راهنمای قطعی که برای وب سایت خود در سال 2022 نیاز دارید » رتبه ریاضی

آیا صفحاتی دارید که پتانسیل رتبه بندی و هدایت ترافیک جستجوی ارگانیک را دارند اما بخشی از ساختار سایت شما نیستند؟ یا صفحاتی که قرار نیست در سایت شما باشند، اما به هر حال گوگل آنها را پیدا می کند؟

پاسخ تقریباً به طور قطع بله است. حداقل، برای تعداد زیادی از وب سایت ها است! اینها نامیده می شوند صفحات یتیم.

به عبارت ساده، صفحات یک وب سایت بدون لینک ورودی صفحاتی یتیم هستند.

در این پست، یاد خواهید گرفت که صفحات یتیم چیست، چرا اهمیت دارند، چگونه آنها را پیدا کنید، و چگونه آنها را در ساختار سایت خود برای یک استراتژی سئو موفق بگنجانید.

1 صفحات یتیم چیست؟

صفحات یتیم هیچ پیوندی به آنها ندارند. بازدیدکنندگان و خزنده های سایت نمی توانند آنها را پیدا کنند زیرا هیچ پیوندی به آنها وجود ندارد.

صفحات یتیم می توانند به دلایل مختلفی ظاهر شوند، از جمله صفحات قدیمی که لینک نشده اند اما منتشر شده اند، مشکلات معماری سایت، محصولاتی که فروخته شده اند اما هنوز در دسترس هستند، و CMS که URL های ناشناخته جدیدی را به عنوان بخشی از طراحی صفحه خود تولید می کند و غیره.

این صفحات بدون پیوندهای داخلی از هیچ مکانی در سایت شما قابل دسترسی نیستند. این امر مکان یابی برخی صفحات را بسیار دشوارتر می کند، هرچند غیرممکن نیست.

پس چگونه صفحات یتیم را پیدا می کنید؟

یک راه از طریق ارجاع است، مانند زمانی که یک وب سایت دیگر به آن پیوند می دهد یا یک خبرنامه به آن ارجاع می دهد. راه دیگر استفاده از جستجوی ارگانیک زمانی است که صفحه برای پرس و جوهای خاص رتبه بندی می شود. سپس سناریوی تغییر مسیرها زمانی که URL های دیگر به این صفحات هدایت می شوند وجود دارد.

گاهی اوقات کاربران نمی توانند این صفحات را به سرعت پیدا کنند و موتورهای جستجو نیز نمی توانند آنها را پیدا کنند که برای سایت شما مفید نیست.

2 چرا صفحات یتیم برای سئو مضر هستند؟

صفحات یتیم هم برای کاربران و هم برای خزنده ها خوب نیستند.

از آنجایی که کاربران نمی توانند از طریق ساختار طبیعی سایت شما به آن صفحات دسترسی داشته باشند، هرگونه محتوای مهم یا ارزشمند در آن صفحات به هدر می رود. این می تواند منجر به تجربه کاربری نامطلوب شود.

هیچ مرجعی به صفحات منتقل نمی شود و موتورهای جستجو هیچ زمینه معنایی یا ساختاری برای ارزیابی صفحه ندارند. از این رو، تعیین این که صفحه برای کدام پرسش‌ها مفید است، دشوارتر است، زیرا نمی‌دانید که در کجای سایت شما قرار می‌گیرد.

در زیر برخی از دلایلی که چرا برای سئو خوب نیستند آورده شده است.

2.1 صفحات یتیم را نمی توان ایندکس کرد

اگر صفحه ای دیگر هیچ پیوندی به آن نداشته باشد، قدرت صفحه بسیار کمی خواهد داشت و موتورهای جستجو ممکن است تصمیم بگیرند که آن را به طور کامل از فهرست حذف کنند.

این همچنین به این معنی است که ربات گوگل نمی تواند آنها را پیدا کند. به عبارت دیگر، این URL (صفحه) از طریق شکاف می افتد. این صفحات نمی توانند هیچ ترافیک ارگانیکی برای سایت شما ایجاد کنند.

صفحات یتیم ممکن است بدون ایندکس شوند.
جان مولر، Google Webmaster Hangout، 2016

2.2 صفحات یتیم می توانند مقدار زیادی از بودجه کرال را بخورند

وقتی صفحات با کیفیت پایین بخش قابل توجهی از بودجه خزیدن شما را مصرف می کنند، باید منابع بیشتری را صرف کنید تا گوگل به صفحات مهم دسترسی پیدا کند. علاوه بر این، اگر گوگل لینک های طبیعی بین صفحات وب سایت شما پیدا نکند، سرعت خزیدن آن کاهش می یابد.

2.3 صفحات یتیم عملکرد خوبی ندارند

صفحات یتیم حتی اگر توسط موتورهای جستجو پیدا و نمایه شوند، عملکرد خوبی ندارند.

پیوندها قدرت، ارتباط و کیفیت را به موتورهای جستجو منتقل می کنند. بدون این، صفحات دارای قدرت صفحه پایینی خواهند بود و رتبه بندی خوب برای آنها دشوار خواهد بود.

قرار دادن صفحات یتیم (دوباره) بخشی از ساختار سایت شما به میزان زیادی اثربخشی SEO آنها را بهبود می بخشد. صفحه یتیم به دلیل اعتبار لینک از مناطق دیگر سایت، عملکرد بهتری خواهد داشت.

2.4 صفحات یتیم می توانند به تجربه کاربر آسیب بزنند

صفحات یتیم بهترین تجربه را به کاربران نمی دهند.

اگر کاربران صفحه را به صورت ارگانیک بیابند، ممکن است حاوی اطلاعات قدیمی باشد، مانند اطلاعات مربوط به رویداد قبلی یا معامله ای که به پایان رسیده است. از طرف دیگر، اگر صفحه همچنان حاوی محتوای مفید است و کاربر بخواهد بعداً به آن بازگردد، در یافتن آن با مشکل مواجه خواهد شد.

البته، اگر می خواهید کاربران این صفحه را پیدا کنند و از آن بازدید کنند، از هیچ جای دیگر سایت نمی توانند این کار را انجام دهند.

در هر صورت، این کار را چالش برانگیز می کند و تجربه کاربر را کاهش می دهد.

3 چگونه صفحات یتیم را پیدا کنیم؟

اکثر مردم بر این باورند که آنها را فقط در صورتی می توان یافت که در گذشته به آنها پیوند داده شده باشد – یا اگر وب سایت های خارجی به آنها پیوند داده شده باشند.

از طرفی موتورهای جستجو می توانند این صفحات را به روش های مختلفی پیدا کنند. همچنین این امکان وجود دارد که آنها برای نمایه سازی ارسال شده باشند و دیگر هرگز به آنها پیوند داده نشده باشند. با این حال، آنها بیشتر از طریق نقشه سایت ایندکس می شوند و پس از ایجاد یک صفحه به روز می شوند. گوگل صفحه را پیدا کرده و پس از خزیدن در نقشه سایت، آن را ایندکس می کند.

3.1 با استفاده از رتبه ریاضی

رتبه ریاضی کمک می کند تا صفحات یتیم را به راحتی پیدا کنید. رتبه ریاضی به شما امکان می دهد از تعداد دقیق لینک های ورودی به صفحه خود مطلع شوید. این یکی از دلایلی است که Rank Math را به بهترین افزونه SEO برای وردپرس تبدیل می کند.

سپس می توانید از فیلتر کنید برای جستجوی صفحات یتیم برای یافتن صفحات یتیم از داشبورد وردپرس خود به بخش پست ها/صفحات بروید. انتخاب کنید پست های یتیم از منوی کشویی و کلیک کنید فیلتر کنید همانطور که در زیر نشان داده شده است.

صفحات یتیم را در رتبه ریاضی پیدا کنید

Rank Math تمام پست‌ها، صفحات و پست‌های سفارشی را در عرض چند ثانیه روی صفحه نمایش شما نمایش می‌دهد.

3.2 استفاده از ابزارهای حسابرسی

همچنین می توانید از ابزارهایی مانند SEMrush و Ahrefs برای کمک به کشف صفحات یتیم استفاده کنید. ابزار حسابرسی سایت SEMrush به شناسایی صفحات یتیم کمک می کند و به شما اطلاع می دهد که چگونه آنها را تعمیر کنید.

4 چگونه صفحات یتیم را تعمیر کنیم؟

هنگامی که صفحات یتیم را در سایت خود پیدا کردید، وقت آن است که تصمیم بگیرید با آنها چه کار کنید.

برای اصلاح این صفحات، با تعیین اینکه آیا این صفحات یتیم هنوز هدفی را دنبال می کنند، شروع کنید. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید زمانی که حجم بالایی از صفحات یتیم را مشاهده می کنید این است که بررسی کنید که چگونه به نظر می رسند و آیا آنها مهم هستند یا خیر.

مجموعه سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا این صفحه مهم است؟ اگر چنین است، کجا باید در نقشه سایت وجود داشته باشد؟ اگر نه، از شر آن خلاص شوید.
  • آیا رتبه بندی کلمات کلیدی برای این صفحه وجود دارد؟ اگر چنین است، مکانی را در وب سایت خود برای آن پیدا کنید. اگر نه، از شر آن خلاص شوید.
  • آیا صفحه به خوبی طراحی شده است؟ اگر شروع به اصلاح پیوندها کنید، آیا شانس رتبه بندی وجود دارد؟ اگر چنین است، آن را حفظ کنید و آن را بهبود بخشید. اگر نیست، از شر آن خلاص شوید.

در زیر برخی از مشکلات رایج صفحه یتیم و نحوه رفع آنها آورده شده است.

4.1 صفحه وجود ندارد، اما سایت های دیگر به آن پیوند دارند

دریافت یک پیوند خارجی به صفحه ای که پس از آن به جای معمول حذف یا تغییر مسیر می دهید. گوگل همچنان پیوند قدیمی را شناسایی می کند زیرا هنوز در وب سایت دیگر وجود دارد.

نحوه رفع : اگر صفحه وجود ندارد اما از سایت دیگری به آن پیوند داده شده است، راه دیگری برای رفع این مشکل وجود ندارد جز تماس با مالک سایت خارجی و درخواست از آنها برای به روز رسانی پیوند خود به مکان جدید شما.

4.2 صفحه کدهای وضعیت غیر 200 ایجاد می کند

حتی پس از اینکه سایت شما درست شد، گوگل صفحاتی را که با کدهای 4xx برمی گردند برای مدتی می خزند.

نحوه رفع : نیازی به نگرانی در مورد این موارد نیست، زیرا ربات ها به زودی از خزیدن در آنها دست می کشند.

404 صفحه حذف شده است

4.3 صفحه پس از مهاجرت به سایت رها می شود

اینها صفحاتی هستند که هدایت نشده اند و بنابراین ممکن است محتوای قدیمی همچنان در دسترس باشد.

نحوه رفع : اگر صفحاتی دارید که به دنبال مهاجرت رها شده اند، سریع ترین روش این است که URL های قدیمی را به وب سایت جدید خود هدایت کنید (به شرطی که محتوا مشابه باشد). تا زمانی که گوگل اسکن چنین صفحاتی را متوقف نکند، باید کدهای وضعیت 410 یا 404 را برگردانند.

4.4 صفحه وجود دارد، و سایر پیوندهای سایت به آن

این احتمال وجود دارد که صفحه به یک وب سایت خارجی با کیفیت بالا لینک شده باشد یا ترافیک زیادی دریافت کند.

نحوه رفع : اگر اینطور است، محتوا را تقویت کنید، آن را تغییر دهید و از صفحه دیگری در سایت خود به آن پیوند دهید. اگر فکر نمی‌کنید نیازی به به‌روزرسانی باشد، آن را به صفحاتی مانند صفحه اصلی یا دسته‌ها هدایت کنید.

4.5 صفحه یک نگرانی عمده نیست

احتمال دیگر این است که صفحه یتیم معمولاً دلیل اصلی نگرانی نیست. اگر صفحه دارای حداقل اعتبار است، احتمالاً باید آن را حذف کنید.

چگونه رفع کنیم: برای این کار می توان از کد وضعیت HTTP 404 یا 410 استفاده کرد. این برچسب‌ها نشان می‌دهند که صفحه‌ای دیگر وجود ندارد و به شما امکان می‌دهد از بودجه خزیدن خود به طور موثر استفاده کنید.

5 سوالات متداول

5.1 آیا گوگل می تواند صفحات یتیم را پیدا کند؟

این بستگی به این دارد که آیا صفحات در نقشه سایت XML گنجانده شده اند یا خیر و آیا ارجاعات دیگری به صفحات یتیم وجود دارد، مانند canonicalهای ورودی، تغییر مسیرها، و hreflang. اگر آنها در نقشه سایت XML هستند و/یا هر مرجع دیگری به آنها وجود دارد، احتمالاً Google صفحه یتیم را پیدا می کند.
این بدان معنا نیست که گوگل صفحات را ایندکس نمی کند. اگر گوگل صفحات را به اندازه کافی مهم نداند، ممکن است از فهرست بندی حذف شوند.

5.2 آیا صفحات یتیم به سئو آسیب می زند؟

پاسخ بله است. صفحات یتیم اغلب در SERP رتبه بالایی ندارند یا ترافیک جستجوی ارگانیک زیادی دریافت می کنند، حتی اگر محتوای شگفت انگیزی داشته باشند. صفحات یتیم کم ارزش (به عنوان مثال، صفحات تکراری) می توانند بودجه خزیدن را از صفحات ارزشمند شما بدزدند.

5.3 آیا صفحات یتیم و صفحات مرده یکسان هستند؟

صفحات یتیم و صفحات مرده یکسان نیستند.
یک صفحه وب که به هیچ صفحه دیگری در همان وب سایت پیوند داده نشده یا از آن قابل دسترسی نیست، یک صفحه یتیم است. از طرف دیگر، صفحه مرده صفحه‌ای است که هیچ پیوندی به سایر صفحات داخلی یا خارجی ندارد و در نتیجه «بن بست» ایجاد می‌شود.

5.4 آیا داشتن صفحه یتیم بد است؟

صفحات یتیم منجر به تجربه کاربری ضعیف و نتایج خزیدن می شوند. هیچ مرجعی تصویب نشده است، و موتورهای جستجو ابزاری برای ارزیابی ارتباط صفحه بدون هویت یا درک نحوه ادغام آن با بقیه سایت شما ندارند.

6 نتیجه

امیدواریم این پست با موفقیت شما را به این دانش مجهز کرده باشد که صفحات یتیم را برای شما کار کنند…

شما باید بیشتر صفحات یتیم را به زندگی بازگردانید. به آنها پیوند دهید … مطمئن شوید که موتورهای جستجو آنها را فهرست کرده و از آنها برای افزایش ترافیک ارگانیک شما استفاده می کنند.

اگر این پست را دوست دارید به ما اطلاع دهید توییت کردن @rankmathseo. 💬