ایالات متحده با سریعترین ابررایانه جهان دوباره پیشتاز شد | دانش مرکز داده

شرکت Hewlett Packard Enterprises گفت که ابررایانه Frontier آن سریع‌ترین در جهان نامیده شد و ایالات متحده را پس از غلبه بر ژاپن در رتبه اول قرار داد.

Frontier که HPE برای آزمایشگاه ملی Oak Ridge وزارت انرژی ایالات متحده ساخته است، بر اساس لیست Top500 سریعترین ابررایانه ها، اولین “ماشین واقعی اگزافلاپ” است که سقف اگزافلاپ را شکسته است.

Exaflops مخفف EXA شناور عملیات در ثانیه است. رایانه‌ای که می‌تواند 1 اگزافلاپس را محاسبه کند، می‌تواند حداقل 10 تا 18 توان فلاپ در ثانیه را محاسبه کند (FLOPS معیاری حیاتی برای سرعت و قدرت محاسباتی است.)

فرانتیر به 1.1 اگزافلاپس رسیده است و هدف آن 2 اگزافلاپس نظری است. بر اساس آخرین معماری HPE Cray EX235a و مجهز به پردازنده‌های AMD EPYC 64C با فرکانس 2 گیگاهرتز با 8730112 هسته مجموع، رده‌بندی راندمان انرژی 52.23 گیگافلاپ در وات، و برای انتقال داده به اترنت گیگابیتی متکی است.

به گزارش Top500، سیستم فوگاکو ژاپن در مرکز علوم محاسباتی RIKEN در کوبه به مدت دو سال رتبه اول را در اختیار داشت. در حالی که فوگاکو از نظر تئوری به اوج 1 اگزافلاپ رسیده است، تنها Frontier توانسته آن را در تست معیار HPL (Linpack با عملکرد بالا) نشان دهد.

سرعت Exascale

HPE در بیانیه‌ای گفت: «با سرعت exascale، کاربران Frontier می‌توانند مدل‌های AI را توسعه دهند که 4.5 برابر سریع‌تر و هشت برابر بزرگ‌تر هستند». این بدان معناست که می تواند داده های بیشتری را آموزش دهد و برنامه های کاربردی جدید در هوش مصنوعی و ML را هدف قرار دهد تا دقت را به روشی سریع تر و کارآمدتر افزایش دهد.

HPE گفت Frontier دانشمندان را قادر می سازد تا مسائلی را حل کنند که هشت برابر پیچیده تر و تا 10 برابر سریعتر هستند.

به عنوان مثال، Frontier می‌تواند به تولید داروها بسیار سریع‌تر کمک کند تا به طور بالقوه به بیمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه که مبتلا به سپسیس یا مسمومیت خونی است کمک کند تا 24 ساعت زنده بماند اما به آنتی‌بیوتیک‌ها پاسخ نمی‌دهد.

در مورد کسب و کار هوش مصنوعی به خواندن ادامه دهید

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور