معامله محتوای OpenAI ChatGPT را با توانایی نمایش محتوای بلادرنگ با پیوندها در پاسخ به سؤالات افزایش می دهد. OpenAI بی سر و صدا برای به دست آوردن قابلیت های بیشتر نوع موتور جستجو به عنوان بخشی از قرارداد مجوز محتوا که ممکن است پیامدهای مثبتی برای ناشران و سئو داشته باشد، گام برداشت.
قرارداد مجوز محتوا
OpenAI با فایننشال تایمز، یک سازمان خبری جهانی که دفاتری در لندن، نیویورک، در سراسر قاره اروپا و آسیا دارد، با صدور مجوز محتوا موافقت کرد.
معاملات صدور مجوز محتوا بین سازمانهای هوش مصنوعی و ناشران عموماً در مورد دسترسی به دادههای آموزشی با کیفیت بالا است. سپس داده های آموزشی توسط مدل های زبان برای یادگیری ارتباط بین کلمات و مفاهیم استفاده می شود. این معامله بسیار فراتر از این استفاده است.
ChatGPT نقل قول های مستقیم را با ذکر منبع نشان می دهد
چیزی که این قرارداد مجوز محتوا را بین The Financial Times و OpenAI ایجاد می کند این است که اشاره ای به انتساب به محتوا در ChatGPT وجود دارد.
قرارداد مجوز اعلام شده به صراحت استفاده از محتوای دارای مجوز را ذکر می کند تا ChatGPT بتواند مستقیماً آن را نقل قول کند و پیوندهایی به محتوای دارای مجوز ارائه دهد.
علاوه بر این، قرارداد مجوز برای کمک به بهبود «مفید بودن» ChatGPT است، که مبهم است و میتواند معنای زیادی داشته باشد، اما زمانی که در متن پاسخهای منتسب به کار میرود، معنای کمی متفاوتی به خود میگیرد.
توافقنامه فایننشال تایمز بیان میکند که قرارداد مجوز برای استفاده در ChatGPT است، زمانی که «محتوای نسبتدادهشده» را ارائه میدهد که محتوایی با یک منبع است، معمولاً پیوندی به جایی که محتوا ظاهر شده است.
این بخشی از اعلامیه است که مراجع به محتوا نسبت داده اند:
فایننشال تایمز امروز یک شراکت استراتژیک و قرارداد مجوز با OpenAI، پیشرو در تحقیقات و استقرار هوش مصنوعی، برای تقویت ChatGPT با محتوای منتسب، کمک به بهبود سودمندی مدلهای آن با ترکیب روزنامهنگاری FT، و همکاری در توسعه محصولات جدید هوش مصنوعی و همکاری اعلام کرد. ویژگی ها برای خوانندگان FT. “
و این بخشی از اطلاعیه است که به ChatGPT اشاره می کند که به کاربران نقل قول ها و پیوندهای نسبت داده شده را ارائه می دهد:
«از طریق این مشارکت، کاربران ChatGPT میتوانند خلاصههای منتخب، نقل قولها و پیوندهای منتسب به روزنامهنگاری FT را در پاسخ به سؤالات مربوطه ببینند.»
مدیر عامل گروه فایننشال تایمز حتی در مورد قصد OpenAI برای نمایش محتوا و پیوندها در ChatGPT صریحتر بود:
جان ریدینگ، مدیر عامل گروه افتی، گفت: «این یک توافق مهم از چند جنبه است. «این کار ارزش روزنامهنگاری برنده جوایز ما را تشخیص میدهد و به ما بینشهای اولیه در مورد نحوه نمایش محتوا از طریق هوش مصنوعی را میدهد. … این مشارکت به ما کمک می کند تا در خط مقدم تحولات نحوه دسترسی و استفاده مردم از اطلاعات قرار داشته باشیم.
OpenAI اهمیت شفافیت، تخصیص، و جبران را درک می کند…”
برد لایتکپ، مدیر اجرایی OpenAI مستقیماً به نمایش محتوای اخبار در زمان واقعی در ChatGPT اشاره کرد، اما مهمتر از آن، او به OpenAI اشاره کرد که راههای جدیدی برای نشان دادن محتوا به پایگاه کاربر خود را بررسی میکند.
در نهایت، COO اظهار داشت که آنها از اختلال استقبال کردند، که به معنای نوآوری است که یک صنعت یا پارادایم جدید را ایجاد می کند، معمولاً به هزینه صنعت قدیمی تر، مانند موتورهای جستجو.
Lightcap نقل شده است:
ما همیشه از فناوریها و اختلالات جدید استقبال کردهایم و با کنجکاوی و هوشیاری به کار خود ادامه میدهیم تا موج بعدی تغییر را طی کنیم.»
نمایش نقل قول های مستقیم از محتوای فایننشال تایمز با پیوندهایی به آن محتوا بسیار شبیه به نحوه کار موتورهای جستجو است. این یک تغییر بزرگ در نحوه عملکرد ChatGPT است و می تواند نشانه ای باشد که ChatGPT در آینده به کجا می رود، عملکردی که محتوای آنلاین را با پیوندهایی به آن محتوا ترکیب می کند.
چیز دیگری که احتمالاً مرتبط است
شخصی در توییتر اخیراً متوجه تغییری شده است که مربوط به “جستجو” در رابطه با ChatGPT است.
این تغییر شامل یک گواهی امنیتی SSL است که برای یک زیر دامنه ChatGPT.com اضافه شده است. ChatGPT.com نام دامنه ای است که توسط شخصی برای استفاده از اعلامیه ChatGPT در سال 2022 توسط OpenAI انتخاب شده است. OpenAI در نهایت دامنه را به دست آورد و به ChatGPT هدایت می شود.
تغییری که مشاهده شد مربوط به زیر دامنه است: search.chatgpt.com.
این اسکرین شات از توییت است:
اخبار بزرگ برای SEO و ناشران
این خبر مهمی برای ناشران و بازاریابهای جستجوگر است، اگر OpenAI ChatGPT را در جهت ارائه خلاصههای منتسب و نقل قولهای مستقیم در نظر بگیرد، ChatGPT به منبع ترافیک ارزشمندی تبدیل خواهد شد.
چگونه ناشران می توانند از ChatGPT ترافیک دریافت کنند؟
سؤالات در مورد نقل قول های نسبت داده شده با پیوندهایی در پاسخ به سؤالات مربوطه باقی می ماند. در اینجا X ناشناخته در مورد پیوندهای نسبت داده شده به ChatGPT وجود دارد.
- آیا این بدان معناست که فقط محتوای دارای مجوز در ChatGPT نشان داده می شود و به آن پیوند داده می شود؟
- آیا ChatGPT بیشتر داده های وب را بدون قراردادهای مجوز به همان روشی که موتورهای جستجو انجام می دهند ترکیب و استفاده می کند؟
- OpenAI ممکن است از یک مدل Opt-In استفاده کند که در آن ناشران می توانند از نمادی در Robots.txt یا در داده های متا برای شرکت در دریافت ترافیک از ChatGPT استفاده کنند.
- آیا در ازای استفاده از محتوای خود برای آموزش، دریافت ترافیک از ChatGPT را انتخاب می کنید؟
- اگر رقبای آنها همه از ChatGPT ترافیک دریافت می کنند، معادله SEO و ناشر در ChatGPT چگونه تغییر می کند؟
اطلاعیه اصلی را بخوانید:
فایننشال تایمز از همکاری استراتژیک با OpenAI خبر داد
تصویر ویژه توسط Shutterstock/Photo For Everything