“زیر دامنه” به بخشی از معماری سایت اشاره دارد که در هر سطحی زیر نام دامنه سطح بالا زندگی می کند.
بنابراین، تمام موارد زیر:
- https://www.example.com
- https://blog.example.com
- https://news.example.com
- https://randomly-made-up-site.example.com
خواهد بود “زیر دامنه” از “example.com” هر یک از اینها دارای یک پروتکل (HTTPS) و یک زیر دامنه قبل از نام دامنه اصلی است.example.com”
ساب دامنه ها به مدیران وب سایت اجازه می دهند تا محتوای خود را سازماندهی کنند. آنها می توانند برای مثال در یک دامنه یک فروشگاه تجارت الکترونیک و در دامنه دیگر یک وبلاگ داشته باشند. با این حال، گوگل با زیر دامنه ها به عنوان سایت های جداگانه برخورد می کند. در حالی که “blog.example.com” و “example.com” ممکن است یک دامنه ریشه مشترک داشته باشند، Googlebot آنها را به عنوان دامنه های مجزا مشاهده می کند و بر اساس آن آنها را می خزند و فهرست می کند. این باعث سردرگمی زیادی شده است و ما را به این سوال بزرگ هدایت می کند:
آیا گوگل زیر دامنه ها را فهرست می کند؟
پاسخ کوتاه بله است، Google میتواند و میتواند زیر دامنهها را فهرستبندی و رتبهبندی کند، مگر اینکه صریحاً اقداماتی را برای اطمینان از حذف آنها از فهرست خود انجام دهید.
کل مدل کسب و کار گوگل بر اساس کشف محتوا است. همین امر در مورد همه موتورهای جستجو نیز صدق می کند. اگر صفحه ای محتوای منحصر به فرد داشته باشد و بتوان آن را خزید/ایندکس کرد، به احتمال زیاد از هدف موتور جستجو پشتیبانی می کند.
در واقع اگر گوگل نکرد در زیر دامنه های فهرست، هیچ وب سایت www در کل فهرست آنها وجود نخواهد داشت. این احتمالاً شگفتانگیز به نظر میرسد زیرا سایتهای «www» به طور کلی بهعنوان پیشفرض آنلاین مشاهده میشوند، اما سایتهای «www» در واقع رایجترین زیردامنهها هستند.
علیرغم نمایه سازی قابل مشاهده میلیون ها زیر دامنه در نتایج گوگل، همچنان سوالاتی در مورد خزیدن و نمایه سازی زیر دامنه ها توسط گوگل وجود دارد. این به این دلیل است که استفاده از زیر دامنه ها می تواند چالش هایی را برای سئو ایجاد کند و بر تلاش های سئو تأثیر بگذارد.
ما این ملاحظات را به طور طولانی در وبلاگ زیر دامنه خود در مقابل زیردایرکتوری پوشش می دهیم. در حالی که هنگام تصمیم گیری در مورد معماری سایت خود و اینکه چگونه می تواند بر عملکرد سئو سایت شما تأثیر بگذارد، باید این عوامل را بررسی کنید، اما این عوامل بر این سؤال اساسی که آیا ساب دامنه ها می توانند در گوگل رتبه بندی شوند یا نه تأثیری نمی گذارند.
چه زمانی یک زیر دامنه ایندکس نمی شود؟
در حالی که رفتار پیشفرض گوگل ایندکس کردن زیر دامنهها است، مطمئناً شرایطی وجود دارد که زیر دامنهها این کار را انجام میدهند نه نمایه شود.
این شامل:
هیچ پیوندی به زیر دامنه شما وجود ندارد
گوگل فهرست بندی URL ها را بر اساس لینک هایی که به آن URL ها اشاره می کنند، کشف و اولویت بندی می کند. این پیوندها می توانند از دامنه های خارجی یا سایر زیر دامنه های قابل دسترسی در همان دامنه ریشه باشند.
اگر گوگل هنگام خزیدن سایت شما یا سایت دیگری با لینک هایی به زیر دامنه شما برخورد نکند، نمی تواند ساب دامنه شما را پیدا کند و در نتیجه آن را ایندکس نمی کند.
تنها استثنا در این مورد خواهد بود اگر:
- شما نقشه سایت XML را برای زیر دامنه خود از طریق کنسول جستجوی Google به Google ارسال می کنید.
- فهرست نقشه سایت XML شما شامل آدرسهای اینترنتی برای زیر دامنه شما است. اینها اساساً به عنوان پیوندهای خارجی به زیر دامنه های شما عمل می کنند.
- پیوندهای قبلی به زیر دامنه شما وجود داشت که امکان کشف آن را فراهم می کرد، با این حال، آن پیوندها از آن زمان حذف شده اند. در شرایطی مانند این، دامنه فرعی احتمالاً در ایندکس گیر کرده است.
زیر دامنه از تگ های Noindex استفاده می کند
شما می توانید به صراحت نمایه سازی URL های خاص در سراسر وب سایت خود را با استفاده از تگ های noindex مسدود کنید. با استفاده از تگهای noindex یا سرصفحههای پاسخ HTTP noindex، میتوانید مطمئن شوید که یک زیر دامنه در فهرست Google گنجانده نشده است. یک تگ noindex به گوگل و سایر موتورهای جستجو اجازه می دهد تا یک صفحه را بخزند و پیوندها را دنبال کنند، اما اساسا از آنها می خواهد که از ایندکس کردن آن خودداری کنند.
به خاطر داشته باشید که اگر میخواهید با موفقیت از این روش استفاده کنید، همه صفحات در زیر دامنه شما باید تگ noindex را در فایلهای کد HTML مربوطه خود داشته باشند. به سادگی اعمال یک تگ noindex در صفحه اصلی ساب دامنه فقط صفحه اصلی شما را noindex می کند.
زیر دامنه از طریق Robots.txt مسدود شده است
همچنین می توانید با به روز رسانی فایل robots.txt برای آن زیر دامنه خاص، فهرست بندی کل یک زیر دامنه را مسدود کنید. به عنوان مثال، در سایت Victorious ما از یک زیر دامنه “شروع” برای صفحه فرود مشاوره رایگان خود استفاده می کنیم: https://start.victoriousseo.com/seo/.
اگر میخواهیم مطمئن شویم که این صفحه فرود (و سایر صفحات فرود که در زیر دامنه «شروع» میزبانی میشوند) هرگز خزیده نمیشوند یا در فهرست Google گنجانده نمیشوند، میتوانیم یک غیرمجاز robots.txt را اجرا کنیم.
این به نظر می رسد:
این روش فقط برای حذف یک زیر دامنه از فهرست گوگل کار می کند اگر زیر دامنه قبلاً توسط Google ایندکس نشده باشد.
اگر یک زیر دامنه ایندکس شده است، مسدود کردن آن از طریق فایل robots.txt به سادگی نسخه URL های زیر دامنه را که قبلاً در فهرست Google گنجانده شده است حفظ می کند. برای حذف یک زیر دامنه که قبلاً ایندکس شده است، پس از به روز رسانی فایل robots.txt، برچسب های noindex را ایجاد کنید یا از ابزار درخواست حذف URL کنسول جستجوی Google استفاده کنید.
توجه داشته باشید: این روش ممکن است برای زیر دامنههایی که دارای لینکهای داخلی و خارجی متعددی هستند که به آنها اشاره میکنند، کار نکند. در حالی که بلوک robots.txt قوی است پیشنهاد به Google برای جلوگیری از نمایه سازی صفحات، اگر این سیگنال با پیوندهای متعدد به URL در تضاد باشد، ممکن است گوگل تصمیم بگیرد که URL را بدون توجه به دستورالعمل robots.txt در فهرست خود فهرست کند. اگر گوگل با وجود دستور robots.txt شما، زیر دامنه شما را ایندکس می کند، حذف بلوک و استفاده از تگ های متا noindex در تمام صفحات زیر دامنه را در نظر بگیرید.
خواندن توصیه می شود
منابع پیشنهادی
به دنبال راهنمای معماری سایت هستید؟ پیروز پشت شماست
اگر از یک زیر دامنه در سایت خود استفاده نکرده اید زیرا مطمئن نبودید که گوگل آن را ایندکس می کند یا خیر، خیالتان راحت باشد. با ایجاد یک استراتژی سئو برای هر یک از زیر دامنه های خود، می توانید رتبه خوبی برای کلمات کلیدی مورد نظر خود داشته باشید و ترافیک را به سمت زیر دامنه های خود هدایت کنید.
و شما مجبور نیستید این کار را به تنهایی انجام دهید. اگر پیش زمینه ای در بهینه سازی موتورهای جستجو نداشته باشید، معماری وب سایت سئو می تواند فوق العاده گیج کننده باشد. فرآیند را با یک آژانس سئو ماهر ساده کنید و سئوی گوگل را برای زیر دامنه ها فتح کنید. امروز برای مشاوره رایگان سئو با ما تماس بگیرید تا تیم ما بهترین گزینه ها را برای وب سایت شما ارزیابی کند.