راه اینتل به سمت بازیابی با پردازنده های نسل بعدی آغاز می شود | دانش مرکز داده

اینتل اخیراً شرایط سختی را پشت سر گذاشته است: سهم بازار CPU سرور را به AMD از دست داده است، به حزب GPU دیر رسیده است، و برای دو فصل متوالی با کاهش درآمد سال به سال روبرو شده است. مدیران اینتل نقشه راه محصول را برای بازگرداندن شرکت به حالت رشد تبلیغ کرده اند، اما سوال اینجاست: آیا اینتل می تواند مشتریان را دوباره جذب کند و به بازارهای جدید خود نفوذ کند؟


تحلیلگران صنعت می گویند اینتل یک استراتژی محصول قوی دارد، از جمله اولین حمله خود به پردازنده های گرافیکی برای محاسبات با عملکرد بالا (HPC)، هوش مصنوعی (AI) و پردازش و تحویل رسانه، اما موفقیت آن بستگی به این دارد که آیا بتواند این برنامه ها را انجام دهد یا خیر. در حالی که این سازنده تراشه غول پیکر به تازگی اولین GPU خود را منتشر کرده است، این شرکت عرضه نسل بعدی پردازنده سرور Xeon خود را با نام رمز “Sapphire Rapids” به تاخیر انداخته است.


Manoj Sukumaran، تحلیلگر اصلی Omdia مرکز داده IT، گفت که موفقیت اینتل به این بستگی دارد که تراشه های آینده آن از نظر عملکرد و قیمت رقابتی باشند، اما هنوز زود است که بدانیم زیرا این شرکت تازه شروع به عرضه محصولات خود کرده است.


این فقط داشتن سیلیکون نیست. تلاش و زمان زیادی برای ایجاد اکوسیستم نرم‌افزاری و پذیرش در میان جامعه توسعه‌دهندگان برای دستیابی به حجم‌های کاری و برنامه‌های بهینه‌سازی شده برای ویژگی‌های سیلیکونی خاص نیاز دارد. “این یک شبه اتفاق نمی افتد. و رقابت بیکار نمی ماند. آنها همچنین سخت کار می کنند تا نسل بعدی پردازنده ها را تولید کنند.»


کوین کرول، تحلیلگر اصلی در تحقیقات تیریاس، با این موضوع موافق است.


او گفت: “اینتل در تلاش است تا ثابت کند که فناوری خود می تواند همگام با Nvidia و AMD باشد.” در این مرحله همه چیز در مورد اعدام است.

آیا اینتل به تسلط پردازنده مرکز داده بازخواهد گشت؟

به گفته تحلیلگران، تسلط اینتل بر بازار پردازنده‌های مرکز داده در سال‌های اخیر به دلیل رقابت سخت‌تر، تغییر پویایی بازار و گام‌های اشتباه استراتژی محصول، از بین رفته است.


به عنوان مثال، AMD یک CPU با عملکرد بالاتر ساخت و در نتیجه، AMD در چند فصل گذشته سهم قابل توجهی در بازار CPU سرور به دست آورده است، Sukumaran گفت. بر اساس برآوردهای Omdia، سهم AMD از بازار CPU دیتاسنتر از 10 درصد در اواخر سال 2020 به 22 درصد در اواسط سال 2022 دو برابر شده است، در حالی که سهم اینتل در همان بازه زمانی از 87 درصد به 70 درصد کاهش یافته است.


به این روند، پذیرش Arm CPU در مرکز داده به 7 درصد افزایش یافته است. تقریباً همه ارائه دهندگان خدمات ابر مقیاس ابر از پردازنده های Arm استفاده می کنند که قیمت بسیار کمتری نسبت به پردازنده های x86 دارند.


اینتل همچنین قایق را در بازار پرسود GPU از دست داده است و به انویدیا اجازه تسلط را می دهد. اینتل همچنین دیر به بازار واحد پردازش داده (DPU) در حال ظهور رسیده است، جایی که انویدیا و AMD به لطف خرید Mellanox توسط Nvidia و خرید Pensando Systems توسط AMD محصولاتی دارند. با مدیریت اینتل، پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، این شرکت قصد دارد به هر دو بازار نفوذ کند.

نگاهی به نقشه راه محصولات اینتل

مدیران اینتل طی سال گذشته به‌روزرسانی‌های منظمی را برای نقشه راه محصولات خود ارائه کرده‌اند. به گفته این شرکت، از هم اکنون تا سال 2024، این شرکت چهار پردازنده جدید Xeon از جمله پردازنده بعدی با نام رمز Sapphire Rapids را برنامه ریزی می کند که عملکرد قابل توجهی را برای بارهای کاری هوش مصنوعی و HPC ارائه می دهد.


با این حال، اینتل گفت که Sapphire Rapids چندین بار به تعویق افتاده است و اکنون انتظار می‌رود که در اواخر امسال افزایش یابد. کرول گفت که این بدان معناست که تا پایان سال 2022 در محموله های محدود عرضه می شود.


این شرکت همچنین از طرح هایی برای سه پردازنده گرافیکی مرکز داده برای بازارهای هوش مصنوعی و HPC رونمایی کرده است که به گفته مدیران اینتل در برابر Nvidia و AMD قابل رقابت خواهد بود.


این شرکت گفت که اولین GPU با کد Ponte Vecchio توسط تعداد محدودی از مشتریان نمونه برداری می شود و در سال جاری عرضه خواهد شد. در واقع، پردازنده Sapphire Rapids Xeon و Ponte Vecchio GPU ابررایانه جدید Aurora exascale در آزمایشگاه ملی Argonne را تامین می کند.


پونته وکیو واقعاً برای این همگرایی بین HPC و هوش مصنوعی طراحی شده است. جف مک وی، نایب رئیس و مدیر کل Super Compute Group اینتل در جریان گفتگوی اخیر اینتل Chalk گفت: ما احساس می کنیم که از نقطه نظر عملکرد مستقل بسیار خوب رقابت خواهد کرد. ما در این فضای پردازنده گرافیکی پیشرفته و دنیای HPC و هوش مصنوعی تازه کار هستیم، بنابراین ما همچنین مطمئن خواهیم شد که TCO عالی را به مشتریانمان ارائه می دهد.


پس از Ponte Vecchio، اینتل قصد دارد دو پردازنده گرافیکی دیگر را عرضه کند: Rialto Bridge و Falcon Shores. پردازنده گرافیکی Falcon Shores که برای سال 2024 برنامه ریزی شده است، دارای معماری جدیدی است که یک CPU x86 و یک GPU را در یک سوکت ترکیب می کند که عملکرد را تقویت می کند.


کرول گفت: CPU و GPU ترکیبی Falcon Shores اینتل شبیه کاری است که انویدیا با سوپرچیپ Grace Hopper خود انجام می دهد و استراتژی ای که AMD نیز دنبال خواهد کرد.


او گفت: «هدف این است که CPU و GPU را برای محاسبه شتاب‌دار به هم نزدیک‌تر کنیم. “با داشتن آنها در یک بسته، تاخیر را کاهش می دهید و با حافظه مشترک، مزایای عملکرد را دریافت می کنید.”


به گفته این شرکت، اینتل در ماه آگوست اولین پردازنده گرافیکی خود – Data Center GPU Flex Series – را برای پردازش و تحویل رسانه، استنتاج بصری هوش مصنوعی، بازی های ابری و مجازی سازی دسکتاپ منتشر کرد.


علاوه بر این، اینتل همچنین قصد دارد به فضای DPU بپرد، که عملکردهای شبکه، ذخیره سازی و امنیتی را از CPU ها حذف می کند و عملکرد سریعتر برنامه را ممکن می کند. اینتل DPU خود را IPU می نامد و در حال همکاری با Google Cloud برای ساخت اولین IPU مبتنی بر ASIC با نام رمز Mount Evans است.


این شرکت همچنین FGPA هایی را که اینتل از خرید Altera در سال 2015 به دست آورد، می فروشد و امسال، اینتل تراشه های هوش مصنوعی جدیدی را برای آموزش و استنباط معرفی کرد، فناوری به دست آمده از خرید آزمایشگاه هابانا در سال 2019.


کرول گفت: «اینتل اساساً به دنبال بازار مرکز داده با همه چیزهایی است که دارد. “آنها تقریباً رویکرد تفنگ ساچمه ای را دنبال کرده اند و هر نوع راه حلی را برای مرکز داده ارائه می دهند، بنابراین مشتریان می توانند راه حلی را پیدا کنند که برای آنها مفید باشد.”

اینتل در مسیر موفقیت خود تلاش می کند

این سوال میلیون دلاری است. گلسینگر، مدیر عامل اینتل، قبلاً انتظارات از Sapphire Rapids را کاهش داده است.


گلسینگر هفته گذشته گفت که Sapphire Rapids عملکرد بهتری نسبت به AMD ارائه می دهد، اما این یک مزیت چشمگیر نیست و در نتیجه، اینتل همچنان تا سال 2023 سهم بازار را در بازار سرورهای CPU از دست خواهد داد. او گفته است که این شرکت شروع به بازیابی سهم بازار خود خواهد کرد. 2025-2026 با پردازنده خود با نام رمز Sierra Forest.


تحلیلگران می گویند اینتل را در نظر نگیرید. در بازار پردازنده‌های گرافیکی، انویدیا و AMD دارای یک مجموعه گرافیکی قوی و کتابخانه‌های نرم‌افزاری بالغ هستند. در مقابل، تلاش‌های اینتل، از جمله محیط توسعه نرم‌افزار OneAPI، در مراحل ابتدایی است.


Sukumaran از Omdia گفت: “اینتل راه طولانی برای رسیدن به رقابت در اینجا دارد.” اینتل باید تمایز قوی داشته باشد، چه در عملکرد و چه در سهولت توسعه برای پذیرش گسترده از GPU خود.


او گفت که پردازنده گرافیکی Ponte Vecchio و جانشین آن Rialto Bridge بارهای کاری هوش مصنوعی و HPC را هدف قرار داده اند که در حال حاضر یک بازار خاص، اما یک بازار قوی و رو به رشد است. او گفت که سری Flex GPU Data Center که بر روی بازار پردازش و تحویل رسانه تمرکز دارد، به دلیل انفجار رسانه‌های جریانی و مصرف بازی‌های آنلاین در دنیای پسا کووید، فرصت بزرگی برای اینتل است.


سوکوماران گفت: “این یک فرصت بسیار خوب و یک بازار سودآور برای اینتل است.”


در مورد بازار در حال ظهور DPU/IPU، اینتل نیز دیر وارد شده است. اما به گفته تحلیلگران، در مجموع، اینتل می تواند سهم بازار را در سراسر سبد محصولات خود به دست آورد و دوباره به بازار بیاید.


«این یک بازار پویا است. بنابراین، برای رقبای جدید باز است. درست مانند بازار CPU سرور، جایی که AMD دیر وارد شد و سهم بازار را ربود. بازار به اندازه کافی پویا است که تازه واردها وارد شوند و تفاوت ایجاد کنند.»

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور