حفاظت در برابر آتش سوزی پایدار در مراکز داده | دانش مرکز داده

در جامعه‌ای که دیجیتالی می‌شود، اهمیت مراکز داده ایمن روز به روز در حال افزایش است. همانطور که یک سال پیش در استراسبورگ، فرانسه، یک حادثه در ارائه دهنده میزبان OVH در استراسبورگ فرانسه نشان داد، آتش سوزی می تواند باعث اختلالات و قطعی های ویرانگر شود.

مفاهیم جامع حفاظت از آتش برای جلوگیری از چنین بلایایی مناسب است. آزمایشات آتش نشان می دهد که سیستم های مدرن نه تنها قابل اعتماد و مقرون به صرفه هستند، بلکه از نظر زیست محیطی و پایداری نیز تأثیر مثبتی دارند.

پایداری مرکز داده: فقط یک مشکل تعادل انرژی نیست

هنگام توسعه مراکز داده مدرن، که تعداد و اندازه آنها به سرعت در حال رشد است، پایداری اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. به عنوان بخشی از ارزیابی پایداری جامع، علاوه بر تعادل انرژی خالص، جنبه های دیگری نیز باید در نظر گرفته شود.

عوامل مستقیم، مانند مواد و رسانه های مورد استفاده، پیامدهای پایداری واضحی برای مراکز داده دارند. به این ترتیب، یک سیستم حفاظت از حریق با دقت انتخاب شده نیز می تواند سهم ارزشمندی در مشخصات پایداری یک تاسیسات داشته باشد.

خطرات آتش سوزی مرکز داده و پیامدهای آن

علاوه بر اتاق‌های سرور، مراکز داده دارای بخش‌های فنی متعدد دیگری هستند که زیرساخت‌هایی برای عملیات IT دارند. از آنجایی که این سخت افزار پرقدرت مقدار زیادی گرما تولید می کند، خطر آتش سوزی بزرگتری را نیز به همراه دارد. علاوه بر این، منبع تغذیه بدون وقفه (UPS) و سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی اکنون به طور فزاینده‌ای با باتری‌های لیتیوم یونی کار می‌کنند که باید الزامات حفاظت در برابر آتش بالا را برآورده کنند.

آتش سوزی بزرگی که در بهار 2021 مرکز داده OVH-cloud را در استراسبورگ فرانسه نابود کرد، عواقب چشمگیر حوادث مربوط به آتش سوزی را نشان می دهد. بیش از 65000 مشتری برای روزها قادر به دسترسی به داده های خود نبودند و هزینه این حادثه بیش از 100 میلیون یورو (106 میلیون دلار) تخمین زده می شود.

برای اطمینان از حفاظت بهینه مراکز داده در برابر آتش، راه حل های جامعی مورد نیاز است که الزامات آتش سوزی مختلف را به شیوه ای ایمن، زیست محیطی و پایدار در نظر بگیرد. آزمایش‌های آتش نشان داده‌اند که حفاظت پایدار در برابر آتش از طریق انتخاب وسیله اطفاء و فناوری کاربردی امکان‌پذیر است.

راه حل های جامع برای مبارزه با آتش

در حفاظت از آتش سوزی گیاهان باید با بسیاری از حوزه های فنی برخورد کنیم که به خودی خود پتانسیل های خطر متفاوتی دارند. این امر در مورد مراکز داده نیز صدق می کند. یک نگاه دقیق تر نشان می دهد که حفاظت در برابر آتش نباید به ناحیه سرور محدود شود. نمودار زیر نشان می‌دهد که چگونه باید به طور جامع «حفاظت در برابر آتش» در مناطقی با خطر آتش‌سوزی افزایش یافته مانند مراکز داده در نظر گرفته شود:

Fogtecآتش مرکز داده  مراکز داده دارای مناطق فنی بسیاری هستند که خطر ایمنی آتش سوزی بالایی دارند

مراکز داده دارای مناطق فنی بسیاری هستند که خطر ایمنی آتش سوزی بالایی دارند

علاوه بر مناطقی که دارای بار آتش کابل، آتش سوزی مایع، و خطرات مختلف خطر آتش سوزی متوسط ​​هستند، باتری های لیتیوم یون به دلیل استفاده سریع در حال افزایش از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. برای ارائه حفاظت کنترل شده در برابر یک رویداد آتش سوزی (احتمالی) در مراکز داده، سیستم های تشخیص زودهنگام حریق و اطفای حریق باید دست به دست هم داده و دقیقاً هماهنگ شوند.

مه آب پرفشار: یک جایگزین پایدار

در حالی که سیستم‌های اطفاء حریق مرسوم از ترکیبی از سیستم‌های مختلف تشکیل شده‌اند، سیستم‌های مه آب پرفشار (HPWM) می‌توانند تمام سناریوهای آتش‌سوزی و خطر را به طور موثر و ایمن تنها با یک سیستم پمپ مرکزی پوشش دهند. این شامل نواحی حساس باتری است که قبلا ذکر شد.

هدف اصلی یک سیستم اطفاء گاز حذف اکسیژن از آتش است. با این حال، یک اتاق مهر و موم شده لازم است تا بتواند غلظت گاز مورد نیاز را ایجاد کند. در نتیجه، کاهش فشار بیش از حد ساختاری باید برای حفظ یکپارچگی اتاق ایجاد شود. علاوه بر این، پس از راه اندازی سیستم، تهویه و در نتیجه سرورها باید خاموش شوند که به دلیل عدم خنک کننده نمی تواند به نفع اپراتورهای مرکز داده باشد.

علیرغم استفاده گسترده از آنها برای محافظت از یکپارچگی ساختمان، سیستم های آبپاش معمولی در اینجا نیز گزینه ایده آلی نیستند، زیرا آنها مقادیر زیادی آب مصرف می کنند و آسیب قابل توجهی به تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی وارد می کنند. آسیب های عظیمی مانند خرابی سرورها، کابینت های کنترل و کنترل های تهویه مطبوع و منبع تغذیه در مرکز داده منجر می شود. علاوه بر این، یک سیستم آبپاش برای حداقل 60 دقیقه کارکرد سیستم نیاز به تامین آب چند 10000 لیتری دارد که فضای ارزشمند مرکز فنی را مسدود می کند.

از سوی دیگر، یک سیستم HPWM، تنها به حدود 10 تا 20 درصد از حجم آب یک سیستم آبپاش معمولی نیاز دارد که حداقل آسیب آب آتش نشانی را تضمین می کند. به طور کلی، منبع آب محلی را می توان مستقیماً دسترسی داشت و نیاز به ذخیره سازی پرهزینه و فضای فشرده آب را از بین می برد، زیرا سیستم پمپ را می توان به راحتی در فضاهای کوچک قرار داد. علاوه بر این، هیچ عامل خاموش کننده دیگری نمی تواند دما را به این سرعت کاهش دهد و گازهای دود را تا حدی از بین ببرد.

فناوری آتش نشانی مرکز داده پایدار

سیستم های HPWM مزایای زیادی نسبت به سیستم های اطفای حریق معمولی دارند. هنگامی که یک سیستم مه آب با فشار بالا راه اندازی می شود، هزینه راه اندازی مجدد به هزینه آب شیرین و جایگزینی احتمالی برخی از نازل ها محدود می شود.

از سوی دیگر، اقدامات ساختاری اضافی مانند کاهش فشار و آب بندی اتاق را می توان ذخیره کرد و به لطف سیستم های “پیش عمل”، تحریک کاذب و فرار ناخواسته آب عملاً حذف می شود.


رالف پاولویتز رئیس بخش فروش سیستم ثابت در حفاظت آتش Fogtec است

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور