چگونه گزارش داده های ساختار یافته کنسول جستجوی گوگل خود را بخوانید

کنسول جستجوی گوگل (GSC) برای نظارت بر ایندکس کردن صفحات شما توسط گوگل، ردیابی عملکرد آنها در نتایج جستجو و شناسایی موارد حیاتی وب اصلی یا داده های ساختاری بسیار ارزشمند است. اهمیت دومی به طور فزاینده ای افزایش می یابد زیرا Google به افزودن و ظرافت ویژگی های SERP خود ادامه می دهد.

اگر در مورد افزودن داده‌های ساختاریافته به سایت خود فکر می‌کنید یا طرحواره‌ای را پیاده‌سازی کرده‌اید و می‌خواهید بررسی کنید که آیا کار می‌کند، در اینجا چیزی است که باید بدانید:

  • چرا باید از داده های ساخت یافته استفاده کنید،
  • خطاهای رایج داده های ساختاری که می توانند روی دید سایت شما تأثیر بگذارند و
  • چگونه می توانید از GSC برای یافتن و رفع مشکلات طرحواره استفاده کنید.

چرا داده های ساختاریافته مهم هستند؟

داده های ساخت یافتهکه به عنوان طرحواره نیز شناخته می‌شود، یک زبان نشانه‌گذاری است که به کاربران اجازه می‌دهد در مورد یک صفحه و محتوای آن اطلاعات بیشتری به خزنده‌های موتورهای جستجو بدهند. داده های ساخت یافته رتبه بندی مناسب صفحات را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند. به علاوه، از آنجایی که موتورهای جستجو به طور فزاینده‌ای ویژگی‌های جدیدی را به نتایج جستجوی خود اضافه می‌کنند، استفاده از داده‌های ساختاریافته ممکن است به شما کمک کند تا نتیجه‌ای غنی داشته باشید و دید بیشتری در SERP به دست آورید.

طرحواره های متنوعی موجود است. می‌توانید از آن برای برجسته کردن محصولات، نظرات، ویدیوها، مکان‌ها، اخبار، سؤالات متداول، رویدادها و حتی مقاله‌های آموزشی استفاده کنید. همچنین می‌توانید از داده‌های ساختاریافته برای برجسته کردن مضامین صفحه برای صفحه اصلی، صفحه تماس یا صفحه خط‌مشی رازداری استفاده کنید.

به آن به عنوان فراهم کردن زمینه فکر کنید. با پیاده سازی داده های ساختاریافته، اطلاعات مهم در صفحه خود را برجسته می کنید و به Googlebot و سایر خزنده های جستجو می گویید که چگونه باید آن را تفسیر کنند.

اگرچه این دلیل کافی برای شروع استفاده از طرحواره است، این فقط موتورهای جستجو نیستند که از داده های ساختاریافته سود می برند. مطالعات موردی گوگل نشان می‌دهد که چقدر داده‌های ساختاریافته می‌توانند ترافیک، نرخ کلیک، میانگین مدت جلسه و بهبود تجربه کاربر را افزایش دهند.

4 اشتباه رایج داده های ساختاریافته

در حالی که داده‌های ساختاریافته ارزشمند هستند، استفاده نادرست یا استفاده از آن‌ها به صورت هرزنامه می‌تواند باعث آسیب بیشتر از سود شود – و حتی ممکن است منجر به جریمه کردن سایت شما توسط گوگل شود. در اینجا چند اشتباه رایج وجود دارد که هنگام استفاده از داده های ساخت یافته باید مراقب آنها باشید.

1. استفاده از نوع اشتباه داده های ساختاریافته

با وجود چندین نوع مختلف داده ساختاریافته برای انتخاب، استفاده از داده مناسب برای کار مناسب ضروری است. مطمئن شوید که از نوعی طرح واره استفاده می‌کنید که Google آن را تأیید می‌کند.

گوگل از سه نوع داده ساختاریافته و نزدیک به 30 نوع نتیجه غنی پشتیبانی می کند. ممکن است وسوسه شوید که از ویژگی های بیشتری از Schema.org استفاده کنید. با این حال، گوگل روشن کرده است که برای بهترین نتایج، باید به انواع داده‌های ساخت‌یافته‌ای که در دستورالعمل‌های توسعه داده‌های ساخت‌یافته تأیید شده‌اند، پایبند باشید. می‌توانید تمام داده‌های ساختاریافته‌ای که Google پشتیبانی می‌کند را در اینجا ببینید.

2. مقادیر از دست رفته

قبل از اعمال آن در صفحه خود، مطمئن شوید که کد داده های ساختاریافته خود را یکبار برای خطاهای نحوی (گرامر زبان)، خطاهای قالب بندی و مقادیر از دست رفته داده اید. هنگام کار با هر زبان برنامه نویسی یا نشانه گذاری ممکن است خطاهای نحوی اتفاق بیفتد و تولید داده های ساخت یافته تفاوتی ندارد. عاری از خطا نگه داشتن کد برای اطمینان از اینکه داده های ساختاریافته شما به درستی کار می کنند و برای خطاها علامت گذاری نمی شوند، بسیار مهم است.

موقعیت‌های زیادی وجود دارد که در آن هنگام کار با داده‌های ساختاریافته، خطاهای نحوی ممکن است رخ دهد. به عنوان مثال، داشتن یک ویژگی از دست رفته، اضافه کردن یک ویژگی گرامری نادرست، یا اضافه کردن یک ویژگی که با کد JSON-LD شما مطابقت ندارد، همگی می توانند مشکلاتی ایجاد کنند. علاوه بر این، مراقب خطاهای نحوی ساده ای مانند از دست دادن کاما یا براکت باشید. اینها ممکن است اشتباهات کوچکی به نظر برسند، اما مانند هر کد دیگری، تنها یک خطای نحوی کوچک می‌تواند کل یک بلوک از کد داده‌های ساختاریافته را بی‌اثر کند.

من دوست دارم از این ابزار برای ایجاد طرحواره خود استفاده کنم و آن را با این اعتبار سنج بررسی کنم.

برای نتایج غنی، یک تست نتایج غنی را با این ابزار اجرا کنید.

3. با آنچه در صفحه است مطابقت ندارد

اشتباهات اتفاق می افتد، و اگر مراقب نباشید، استفاده از علامت گذاری اشتباه برای یک عنصر صفحه آسان است. چه این خطا به صورت تصادفی یا به عنوان بخشی از استراتژی کلاه سیاه برای موتورهای جستجوی بازی رخ دهد، می تواند منجر به جریمه داده های ساختار یافته دستی از طرف Google شود.

نشانه‌گذاری داده‌های ساختاریافته باید به‌طور دقیق آنچه را در صفحه است نشان دهد و نه چیزی بیشتر. علامت‌گذاری یک سرویس به‌عنوان محصول، یک کتاب به‌عنوان دستور غذا، یا یک مقاله به‌عنوان ویدیو، همگی هیچ‌کدام هستند. مطمئن شوید طرح واره ای که استفاده می کنید با محتوای شما همخوانی دارد. همچنین، بررسی کنید که متنی که برای طرحواره خود استفاده می کنید، همان متنی باشد که در صفحه شما ظاهر می شود.

4. عدم رعایت دستورالعمل ها

قبل از غواصی و اعمال داده های ساخت یافته در صفحات خود، باید دستورالعمل های کلی داده های ساختاریافته گوگل را مطالعه کنید. این دستورالعمل ها می توانند درک بهتری از نحوه استفاده از داده های ساختاریافته برای حداکثر اثربخشی به شما ارائه دهند. همچنین می تواند شما را از خروج از مسیر و ضربه پنالتی باز دارد.

همانطور که برای پیاده سازی طرحواره آماده می شوید، دستورالعمل های مربوط به انواع داده های خاص را بررسی کنید. این به شما کمک می کند تا از هر نوع داده ساختاریافته حداکثر استفاده را ببرید.

آخرین اما نه کم اهمیت، همیشه خوب است که دستورالعمل های عمومی وبمستر گوگل را مرور کنید. گوگل اعلام کرده است که بهترین راه برای اطمینان از دریافت یک قطعه غنی، پیروی از دستورالعمل های آن است، بنابراین قبل از کار بر روی هر گونه داده ساختاریافته برای سایت خود، آنها را به طور کامل بخوانید.

در صورت دریافت جریمه طرحواره چه باید کرد

اکثر خطاهای داده های ساختاریافته منجر به جریمه گوگل نمی شوند. در عوض، احتمالاً یک اخطار دریافت خواهید کرد تا به شما در مورد این مشکل هشدار دهد. جریمه‌ها معمولاً برای سایت‌هایی در نظر گرفته می‌شوند که گوگل معتقد است به طور هدفمند از داده‌های ساختاریافته برای فریب دادن یا دستکاری گوگل یا جستجوگران استفاده می‌کنند.

جریمه داده های ساختاریافته باعث می شود که گوگل قطعه غنی صفحه شما را از SERP ها حذف کند و آن را به یک قطعه جستجوی معمولی تنزل دهد.

اگر جریمه ای دریافت کردید، باید داده های ساختاری نادرست را در وب سایت خود اصلاح کنید و یک درخواست تجدید نظر با Google ارسال کنید. اگر Google تشخیص دهد که شما خطاها را برطرف کرده‌اید، جریمه دستی را حذف می‌کند و ممکن است ریچ اسنیپت خود را پس بگیرید.

به خاطر داشته باشید که ممکن است مدتی طول بکشد تا Google به درخواست شما رسیدگی کند و ریچ اسنیپت های شما را بازیابی کند، بنابراین بهتر است هر کاری که می توانید انجام دهید تا از جریمه ها در وهله اول جلوگیری کنید.

باز هم، بیشتر خطاها منجر به پنالتی نمی شود. در عوض، هشدارهایی را در گزارش‌های بهبود کنسول جستجوی Google خود مشاهده خواهید کرد.

نحوه رمزگشایی بهبودهای GSC

GSC ابزارهای فراوانی را برای کاوش در سایت‌هایشان و افشای مشکلات، از جمله مشکلات داده‌های ساختاریافته، به مدیران وب ارائه می‌کند. بخش پیشرفت‌های GSC می‌تواند به شما کمک کند تا خطاهای داده‌های ساختاری را پیدا کنید که ممکن است سئوی سایت شما را متوقف کند. در زیر برگه پیشرفت‌ها در سمت چپ صفحه، گزارش‌هایی درباره چهار نوع مختلف داده ساختاریافته خواهید دید.

خواندن گزارش های بهبود GSC

با کلیک بر روی گزارش بهبود، نمای کلی دقیقی از اجرای طرحواره معتبر و همچنین خطاهای موجود در سایت شما برای آن نوع خاص از داده های ساختاریافته باز می شود. نمودار میله‌ای نشانی‌های اینترنتی داده ساختاریافته نامعتبر و معتبر را با نوع خاصی از داده‌های ساختاریافته نشان می‌دهد. در زیر نمودار، اطلاعات خاصی درباره خطاها، از جمله نوع خطا و نشانی‌های اینترنتی تحت تأثیر قرار می‌گیرید.

پودرهای سوخاری

داده های ساختاری Breadcrumb به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان سایت کمک می کند تا موقعیت صفحه را در سلسله مراتب سایت شما بهتر درک کنند. گزارش بهبود خرده نان هر گونه خطای موجود در داده‌های ساختار خرده نان شما را که ممکن است Googlebot را گیج‌کننده کند برجسته می‌کند. نشانی‌های اینترنتی با خطای داده‌های ساختاریافته به رنگ قرمز در نمودار میله‌ای و در فهرستی در زیر نمودار میله‌ای ظاهر می‌شوند.

گزارش داده های ساختاری خرده نان در GSC

سوالات متداول

از داده های ساختار یافته پرسش و پاسخ برای علامت گذاری صفحه یا بخش سؤالات متداول خود در صفحه استفاده کنید. سپس گوگل ممکن است یک منوی کشویی با سوالات به پیوند شما در SERP اضافه کند.

این گزارش مانند گزارش Breadcrumbs به نظر می‌رسد، با این تفاوت که می‌توانید نمایش‌هایی را که صفحات شما با طرح سؤالات متداول دریافت می‌کنند، مشاهده کنید.

پرسش و پاسخ گزارش داده های ساختار یافته در GSC

جعبه جستجوی پیوندهای سایت

جعبه های جستجوی پیوندهای سایت به کاربران اجازه می دهد تا سایت شما را مستقیماً از طریق SERP جستجو کنند. هیچ تضمینی وجود ندارد که Google این ویژگی SERP را برای صفحه شما فراهم کند، اما باید داده های ساختاریافته را اضافه کنید تا واجد شرایط آن باشید.

گوگل در اینجا اطلاعاتی در مورد نحوه پیاده سازی جعبه های جستجوی پیوندهای سایت ارائه می دهد.

این گزارش شبیه گزارش Breadcrumbs است. یک نمودار میله ای با URL های نامعتبر و معتبر، به دنبال آن لیستی از مشکلات و URL های مشکل دار در صورت وجود مشاهده خواهید کرد.

فیلم های

سرپرستان وب می‌توانند از داده‌های ساختاریافته برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد ویدیوهای تعبیه‌شده در صفحات به Google استفاده کنند. گزارش بهبود ویدیو مشابه گزارش جعبه جستجوی پیوندهای سایت است. هر گونه خطایی را که بر داده‌های ساختاریافته ویدیوی شما تأثیر می‌گذارد و نمایش‌هایی را که صفحه‌های شما در این طرح به نمایش گذاشته شده‌اند نشان می‌دهد.

گزارش داده های ساختاریافته غیرقابل تجزیه

همچنین در صورت داشتن خطاهای داده های ساختاریافته، یک گزارش داده های ساختاریافته غیرقابل تجزیه خواهید داشت.

داده های ساختاریافته غیرقابل تجزیه به این معنی است که در نحوی کد داده های ساخت یافته شما خطایی وجود دارد. تشخیص این خطاها با چشم غیرمسلح می تواند چالش برانگیز باشد، اما خوشبختانه، گزارش گوگل سرنخ هایی را در مورد آنچه باید جستجو کرد ارائه می دهد.

گزارش داده‌های ساختاریافته غیرقابل تجزیه موارد زیر را برجسته می‌کند:

  • سند JSON نامعتبر است
  • نوع مقدار نادرست
  • کاما، براکت بسته یا شیء مورد نیاز دیگر را از دست داده است
  • عدد نامعتبر
  • دنباله فرار خالی در رشته
  • توالی فرار بد در رشته
  • نویسه یونیکد نامعتبر است
  • دارایی منحصر به فرد تکراری
  • ارجاع به کالای موجود

روی یک مشکل در گزارش کلیک کنید تا نشانی‌های اینترنتی تحت تأثیر قرار گرفته و اینکه آیا رفع تأیید شده است یا خیر.

اگر راه‌حل تأیید نشده است، داده‌های ساخت‌یافته در URL‌های مشکل‌ساز را برای وجود خطا بررسی کنید و زمانی که فکر می‌کنید همه موارد خطای داده‌های ساختاریافته را برطرف کرده‌اید، روی «تأیید اعتبار» کلیک کنید.

اعتبار سنجی اصلاحات حدود دو هفته طول می کشد. می‌توانید ببینید که آیا به‌روزرسانی‌های شما مشکل را در GSC برطرف کرده است. هنگامی که Google آدرس‌های اینترنتی مشکل‌ساز را مجدداً ارزیابی کرد، گزارش داده‌های غیرقابل تجزیه شما نشان می‌دهد که تعمیر تأیید شده است.

اگر اعتبارسنجی شما ناموفق باشد، به این معنی است که شما تمام طرحواره مشکل ساز را برطرف نکرده اید. طرح خود را مجدداً آزمایش کنید و پس از اطمینان از آدرس دهی هر URL، دوباره اعتبار سنجی کنید.

بررسی طرحواره با ابزار بازرسی URL

می‌توانید از ابزار بازرسی URL در کنسول جستجوی گوگل برای مشاهده تفکیک کلی داده‌های ساخت‌یافته در یک صفحه وب استفاده کنید. این ابزار اطلاعات ارزشمندی در مورد نسخه نمایه شده یک صفحه، از جمله اطلاعاتی در مورد داده های ساختاریافته، نمایه سازی، AMP پیوند داده شده و ویدیوها ارائه می دهد.

به سادگی URL خود را در نوار جستجو در بالای کنسول جستجوی گوگل قرار دهید. بررسی می کند که آیا صفحه شما ایندکس شده است یا خیر، آیا برای موبایل مناسب است یا نه، و آیا داده های ساختاری دارد یا خیر.

اگر می‌خواهید داده‌های ساختاریافته را به صفحه‌ای اضافه کنید، سپس آن را از طریق ابزار بازرسی URL اجرا کنید تا مطمئن شوید که Google می‌تواند آن‌ها را بخواند. این ابزار به شما می گوید که چه نوع داده های ساخت یافته شناسایی شده است و آیا خطاهایی را پیدا کرده است.

داده های ساختاریافته در ابزار بازرسی URL GSC

درباره ابزار گوگل بیشتر بدانید

گوگل ابزارهای مختلفی را ارائه می دهد که می توانید از آنها برای به دست آوردن درک بهتری از معیارهای سایت خود و افزایش سئو آن استفاده کنید. امروز کتاب الکترونیکی Google Tools ما را دانلود کنید تا در مورد بهترین ابزارهای Google و نحوه استفاده از آنها برای پشتیبانی از استراتژی SEO خود بیشتر بدانید.

دانلود راهنمای ابزارهای گوگل برای سئو

راهنمای ابزارهای گوگل برای سئو

این راهنما را دانلود کنید تا یاد بگیرید چگونه از ابزارهای رایگان و قدرتمندی که Google برای بهبود فرآیندها و عملکرد سئو ارائه می دهد بهترین استفاده را ببرید.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور