قطر برای آینده ای پایدارتر قدم برمی دارد | دانش مرکز داده

کشور خاورمیانه ای قطر با اعلام مرکز داده هایپراسکیلر و موافقت نامه های انرژی های تجدیدپذیر به اهداف خود در چشم انداز ملی قطر 2030 نزدیک می شود.
آلن هاوارد، تحلیلگر اصلی Omdia گفت: این اعلامیه ممکن است پیشگویی از افتتاح سایر اپراتورهای مرکز داده در قطر باشد. او گفت: «هنگامی که بازیگران بزرگ در کشورهای جدید ریشه می‌کارند، توجه سایر شرکت‌های ابری و همچنین شرکت‌های کولوکیشن را به خود جلب می‌کند.

توسعه مرکز داده خاورمیانه مایکروسافت

در 31 آگوست، مایکروسافت یک مرکز داده در قطر برای ارائه خدمات ابری مانند Microsoft Azure و Microsoft 365 افتتاح کرد. این سرمایه گذاری در پاسخ به تقاضای روزافزون قطر برای محاسبات با کارایی بالا و دسترسی به خدمات مایکروسافت بود که مشتریان عمده ای مانند وزارت دفاع را تبلیغ می کرد. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد ارتباطات و فناوری اطلاعات.

مایکروسافت در سال 2019 اعلام کرد که قصد دارد در سال 2021 یک مرکز داده ابری در این کشور راه اندازی کند. به گزارش Omdia، این شرکت همچنین در اوایل سال جاری دفتر خود را در قطر افتتاح کرد و میزبان مراکز داده در امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) نیز هست.

جالب توجه است که مایکروسافت گفت که قطر همچنین اولین منطقه Azure بدون جفت تکرار منطقه ای خواهد بود، در عوض از مناطق در دسترس و ذخیره سازی اضافی یا زائد محلی برای محافظت از داده ها استفاده می کند.

مایکروسافت ادعا کرد که این اولین مرکز داده هایپراسکیلر در کشور است. سخنگوی شرکت در پیامی ایمیلی گفت که گوگل در سال 2020 اعلام کرد که یکی از آن ها را خواهد ساخت، اما این شرکت هیچ به روز رسانی ندارد. آمازون بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Omdia میزبان مراکز داده در بحرین و امارات است.

به گزارش Omdia، Equinix میزبان مراکز داده خاورمیانه در عمان و امارات است. Digital Realty Trust در مورد اینکه آیا برنامه‌هایی در قطر دارد یا اینکه اعلامیه مایکروسافت چگونه بر برنامه‌های آن تأثیر می‌گذارد توضیحی نداد. Equinix به سوالات پاسخ نداد.

هوارد گفت: «ویژگی‌های ریسک ژئوپلیتیک باعث می‌شود که بیشتر شرکت‌ها در بیشتر کشورهای خاورمیانه نتوانند کار خود را انجام دهند.

قراردادهای هیدروژن و خورشیدی در قطر

در همان روز، قطر انرژی – که یک سال پیش به قطر پترولیوم تغییر نام داد – اعلام کرد که قصد دارد یک کارخانه 1 میلیارد دلاری برای تولید آمونیاک آبی بسازد، سوختی که می تواند توسط کشورهایی مانند قطر که به دنبال کاهش انتشار کربن هستند، به هیدروژن تبدیل شود. تنها یک هفته قبل، این شرکت دولتی قراردادهایی را برای ساخت دو نیروگاه خورشیدی برای تولید 875 مگاوات برق اعلام کرده بود.

این اعلامیه ها از این جهت مهم هستند که کشور بیابانی تاکنون برای تولید برق به سوخت های فسیلی وابسته بوده است.

مایکروسافت نگفت که آیا اعلامیه‌اش مربوط به اعلامیه قطر انرژی است یا خیر، اما این شرکت بیش از یک سال پیش اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2030 تمام دفاتر و مراکز داده‌اش در سراسر جهان را با انرژی بدون کربن در 100 درصد مواقع تامین کند.

آینده توسعه مرکز داده در قطر چیست؟

همه اینها با اهداف چشم انداز 2030 قطر مطابقت دارد، یک برنامه اقتصادی که در سال 2008 برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور از نفت و گاز و ترویج توسعه پایدار اعلام شد. گفته می شود که قطر در شبه جزیره خلیج فارس قرار دارد، دومین کشور هموار جهان است و خود را در بین 10 کشوری که تحت تاثیر افزایش سطح آب دریاها قرار گرفته اند، می داند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور