بخش نیمه هادی ویتنام در پی سرمایه گذاری ها بالا می رود | دانش مرکز داده

این مقاله در اصل در Light Reading منتشر شد.

پس از سفر دو روزه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، ویتنام جایگاه خود را به عنوان یک نیروگاه در حال ظهور تولید تراشه مستحکم کرد. این بازدید از جمله با توافق دوجانبه ای به پایان رسید که به دنبال گسترش ظرفیت اکوسیستم نیمه هادی در کشور است.

به عنوان بخشی از این توافق، دولت ایالات متحده 2 میلیون دلار بودجه اولیه برای راه اندازی طرح های توسعه نیروی کار جامع در ویتنام به منظور توسعه مشترک آزمایشگاه های آموزشی عملی و دوره های آموزشی برای مونتاژ، آزمایش و بسته بندی نیمه هادی ها ارائه خواهد کرد. ابتکارات با حمایت آتی دولت ویتنام و بخش خصوصی طرح ریزی خواهد شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده پتانسیل ویتنام را برای ایفای نقشی حیاتی در ایجاد زنجیره‌های تأمین نیمه‌رسانای انعطاف‌پذیر، به‌ویژه برای گسترش ظرفیت در شرکای قابل اعتماد که نمی‌توان آن را دوباره به ایالات متحده تقویت کرد، تشخیص می‌دهد».

دو کشور یادداشت تفاهمی برای تقویت همکاری فنی در زمینه منابع عناصر کمیاب خاکی که اجزای حیاتی در تولید لوازم الکترونیکی مدرن از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای هیبریدی هستند، امضا کردند.

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) ویتنام دومین ذخایر بزرگ زمین های کمیاب در جهان را دارد – تخمین زده می شود 22 میلیون تن – پس از چین در رتبه دوم قرار دارد. رویترز در ماه جولای گزارش داد که این کشور قصد دارد تا سال 2030 تولید خاک های کمیاب خام خود را به 2.02 میلیون تن مواد معدنی فرآوری نشده در سال افزایش دهد.

تعمیق پیوندها

مدیران ارشد شرکت های نیمه هادی آمریکایی Amkor، GlobalFoundries، Intel و Marvell روز دوشنبه در اجلاس نوآوری و سرمایه گذاری ویتنام-آمریکا به رئیس جمهور بایدن پیوستند، جایی که میلیاردها دلار مشارکت و معاملات تجاری جعل شده است.

بسیاری از این شرکت ها در حال حاضر در کشور حضور دارند. در سال‌های اخیر – با رویه تجاری معروف به “friendshoring” – آنها با انتقال بخشی از زنجیره تامین خود به سواحل دوستانه‌تر، روابط خود را در ویتنام با سرمایه‌گذاری‌های جدید عمیق‌تر کردند. این برای محافظت از تجارت آنها در برابر هر گونه شکست ناشی از تنش ژئوپلیتیکی بین چین و ایالات متحده است.

شرکت Amkor Technology که خدمات بسته بندی و آزمایش محصولات را ارائه می دهد، ماه آینده کارخانه پیشرفته خود را در استان Bac Ninh افتتاح خواهد کرد. این مرکز گسترده که در پارک صنعتی Yen Phong 2C واقع شده است با مساحتی بیش از 176500 متر مربع و یکی از بزرگترین سایت های Amkor در سطح جهان است، سیستم های پیشرفته مونتاژ بسته (SiP) و راه حل های آزمایشی را که توسط شرکت های تولید نیمه هادی و الکترونیکی استفاده می شود، تولید می کند. در سراسر جهان.

Amkor تا سال 2035 تقریباً 1.6 میلیارد دلار برای کارخانه جدید خود در Bac Ninh هزینه خواهد کرد. این سرمایه گذاری با کارخانه مونتاژ تراشه 1.5 میلیارد دلاری اینتل در شهر هوشی مین (HCMC) برابری می کند. گزارش‌ها در اوایل سال جاری حاکی از آن است که اینتل در حال بررسی سرمایه‌گذاری اضافی در ویتنام به ارزش 1 میلیارد دلار دیگر است، اما گفته می‌شود مالزی و سنگاپور در تلاش هستند تا این معامله تجاری عظیم را به هم بزنند.

Synopsys همچنین حضور خود را در کشور افزایش داده است و در اکتبر گذشته یک مرکز طراحی تراشه در HCMC با مشارکت پارک Hi-Tech Saigon افتتاح کرد. این شرکت مجوزهای نرم‌افزاری به ارزش ده‌ها میلیون دلار آمریکا را از طریق برنامه‌ای که ابزارهای EDA را برای آموزش طراحان تراشه‌های آینده از دانشگاه‌های سراسر شهر فراهم می‌کند، به این مرکز اهدا کرد.

به همین ترتیب، مارول – که به مدت یک دهه در ویتنام بوده و بر اتصال نوری مرکز داده پرسرعت، ذخیره سازی و فناوری نیمه هادی سیگنال مختلط آنالوگ تمرکز کرده است – همچنین مرکز طراحی کلاس جهانی خود را در HCMC راه اندازی خواهد کرد که توسط این مرکز عملیاتی خواهد شد. پایان سال 2024

مت مورفی، مدیرعامل مارول، که اوایل این هفته به هیئت آمریکایی در ویتنام پیوست، فاش کرد که این شرکت طی سه سال آینده 50 درصد نیروی کار ویتنامی خود را افزایش خواهد داد. همچنین برنامه های کارآموزی و روابط دانشگاهی خود را افزایش می دهد و بودجه مضاعف برای برنامه بورسیه تحصیلی تعالی مارول را برای حمایت از دانشجویان با استعدادی که در دانشگاه های منتخب کشور در رشته های مهندسی و علوم کامپیوتر تحصیل می کنند، افزایش می دهد.

مورفی در بیانیه ای گفت: “برای موفقیت، ما نیاز به سرمایه گذاری در سراسر جهان داریم. ویتنام به عنوان مرکز نوآوری نیمه هادی ها در حال رشد است. با مرکز طراحی و برنامه بورس تحصیلی خود، ما متعهد به رشد مشاغل نیمه هادی با ارزش بالا در کشور هستیم.”

بر اساس گزارش گلوبال دیتا، صنعت نیمه هادی این کشور تا حدی به درخشش این کشور در میان رکود اقتصادی جهانی کمک کرده است.

ماهشواری بندری، تحلیلگر تحقیقات اقتصادی در GlobalData، گفت: “ویتنام در حال تبدیل شدن به یک چهره محوری در تغییر جهت زنجیره های تامین در سراسر جهان است و از چین دور می شود.” تامین کنندگان جهانی. افزایش تقاضا در این منطقه بر اهمیت آن تاکید می کند زیرا کسب و کارها قصد دارند فراتر از دسترس چین تنوع ایجاد کنند.”

بندری افزود: “موقعیت جغرافیایی مناسب ویتنام و نواحی صنعتی رو به رشد، که توسط نهادهایی مانند دیپ سی مدیریت می شود، تولیدکنندگان را جذب می کند. این انتقال نقش رو به رشد ویتنام را در پیکربندی مجدد سناریوی زنجیره تامین جهانی برجسته می کند و نشان دهنده مرحله جدیدی در سفر اقتصادی آن است.”

کمبود مهندس ممکن است رشد صنعت را از مسیر خارج کند

ویتنام مدت‌هاست که با سرمایه‌گذاری در جاده‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها و سایر زیرساخت‌ها، راه‌های چین را دنبال کرده و به کارخانه‌ی جهان تبدیل شده است. این اولین بار در منطقه بود که سال ها پیش قابلیت زنجیره تامین را برای بسیاری از بخش ها ایجاد کرد.

میلیاردها دلار در راه اندازی مراکز تحقیقاتی و آموزشی برای آموزش کارگران برای جذب تولیدکنندگان بزرگ تراشه سرمایه گذاری کرده است. بر اساس گزارش Dezan، Shira & Associates، بیش از 40 درصد از فارغ التحصیلان کالج و دانشگاه ویتنام در علوم و مهندسی تخصص دارند که نشان دهنده بخش قابل توجهی از نیروی کار است.

با این حال، با ورود شرکت‌های خارجی تراشه برای ایجاد یک پایگاه تولیدی در ویتنام، استخر استعدادهای محلی برای پر کردن تقاضای فزاینده تلاش می‌کند. اگر کمبود دائمی مهندسان ادامه یابد، ممکن است جاه طلبی ویتنام برای تبدیل شدن به یک نیروگاه نیمه هادی از مسیر خارج شود.

Marvell’s Murphy با اشاره به موانعی که می تواند ظهور ویتنام به عنوان یک بازیگر اصلی در اکوسیستم نیمه هادی جهانی را از مسیر خود خارج کند، گفت: «استعداد مهندسی یکی از چالش های اصلی صنعت است.

تعجب آور نیست که معاملات نیمه هادی در کشور همیشه با برنامه های آموزشی برای ارتقاء مهارت های محلی همراه باشد.

ویتنام تنها 5000 تا 6000 مهندس سخت افزار آموزش دیده برای بخش تراشه دارد، در مقابل تقاضای پیش بینی شده 20000 در پنج سال و 50000 در یک دهه، به گفته وو تو تان، رئیس دفتر ویتنام شورای تجاری ایالات متحده و آسه آن.

تان به رویترز گفت: «تعداد مهندسان سخت‌افزار موجود بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری است، یعنی حدود یک دهم تقاضای مورد انتظار در 10 سال آینده».

یک راه حل موقت برای این مشکل، هجوم مهندسان خارجی بوده است که به رفع شکاف استعدادها کمک می کنند. با این حال، با بالا رفتن ویتنام در زنجیره ارزش نیمه هادی ها، فشار برای تولید کارگران بسیار ماهر کافی برای حمایت از صنعت افزایش خواهد یافت.

این کشور بیشتر با بخش بسته بندی و آزمایش کم حاشیه صنعت نیمه هادی درگیر است. ناظران صنعت می گویند که این ممکن است توانایی آن را برای بالا رفتن از زنجیره ارزش برای ورود به حوزه طراحی و تولید نیمه هادی که به نیروی کار تخصصی و زیرساخت های تولید نیاز دارد، محدود کند.

با سرمایه گذاری های انجام شده توسط سینوپسی و مارول بر روی مراکز طراحی تراشه، ویتنام قطعا در مسیر حرکت به سمت زنجیره ارزش قرار دارد.

فیلیپو بورتولتی، مدیر کشوری ویتنام، دزان، شیرا و همکاران در گزارشی در آوریل گذشته گفت: “ویتنام پتانسیل تبدیل شدن به یک مرکز تولید نیمه هادی ها را دارد. فقط کمی زمان می برد.”

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور