ایسلند به جهان نشان می دهد که چگونه با انرژی پاک و قابل اطمینان کار کنیم | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) – در زیر جاده در کوهی غبارآلود از برف در منطقه Hellisheiði در جنوب غربی ایسلند، رودخانه ای از آب جوش از میان سنگ های متخلخل و آتشفشانی می گذرد.. در بالا، لوله‌های فولادی ضخیم به گنبدهای ژئودزیکی متصل می‌شوند که هر کدام یک چاه زمین گرمایی را در خود جای داده‌اند.

Steinþór Níelsson، زمین شناس ارشد ISOR (Iceland Geosurvey)، ماشین خود را در نزدیکی یکی از کلبه های گرد پارک می کند. او و تیمش نمونه‌های سنگ گرفته‌شده از گمانه‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا بهترین راه حفاری را بیابند و سپس چگونگی تأثیر آب گرم را با ضربه زدن به بخار آن که برای تولید برق برای این منطقه و همچنین پایتخت استفاده می‌شود، بررسی می‌کنند. ریکیاویک

ایسلند که 60 میلیون سال پیش شکل گرفت، جوان ترین کشور روی زمین است و هنوز هم در حال رشد است. صفحات تکتونیکی آمریکای شمالی و اوراسیا درز ضخیمی را در کشور قطب شمال تشکیل می دهند که در حال جدا شدن است و هر بار بخیه پاره شده ماگمای تازه را آزاد می کند.

پیامدها حماسی هستند: فوران های آتشفشانی، زمین لرزه ها و یک منبع عظیم زمین گرمایی که در طول قرن گذشته، ایسلند را از کشوری فقیر به پانزدهمین کشور ثروتمند جهان تبدیل کرده است. در حالی که بقیه اروپا نگران کاهش گرما یا بازگشت به زغال سنگ هستند، ایسلندی ها به لطف آب فراوان، که بیشتر آن داغ است، از قبض های انرژی بسیار پایین و کیفیت زندگی غبطه انگیزی برخوردار هستند.

امروزه، هر خانه ای در ایسلند با انرژی های تجدیدپذیر گرم می شود: 90٪ از سیستم های گرمایش منطقه ای که آب گرم را مستقیماً زیر زمین دریافت می کنند و 10٪ از برق تولید شده یا با استفاده از بخار آن آب یا برق آبی. صد درصد برق کشور نیز تجدیدپذیر است.

ایسلندی به زیرساخت های انرژی پایدار متمایل شد

رسیدن به آنجا نه آسان بود و نه ارزان. رای دهندگان باید متقاعد می شدند که زغال سنگ را کنار بگذارند، سرمایه های جمع آوری شده برای زیرساخت های جدید، فناوری های ایجاد شده و سپس پذیرفته شوند. نیلسون منعکس می‌کند که بخش بزرگی از موفقیت ایسلند به اهرم‌ها مربوط می‌شود، زیرا ما راه خود را از میان تپه‌های آتشفشانی بین چاه‌ها می‌پیچیم.

تقریباً یک قرن طول کشیده است، اما این کشور توانسته است از مزایای اجتماعی انرژی های تجدیدپذیر و همچنین مزایای اقتصادی و زیست محیطی به حداکثر برسد. زمانی که مه غلیظ بود، هوا بر فراز ریکیاویک اکنون شفاف است. خانه‌ها برشته هستند و با آب در حال جوش طبیعی گرم می‌شوند که برای گرم کردن تعداد زیادی استخرهای روباز نیز استفاده می‌شود.

نیلسون می‌گوید: «در انگلستان، بعد از کار به میخانه می‌روید. اینجا، شما در یک جکوزی 38 یا 40 درجه می نشینید و درباره اخبار و سیاست و فوتبال بحث می کنید. اینجا جایی است که جامعه زیادی در حال وقوع است.”

در اینجا برای کشورهای دیگر در مورد مزایایی که می توان از سرمایه گذاری های جسورانه در انرژی های تجدید پذیر بهره برد، درس هایی وجود دارد. گابریل ملک، رئیس کارکنان Fervo Energy، یک شرکت فناوری زمین گرمایی مستقر در هیوستون، تگزاس، می‌گوید حتی کشورهایی که روی آتشفشان‌های فعال نمی‌نشینند، ممکن است بتوانند از انرژی زمین گرمایی با دمای پایین‌تر استفاده کنند. نکته کلیدی این است که چقدر عمیق باید حفاری کنید و آیا سنگ نفوذپذیر است یا خیر. برای استقرار زمین گرمایی در مقیاس، لازم نیست در موقعیت طلایی باشید.

با یک رانندگی کوتاه از کوه، مزایای همپوشانی که می توان از انرژی زمین گرمایی فراوان بهره برد، در ایستگاه برق Hellisheiði به طور کامل به نمایش گذاشته شده است. مرکز بازدیدکنندگان شیشه‌ای و مثلثی شکل آن که توسط تپه‌ها احاطه شده است، آتشفشان‌مانند، از دریاچه سخت‌شده‌ای از گدازه‌های پوشیده از خزه برمی‌خیزد. بازالت سیاه و ناهموار که توسط سبز درخشان و مخملی نرم شده است. این منطقه به عنوان یک سایت تفریحی دو برابر می شود. مسیرهای پیاده‌گردی از میان میدان زمین گرمایی می‌پیچد و اسب‌های ایسلندی سوارکاران را در کنار شبکه‌ای از لوله‌های سبز رنگ‌شده زیگ زاگ که آب گرم را به ریکیاویک می‌برد، در دره‌ها حمل می‌کنند.

این گیاه به خودی خود یک جاذبه گردشگری است و یک فروشگاه هدیه کامل دارد. همچنین سنگ بنای یک انکوباتور با فناوری پیشرفته است که مجموعه ای از مشاغل را در محل نیرو می دهد که به نوبه خود کار خود را برای کربن زدایی سیاره انجام می دهند. اولین مرکز جذب مستقیم کربن در جهان، به نام Orca، در اینجا است که توسط استارتاپ سوئیسی Climeworks AG ساخته شده است. فیلترهای سیگاری شکل چربی آن در باد می لرزند، مانند چیزی که از دکتر سوس خارج می شود و در حالی که هوای شفاف زیر قطبی را می مکد. به دلیل روشی که گازهای گلخانه ای نامرئی به سرعت پراکنده می شوند، به احتمال زیاد C02 ناوگان تاکسی های نیویورک یا کارخانه بمبئی را در خود جای داده است.

مشکل این که با این همه کربن پر شده چه کرد، توسط یکی دیگر از مشاغل در حال گسترش در محل، Carbfix حل می شود. بیشتر کربن جذب شده از Orca را می گیرد و آن را به عمق سنگ های متخلخل زیرزمینی ایسلند تزریق می کند، با استفاده از همان لوله ها و چاه های تزریقی که توسط نیروگاه برای بازگرداندن آب نمک مصرف شده به زمین پس از استفاده برای تولید برق استفاده می شود.

یک مزرعه جلبک در اینجا نیز وجود دارد، Vaxa Technologies، که آب نیروگاه را قرض می‌گیرد و بخشی از انتشار کربن آن را برای تولید غذای پایدار برای انسان و ماهی استفاده می‌کند. و در فاصله کوتاهی از Hellisheiði، از همان انرژی زمین گرمایی برای گرم کردن خوشه ای از هشت گلخانه در شهر کوچک Reykir استفاده می شود. ثابت شده است که انرژی تجدیدپذیر برای تقویت امنیت غذایی ایسلند کلیدی است: علیرغم زمستان های سرد با کمتر از 5 ساعت روشنایی روز، این کشور موفق به کشت تمام خیار و 60 درصد گوجه فرنگی های مصرف شده در داخل کشور شده است.

پتانسیل انرژی زمین گرمایی بالا در اروپا

جک کیروجا، تحلیلگر زمین گرمایی در آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر می گوید: 25 درصد اروپایی ها در مناطقی زندگی می کنند که می توانند از انرژی زمین گرمایی بهره ببرند. او می‌گوید در حالی که کشورهای بیشتری از ایسلند پیروی می‌کنند، هیچ‌یک در بهره‌برداری کامل از منابع زمین گرمایی خود موفق نبوده‌اند. ایسلند دارای مقررات روشن زمین گرمایی است، سیاست هایی که خطر اقتصادی حفاری را کاهش می دهد و برنامه های آموزشی قوی برای ایجاد تخصص فنی. مهمتر از همه، لیزر بر روی یافتن راه هایی برای استفاده از منابع زمین گرمایی خود متمرکز است. او می گوید که همه اینها به این معنی است که یک نیروگاه زمین گرمایی معمولی ایسلندی می تواند شغل، تولید ناخالص داخلی سرانه و مزایای اجتماعی-اقتصادی بیشتری ایجاد کند. کشورها باید نه تنها بر برق تولید شده از زمین گرمایی تمرکز کنند، بلکه باید بر سایر منابع جایگزینی که می توانند از آن استفاده کنند نیز تمرکز کنند.

انتقال انرژی ایسلند تقریباً یک قرن پیش آغاز شد، در دوره ای که مشابه امروزی دارد. در میان تشدید تنش‌های اروپایی، رکود جهانی و افزایش ناامنی انرژی، مقامات تصمیم پرخطری گرفتند تا سرمایه را از زغال سنگ با بهره‌برداری از زمین گرمایی حذف کنند.

از دهه 1930، رای دهندگان باید متقاعد می شدند که مزایای بلندمدت ارزش هزینه های فوری را دارد. وام های خارجی برای پرداخت زیرساخت های اولیه در خدمت ریکیاویک تضمین شد. در دهه 1960، زمانی که شهرداری‌های کوچک‌تر از هزینه اکتشاف و حفاری خودداری کردند، یک صندوق ملی انرژی برای قبول ریسک مالی ایجاد شد. هنگامی که بحران جهانی انرژی در سال 1973 رخ داد و تورم افزایش یافت، ایسلند دو برابر شد و انرژی زمین گرمایی و همچنین برق آبی را گسترش داد. در سال 2008، همزمان با فروپاشی سیستم بانکی کشور، این اقتصاد انرژی پاک بود که به بقای مردم کمک کرد.

امروز بزرگترین چالش کشور موفقیت آن است. از آنجایی که بقیه جهان به دنبال کربن زدایی هستند، علاقه شرکت های خارجی که مایل به راه اندازی عملیات در ایسلند برای برق ارزان و تجدیدپذیر هستند، بسیار فراتر از ظرفیت فعلی کشور است.

این تنها بار در تاریخ ایسلند است که سرمایه گذاری خارجی در خانه ما را می زند. ما معمولاً در خانه آنها را می زدیم. «بیشتر آنها به دنبال همان چیزی هستند: انرژی سبز. و بدیهی است که ما نمی توانیم نیازهای همه را برآورده کنیم. ما باید انتخاب کنیم و انتخاب کنیم.»

مراکز داده و فناوری به سمت شمال می روند

مراکز داده به طور خاص علاقه مند بوده اند که نیازهای انرژی گسترده خود را به صورت ارزان تامین کنند (البته در شرایطی که سرورها را می توان با باز کردن پنجره ها خنک کرد). این کشور برخی از درخواست‌ها را پذیرفته است، اما نه همه، اما این هنوز برای ایجاد اصطکاک کافی است.

استارتاپ فناوری پاک Alor که در حال کار بر روی باتری آلومینیوم یونی است، امیدوار است تولید خود را در سال جاری آغاز کند. این شرکت برای تولید در ایسلند برنامه ریزی کرده بود، اما به دلیل ترس از اینکه نتواند یک قرارداد انرژی را تضمین کند، در حال فکر کردن است.

لیندا فانی والگیرسدوتیر، مدیر اجرایی، می‌گوید: «من شرکت‌های نوپایی را می‌شناسم که نمی‌توانند به جلو حرکت کنند، زیرا پاسخی دریافت نمی‌کنند که آیا می‌توانند انرژی بخرند یا نه. و این وضعیتی است که من نمی‌خواهم در شرکت ما باشم.»

خبر خوب این است که برخلاف دهه 1930، اجماع سیاسی گسترده ای در مورد نیاز به ایجاد ظرفیت بیشتر انرژی تجدیدپذیر وجود دارد. هالا هروند لوگادوتیر، مدیر کل اداره ملی انرژی ایسلند می گوید: «حمایت کلی وجود دارد که ما باید به جلو حرکت کنیم، زیرا این یک مسئله آب و هوا، یک مسئله امنیت انرژی و یک موضوع تجاری است.

اما در سال‌های اخیر تضمین خرید از سوی مردم دشوارتر شده است. مردم به طور فزاینده ای از زیبایی های طبیعی که آنها را احاطه کرده است، از جمله افراد مجرد محافظت می کنند بازی تاج و تخت منظره ای که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. مقامات می گویند که جلب حمایت محلی برای نیروگاه های آبی و زمین گرمایی جدید سخت تر است و مقاومت در برابر پیشنهادات اولیه برای نیروگاه های بادی قوی بوده است.

Logadóttir می‌گوید: «سوال این است که چگونه می‌توان بین حفاظت از زمین و بهره‌برداری تعادل ایجاد کرد. با این واقعیت که کاهش ردپای باقیمانده سوخت فسیلی ایسلند به مقادیر قابل توجهی انرژی تجدیدپذیر نیاز دارد، چه برای شارژ باتری خودروهای برقی و چه برای ایجاد سوخت الکترونیکی برای صنعت کشتیرانی، موضوع پیچیده است.

چگونه یک رسانه شاد برای تجارت و انرژی سبز را کاهش دهیم

در داخل وزارت محیط زیست، انرژی و آب و هوا، در ریکیاویک، Þórðarson یک پوستر اصلی از انتخابات شهرداری سال 1938 را روی دیوار دفتر خود نگه می دارد. به عنوان بخشی از یک کمپین روابط عمومی که وعده آب گرم در آشپزخانه ها، محصولات تازه و پایان مه دود را می داد، ایسلندی ها را به «به زمین گرمایی رأی دهید» تشویق کرد.

پس از دستیابی به همه اینها، سیاستمداران امروزی باید به طور مشابه در متقاعد کردن رای دهندگان متقاعد شوند که مزایای افزودن انرژی تجدیدپذیر بیشتر ارزش فداکاری شخصی را دارد. Þórðarson می‌گوید: «این احتمالاً یک چالش بزرگ‌تر از صد سال پیش است، زمانی که کسانی که قبل از ما آمدند شروع کردند.

سپس دوباره، مخالفان در آن دوره، فناوری را به سخره گرفتند و در مورد هزینه آن ترس ایجاد کردند – و زمان آخرین خنده را به آن مبشران اولیه انرژی های تجدیدپذیر داده است.

او می گوید: «دوستان ما در اروپا به کمبود انرژی نگاه می کنند. آنها می توانند از همه جا به ایسلند بیایند، در هتل ها اقامت کنند و بسیار گرم باشند. این می تواند یک کمپین دیگر باشد. او با تصور آن می خندد. من پوسترها را می بینم: به ایسلند بیا. گرم شو.»

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور