GA4 در مقابل Universal Analytics: تفاوت های کلیدی

چگونه جمع آوری داده ها در Universal Analytics و Google Analytics متفاوت است 4

Universal Analytics که با نام GA3 نیز شناخته می‌شود، عمدتاً به کوکی‌های شخص اول متکی است تا درباره افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، نحوه ورودشان به آن‌جا و کارهایی که هنگام فرود در آنجا انجام می‌دهند بیشتر بداند.

با این حال، وقتی مصرف کنندگان (و دولت ها) بیشتر بر حفظ حریم خصوصی متمرکز شده اند، کوکی ها غیر ارادی شده اند. اکثر مرورگرهای وب کوکی‌های شخص ثالث را حذف کرده‌اند، و Google قصد دارد این کار را در سال 2024 انجام دهد. Apple iOS 14 شفافیت ردیابی برنامه (ATT) را معرفی کرد که به کاربران امکان می‌دهد از ردیابی منصرف شوند. این باعث شد که 60 درصد از کاربران آیفون و آیپد به خاطر نظارت بر فعالیت‌هایشان، «نه، متشکرم» بگویند. بنابراین، در حالی که GA4 هنوز از یک کوکی شخص اول برای جمع‌آوری داده‌های وب استفاده می‌کند، از یادگیری ماشینی نیز برای کمک به پر کردن شکاف‌ها و ارائه جمع‌آوری و مدل‌سازی قوی‌تر داده‌ها استفاده می‌کند.

برای ردیابی داده های برنامه، GA4 از یک شناسه نمونه برنامه استفاده می کند.

مدل‌های اندازه‌گیری در UA در مقابل GA4

گوگل Universal Analytics را برای ردیابی فقط داده های وب سایت ایجاد کرد. با این حال، چشم انداز دیجیتال تغییر کرده است. بازاریابان، مدیران وب و تیم‌های دیجیتال نیاز به بینشی در مورد حضور همه‌کانالی خود دارند. با GA4، این سهامداران اکنون می توانند ببینند که برنامه ها و وب سایت ها در یک ویژگی چگونه عمل می کنند. Google Analytics 4 با ترکیب داده های این دو در رابط کاربری خود، امکان تجزیه و تحلیل عمیق تری از ویژگی های دیجیتال را فراهم می کند که در UA فقط وب سایت امکان پذیر نبود.

برای گرفتن این داده ها، GA4 به جریان های داده ای متکی است که سپس در یک ویژگی ترکیب می شوند. توصیه می شود در هر ویژگی فقط سه جریان داده داشته باشید: یک جریان داده برای یک وب سایت، یکی برای یک برنامه اندروید و دیگری برای یک برنامه آیفون. اگر چندین برند دارید، ایده خوبی است که برای هر یک از آنها یک ملک ایجاد کنید.

مدل داده مبتنی بر جلسه آنالیز جهانی

یونیورسال آنالیتیکس به الف متکی است مدل مبتنی بر جلسات که به GA نیاز دارد تا یک کوکی به مرورگر کاربر اضافه کند. در یک مدل مبتنی بر جلسات، اقدامات کاربر با هم گروه بندی می شوند. یک جلسه ممکن است شامل بازدید از صفحه، یک هدف خاص، یا یک خرید باشد، که همه آنها “بازدید” در نظر گرفته می شوند. جلسه پس از 30 دقیقه عدم فعالیت به پایان می رسد.

مدل داده و هوش مصنوعی مبتنی بر رویدادهای Google Analytics 4

GA4 از یک مدل مبتنی بر رویداد که همچنان از کوکی‌ها استفاده می‌کند، اما شناسه‌های کاربر، سیگنال‌های Google، و/یا شناسه‌های دستگاه را نیز ادغام می‌کند تا امکان ردیابی بین دستگاهی و بین پلتفرمی را فراهم کند. با ردیابی مبتنی بر رویداد، هر اقدام به تنهایی ردیابی می شود.

مدل سازی مبتنی بر رویداد به شما امکان می دهد اطلاعات عمیق تری در مورد نحوه تعامل کاربران با سایت خود جمع آوری کنید. با این حال، همچنان می توانید داده های جلسه را مشاهده کنید. GA4 همچنین شامل مدل سازی هوش مصنوعی برای کمک به پر کردن شکاف هایی است که کوکی ها نمی توانند پر کنند. این امر اهمیت فزاینده ای پیدا می کند زیرا کاربران بیشتری از ردیابی منصرف می شوند و بیشتر بر حفظ حریم خصوصی متمرکز می شوند.

گوگل بر این باور است که مدل مبتنی بر رویدادها به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌های بیشتری را که برای اندازه‌گیری اثربخشی وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایشان نیاز دارند، سفارشی‌سازی و ضبط کنند.

UA در مقابل GA4: فضاهای هویت

Identity spaces نامی است که گوگل برای شناسه هایی که ردیابی می کند استفاده می کند: شناسه کاربر، سیگنال های گوگل، شناسه دستگاه و مدل سازی.

UA عمدتاً از شناسه‌های دستگاه برای ردیابی کاربران استفاده می‌کند، اگرچه می‌تواند از سیگنال‌های Google از افرادی که وارد حساب‌های Google خود شده‌اند نیز استفاده کند. در حالی که UA به سایت ها اجازه می دهد شناسه های کاربری خود را ردیابی کنند، داده ها یکپارچه نیستند و باید جداگانه مشاهده و تجزیه و تحلیل شوند. این جداسازی داده ها همچنین ردیابی بین دستگاهی را به شدت محدود می کند.

از سوی دیگر، GA4 داده‌هایی را که از شناسه‌های کاربری، سیگنال‌های Google و شناسه‌های دستگاه شما جمع‌آوری می‌کند یکپارچه می‌کند تا تصویر واضح‌تری از آنچه در وب‌سایت و برنامه‌های شما اتفاق می‌افتد ارائه دهد. ادغام فضاهای هویت به این معنی است که کاربران GA4 می توانند به راحتی داده های خود را حذف کنند و بینش بهتری در مورد سفر مشتری در دارایی Google Analytics خود به دست آورند.

هنگام تغییر از UA به GA4، ممکن است به نظر می رسد مثل اینکه کاربران کمتری دارید با این حال، تحقیقات بیشتر ممکن است نشان دهد که ردیابی بین دستگاهی GA4 به لطف ردیابی یکپارچه آن، داده های دقیق تری را ارائه می دهد.

UA در مقابل GA4: معیارها

Google Analytics 4 جانور خودش است، اما دیدن ارتباط آن با UA می‌تواند زمینه را برای درک معیارهای مختلف فراهم کند تا بتوانید راحت‌تر آن را در جریان کاری خود ادغام کنید. در اینجا معیارهای مهم در GA4 و نحوه ارتباط آنها با موارد مورد استفاده در UA آورده شده است.

معیارهای کاربر در گوگل آنالیتیکس

در حالی که UA برجسته شد کل کاربران و کاربران جدید، آهنگ های GA4 کل کاربران، کاربران جدید، و کاربران فعال.

در UA، کاربران جدید به عنوان کاربرانی که قبلاً با وب سایت شما تعامل نداشته اند تعریف می شوند. در GA4، کاربران جدید هستند کاربران فعال که قبلاً با وب سایت شما تعامل نداشته اند.

کاربران فعال کسانی هستند که رویداد first_visit یا پارامتر engagement_time_msec را راه‌اندازی کرده‌اند یا یک جلسه درگیر دارند.

معیار کاربر اصلی در UA کل کاربران است، در حالی که کاربران فعال معیار کاربر اصلی در GA4 است. این بدان معناست که وقتی به گزارشی در GA4 نگاه می‌کنید، «کاربران» به کاربران فعال اشاره دارد، نه کل کاربران.

اگر در گزارش GA4 پیکانی در کنار «کاربران» می‌بینید، می‌توانید روی آن کلیک کنید تا بین معیارهای کاربر جابه‌جا شوید.

بازدید از صفحه در مقابل بازدید

بازدید از صفحه در GA4

UA دارای دو معیار مشاهده صفحه است: بازدید از صفحه و مشاهده صفحه منحصر به فرد، در حالی که GA4 فقط روی مشاهده صفحه.

نمایش صفحه همان چیزی است که به نظر می رسد. هنگامی که یک بازدیدکننده سایت یکی از صفحات شما را مشاهده می کند، گوگل آنالیتیکس آن را به عنوان یک نمای صفحه مجزا حساب می کند. معیار مشاهده صفحه (نمایش داده شده به عنوان “نمایش”) در هر دو سیستم عامل مشابه است. با این حال، اگر یک برنامه را در ویژگی GA4 خود قرار دهید، آن نیز شامل خواهد شد نماهای صفحه نمایش.

معیار منحصر به فرد بازدید از صفحه، که بازدیدهای مکرر از همان صفحه را محاسبه نمی کند، در GA4 موجود نیست.

Bounce Rate – Session – Engage Session

مشارکت در GA4 در مقابل Universal Analytics

در UA، نرخ پرش درصد جلساتی است که یک بازدیدکننده در یک صفحه قرار می گیرد و سپس بدون انجام اقدامات بعدی آن را ترک می کند. آنها ممکن است قبل از اینکه از صفحه شما دور شوند مدتی در صفحه بمانند، اما عدم فعالیت آنها به این معنی است که Universal Analytics آنها را به عنوان یک پرش حساب می کند.

در GA4، نرخ پرش درصد جلساتی است که جلسات درگیر نیستند. این معیار گزارش نشده است، اما می‌توانید درصد را با کم کردن درصد جلسه درگیر خود از 100 تعیین کنید.

یک جلسه درگیر موردی است که در آن بازدیدکننده سایت بیش از ده ثانیه در یک صفحه می ماند و حداقل یک رویداد تبدیل یا دو یا چند رویداد مشاهده صفحه را راه اندازی می کند. هر جلسه ای که این الزامات را برآورده نمی کند در متریک نرخ پرش محاسبه می شود.

نرخ پرش شما در یونیورسال آنالیتیکس احتمالاً با نرخ پرش شما در Google Analytics 4 برابری نخواهد کرد. از آنجایی که اسکرول به عنوان یک رویداد تعامل اندازه گیری می شود، برای مثال، کاربر قبل از کلیک کردن، کل یک پست وبلاگ را می خواند و پیمایش می کند، به عنوان مثال محاسبه می شود. یک جلسه درگیر در یونیورسال آنالیتیکس، همین رویداد به عنوان یک پرش حساب می شود.

این به‌روزرسانی معیار نرخ پرش به کاربران کمک می‌کند تا درک بهتری از نحوه تعامل بازدیدکنندگان سایت با صفحات داشته باشند. همچنین نشان می دهد که نمایش صفحه بدون کلیک همچنان ارزش دارد. در واقع، به جای تمرکز بر نرخ پرش، که به وضوح در GA4 مشخص نشده است، نگاه خود را به سمت جذب کاربران تغییر دهید و مطمئن شوید که محتوای شما توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند.

جلسات در UA در مقابل GA4

قبلاً به جلسات درگیر در بالا اشاره کردم، اما می‌خواستم کمی بیشتر به آن‌ها بپردازم زیرا بخش مهمی از Universal Analytics است.

UA یک مدل مبتنی بر جلسات است. تمام داده های آن به صورت جلسات گزارش می شود و بسیاری از افراد از جلسات به عنوان معیاری برای ترافیک وب سایت استفاده کرده اند. در این پلت فرم، یک جلسه مجموعه ای از اقدامات است (بازدید) یک کاربر وب سایت شما را در یک بازه زمانی خاص وارد می کند.

Google Analytics 4 جلسات را کمی متفاوت می بیند و آن ها را به خوبی UA نمایش نمی دهد. در GA4، یک جلسه یک گروه است مناسبت ها برای همان کاربر ضبط شده است.

می دانم که این تعاریف بسیار شبیه به هم هستند. با این حال، از آنجایی که رویدادهای GA4 معادل بازدیدها در UA نیستند، این دو معیار بین پلتفرم‌ها متفاوت خواهند بود. به جای تلاش برای یافتن نحوه ارتباط آنها با یکدیگر، بهتر است شروع به مفهوم سازی نحوه ارائه رویدادها توسط GA4 و ایجاد معیارهای جدید برای تجزیه و تحلیل خود کنید.

تعداد رویداد – تبدیل – اهداف

تبدیل در GA4

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها در Google Analytics جدید، حرکت به سمت یک مدل مبتنی بر رویداد است. این زمانی که به رویدادها و تبدیل ها نگاه می کنیم بیشتر نمایان می شود.

کاربران Universal Analytics با آن آشنا خواهند شد اهداف GA. پس از راه‌اندازی، این اهداف به کاربران اجازه می‌دهد تا تبدیل‌ها و اقدامات خاص کاربر مانند پر کردن فرم، دانلودها و خریدها را ردیابی کنند.

در GA4، رویدادها پایه پلتفرم هستند. تعاملات کاربر به عنوان اندازه گیری می شود مناسبت ها، و هیچ هدف Google Analytics وجود ندارد. در عوض، کاربران باید راه اندازی کنند رویدادهای تبدیل با گوگل تگ منیجر یا تگ گوگل برای ردیابی رویدادهایی که برای کسب و کارشان مهم است.

UA همچنین از رویدادها استفاده می کند، با این حال، رویدادهای UA علاوه بر یک نوع ضربه، دارای یک دسته، اقدام و برچسب هستند. به عنوان مثال، صفحه نمایش یک نوع ضربه است. با GA4، همه آن انواع ضربه فقط رویداد هستند.

مجموعه خودکار رویداد

هنگامی که GA4 نصب می شود، به طور خودکار رویدادها را جمع آوری می کند. اگر رویدادهای مورد نظر شما در این لیست از رویدادهای ایجاد شده به طور خودکار نیستند، می توانید با دنبال کردن این مراحل آنها را ایجاد کنید.

این رویدادها درآمدی مرتبط با خود ندارند و تبدیل به حساب نمی‌شوند. برای شروع ردیابی تراکنش های تبدیل و تجارت الکترونیک، رویدادهای خاصی را به عنوان رویدادهای تبدیل علامت گذاری کنید.

همچنین می‌توانید اندازه‌گیری بهبودیافته را برای شروع ردیابی معیارهای مختلف تعامل در سایت خود، مانند تعامل ویدیو و دانلود فایل، روشن کنید.

تنظیم مناسب رویدادها و رویدادهای تبدیل برای ردیابی دقیق بسیار مهم است. در مورد نیازهای خود با تیم تجزیه و تحلیل داده خود صحبت کنید تا لیستی از رویدادها و تبدیل های لازم را ایجاد کنید. سپس، لیست خود را با لیست رویدادهای تولید خودکار گوگل مقایسه کنید.

اگر فکر می‌کنید باید رویدادها را اضافه کنید، یک قرارداد نام‌گذاری متمایز از قرارداد نام‌گذاری Google ایجاد کنید تا از سردرگمی جلوگیری کنید. پارامترهایی را که برای شما مهم هستند مشخص کنید و بررسی کنید که رویداد دقیقاً آنچه را که می خواهید اندازه گیری می کند.

از آنجایی که تنها زمانی که یک رویداد را به رویداد تبدیل تبدیل کنید، تبدیل‌ها شمارش می‌شود، پس از اجرای GA4، داده‌های تبدیل را نخواهید داشت. تبدیل های خود را در اسرع وقت تنظیم کنید تا شروع به جمع آوری این داده ها برای تجزیه و تحلیل تاریخی کنید.

نکته: برای محافظت از داده‌های خود، قبل از اعمال تغییرات در GA4، ابتدا در محیط جعبه ایمنی آزمایش کنید.

پارامترهای رویداد در GA4

یک پارامتر رویداد، ابرداده‌ای است که می‌توانید از Google بخواهید جمع‌آوری کند.

هر رویداد از قبل پارامترهای خاصی را جمع‌آوری می‌کند، اما می‌توانید آن رویدادها را با افزودن یا اصلاح حداکثر ۲۵ پارامتر ویرایش کنید.

به این ترتیب، پارامترهای رویداد به شما این امکان را می‌دهند که داده‌هایی را که برای یک رویداد خاص جمع‌آوری می‌شوند سفارشی کنید. برای مثال، می‌توانید از Google بخواهید که داده‌های نویسنده را برای رویداد پیمایش صفحه جمع‌آوری کند تا تعیین کند که آیا پست‌های نویسندگان خاص تعامل بیشتری دارند یا خیر.

گوگل سه راه برای افزودن پارامترهای رویداد ارائه می دهد. برای اطمینان از اینکه افزودن پارامترها بر جمع‌آوری داده‌ها تأثیر نمی‌گذارد، توصیه می‌کنم یک کپی از رویدادی که می‌خواهید تغییر دهید تهیه کنید یا یک رویداد سفارشی ارسال کنید تا فقط اطلاعات اضافی را که می‌خواهید ثبت کنید. به این ترتیب، رویداد اصلی به جمع آوری داده ها همانطور که در نظر گرفته شده است ادامه می دهد و احتمال خطا را کاهش می دهید.

ابعاد سفارشی

اگر رویدادها را تغییر دهید، باید ابعاد سفارشی و احتمالاً معیارهای سفارشی نیز ایجاد کنید.

دو نوع ابعاد سفارشی وجود دارد:

  1. محدوده رویداد – این اطلاعات مربوط به رویدادهای خاص را دنبال می کنند.
  2. محدوده کاربر – این اطلاعات مربوط به کاربران را دنبال می کنند.

در اینجا می توانید نحوه ایجاد ابعاد و معیارهای سفارشی را بیاموزید.