چرا و چگونه ذخیره سازی Ceph را برای مرکز داده خود راه اندازی کنید | دانش مرکز داده

اگر به دنبال یک راه حل ذخیره سازی برای استقرار در یک مرکز داده هستید، Ceph یک گزینه عالی است Ceph به‌عنوان یک پلتفرم ذخیره‌سازی رایگان و منبع باز که می‌تواند تقریباً هر حجمی از نیازهای ذخیره‌سازی را پشتیبانی کند، ذخیره‌سازی مقرون‌به‌صرفه و انعطاف‌پذیر را برای انواع مختلف ارائه می‌کند. ذخیره سازی مرکز داده موارد استفاده

این مقاله به توضیح اینکه چرا باید (یا نباید) از ذخیره سازی Ceph در یک مرکز داده استفاده کنید – و همچنین نحوه شروع کار را توضیح می دهد.

Ceph چیست؟

Ceph یک سیستم ذخیره سازی نرم افزاری است که عمدتاً تحت مجوز منبع باز LGPL در دسترس است. با استفاده از Ceph، می‌توانید مجموعه‌ای از سرورها و دیسک‌ها را پیکربندی کنید تا به‌عنوان یک خوشه ذخیره‌سازی عمل کنند که می‌تواند داده‌ها را به برنامه‌های کاربردی از طریق شبکه ارائه دهد.

برای نیازهای ذخیره سازی مرکز داده، Ceph چندین مزیت جذاب ارائه می دهد:

  • هزینه صفر: Ceph برای دانلود، نصب و استفاده رایگان است.
  • ذخیره سازی انعطاف پذیر: Ceph به شما امکان می دهد ذخیره سازی شی، بلوک و فایل را پیکربندی کنید – بنابراین مهم نیست که چگونه می خواهید داده ها را ذخیره کنید، Ceph احتمالا می تواند نیازهای شما را پشتیبانی کند.
  • سازگاری با سخت افزار کالا: Ceph با اکثر سخت افزارهای کالا کار می کند، به این معنی که برای ایجاد خوشه های ذخیره سازی Ceph نیازی به خرید سرورها یا دیسک های جدید ندارید.
  • قابلیت اطمینان: Ceph برای اطمینان از در دسترس بودن بالا و تکرار داده ها طراحی شده است و خطر از دست رفتن داده ها را کاهش می دهد.

Ceph Alternatives

Ceph تنها راه‌حل ذخیره‌سازی نرم‌افزاری نیست که امروزه در دسترس است. جایگزین های محبوب Ceph عبارتند از Minio، ZFS و Longhorn.

مقایسه دقیق Ceph و پلتفرم های ذخیره سازی جایگزین خارج از حوصله این مقاله است. اما به طور کلی، Ceph به عنوان منعطف ترین گزینه در نظر گرفته می شود زیرا از تنظیمات حالت ذخیره سازی بیشتری پشتیبانی می کند. این واقعیت که منبع باز است و به هیچ فروشنده یا پلتفرم خاصی وابسته نیست، آن را از برخی گزینه های دیگر متمایز می کند. (کلاه قرمز نفوذ زیادی بر توسعه Ceph داشته است زیرا شرکتی را که در ابتدا Ceph را توسعه داده بود خریداری کرد، اما امروزه Ceph توسط یک بنیاد غیرانتفاعی مدیریت می شود که اعضای آن شامل Red Hat هستند، اما محدود به آنها نیستند.)

Cephپشته اطلاعات ceph

تجسم معماری Ceph

Ceph همچنین از برخی جهات با سیستم های ذخیره سازی سنتی تر مانند آرایه های NFS و RAID قابل مقایسه است. با این حال، برخلاف این راه‌حل‌ها، Ceph برای ایجاد خوشه‌های ذخیره‌سازی طراحی شده است، نه فقط داده‌ها را از طریق شبکه ارائه می‌کند (همانطور که NFS انجام می‌دهد) یا تکثیر داده‌ها در دیسک‌ها (یک مورد استفاده اولیه برای RAID).

چه کسی باید (و نباید) از Ceph استفاده کند؟

Ceph یک راه حل ذخیره سازی عالی برای مراکز داده است اگر:

  • شما قبلاً صاحب سخت‌افزار ذخیره‌سازی هستید و می‌خواهید یک سیستم ذخیره‌سازی کوچک که با آن کار کند
  • شما باید از انواع مختلف ذخیره سازی (مانند ذخیره سازی شی و بلوک) به طور همزمان پشتیبانی کنید
  • شما کارکنانی دارید که قادرند خوشه های Ceph را به تنهایی با پشتیبانی خارجی محدود مدیریت کنند

از سوی دیگر، Ceph ممکن است برای شما مناسب نباشد اگر:

  • بارهای کاری شما از قبل بر روی یک پلت فرم خاص (مانند اوراکل) قرار دارد که راه حل ذخیره سازی کوچک خود را ارائه می دهد (در مورد اوراکل ZFS)
  • شما فقط تعداد انگشت شماری سرور یا دیسک دارید که می خواهید آنها را به یک کلاستر ذخیره سازی تبدیل کنید. در این صورت، یک راه حل ساده تر، مانند RAID یا NFS، ممکن است گزینه بهتری نسبت به Ceph باشد، که مدیریت آن بی اهمیت نیست.

شروع کار با Ceph

در حالی که مدیریت Ceph در مقیاس می تواند پیچیده باشد، راه اندازی و اجرای یک خوشه Ceph در واقع به اندازه کافی ساده است. فرآیند دقیق بسته به اینکه می‌خواهید خوشه‌تان چقدر بزرگ باشد و کدام سیستم‌عامل (یا سیستم‌ها) روی سرورهایی که در خوشه قرار می‌دهید اجرا می‌شوند، متفاوت خواهد بود. اما این روند اساسی است.

مرحله 1: سرورها را طوری تنظیم کنید که به عنوان گره های Ceph عمل کنند

قبل از نصب Ceph، به مجموعه ای از سرورها نیاز دارید که به عنوان گره ها در کلاستر شما عمل کنند. Ceph از لینوکس و ویندوز پشتیبانی می کند، بنابراین می توانید از هر دو سیستم عامل استفاده کنید. (با این حال توجه داشته باشید که برای گره‌های مدیریتی که کلاستر را مدیریت می‌کنند، سرورهای زیربنایی باید لینوکس را اجرا کنند؛ گره‌های ویندوز فقط می‌توانند به عنوان کلاینت‌های Ceph عمل کنند.)

مرحله 2: Ceph را روی گره مدیریت نصب کنید

برای شروع فرآیند راه اندازی Ceph، وارد سروری شوید که می خواهید به عنوان گره مدیریت خود استفاده کنید و Ceph را نصب کنید. دستور نصب بسته به اینکه از کدام توزیع لینوکس استفاده می کنید متفاوت است. در اوبونتو و سایر توزیع‌های مبتنی بر دبیان، می‌توانید Ceph را با موارد زیر نصب کنید:

sudo apt نصب ceph-deploy

مرحله 3: یک خوشه Ceph ایجاد کنید

با نصب Ceph بر روی گره مدیریت خود، می توانید شروع به راه اندازی یک کلاستر کنید.

ابتدا یک دایرکتوری ایجاد کنید و سی دی در آن ایجاد کنید:

mkdir ceph-cluster1

سی دی ceph-cluster1

سپس، دستوری مانند زیر را اجرا کنید تا به Ceph بگویید بر اساس گره هایی که نام آن ها را مشخص می کنید، یک خوشه ایجاد کند (در این حالت، گره های ما node1، node2 و node3 نام دارند):

ceph-deploy new node1 node2 node3

و در نهایت، برای نصب Ceph روی گره ها، موارد زیر را اجرا کنید:

ceph-deploy نصب node1 node2 node3

پس از راه‌اندازی و اجرا شدن خوشه Ceph، کارهای بیشتری وجود دارد که می‌توانید انجام دهید – و همچنین چندین گزینه که می‌توانید هنگام تنظیم Ceph پیکربندی کنید که در اینجا به آنها اشاره نکرده‌ایم. هدف در اینجا فقط نشان دادن فرآیند اولیه شروع کار با Ceph است – و نشان دادن اینکه چقدر آسان است. برای جزئیات کامل، بررسی کنید اسناد Ceph