نرم افزار متن باز در شرکت مدرن | دانش مرکز داده

مسئله استفاده از نرم‌افزار منبع باز برای برنامه‌های سازمانی در طول دهه‌هایی که من فناوری اطلاعات سازمانی را پوشش می‌دهم، یک بحث مداوم و تا حدودی سیاسی بوده است. البته، این موضوع پیچیده‌ای است که تقریباً بر هر جنبه‌ای از فناوری اطلاعات کسب‌وکار تأثیر می‌گذارد: امنیت، هزینه، قابلیت اطمینان، پشتیبانی، صدور مجوز، مقیاس‌پذیری، ضمانت، مدیریت نسخه و قابلیت حمل در طیف کاملی از زیرساخت‌های ابری اولیه، هیبریدی و عمومی. اما در واقعیت، نرم‌افزار متن‌باز (OSS) از زمان ظهور خود اینترنت، که معمولاً روی صدها هزار سرور اجرا می‌شد که از پشته LAMP آزمایش‌شده با زمان متشکل از لینوکس، وب سرور آپاچی استفاده می‌کردند، نقش مهمی در فناوری اطلاعات ایفا کرده است. ، MySQL، PHP/Perl/Python.

در حالی که در طول زمان تغییرات زیادی در این موضوع وجود داشته است، منبع باز در هسته اینترنت باقی مانده است. و این در نظر نمی گیرد که میلیون ها سرور لینوکس با خوشحالی در مراکز داده اولیه و ابری در سراسر جهان از بین می روند.

بنابراین، چگونه منبع باز در محیط IT نفوذ کرد؟ بیایید کمی به عقب برگردیم تا مسیر OSS را ترسیم کنیم.

همه در نرم افزار منبع باز؟

در روزهای اولیه محاسبات تجاری، اکثریت قریب به اتفاق نرم افزارها توسط قابلیت ها و محدودیت های خاص خود سخت افزار دیکته می شدند. این معمولاً به این معنی است که سیستم‌های عامل و گزینه‌های نرم‌افزار تجاری به محصولات فروشنده سیستم اصلی، راه‌حل‌های اختصاصی شرکای توسعه‌دهنده یا برنامه‌های کاربردی ساخته شده توسط مشتری محدود می‌شوند. اما با ظهور مینی کامپیوترها در دهه 70 و میکرو کامپیوترهای دهه 80 فرصتی برای رشد گسترده در توسعه نرم افزار برای این سیستم های جدید وجود داشت. سیستم عامل های تجاری مانند Unix و DOS و برنامه های کاربردی تجاری مانند WordPerfect، Lotus 1-2-3 و VisiCalc و WordStar بر بازار تسلط داشتند. اما اعلامیه 1983 سیستم عامل گنو توسط ریچارد استالمن به دنبال ایجاد بنیاد نرم‌افزار آزاد در سال 1985 و مفهوم مجوز عمومی عمومی گنو (GPL) فرصت‌های جدیدی را برای توسعه نرم‌افزار آزاد و مشارکتی ایجاد کرد.

شاید اولین گام مهم برای ارتباط در سال 1991 با افزودن هسته لینوکس لینوس توروالد رخ داد، توسعه ای که منجر به ایجاد جایگاهی جدی در شرکت گنو/لینوکس شد. در حالی که تکرارهای اولیه لینوکس ثابت شد که یک سیستم عامل بالقوه قابل دوام برای اهداف سازمانی است، این سیستم عامل فاقد برخی از الزامات کلیدی بود که به عنوان سهام جدول برای مشتری سازمانی بود. به عنوان یک OSS، لینوکس ارزان و قدرتمند بود، اما با سابقه کوتاه، بدون گارانتی و پشتیبانی بسیار کمی از توسعه دهندگان.

این شکاف توسط دو فروشنده تشخیص داده شد، SUSE که اولین بار با SUSE Linux Enterprise Server در سال 1992 بازاریابی کرد و Red Hat که بازاریابی Red Hat Enterprise Linux را در سال 1993 آغاز کرد. اما ارزش افزوده شده با حصول اطمینان از مسیرهای ارتقای پایدار، پشتیبانی از توسعه دهندگان، و همچنین طیف وسیعی از منابعی که امنیت، ذخیره سازی، مجازی سازی و ابزارهای مدیریت سیستم را پوشش می دهد، در مراکز داده سازمانی از بین نرفته است. در نتیجه، امروزه تخمین زده می شود که لینوکس بیش از 70 درصد از سهم بازار را در نصب سرورها در اختیار داشته باشد و بیش از 300 توزیع موجود است که طیف وسیعی از موارد استفاده غیر سازمانی را هدف قرار می دهد.

چرا DCO ها باید به انقلاب نرم افزار منبع باز اهمیت دهند؟

لینوکس تنها بخشی از داستان OSS است، و من ابتدا به آن اشاره می کنم تا ثابت کنم که منبع باز در مرکز داده سازمانی در سرتاسر جهان زنده و خوب است. در سال 2018، خرید Red Hat توسط IBM و خرید GitHub (یک سایت توزیع عمده برای OSS) توسط مایکروسافت – و همچنین مشارکت مداوم OSS از هر دو – احتمالاً پاسخی به دیدگاه مثبت OSS در آینده محاسبات تجاری بود. بسیاری از فروشندگان برتر فناوری اطلاعات قبلاً ارزش ورودی جامعه را پذیرفته اند و ارزش پیشنهادی تعامل با توسعه دهندگان و کاربران خارجی را درک کرده اند.

امروزه صدها هزار پروژه OSS در سایت هایی مانند SourceForge و GitHub موجود است که توسط توسعه دهندگان مستقل و همچنین بسیاری از بزرگترین فروشندگان تجاری ارسال شده است. برنامه‌های کاربردی می‌توانند از ابزارهای اساسی و پروژه‌های کوچک IOT تا برنامه‌های کاربردی سازمانی سنگین مانند حسابداری، مدیریت محتوا، مدیریت ارتباط با مشتری، تجارت الکترونیک، مدیریت ایمیل، برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)، مدیریت پروژه و ردیابی زمان را شامل شوند.

جالب است، اما آیا آنها در محیط کسب و کار و فناوری اطلاعات شما کار خواهند کرد؟

هزینه راه‌اندازی نسبتاً پایین برنامه‌های OSS برای افراد پولدار بسیار جذاب است، اما تمام آنچه که می‌درخشد طلا نیست.

در طول سال‌ها هشدارهای زیادی از سوی فروشندگان تجاری مبنی بر اینکه منبع باز نمی‌تواند با محصولات آنها برای ویژگی‌هایی مانند عملکرد، امنیت و هزینه طولانی‌مدت رقابت کند، وجود داشته است، اما برخی از این نگرانی‌ها کمی طولانی شده است. من شخصاً به مدل پذیرش فناوری «اعتماد کن اما تأیید کن» اعتقاد دارم و یکی از ارزش‌های پیشنهادی بسیاری از محصولات OSS، توانایی امتحان کردن آنها با هزینه کم یا بدون هزینه است. گوش دادن به آهنگ های فروشنده عالی است، اما به چیزی که با چرخاندن چیزی و تلاش برای شکستن آن به دست می آورید، نزدیک نمی شود. حتی اگر راه دیگری را انتخاب کنید، کار کردن در محیط برنامه همیشه خودش یک آموزش است.

نحوه استقرار ایمن OSS در مرکز داده خود

اطلاعات زیادی در اینترنت در مورد خطرات استفاده از منبع باز وجود دارد، اما به این معنی نیست که شما باید به طور کامل از در نظر گرفتن هر گونه منبع باز به عنوان یک قانون اجتناب کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که فکر می‌کنم در شرایط کنونی باید ملاحظات کلیدی باشد:

  • آیا با ترکیبی از زیرساخت‌های داخلی، ابر ترکیبی و ابر عمومی سازگار است؟
  • چه مقدار اصلاح نیاز دارد تا با نیازهای تولید شما مطابقت داشته باشد؟
  • آیا مقیاس آن برای برآورده کردن انتظارات رشد شما خواهد بود؟
  • آیا پرسنلی برای پشتیبانی از محصول OSS در حال حاضر و در آینده دارید؟
  • آیا با الزامات امنیتی شما سازگار است؟
  • تاریخچه نسخه آن چیست و پچ کردن آن چقدر سخت است؟
  • آیا با حفاظت از داده های موجود و طرحواره BC/DR سازگار است؟
  • آیا با تعهدات قانونی شرکت شما مطابقت دارد؟
  • آیا مدل مجوز آن قابل قبول است؟

آخرین عامل در مورد صدور مجوز به یک مشکل بسیار پیچیده تر از گذشته تبدیل شده است، جایی که تعداد محدودی از فرمت های مجوز در حال استفاده بود.

نکته نهایی در مورد OSS

امروزه، ابتکار منبع باز بیش از 1400 نوع مجوز در حال استفاده را شناسایی کرده است، و در سال 2008 دادگاه استیناف فدرال ایالات متحده حکم داد که این مجوزها شرایط الزام آور قانونی را برای استفاده از آثار دارای حق چاپ تعیین می کنند که طبق قانون حق چاپ قابل اجرا هستند. و این می‌تواند فروشندگان نرم‌افزار تجاری را که کد منبع باز را در محصولات خود وارد می‌کنند نیز پوشش دهد، بنابراین باید بدانید که آیا فروشندگان شما از کد منبع باز استفاده می‌کنند و آیا شرکت شما را از هرگونه اقدام قانونی از طریق استفاده از محصولات خود غرامت می‌کنند یا خیر.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید به دلیل نگرانی بیش از حد از نرم افزار منبع باز در مرکز داده اجتناب کنید. فقط از فرآیند دقت خود استفاده کنید و از خلاقیت و مزایایی که فناوری OSS مانند Kubernetes می تواند ارائه دهد، لذت ببرید.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور