کوالکام در حال برنامه ریزی برای بازگشت به بازار سرور با تراشه جدید | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — به گفته افرادی که با برنامه‌های این شرکت آشنا هستند، شرکت کوالکام در حال انجام مجدد در بازار پردازنده‌های سرور است و شرط می‌بندد که می‌تواند از صنعت 28 میلیارد دلاری بهره برده و اتکای خود را به گوشی‌های هوشمند کاهش دهد.

به گفته مردمی که خواستند نامشان فاش نشود زیرا بحث ها خصوصی است، این شرکت به دنبال مشتریانی برای محصولی است که ناشی از خرید سال گذشته استارتاپ تراشه Nuvia است. آنها گفتند که تجارت AWS شرکت Amazon.com، یکی از بزرگترین خریداران تراشه سرور، موافقت کرده است که به پیشنهادات کوالکام نگاهی بیندازد.

نمایندگان کوالکام و آمازون از اظهار نظر خودداری کردند.

پس از گزارش بلومبرگ، کوالکام در معاملات نیویورک با 2.9 درصد افزایش به 152.91 دلار رسید. این سهام در سال جاری تا چهارشنبه 19 درصد کاهش داشته است که بخشی از کاهش گسترده تر سهام چیپ است.

مدیر اجرایی کریستیانو آمون در تلاش است تا کوالکام را به یک تامین کننده گسترده تر نیمه هادی ها تبدیل کند، نه تنها سازنده برتر تراشه های گوشی های هوشمند. اما فشار قبلی به بازار سرور چهار سال پیش در زمان سلف او کنار گذاشته شد. در آن زمان، این شرکت در تلاش بود تا پس از جلوگیری از تصرف خصمانه توسط Broadcom Inc، هزینه ها را کاهش دهد و سرمایه گذاران را آرام کند.

این بار، Qualcomm Nuvia را دارد که با طراحان تراشه از شرکت‌هایی مانند Apple Inc. . اما Nuvia به عنوان یک ارائه دهنده فناوری برای صنعت سرور تاسیس شد.

بازگشت کوالکام به کسب و کار سرور مستلزم بازسازی مجدد اعتماد در میان مشتریان احتمالی است که دفعه قبل به آن علاقه داشت. این صنعت نیز در چند سال گذشته به شدت تغییر کرده است. آمازون پردازنده‌های خانگی را برای سرورها توسعه داده است، اگرچه تراشه‌هایی را نیز از فروشندگان دیگر خریداری می‌کند. و استارت‌آپ‌هایی مانند Ampere Computing LLC به موفقیت رسیده‌اند و با مشتریانی مانند Microsoft Corp قراردادهایی برنده شده‌اند.

با این حال، پاداش های بالقوه می تواند بزرگ باشد. یک فشار موفقیت آمیز به تراشه های سرور به این معنی است که کوالکام یک کالای بسیار بزرگتر برای فروش دارد. قیمت گوشی های این شرکت معمولاً ده ها دلار است. پردازنده های سرور با بالاترین سطح قیمت برای هر تراشه بیش از 10000 دلار قیمت دارند.

تراشه‌های Arm Ltd می‌توانند باعث صرفه‌جویی برای مراکز داده کارآمد در مصرف انرژی شوند

به گفته شرکت تحقیقاتی IDC، هزینه زیرساخت‌های رایانش ابری – نوع تجهیزاتی که آمازون، گوگل و مایکروسافت برای جمع‌آوری داده‌ها در سراسر جهان استفاده می‌کنند – در سال گذشته بالغ بر 73.9 میلیارد دلار بوده است. این رقم نسبت به سال 2020 8.8 درصد افزایش داشته است.

به گفته مندیپ سینگ، تحلیلگر بلومبرگ، تنها پردازنده های مرکز داده سالانه 28 میلیارد دلار درآمد دارند. او روز پنجشنبه در یادداشتی گفت: «ورود مجدد کوالکام به بازار سرورهای بازویی دامنه آن را به یکی از نقاط روشن در نیمه هادی ها گسترش می دهد.

صاحبان مراکز داده ابری غول‌پیکر مدت‌هاست که برای سرورهای خود به فناوری تراشه‌های شرکت اینتل اعتماد کرده‌اند. اما آنها به طور فزاینده‌ای از پردازنده‌هایی استفاده می‌کنند که از طرح‌های Arm Ltd.، یک شریک کلیدی در تراشه‌های تلفن برای کوالکام مستقر در سن دیگو استفاده می‌کنند.

طرح‌های بازو در حال حاضر در تلفن‌های همراه غالب بوده‌اند، جایی که به دلیل کاهش عمر باتری مورد توجه قرار گرفته‌اند. در حال حاضر مصرف انرژی در دنیای مراکز داده نیز به موضوعی مبرم‌تر تبدیل شده است. با گسترش مزارع سرور — و مصرف مقادیر حیرت آور برق — شرکت ها تراشه های کارآمدتری می خواهند.

آمازون این نیاز را با ساخت تراشه های خود بر اساس طرح های بازو برطرف کرده است. این غول تجارت الکترونیک چندین نسل از خط پردازشگر Graviton خود را ایجاد کرده است و عملکرد خود را برای مشتریان تبلیغ می کند.

اما آمازون همچنان از تراشه‌های اینتل، Advanced Micro Devices Inc. و Nvidia Corp استفاده می‌کند – و کوالکام فرصتی برای ایجاد جایگاهی در میان این تامین‌کنندگان می‌بیند.

آخرین باری که چنین تلاشی کرد سال 2017 بود، زمانی که کوالکام شروع به فروش یک تراشه سرور مبتنی بر Arm به نام Centriq 2400 کرد. برای تولید محصولات به شرکت الکترونیک سامسونگ متکی بود و گفت که آنها از پردازنده‌های زئون اینتل در کارایی انرژی و هزینه بهتر عمل می‌کنند. در معرفی عمومی خط تراشه سرور در نوامبر همان سال، مشتریان بالقوه ای مانند مایکروسافت به صحنه آمدند تا علاقه خود را به این پیشنهاد ابراز کنند.

اما کمتر از یک سال بعد، رهبری شرکت شروع به بستن پروژه کرد. آناند چاندراسخر، مدیر سابق اینتل که رهبری این تلاش را بر عهده داشت، کوالکام را ترک کرد.

برای اینتل، آخرین حرکت کوالکام رقابت بیشتری را برای صنعتی که زمانی تحت سلطه آن بود به ارمغان می آورد. این شرکت پس از از دست دادن سهم بازار به AMD و تراشه‌های داخلی مانند آمازون، برای تقویت فناوری و تولید خود رقابت می‌کند.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور