اینتل پردازنده ها و پردازنده های گرافیکی مرکز داده را منتشر کرد | دانش مرکز داده

اینتل به روز رسانی به تراشه سرور نسل بعدی آنها – سری Xeon CPU Max و Data Center GPU Max – در امید به تصاحب سهم بازار از رقیب Advanced Micro Devices (AMD).

این به دنبال گزارش ضعیف درآمد اینتل در سال 2022 است. اخراج های هدفمند، محدودیت در دسترسی چینی ها به فناوری نیمه هادی ایالات متحده، و بازگشت از مدیر اجرایی پت گلسینگر.

تحت نظر گلسینگر، اینتل برای بازیابی l خود کار کرده استعلاقه مندی در فناوری فرآیند نیمه هادی، تلاشی که شرکت را ملزم به بازسازی کارخانه ها برای گسترش تجارت GPU خود می کرد. مسائل مربوط به تحقیق و توسعه و تولید این امر را به تاخیر انداخته است محموله سری Xeon CPU Max، که قبلا نامیده می شد یاقوت کبود راپیدزو GPU مرکز داده که قبلاً با نام Ponte Vecchio شناخته می شد.

تأخیرها مانع کسب و کار مرکز داده اینتل شد و تا سه ماهه سوم سال 2022 30.3 درصد از بازار پردازنده های سرور را به AMD واگذار کرد. ممکن است برای اینتل سخت باشد که سریعاً پیشتاز را به دست آورد. انتظار می‌رود که AMD آخرین نسل پردازنده‌های سرور Epyc خود را قبل از اینکه اینتل پردازنده‌های گرافیکی Xeon و Data Center را تا ژانویه 2023 وارد بازار کند، عرضه کند.

به مشکلات اینتل اضافه می شود که سامسونگ در سال 2021 از آنها پیشی می گیرد تا تبدیل شود بر اساس نتایج اولیه شرکت تحقیقاتی گارتنر، فروشنده اصلی نیمه هادی جهان از نظر درآمد. این گزارش می افزاید که سامسونگ 13 درصد از سهم بازار در مقایسه با 12.5 درصد برای اینتل در اختیار دارد. طبق گزارش گارتنر، اینتل در سال گذشته با 0.5 درصد کمترین نرخ رشد را در بین 25 فروشنده برتر داشت.

گلسینگر به این مسائل اشاره کرد و گفت که اینتل در حال رسیدن به “نقطه بهتری از تعادل عرضه و تقاضا” است. در تماس درآمد سه ماهه سوم.

ما در بسیاری از سه ماهه های متوالی از نظر تقاضا و عرضه عقب بودیم. واضح است که در دو سه ماهه گذشته تعدیل‌هایی در سطح موجودی‌ها صورت گرفته است و ما فکر می‌کنیم که با ورود به سال آینده در وضعیت تعادل عرضه و تقاضای بهتری خواهیم بود.» گلسینگر گفت.

راه اینتل برای بهبودی مثبت بود نتایج سه ماهه سوم با درآمد 15.3 میلیارد دلاری، و سهام از سهام اینتل درست قبل از 9 نوامبر افزایش یافت اعلام تراشه اینتل نیز پس از رسیدن به 8 درصد رشد کرده است پایین ترین سطح 52 هفته ای در 13 اکتبر. اما این هنوز 3.9 میلیارد دلار کمتر از درآمد سه ماهه 2021 است و بسیار پایین‌تر از معیارهای تاریخی است.

چگونه اینتل در بازاری که دیگر تحت تسلط رایانه‌های شخصی نیست زنده می‌ماند؟

هر دو پردازنده Xeon CPU Max و Data Center GPU به دلیل تاخیر در تولید، در صنعت HPC مورد بررسی قرار گرفته اند.. با این حال، اینتل در اواخر سپتامبر اعلام کرد که تیغه‌هایی را با پردازنده‌های گرافیکی سری Max به آزمایشگاه ملی Argonne ارسال می‌کند تا ابررایانه Aurora را تامین کند.

جف مک وی، معاون رئیس شرکت اینتل گفت که آنها می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که هیچ بار کاری HPC باقی نمی‌ماند و تراشه‌ها «راه‌حلی را ارائه می‌دهند که پهنای باند را به حداکثر می‌رساند، محاسبات را به حداکثر می‌رساند، بهره‌وری توسعه‌دهنده را به حداکثر می‌رساند و در نهایت تأثیر را به حداکثر می‌رساند».

ویوک آریا، تحلیلگر اوراق بهادار BofA می گوید اهداف اعلام شده اینتل به سختی قابل انجام است همه چیز را در برابر یک چرخش انباشته می کند. آریا می افزاید: “هدف شرکت برای دستیابی به رهبری فرآیند تا سال 2025 اجرای بی عیب و نقص در پنج گره در چهار سال را فرض می کند که دستیابی به آن دشوار است.”

مشتریان اصلی اینتل اپل و مایکروسافت با روی آوردن به تراشه هایی که خودشان شروع به تولید کرده اند، درآمد خود را از دست داده اند.

با این حال، اعلام استراتژی GPU اینتل مانند یک ترفند قدرتمند برای جلب توجه در برابر AMD به نظر می رسد. Gelsinger راه‌حل‌های طولانی‌مدت قابل قبول دیگری فراتر از خریدهای بزرگ، اقدامات کاهش هزینه و واگذاری تجارت سودآور حافظه NAND خود ارائه نکرده است.

اخیراً، دولت بایدن تولیدکنندگان تراشه را که از این کشور بودجه دریافت می کنند، ممنوع کرده است قانون چیپس و علم ایالات متحده (CHIPs)، تصویب کنگره در ماه اوت، از ساخت تاسیسات فناوری پیشرفته در چین. این است بخشی از پاسخ آمریکا به شرکت‌های آمریکایی که خواستار حمایت بیشتر دولت برای کاهش وابستگی به قطعات تولید شده در کارخانه‌های چینی هستند. هدف این قانون افزایش تولید داخلی نیمه هادی ها با سرمایه گذاری 50 میلیارد دلاری در شرکت های متقاضی است.

اینتل می‌تواند در اینجا سهمی از بازار را به‌عنوان شرکت‌های تراشه‌های بی‌سابقه (ساخت برون‌سپاری) مانند AMD و Nvidia تراشه ها را طراحی کنید اما آنها را تولید نکنید. رقبا هیچ سود مستقیمی از یارانه برای ساخت کارخانه یا مزایای مالیاتی برای ابزار تولید نمی بینند. اینتل قبلاً گفته بود که امیدوار است برای هر دستگاه جدید که در ایالات متحده می‌سازد تا 3 میلیارد دلار دریافت کند و اشاره کرده است که 3 میلیارد دلار برای هر فابریک سقفی در قانون است.

آنچه در مورد مرکز داده اینتل GPU Max Series و Xeon Max می دانیم

محصولات سری Max همچنین چندین سیستم HPC دیگر که برای امنیت ملی و تحقیقات اساسی حیاتی هستند، از جمله Crossroads در آزمایشگاه ملی لوس آلاموس، سیستم‌های CTS-2 در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور و آزمایشگاه ملی Sandia و Camphor3 در دانشگاه کیوتو، تامین می‌کنند.

CPU Xeon Max اولین تراشه مبتنی بر x86 با حافظه با پهنای باند بالا (HBM) است که به گفته شرکت، بسیاری از بارهای کاری HPC را بدون نیاز به تغییر کد سرعت می بخشد. پردازنده گرافیکی Max Series با بالاترین چگالی پردازنده اینتل است که بیش از 100 میلیارد ترانزیستور را در یک بسته 47 کاشی با حداکثر 128 گیگابایت حافظه با پهنای باند بالا (HBM) قرار می دهد.

CPU Xeon Max حداکثر 56 هسته عملکردی را ارائه می دهد که از چهار کاشی ساخته شده و با استفاده از فناوری پل اتصال چندگانه تعبیه شده اینتل (EMIB) در یک پاکت 350 وات متصل شده اند. دارای 64 گیگابایت حافظه داخلی با پهنای باند بالا و همچنین PCI Express 5.0 و CXL1.1 I/O است. به گفته اینتل، پردازنده‌های Xeon Max بیش از 1 گیگابایت ظرفیت HBM در هر هسته را فراهم می‌کنند که به اندازه کافی برای اکثر بارهای کاری معمول HPC است.


سونی براون یک نویسنده محتوای آزاد برای Data Center Knowledge است. او در نقش‌های نوشتن و گزارش‌دهی خود، محتوای قانع‌کننده‌ای برای ذینفعان صنعت مرکز داده ایجاد می‌کند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور