراحی قرار می دهد.

مسابقه یادگیری ماشینی

اکنون نادلا، مدیر اجرایی، به دنبال تقویت این رابطه است زیرا گوگل، که مدت‌ها در جستجو اساساً غیرقابل لمس بوده، ناگهان آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد. مدل رایج جستجوهای کلیدواژه واحد Alphabet Inc. از موتورهای جستجو برای بررسی وب برای عبارات خاص استفاده می‌کند و سپس به کاربران اجازه می‌دهد درباره اینکه چه اطلاعاتی مفید هستند تصمیم بگیرند.

در مقابل، ChatGPT به سؤالاتی در مورد موضوعاتی مانند علوم سیاسی و برنامه‌نویسی رایانه با توضیحات مفصل پاسخ می‌دهد، و فرمت پرسش و پاسخ آن به این معنی است که کاربران می‌توانند تا زمانی که به طور کامل متوجه شوند، به سؤالات خود پاسخ دهند. این ربات برخلاف لیست اصلی لینک‌های آبی که جستجوی گوگل ارائه می‌کند، قادر است به پرسش‌ها به شیوه‌ای طبیعی و انسانی پاسخ دهد، مکالمه را ادامه دهد و به سؤالات بعدی پاسخ دهد.

اما ChatGPT در مقایسه با لیست پیوندهای قدیمی دارای معایبی است. برخلاف جستجو در گوگل یا بینگ خود مایکروسافت، ChatGPT در حال حاضر هیچ زمینه‌ای در مورد منبع اطلاعاتی که برای ایجاد پاسخ‌های خود استفاده کرده است، ارائه نمی‌کند، و OpenAI اذعان می‌کند که پاسخ‌های این ابزار می‌تواند نادرست باشد و نباید به آن‌ها دقیق اعتماد کرد.

سرمایه گذاری OpenAI مایکروسافت

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط بلومبرگ، از جمله 5 میلیارد دلاری که برای خرید سهام AT&T در سال 1999 در ازای دسترسی به شبکه‌های کابلی جدید و سهم یک میلیارد دلاری مایکروسافت هزینه کرد، 10 میلیارد دلار در OpenAI به راحتی بالاتر از هر یک از سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت تا به امروز خواهد بود. در سال 1997 در Comcast Corp.

مبلغ دلار نیز بالاتر از تمام خریدهایی است که مایکروسافت در سال‌های اخیر انجام داده است. مایکروسافت برای خرید ۶۹ میلیارد دلاری شرکت سازنده بازی‌های ویدیویی Activision Blizzard به دنبال تاییدیه ضد انحصار است و در سال ۲۰۱۶ ۲۶ میلیارد دلار برای خرید سایت شبکه حرفه‌ای LinkedIn هزینه کرد. سال گذشته، مایکروسافت خرید 20 میلیارد دلاری Nuance Communications Inc.، یک شرکت هوش مصنوعی متخصص در تشخیص صدا و نرم افزارها و خدمات مرتبط در زمینه مراقبت های بهداشتی را تکمیل کرد.

مایکروسافت با بیش از 100 میلیارد دلار پول نقد و معادل آن در ترازنامه خود، می تواند به طور کامل OpenAI را خریداری کند. هفته گذشته وال استریت ژورنال گزارش داد که مذاکرات سرمایه گذاری اخیر این استارت آپ ارزش آن را به 29 میلیارد دلار می رساند، اما مشخص نیست که OpenAI به فروش کامل آن فکر می کند.

و سرمایه گذاری مایکروسافت در ChatGPT می تواند در کنار شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر از جمله Thrive Capital و Founders Fund که در حال مذاکره برای سرمایه گذاری در معامله ای است که شامل فروش حداقل 300 میلیون دلار از سهام سهامداران فعلی می شود، باشد.

بر اساس گزارشی در Semafor، قراردادی که مایکروسافت در مورد آن بحث می‌کند، 75 درصد از سود OpenAI را به او می‌دهد تا زمانی که پول سرمایه‌گذاری خود را بازگرداند و پس از آن، 49 درصد از سهام OpenAI را در اختیار خواهد گرفت. سمافور گفت مشخص نیست که آیا این معامله نهایی شده است یا خیر، اما گفت اسنادی که در هفته‌های اخیر برای سرمایه‌گذاران احتمالی ارسال شده و شرایط آن را مشخص می‌کند، نشان‌دهنده بسته شدن هدف تا پایان سال 2022 است.

خود مایکروسافت چندین دهه است که روی پروژه های هوش مصنوعی کار می کند و پیشرفت چشمگیری در زمینه هایی مانند تشخیص گفتار و تصویر داشته است. این شرکت هفته گذشته یک مدل هوش مصنوعی منتشر کرد که می تواند صدای کاربر را بر اساس نمونه های صوتی مختصر شبیه سازی کند. اما مدل های عظیم OpenAI برای تولید زبان و تصاویر در سال های اخیر دستور کار حوزه هوش مصنوعی را تعیین کرده است.

افزایش سهام مایکروسافت به مایکروسافت در توسعه فناوری OpenAI در Azure، زیرساخت ابری مایکروسافت، یکی از سریع‌ترین کسب‌وکارهای در حال رشد و اولویت شرکت، جایگاهی در ردیف اول خواهد داد. همچنین می تواند محصولات OpenAI را از رفتن به رقبای خود از جمله خدمات وب آمازون و گوگل جلوگیری کند.

افزودن ChatGPT به موتور جستجوی بینگ مایکروسافت، که تنها بخش کوچکی از بازار جهانی موتورهای جستجو را در اختیار دارد، و قرارداد جدید با OpenAI می‌تواند به مایکروسافت کمک کند تا با ارائه قابلیت‌های جستجوی پیشرفته‌تر، از چنگ آهنین گوگل در بازار خلاص شود. اطلاعات گزارش داده است که مایکروسافت همچنین درباره گنجاندن این فناوری در پلتفرم‌های پردازش اسناد ایمیل Outlook و Word صحبت کرده است.

در حالی که بیشتر تبلیغات پیرامون ChatGPT OpenAI در مورد مرگ بالقوه نویسندگان انسانی و خطر استفاده دانش آموزان از آن برای تقلب در مدرسه متمرکز شده است، ابزارهای این شرکت برای کسب و کارها است که می تواند به خودکارسازی کدنویسی، نوشتن و ایجاد تصویر کمک کند.

آنوراگ رانا، تحلیلگر بلومبرگ اینتلیجنس، گفت: «سرمایه گذاری بالقوه 10 میلیارد دلاری مایکروسافت در OpenAI می تواند خطوط تولید اصلی آن مانند Office، Bing، LinkedIn و GitHub را افزایش دهد. تعبیه قابلیت‌های افزایش‌یافته هوش مصنوعی در حال حاضر در اکثر این دسته‌بندی‌های محصولات در حال انجام است، اما موفقیت محصول ChatGPT OpenAI می‌تواند بهره‌وری را بهبود بخشد. به عنوان مثال، به عنوان توصیه بهترین فروش منجر به یک کاربر لینکدین یا افزایش قابلیت های جستجوی Bing.

مایکروسافت قبلاً گفته است که Dall-E را به برنامه های طراحی خود اضافه می کند و آن را برای انتخاب مشتریان ابری Azure OpenAI ارائه می دهد. به عنوان مثال، شرکت Mattel اکنون از Dall-E از طریق ابر Azure برای تولید تصاویری از ماشین‌های اسباب‌بازی که شرکت ممکن است بخواهد طراحی کند، استفاده می‌کند.

GitHub، مخزن کد برنامه نویسی متعلق به مایکروسافت، همچنین از هوش مصنوعی زبان OpenAI برای کمک به توسعه دهندگان نرم افزار با برنامه ای به نام GitHub Copilot استفاده می کند. همانطور که آنها تایپ می‌کنند، Copilot تکه‌هایی از کد را پیشنهاد می‌کند که می‌توانند در برنامه قرار بگیرند، مانند یک ربات تکمیل خودکار که برای صحبت در پایتون یا جاوا اسکریپت آموزش دیده است. این به ویژه برای برنامه‌نویسی معادل کار دستی مفید است – پر کردن تکه‌های کدی که ضروری هستند، اما پیچیده یا خلاقانه نیستند.

مدیران مایکروسافت گفته‌اند که این شرکت برنامه‌هایی برای توسعه فناوری Copilot برای استفاده در برنامه‌های مشابه برای سایر مشاغل، مانند کارهای اداری، طراحی بازی‌های ویدیویی، معماری و امنیت رایانه دارد.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور