نحوه برخورد با تغییرات رتبه SERP

نوسانات صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) می تواند ناشناخته بزرگ به نظر برسد. سخت است که بدانید چه چیزی ممکن است تغییر کند – و چه زمانی. و اگر استراتژی‌های درستی نداشته باشید، می‌تواند باعث افت غیرمنتظره رتبه‌بندی شما شود و دید آنلاین کسب‌وکارتان را به‌طور جدی مختل کند. به همین دلیل درک صحیح نوسانات SERP و نحوه مدیریت موثر آن برای تصمیم گیرندگان بسیار ضروری است.

بیایید مفاهیم کلیدی پیرامون نوسانات SERP و بهترین شیوه ها برای مدیریت فعال و بهینه سازی صفحات نتایج موتورهای جستجو در محیط بسیار متغیر امروزی را بررسی کنیم.

نوسانات SERP چیست؟

نوسانات SERP به تغییرات قابل توجه و مکرر در رتبه بندی صفحات در نتایج SERP اشاره دارد که معمولاً ناشی از به روز رسانی الگوریتم یا محورهای بازاریابی آنلاین از رقبا است. هنگامی که یک صفحه در معرض نوسانات SERP است، می تواند منجر به کاهش دید جستجو و ترافیک ارگانیک شود.

بر کسی پوشیده نیست که کسب و کارهایی که به ترافیک موتورهای جستجوی ارگانیک متکی هستند باید بدانند که چگونه نوسانات SERP را درک و مدیریت کنند. در محیط دیجیتال امروزی، عدم نظارت استراتژیک بر تنوع SERP می‌تواند منجر به زیان‌های قابل توجهی در بازدیدکنندگان ارزشمند وب‌سایت شود که در نتیجه باعث کاهش درآمد می‌شود.

چه چیزی باعث نوسان SERP می شود؟

عوامل مختلفی می توانند باعث نوسانات SERP شوند. اینها شامل تغییرات در الگوریتم‌های موتور جستجو، مانند معیارهای رتبه‌بندی جدید، یا تغییر تأکید بر انواع خاصی از محتوا در مقابل انواع دیگر است. SERP ها همچنین می توانند به دلیل ورود رقبای جدید به بازار و افزایش رقابت کلمات کلیدی، یا تولید محتوا با موضوعات و کلمات کلیدی مشابه، ناپایدار شوند.

به روز رسانی الگوریتم گوگل

نوسانات SERP اغلب نشانگر این است که گوگل الگوریتم خود را تغییر داده است. در حالی که غول جستجو به‌روزرسانی‌های بزرگ را تبلیغ می‌کند، اغلب به‌روزرسانی‌های کوچک‌تر را بدون هیاهو منتشر می‌کند. در عوض، سئوکارانی که نوسانات SERP را رصد می‌کنند متوجه تغییر رتبه‌بندی می‌شوند و این خبر را منتشر می‌کنند که ممکن است یک به‌روزرسانی منتشر شده باشد.

دو به‌روزرسانی در سال 2022 باعث نوسانات زیادی در SERP شد: به‌روزرسانی محتوای مفید و به‌روزرسانی هرزنامه اکتبر. اولی محتوایی را که توسط انسان ها برای انسان ایجاد می شود اولویت بندی کرد و دومی محتوای هرزنامه ای را که فقط هدف آن رتبه بندی بود تخفیف داد.

اگر تحت تأثیر منفی به‌روزرسانی الگوریتم قرار گرفته‌اید، در مورد خود به‌روزرسانی تحقیق کنید تا ببینید گوگل به چه عواملی توجه کرده است. به عنوان مثال، اگر کلمات کلیدی و ترافیک شما پس از به‌روزرسانی محتوای مفید با مشکل مواجه شد، به آنچه شرکت گفته است به دنبال آن است نگاهی بیندازید. سپس بهترین شیوه های آنها را با وب سایت خود مقایسه کنید. آیا پر از محتوای نازک است که واقعاً به مردم کمک نمی کند؟ اگر چنین است، تغییر در استراتژی محتوای شما می تواند به شما کمک کند تا بخشی از نمایان بودن جستجوی خود را دوباره به دست آورید.

تغییرات در رفتار کاربر و پرس و جوهای جستجو

گوگل می خواهد بهترین تجربه ممکن را برای جستجوگران فراهم کند. گاهی اوقات این به معنای تکان دادن همه چیز است زیرا نحوه تفسیر پرس و جوهای مختلف را به خوبی تنظیم می کند. به عنوان مثال، گوگل ممکن است توجه داشته باشد که جستجو برای “XYZ” به دنبال اطلاعات نیست، بلکه در واقع به دنبال یک صفحه تراکنش است. این تغییر در قصد جستجو می تواند باعث شود که جستجو را به هم بزند تا بررسی کند که آیا فرضیه آن درست است یا خیر.

برای اینکه ببینید آیا هدف جستجو برای کلمه کلیدی مورد نظر شما تغییر کرده است یا خیر، کافی است آن را در گوگل جستجو کنید. اگر SERP مختلط باشد – برای مثال اگر برخی پست های وبلاگ اطلاعاتی و برخی از صفحات خدماتی وجود داشته باشد – احتمالاً به این معنی است که Google در تلاش است تا هدف جستجوی کلمه کلیدی را تعیین کند. این منجر به تغییرات مداوم رتبه کلمات کلیدی می شود.

به روز رسانی محتوای رقبا

مشاهده افت رتبه برای کلمات کلیدی خاص؟ ممکن است رقبای شما در حال ایجاد محتوای جدید یا بهبود محتوای موجود خود باشند. از آنجایی که سایر محتواها می‌توانند بر روی رتبه‌بندی صفحات شما تأثیر بگذارند، رقبا که محتوای با کیفیت را منتشر می‌کنند می‌توانند منجر به تغییر رتبه کلمات کلیدی برای پست‌هایی شوند که همان کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهند. اگر فقط کلمات کلیدی خاصی تحت تأثیر قرار می‌گیرند، آن‌ها را در گوگل جستجو کنید تا ببینید آیا محتوای جدیدی وجود دارد که تکه‌های شما را پایین می‌آورد.

تغییرات فنی در وب سایت شما

خطاهای فنی که منجر به افت رتبه‌بندی می‌شود، در نگاه اول می‌تواند نوسانات SERP باشد. با این حال، اگر رتبه شما پایین بماند و بهبود نیابد، ممکن است بخواهید یک ممیزی فنی سئو را انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ چیزی مانع از عقب افتادن وب سایت شما نمی شود. لینک های شکسته، زنجیره های تغییر مسیر، سرعت پایین صفحه و سایر مسائل فنی سئو می توانند بر رتبه بندی و UX تأثیر بگذارند.

ویژگی های SERP

یکی از مواردی که اخیراً بیشتر متوجه آن شده ام ویژگی های SERP است. ویژگی‌های مفیدی مانند قطعه‌های برجسته، نمودارهای دانش، و کادرهای سؤال افراد نیز می‌تواند بر رتبه شما در SERP تأثیر بگذارد. و به نظر می‌رسد گوگل اخیراً ویژگی‌های بیشتری را آزمایش می‌کند – که می‌تواند منجر به افت یک یا دو رتبه صفحات با رتبه بالا شود. این اتفاق برای محتوای خود ویکتوریوس افتاده است. پس از بررسی تغییرات رتبه، متوجه ویژگی SERP جدیدی شدم که قبلاً ظاهر نشده بود. در حالی که Ahrefs گفت که پست وبلاگ ما رتبه‌ای را کاهش داده است، واقعاً Google تصمیم گرفت که یک ویژگی SERP ممکن است به کاربران خدمات بهتری ارائه دهد و آن را قبل از نتیجه SERP ما درج کرد. متأسفانه نمی توان کار زیادی در این زمینه انجام داد. با این حال، می توانید سعی کنید قطعه برجسته را ضبط کنید یا در کادر سؤال افراد برجسته شوید.

ردیابی نوسانات SERP

برای شناسایی نوسانات SERP، باید کلمات کلیدی خود را در طول زمان ردیابی و نظارت کنید.

نظارت بر رتبه بندی SERP

از ابزاری برای نظارت بر عملکرد کلمات کلیدی و شناسایی سریع نوسانات SERP استفاده کنید. ابزارهایی مانند SEMRush و Ahrefs به شما امکان می دهند کلمات کلیدی مهم را ذخیره کرده و آنها را در طول زمان پیگیری کنید. همچنین می توانید عملکرد کلمات کلیدی را مقایسه کنید تا ببینید آیا کلمات یا عبارات خاص در حال از دست دادن یا افزایش شتاب هستند.

هر وب سایت دارای کلمات کلیدی است که در نوسان هستند. مراقب کلمات کلیدی‌ای باشید که رتبه‌شان کاهش می‌یابد و پایین می‌مانند یا آن‌هایی که به سرعت از صفحه دهم به صفحه اول و دوباره برمی‌گردند.

معیارهای ترافیک و تعامل را تجزیه و تحلیل کنید

راه دیگر برای شناسایی نوسانات SERP این است که به دنبال افزایش و کاهش در ترافیک جستجوی ارگانیک و معیارهای تعامل خود باشید. افت رتبه منجر به بازدیدکنندگان کمتر، کلیک های کمتر و تبدیل کمتر خواهد شد. با ردیابی مداوم معیارهای ترافیک و تعامل خود در طول زمان، بهتر می توانید تغییرات ناشی از به روز رسانی الگوریتم و محتوای رقیب را تشخیص دهید.

بهترین روش ها برای مدیریت نوسانات SERP

به روز بمانید

سایت های خبری سئو به سرعت هر دو به روز رسانی تایید شده و به روز رسانی تایید نشده گوگل را منتشر می کنند. ژورنال موتورهای جستجو، سرزمین موتورهای جستجو و سایرین اطلاعاتی را در مورد نوسانات بالای SERP به دلیل تغییرات مشکوک الگوریتم به اشتراک خواهند گذاشت. دانستن اینکه وب سایت شما تنها سایتی نیست که تحت تأثیر قرار گرفته است، می تواند ترس ها و همچنین راهنمایی در مورد تأثیرات به روز رسانی های خاص را برطرف کند.

شرکت در انجمن‌ها و انجمن‌ها همچنین می‌تواند راهی عالی برای به دست آوردن بینش از دیگران در همان زمینه باشد و دانش کلی شما را برای مدیریت موفق سئو بهبود بخشد.

محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید

گوگل هرگز از محتوای باکیفیت، مرتبط و مفید شکایت نمی کند. بنابراین، یک راه موثر برای جلوتر از نوسانات SERP، ایجاد محتوای ارزشمند برای مخاطبان هدف است.

کیفیت و ارتباط باید در خط مقدم استراتژی تولید محتوای شما باشد. سرمایه‌گذاری در تکنیک‌های بهینه‌سازی مانند تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی ابرداده و پیوند داخلی به شما کمک می‌کند تا شانس خود را برای رتبه‌بندی بهتر افزایش دهید.

پیروی از بهترین شیوه های سئو هنگام اجرای استراتژی محتوای خود می تواند به محافظت از آن در برابر تنوع SERP کمک کند.

به طور منظم سایت خود را بررسی کنید

وقت گذاشتن برای ممیزی منظم سایت شما اغلب می تواند یک کار ناسپاس باشد، اما انجام این کار برای کشف مسائلی که ممکن است بر عملکرد تأثیر بگذارد بسیار مهم است. ممیزی وب سایت و رسیدگی به مسائل فنی باید یک کار تکراری در تقویم بازاریابی دیجیتال شما باشد. در حالی که ممیزی سئو به سرمایه گذاری کمی زمان نیاز دارد، از نظر دید ارگانیک بهبود یافته نتیجه خواهد داد. ممیزی منظم محتوا و تجزیه و تحلیل رقبا نیز می تواند به شما در حفظ و افزایش دید جستجو کمک کند و در عین حال تأثیر نوسانات SERP را به حداقل برساند.

استراتژی سئوی خود را در صورت نیاز به روز کنید

همگام بودن با نوسانات SERP همچنین مستلزم برنامه ریزی و نگهداری صحیح استراتژی سئوی شما با به روز رسانی و تنظیم مداوم سئو در صورت نیاز است. استراتژی سئوی شما باید در طول زمان تغییر کند. استفاده از بینش های مبتنی بر داده و ردیابی منظم و ارزیابی عملکرد سایت به شما کمک می کند تا قسمت هایی از استراتژی خود را مشخص کنید که نیاز به بهبود، اولویت بندی یا تشدید دارند. مطمئن شوید که استراتژی شما قوی است – آن را با چک لیست SEO ما مقایسه کنید.

با یک آژانس سئو شریک شوید

در چشم‌انداز دیجیتالی بسیار رقابتی امروز، کسب‌وکارها باید با استراتژی‌های سئوی خود چابک و فعال باشند تا از منحنی جلوتر بمانند. بهترین راه برای اطمینان از اینکه وب سایت شما به عنوان یک نیروی قابل محاسبه باقی می ماند، همکاری با یک آژانس SEO مانند Victorious است که از تجربه و تخصص لازم برای کمک به شما در مدیریت نوسانات SERP برخوردار است.

استرس ناشی از نوسانات SERP را کاهش دهید

Victorious می تواند به شما کمک کند تا مکان هایی را که نوسانات SERP بر رتبه بندی موتورهای جستجوی شما تأثیر می گذارد را شناسایی کنید و استراتژی های مؤثری برای به حداقل رساندن نوسانات بیشتر و ایجاد موفقیت پایدار در سئو در طول زمان ایجاد کنید. با راهنمایی های متخصص ما، می توانید خیالتان راحت باشد و بدانید که وب سایت شما بهترین عملکرد خود را دارد و در عین حال از رقبا جلوتر است. امروز برای شروع یک مشاوره رایگان با تیم ما برنامه ریزی کنید.