مایکروسافت 1.7 میلیارد دلار در اندونزی برای هوش مصنوعی و ابر سرمایه گذاری می کند | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — شرکت مایکروسافت 1.7 میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت های محاسبات ابری و هوش مصنوعی در اندونزی سرمایه گذاری خواهد کرد و بر روی بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا شرط می گذارد تا رشد را افزایش دهد.

ساتیا نادلا، مدیر اجرایی، پس از دیدار با رئیس جمهور جوکو ویدودو در جاکارتا در روز سه شنبه، این هزینه را طی چهار سال انجام خواهد داد. این شرکت همچنین متعهد شد به آموزش 2.5 میلیون نفر در آسیای جنوب شرقی با مهارت های هوش مصنوعی کمک کند، از جمله 840000 نفر در اندونزی.

رهبر مایکروسافت در یک تور سه کشور جنوب شرقی آسیا است. این منطقه که زمانی مورد غفلت روسای شرکت‌هایی بود که بر اقتصادهای غول‌پیکری مانند چین و هند تمرکز داشتند، اخیراً به دلیل تلاش مدیران عامل برای موقعیت در دوران افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. این یکی از بزرگترین میدان های جنگ برای غول های فناوری و استارت آپ های چین و ایالات متحده است. قبل از نادلا، جنسن هوانگ از شرکت انویدیا و تیم کوک از شرکت اپل نیز بازدیدهای برجسته ای از این منطقه داشتند و با کاهش رشد چین، جمعیت جوان و آگاه به فناوری را تعقیب کردند.

نادلا به صدها شرکت کننده در یک رویداد شرکت در جاکارتا، از جمله توسعه دهندگان نرم افزار، وزرا و مدیران عامل، گفت: «انقلاب اطلاعاتی منحنی رشد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. این امر حتی در اندونزی نیز تأثیر واقعی خواهد داشت، جایی که ما در منطقه 10 تا 12 درصد رشد اضافی خواهیم داشت.»

هوش مصنوعی به دستور کار اصلی نادلا تبدیل شده است، زیرا او کشورها و کنفرانس‌ها را از هند تا مجمع جهانی اقتصاد طی می‌کند و از کشورها و کسب‌وکارها می‌خواهد در فناوری سرمایه‌گذاری کنند و جمعیت خود را آموزش دهند، در حالی که در مورد پتانسیل هوش مصنوعی برای بازسازی کل اقتصاد صحبت می‌کند. او قرار است اواخر این هفته از بانکوک و کوالالامپور بازدید کند.

مایکروسافت و رقبایی مانند شرکت آلفابت، گوگل و متا پلتفرم، درگیر نبردی برای تسلط بر هوش مصنوعی هستند. شرکت مستقر در ردموند واقع در واشنگتن، با ارزش ترین شرکت جهان، به نیروهای OpenAI پیوسته است تا پیشتازی دو دهه گوگل در جستجوی اینترنتی را به چالش بکشد.

این شرکت بر روی فناوری‌های هوش مصنوعی مولد شرط می‌بندد تا دوباره پیشتاز شود و آسیا را هم به عنوان بازار بزرگ و هم به عنوان منبع استعداد در نظر می‌گیرد. در سال 2021، ابتکاری برای تقویت رشد اقتصادی فراگیر در اندونزی، از جمله راه اندازی اولین مرکز داده این شرکت در این کشور، رونمایی کرد.

Luhut Panjaitan وزیر هماهنگی امور دریایی و سرمایه گذاری در این رویداد گفت که اندونزی آماده ارائه مشوق هایی برای مایکروسافت برای سرمایه گذاری های خود است. او گفت: “در هند، در تایلند – در هر کجا – چه انگیزه ای دریافت می کنید، ما می توانیم بهتر به شما بدهیم.”

بودی آری ستیادی، وزیر اطلاعات و ارتباطات به خبرنگاران گفت که این کشور جزیره بالی و نوسانتارا، پایتخت جدید کشور را به عنوان مکان های بالقوه برای مرکز تحقیقات و داده های مایکروسافت پیشنهاد کرده است. دولت همچنین برنامه‌هایی برای ارائه تابعیت دوگانه به مهاجران ماهر خود به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از فرار مغزها از استعدادهای محلی اعلام کرد.

مایکروسافت از سرمایه گذاری 13 میلیارد دلاری در OpenAI برای ایجاد یک سری دستیار هوش مصنوعی و سایر ویژگی هایی استفاده کرد که در محصولاتی از ویندوز و آفیس گرفته تا موتور جستجوی Bing که بسیاری از آنها هزینه های اضافی را برای مشتریان به همراه دارند استفاده کرد. این شرکت هزینه های زیادی را برای گسترش شبکه جهانی مراکز داده خود برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای خدمات هوش مصنوعی هزینه می کند – با هزینه های سرمایه ای که در سه ماهه مارس به 14 میلیارد دلار رسیده است.

نادلا که 10 سال پیش سکان هدایت مایکروسافت را به دست گرفت، درباره پتانسیل این فناوری در آسیای جنوب شرقی صحبت کرده است. این منطقه به سرعت در حال ظهور به عنوان یک میدان جنگ رقابتی و پایگاه تولیدی برای شرکت‌های آمریکایی است که به دنبال جایگزین‌هایی برای چین هستند، چینی که با انبوهی از محدودیت‌های صادرات فناوری ایالات متحده دست و پنجه نرم می‌کند.

نادلا در جریان سفر به هند در ماه فوریه، از کشورها خواست تا به شدت در این فناوری سرمایه گذاری کنند و متعهد شد که 2 میلیون نفر را در کشور تولدش با مهارت های هوش مصنوعی آموزش دهد. مایکروسافت حدود سه سال پیش اولین مرکز داده خود را در مالزی افتتاح کرد.