اخراج کارگران گوگل که به توافق اسرائیل اعتراض کردند، پرونده شکایت رسمی | دانش مرکز داده

سان فرانسیسکو – کارگران اخراج شده گوگل که در اوایل ماه جاری در دو دفتر شرکت به دلیل قرارداد این شرکت با اسرائیل تظاهرات کردند، شکایتی رسمی مبنی بر نقض حقوق کار آنها توسط شرکت با اخراج آنها ارائه کردند.

به گفته سخنگوی No Tech for Apartheid، گروهی که تظاهرات را سازماندهی کرده است، این اتهام به هیئت ملی روابط کار، یک آژانس مستقل فدرال که از حقوق کارمندان بخش خصوصی حمایت می کند، عصر دوشنبه ثبت شد.

گوگل بلافاصله به درخواست نظر پاسخ نداد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که پردیس‌های دانشگاه با تسخیر دانشجویان در اعتراض به شدت بالا گرفته‌اند از جنگ اسرائیل علیه فلسطینیان، احساسی که می‌تواند به آمریکای شرکت‌ها، به‌ویژه در میان نسل جوان‌تر کارگران سرایت کند.

از زمان آغاز درگیری در اسرائیل در ماه اکتبر، کارگران فناوری تلاش چندین ساله خود را برای جذب کارفرمایان خود، گوگل و آمازون، تشدید کرده اند. برای لغو قراردادی به نام پروژه نیمبوس، که یک قرارداد رایانش ابری با شاخه‌های مختلف دولت اسرائیل، از جمله نیروهای دفاعی اسرائیل است. کارگران درگیر بارها گفته‌اند که این پروژه باعث می‌شود شرکت‌ها در نسل‌کشی فلسطینی‌ها شریک شوند.

در اوایل این ماه، کارگران گوگل در نیویورک و سانی ویل، کالیفرنیا، در دو محوطه دانشگاه گوگل تحصن کردند. شرکت کنندگان گفتند که 9 شرکت کننده پس از خودداری از خروج دستگیر شدند و 50 کارمند تاکنون اخراج شده اند.

یک روز پس از شروع اخراج ها، ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، ایمیلی را برای کارکنان ارسال کرد و گفت که کار جایی برای “جنگ بر سر مسائل مخرب یا بحث در مورد سیاست” نیست.

اما کارگران اخراج شده گفتند که آنها در مورد مسائل سیاسی بحث نمی کنند، بلکه در مورد شرایط کاری خود بحث می کنند، که شامل ساختن نرم افزارهایی است که به دولت ها از جمله اسرائیل فروخته می شود.

یکی از کارگران اخراج شده، مهندس نرم افزار که به دلایل قانونی نخواست نامش فاش شود، گفت: «این یک فعالیت قانونی محافظت شده است. ساندار می‌تواند بگوید که این را نمی‌خواهد، اما قانون ملی روابط کار چیز دیگری می‌گوید. گوگل احتمالا قدرتمندترین شرکت در جهان است و کاری که کارگران هر روز انجام می دهند تاثیری باورنکردنی دارد. اینکه وانمود کنید که این موضوع عینی است و نمی توانید در مورد اثرات آن صحبت کنید، پوچ است.»

در سندی که در هیئت مدیره ثبت شده و توسط واشنگتن پست به دست آمده است، کارگران به طور خاص می گویند که Google حقوق آنها را “با فسخ و/یا قرار دادن آنها در مرخصی اداری در پاسخ به فعالیت هماهنگ محافظت شده آنها، یعنی مشارکت (یا مشارکت درک شده) نقض کرده است. در یک اعتراض مسالمت آمیز و بدون اخلال که به طور مستقیم و صریح به شرایط و ضوابط کاری آنها مرتبط بود.»

زلدا مونتس، یکی از کارگران گوگل که به دلیل اعتراض دستگیر و سپس اخراج شد، گفت: «ما باید در برابر سرکوب سازمان‌دهی کارگران توسط Google مقاومت کنیم و از Google بخواهیم که مسئول اقدامات تلافی جویانه آنها علیه کارمندانی باشد که درخواست اعمال اخلاقی از کارشان را دارند. در بیانیه ایمیل ما کارگران از سازماندهی قدرت جمعی خود برای اطمینان از پایان فناوری برای آپارتاید و نسل کشی دست نخواهیم کشید.

برخی از کارگران اخراجی که گوگل را به نقض حقوق خود متهم می‌کنند، گفتند که اصلاً در سازماندهی این اعتراض دخالتی نداشته‌اند.

مهندس نرم افزار اخراجی یکی از همین کارگران بود. او گفت که تصمیم گرفت در این مراسم صبحگاهی شرکت کند که یکی از دوستانش در مورد آن پیامی به او ارسال کرد. هنگامی که او به مدت 25 دقیقه حوالی ظهر برای تماشای این رویداد ایستاد، گفت که یک نگهبان نشان او و سایر شرکت کنندگان را درخواست کرد. بعد دوباره سر کار رفت. بعدازظهر همان روز دوباره برای حدود پنج دقیقه در کنار رویداد توقف کرد، سپس رفت.

روز بعد، او در حوالی ساعت 9 شب در حال ترک شام با همکارانش در شهر نیویورک بود که ایمیلی دریافت کرد مبنی بر اینکه به دلیل نقض قوانین رفتاری گوگل و آزار و اذیت کارکنان اخراج شده است.

این کارگر که یکی از رهبران اتحادیه کارگران آلفابت است، گفت: “هیچ جلسه HR، هیچ سوالی در مورد مشارکت من وجود نداشت، و از آن زمان فقط ایمیل های خودکار در مورد بیمه درمانی و نحوه بازگرداندن لپ تاپ من وجود داشت.”

کارگران اخراج شده پاسخ گوگل به اعتراض را تغییری بزرگ در نحوه تعامل این شرکت با کارکنانش می دانند. در گذشته، این شرکت با کارمندانی که در اعتراض به قرارداد با وزارت دفاع آمریکا تحصن کرده بودند، به گفتگو نشست و در نهایت تصمیم گرفت از این قرارداد عقب نشینی کند. سرگئی برین و لری پیج، بنیانگذاران گوگل، در ابتدا پس از انتخاب رئیس جمهور ترامپ در سال 2016، بیزاری خود را نسبت به رئیس جمهور ترامپ ابراز کردند و برین در سال 2017 به اعتراض عمومی نسبت به سیاست های مهاجرتی ترامپ در فرودگاه سانفرانسیسکو پیوست.

اما رهبری فعلی گوگل روشن می کند که عصر بحث باز است مهندس نرم افزار اخراج شده گفت که تمام شد و به نظر می رسد شرکت مایل به نقض قانون کار برای انجام این کار است.

او گفت: “آنها می گویند گوگل مکانی است که می توانید تمام خود را به کار بیاورید.” نمی‌دانم سه سال پیش که من استخدام شدم، درست بود یا نه، اما مطمئناً اکنون درست نیست. من تمام وجودم را سر کار آوردم و به خاطر آن اخراج شدم.»