نکاتی که هنگام ساخت مرکز داده در سال 2023 باید در نظر داشت | دانش مرکز داده

ساخت یک مرکز داده در سال 2023 با ساخت یک مرکز داده در 10 سال پیش – یا حتی پنج سال پیش – بسیار متفاوت است. نحوه استفاده از آنها و بارهای کاری مستقر در آنها به سرعت در حال پیشرفت است و تنها ساختن برای آنچه نیاز دارید کافی نیست. شما همچنین باید آنچه را که در آینده به آن نیاز دارید را پیش بینی کنید، که همیشه آسان نیست.

مراکز داده از بسیاری جهات احساس فشار می کنند. مدتی بود که حجم کار به سمت فضای ابری می رفت و شرکت ها به دنبال حذف کامل مراکز داده خود بودند. سپس واقعیت نفوذ کرد و اکنون حجم کاری به مراکز داده اولیه باز می گردد. البته، نگرانی انرژی نیز وجود دارد، که با توجه به نگرانی‌ها در مورد مصرف برق مرکز داده، همه‌گیر شده است.

بسیاری دیگر از مسائل مربوط به ساخت مرکز داده نیز وجود دارد. حجم کاری در حال تغییر است و این بدان معناست که پیکربندی سخت افزار در حال تغییر است. انواع سخت افزارهایی که از OEM ها می آیند نیز تغییر می کنند، و همچنین روش های مدیریت و خنک سازی آن سخت افزار نیز تغییر می کند.

همه اینها به بزرگترین موردی که باید در ذهن داشته باشید منجر می شود: برنامه ریزی.

برای موفقیت برنامه ریزی کنید

یک ضرب المثل قدیمی یا کلیشه ای وجود دارد که می گوید اگر برنامه ریزی نکردید بهتر است برای شکست برنامه ریزی کنید. این احساس به بهترین وجه ساخت یک مرکز داده در سال 2023 را توصیف می کند. روزهای پرت کردن دیوارها و یک طبقه مرتفع و بارگیری آن با سخت افزار به پایان رسیده است. آماده سازی دقیق، پیچیده و عمیق قبل از اینکه بتوانید زمین را شکست دهید یک ضرورت مطلق است.

آشیش نادکارنی، معاون گروه و مدیر کل سازمان تحقیقات زیربنایی جهانی IDC، گفت: «شما باید بسیار مراقب باشید تا با موانع یا چالش‌های مربوط به مجوز گرفتن زمین مواجه نشوید. «تا جایی که می توانید از قبل برنامه ریزی کنید، حتی در حد انجام مطالعات تحقیقاتی. آمادگی بسیار مهمتر از ساختمان است.»


بیل کلیمن، مشاور Neuro و یکی از همکاران DCK می‌گوید: «چیزی که امروز به هر کسی که به دنبال ایجاد زیرساخت است می‌گویم این است که تا آنجا که می‌توانید از قبل برنامه‌ریزی و تحقیقات مشورتی انجام دهید. شما حتی باید تا آنجا پیش بروید که قبل از خشک شدن جوهر روی هر کاغذی، برای چیزهایی مانند ارزیابی سایت، برنامه ریزی محیطی و نقشه برداری پول خرج کنید، زیرا زمان شما برای بازاریابی و سرعت شما در بازار امروز بسیار مهم است.

ماژولار رفتن

خوشبختانه، بسیاری از طراحی یک مرکز داده از پیش ساخته شده است، و زیرساخت های پیش ساخته و مدولار بسیار مفید هستند – حتی می توانید 70٪ تا 80٪ از زیرساخت های از پیش ساخته شده را دریافت کنید.

به طور کلی، مراکز داده هستند مدولار شدن فزاینده، چه در ساخت و چه در بهره برداری. دلیلش این است که تجهیزات کامپیوتری دیگر همگن نیستند. مناطقی با چگالی بسیار زیاد برای چیزهایی مانند HPC و AI وجود دارد، و سپس مناطق کم‌تر برای محاسبات و ذخیره‌سازی عمومی وجود دارد. این به سطوح مختلف قدرت و خنک کننده نیاز دارد تا نیازهای سیستم های محاسباتی را برآورده کند.

نادکارنی گفت: «مراکز داده نسبت به گذشته بسیار سازماندهی شده اند. تمرکز زیادی روی کابل کشی وجود دارد. تمرکز زیادی روی سرمایش، برای مناطق سرد گرم و توزیع نیروی جریان هوا وجود دارد.

این به مناطق کیفیت خدمات نیز گسترش می یابد، به این معنی که مناطق مختلف در مرکز داده دارای زمان آپدیت و کیفیت خدمات متفاوت هستند. کل مرکز داده نمی تواند یک منطقه خطا یا منطقه شکست باشد. او افزود که باید چندین مکان خدمات با کیفیت در مرکز داده داشته باشید تا بتوانید آنها را مستقل از یکدیگر نگهداری کنید.

مراکز داده در حال حرکت فراتر از نقش قدیمی خود به عنوان چهار دیواری هستند که دور رک ها و سرورها پیچیده شده اند. مایکل روارک، مدیرعامل iM Critical، یک شرکت مرکز داده و خدمات فناوری اطلاعات، گفت: آنها اکنون باید به‌عنوان اکوسیستم‌های ارتباطی غنی عمل کنند که تحرک داده‌ها را برای پشتیبانی از برنامه‌های نسل بعدی مانند IoT، AI و VR، وسایل نقلیه خودران و موارد دیگر تقویت می‌کنند. بنابراین، ایجاد اتصال به ابرها، پلتفرم‌ها، شرکا و سایر سایت‌های تجاری کلیدی برای کمک به مشتریان برای استفاده از آن بافت غنی و حیاتی فناوری اطلاعات حیاتی است.

ESG پادشاه است

مصرف برق مرکز داده بخشی از تلاش بسیاری از شرکت ها است که از طریق ابتکارات محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) خود مباشران خوبی باشند. اما این چیزی بیش از یک نگرانی زیست محیطی است. مسائل واقعی پیرامون مراکز برق و داده موجود، به ویژه در مناطق شهری متراکم وجود دارد.

برآوردها از مصرف برق مرکز داده در سراسر جهان، آن را بین 1 تا 2 درصد انرژی جهانی نشان می دهد. اپراتورهای مرکز داده، خواه فرامقیاس‌کننده‌هایی مانند گوگل باشند یا شرکت‌ها، به این درک رسیده‌اند که نمی‌توانند فقط مراکز داده بسازند و تصور کنند قدرت در آنجا وجود خواهد داشت.

کریس نوبل، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Cirrus Nexus، یک پلتفرم مدیریت ابر، خاطرنشان می کند که ملاحظات بسیار فراتر از نیازهای برق و خنک کننده است. مراکز داده، به ویژه مراکز داده در مقیاس فوق العاده، باید اطمینان حاصل کنند که منابع آینده در دسترس خواهند بود، که ممکن است شامل بهره برداری از منابع انرژی و آب خودشان باشد. اطمینان از عملیات بدون وقفه، اپراتورهای مرکز داده را ملزم می کند تا به ذخیره انرژی در مقیاس شبکه نگاه کنند.

نوبل افزود: علاوه بر این، مواد برای ساخت مراکز داده جدید و گسترش مراکز موجود باید پایدار باشند. او گفت: “مرکز داده آینده باید یک عملیات خودکفا، بدون کربن واقعی و یک عملیات آب خنثی با حداقل تاثیر بر محیط های منطقه ای و محلی باشد.”

در نهایت، با تبدیل شدن خنک‌کننده به یک مسئله مهم، بهترین تبرید می‌تواند از طبیعت باشد. نیک کیلبی، مهندس عملیات میزبانی در شرکت نرم‌افزاری Zengenti در بریتانیا، گفت که این شرکت از هوای خنک و بادی محلی برای پیاده‌سازی فناوری‌های خنک‌کننده طبیعی استفاده کرده است.

«خنک کردن رایگان یک گزینه بسیار کارآمد و صرفه جویی در انرژی بوده است، با استفاده از هوای بیرون برای خنک کردن مرکز داده زمانی که دما به اندازه کافی سرد است. ما همچنین اخیراً یک فن دوم را اضافه کرده‌ایم تا جریان هوای ورودی به مرکز را از بیرون افزایش دهیم، به این معنی که سیستم در روزهای گرم‌تر می‌تواند برای مدت طولانی‌تری کار کند.»

مرکز داده در حال رشد است

مراکز داده نسبت به چند سال پیش بزرگتر و محاسباتی تر می شوند. این به این دلیل است که حجم کار محاسباتی بزرگتر می شود – هوش مصنوعی و رئیس یادگیری ماشین در میان آنها – اما به طور کلی، محاسبات با عملکرد بالا در کنار تجزیه و تحلیل تجاری و داده ها محبوبیت پیدا می کند. همه اینها به قدرت محاسباتی زیاد و همچنین قدرت خنک کنندگی بسیار بیشتری نیاز دارند.

«کسب‌وکارهای مبتنی بر داده در حال حرکت فراتر از داده‌های بزرگ به حوزه داده‌های فرامقیاس هستند که به‌طور تصاعدی بزرگ‌تر است. کریس گلدوین، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Ocient، یک شرکت نرم‌افزاری ذخیره‌سازی داده، می‌گوید که این نیاز به ارزیابی مجدد زیرساخت داده‌ها دارد.

گلادوین گفت: «این فقط حجم کلی داده نیست که فن‌آوران باید برای آن برنامه‌ریزی کنند، بلکه مجموعه داده‌ها و حجم کاری رو به رشد نیز باید پردازش شوند. برخی از سازمان‌های پیشرو فناوری اطلاعات اکنون با مجموعه داده‌هایی کار می‌کنند که میلیاردها و تریلیون‌ها رکورد را شامل می‌شود. در سال 2023، ما حتی می‌توانیم مجموعه داده‌های یک چهار میلیارد ردیف را در صنایع داده‌ای فشرده مانند Adtech، ارتباطات از راه دور، و geospatial ببینیم.

پیچیدگی داده ها در حال افزایش است

نکته دیگری که در ساخت مرکز داده باید در نظر گرفت: ماهیت داده ها در حال تغییر است. گلادوین خاطرنشان می‌کند که هم انواع داده‌های بیشتر و هم انواع داده‌های پیچیده‌تر وجود دارد که خطوط همچنان بین داده‌های ساختاریافته و نیمه ساختاریافته محو می‌شوند.

او گفت: «نیاز به تجزیه و تحلیل انواع داده‌های جدید و پیچیده‌تر، از جمله داده‌های نیمه ساختاریافته، در سال‌های پیش رو، به دلیل تحول دیجیتال و الزامات کسب‌وکار جهانی، قوت خواهد گرفت.»

این فقط هوش مصنوعی و HPC نیستند که مراکز داده 24/7 دارند. انبارهای داده در حال تبدیل شدن به محیط های تحلیلی «همیشه روشن» هستند. در سال های آینده، جریان داده ها به داخل و خارج از انبارهای داده نه تنها سریع تر، بلکه مستمر خواهد بود. این به معنای نیاز بیشتر به توان محاسباتی و ذخیره سازی است.

جی اندرسون، مدیر ارشد فناوری و مهندس ارشد فیبر لایت، ارائه‌دهنده شبکه فیبر نوری، می‌گوید علاوه بر تقاضاهای بیشتر برای برق و خنک‌کننده، با افزایش منابع و حجم داده‌ها، تقاضاهای بیشتری برای شبکه وجود دارد.

او گفت: «موضوع مورد توجه برای یک مرکز داده مدرن، اتصال انعطاف پذیر و مقرون به صرفه با در دسترس بودن بالا و هزینه های معقول برای مشتری است. دسترسی آسان و مقرون به صرفه به چندین ارائه‌دهنده و رمپ برای تجارت امروز برای تبادل داده‌ها با صدها شرکت بزرگ و ISP ضروری است.

ملاحظات دیگر

یک چیزی که باید قبل از ساختن یک مرکز داده از خود بپرسید این است که آیا آن را می خواهید یا نیاز دارید؟ Colocation به یک جایگزین قابل دوام فزاینده برای مراکز داده ابری و در محل تبدیل شده است.

نادکاری گفت: “من ارزیابی می کنم که آیا شما می خواهید در وهله اول در تجارت ساخت و راه اندازی یک مرکز داده باشید یا خیر.” بسیاری از شرکت‌ها هستند که اساساً فقط به Equinix یا هر یک از این اپراتورهای مرکز داده مراجعه می‌کنند و می‌گویند، من فقط می‌خواهم مقداری از زمین را اجاره کنم و فقط می‌خواهم بخش خود را در مرکز داده شما کار کنم. من فقط نمی خواهم در تجارت ساخت و نگهداری یک مرکز داده باشم.”

با توجه به پیچیدگی روزافزون مرکز داده، این مرکز روز به روز کمتر به پروژه ای تبدیل می شود که خودتان آن را انجام دهید. از آوردن یک متخصص مرکز داده که متخصص در ساخت مراکز داده است تردید نکنید.

همچنین بر ترس خود از خنک کننده مایع غلبه کنید. خنک کننده مایع در حذف گرما 3000 برابر کارآمدتر از خنک کننده هوا است و تنها گزینه برای سناریوهای محاسباتی متراکم مانند HPC و AI است. با این حال، برخی از مردم “سرد شدن آب” را می شنوند و از نشت هایی که تجهیزات آنها را از بین می برد نگران هستند.

واقعیت این است که خنک کننده مایع یک بازار بالغ است و این فناوری مدتی است که وجود داشته است. ثابت و قابل اعتماد است. کلیمن گفت: «ما در مرحله بلوغ خنک کننده مایع هستیم که در آن محیط شما به احتمال زیاد می تواند یک محیط خنک کننده با هوا را در کنار یک محیط خنک کننده مایع حفظ کند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور