کمبود تراشه چگونه بر صنعت مرکز داده تأثیر می گذارد

مانند صنعت خودرو هیچ صنعتی به دلیل کمبود تراشه جهانی دچار مشکل نشده است ، اما تعداد کمی از آنها هیچ دردی را احساس نکرده اند. بنابراین ، درد در صنعت مرکز داده ، که صرفاً برای اطمینان از پردازنده های رایانه ای می تواند تعداد صفحات را قطع کند ، بدون وقفه چگونه نشان داده است؟

عرضه CPU های سرور ثابت به نظر می رسد – بیشتر به این دلیل که سود بیشتری برای تولیدکنندگان تراشه نسبت به سایر محصولاتشان دارند ، بنابراین اولویت بندی شده اند. اوضاع در سایر زیرشاخه های صنعت تلخ تر به نظر می رسد. فروشندگان سوئیچ شبکه با زمان های غیر منتظره ای طولانی منجر به سیلیکون سر و کار دارند ، مدیران خود تلاش زیادی می کنند تا تحلیلگران سهام را متقاعد کنند که توانایی تأمین منابع کافی برای تأمین پیش بینی درآمد خود را برای سال دارند. شرکت های سراسر هیئت مدیره هزینه و زمان بسیار بیشتری نسبت به حالت عادی برای مدیریت زنجیره تأمین هزینه کرده اند. یک فروشنده بزرگ تجهیزات زیرساخت برق و خنک کننده گفته است که احتمالاً این هزینه اضافی را به مشتریان خود تحمیل خواهد کرد.

از آنجا که همه گیری ، بیشتر کشورهای پیشرفته را از خانه های خود به کار ، مطالعه و بازی از راه دور سوق می دهد ، تقاضا برای رایانه های شخصی و سرورهای زیر همه خدمات دیجیتال به شدت افزایش می یابد. در همین حال ، تولیدکنندگان تراشه ، مانند بقیه ، باید یاد بگیرند که چگونه با COVID-19 وحشی کار کنند. گفته می شود شرکت های چینی از ترس تنش تجاری با ایالات متحده به تحریم منجر شده اند ، تراشه ها را بیش از حد خریداری و ذخیره کرده اند. برخی دیگر ، به طور معمول در یک دوره کمبود ، در تلاش برای ایجاد ذخایر بزرگتر نیز بوده اند و به طور مصنوعی گلوگاه ها را حتی بدتر کرده اند.

کارخانه های تراشه سازی با محافظت از مشاغل خود ، بر خشنودی مشتریان تمرکز کردند که بیشترین سود را به همراه دارند.

مانوج سوکوماران ، تحلیلگر ارشد IT شرکت با Omdia ، گفت: “سیلیکون برای مرکز داده حاشیه خوبی برای کارخانه ها در مقایسه با سیلیکون کالای بیشتر است که الکترونیک قدرت یا هر بخش دیگری است.” در حالی که فروش سرور و رایانه های شخصی افزایش یافته است ، برخی از سازندگان خودرو سفارشات را در نیمه اول سال گذشته به تأخیر انداختند ، زیرا نمی دانستند همه گیری در تقاضای آنها چه خواهد کرد. بنابراین ، شرکت های ساخت تراشه مانند TSMC ، Global Foundries و Samsung Foundries سفارشات با حاشیه بالا را از مشتریان مرکز داده و رایانه در اولویت قرار داده و بقیه را اصولاً “به حاشیه رانده اند”.

‘It’s Little Things’

این بدان معنا نیست که فروشندگان تراشه های سرور تحت تأثیر قرار نگرفته اند. در حالی که در زمینه ویفرهای سیلیکونی پردازنده سرور مشکلات عمده ای وجود نداشته است ، اما سایر اجزای لازم برای تهیه CPU کمبود دارند و حتی غول هایی مانند Intel و AMD نیز مجبور به ایجاد تغییرات عملیاتی و صرف هزینه برای کاهش اوضاع شده اند.

Sukumaran گفت ، سرورها به بیش از پردازنده های مرکزی بیشتر احتیاج دارند و تامین همه چیز از تراشه های BMC گرفته تا مقاومت ها ، خازن ها و برد مدار بسیار زیاد است.

KAZUHIRO NOGI / خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژساخت ویفر سیلیکون

ساخت ویفر سیلیکون

چارلی بویل ، مدیر واحد DGX انویدیا ، که سیستم های سرور AI را به طور کامل می فروشد ، گفت که اگرچه کوتاهی در پردازنده ها یا پردازنده های گرافیکی نداشته است ، اما برای تأمین منابع دیگر توسط تیم عملیاتی شرکت ، کار زیادی لازم است. “این چیزهای کوچک است. مثل مقاومت است ؛ این یک جایی ترانزیستور کوچک است. این یک ماژول قدرت است. “او در مصاحبه با The Data Center Podcast به ما گفت.

بویل گفت که این کمبود بر توانایی انویدیا در ارائه سیستم های DGX به مشتریانی که آنها را سفارش داده اند تأثیری نگذاشته است ، اما “این بدان معنا نیست که ما مجبور نبودیم کارهای بیشتری انجام دهیم.”

52 بار بار سرب

شبکه های آریستا یکی از بزرگترین فروشندگان سوئیچ شبکه مرکز داده و یک تامین کننده عمده سوئیچ به ارائه دهندگان ابر ، از جمله ابرمقیاس ها است.

مدیر عامل شرکت ، جیشری اولال ، در اوایل ماه جاری در تماس با درآمد گفت: “زنجیره تأمین هرگز در تاریخ آریستا محدود نبوده است.” “برای بیان این موضوع ، اکنون باید برای بسیاری از م componentsلفه ها با 52 هفته زمان برنامه ریزی برنامه ریزی کنیم. COVID منجر به کمبود بستر و ویفر و کاهش ظرفیت مونتاژ شده است. تولید کنندگان قرارداد ما به دلیل سفارشات خاص COVID در کشور ، نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده اند. طبیعتاً ، ما برای تأمین برنامه ریزی و تحویل ، همکاری نزدیکتر با تامین کنندگان استراتژیک خود داریم. “

یک منبع زنجیره تأمین از یکی دیگر از سازندگان تجهیزات شبکه مرکز داده ، زمان 50 ساعت به علاوه سوئیچ سیلیکون را تأیید کرده است.

این موارد به زمان طولانی برای محصولات نهایی که به مشتریان آریستا تحویل داده می شوند ترجمه شده اند. اولال گفت: “واضح است که مشتریان دوست دارند زودتر وسایلی داشته باشند و ما هم دوست داریم آنها را زودتر به آنها بدهیم.” “اما ما با مدت زمان طولانی تری روبرو هستیم.”

طبق گفته مدیر عامل شرکت آریستا انتظار دارد که این یک “نقطه درد” برای بقیه سال باشد.

هوک تان ، مدیرعامل Broadcom ، یکی از تأمین کنندگان اصلی سیلیکون سوئیچ (از جمله آریستا) که خود به تولیدکنندگان تراشه شخص ثالث اعتماد می کند ، در تماس با درآمد این ماه اذعان کرد که این شرکت “شروع به افزایش زمان سربازی” کرده است. به گفته وی ، بخشی از مشکل این بود که مشتریان در حال حاضر تراشه های بیشتری را سفارش می دهند و سریعتر از حد معمول آنها را درخواست می کنند ، به این امید که بتوانند در برابر مسائل زنجیره تامین بافر کنند.

مدیران فروشندگان تجهیزات شبکه سیسكو و جونیپر همچنین محدودیت های عمده عرضه نیمه هادی را در آخرین تماس های دریافتی خود عنوان كردند.

تجهیزات برق در شرف گران شدن است

شرایط زنجیره تامین باعث شده تا ورتیو ، یکی از بزرگترین فروشندگان تجهیزات و تجهیزات خنک کننده مرکز داده ، “برنامه های بهینه سازی رد پا” را که قبلاً برنامه ریزی شده بود به تأخیر بیندازد.

رابرت جانسون ، مدیر عامل شرکت ، به دلیل ترکیبی از مشکلات عرضه و تقاضای زیاد شرکت های ارائه دهنده خدمات ابری و کلوکی ، که به ساخت مراکز داده بیشتر و بیشتر در سراسر جهان ادامه می دهند ، “تصمیم گرفته است برخی از این برنامه ها را به تأخیر بیندازد.” در یک تماس درآمد.

جانسون گفت ، Vertiv با برخی از قطعات و کمبود مواد مواجه بوده است ، اما افزود که این شرکت توانسته است راه حل هایی برای بیشتر آنها پیدا کند.

وی گفت: ترکیب محدودیت های زنجیره تامین و تورم باعث “برخی از هزینه های غیرمنتظره افزایشی در کوتاه مدت” خواهد شد. بخشی از راه حل “تقسیم هزینه با مشتریان خود در صورت امکان” خواهد بود.

وی در این مرحله انتظار ندارد كه ورتیو قادر به تحویل سفارشات نباشد.

Jean-Pascal Tricoire ، مدیر عامل شرکت اشنایدر الکتریک ، بزرگترین رقیب ورتیو در فضای تجهیزات زیرساختی مرکز داده ، نسبت به درآمد شرکت در ماه فوریه در مورد توانایی مدیریت آن از طریق مسائل زنجیره تامین خوشبین بود ، اما افزود که 2020 “یک آزمایش روزمره است از انعطاف پذیری زنجیره های تأمین. “

کمبود سرمایه در زیرلایه ها سر زشت خود را نشان می دهد

کمکی از بسترها یا بسته هایی که اجزا جداگانه تراشه را در خود جای داده اند ، یکی از عوامل بزرگ بحران تراشه بوده است.

تولیدکنندگان بستر در سالهای اخیر تقاضا را دست کم گرفته و در ظرفیت تولید کم سرمایه گذاری کرده اند ، مشکلی که اکنون به دلیل مواجه شدن با بحران تقاضا به شدت در سراسر صنعت احساس می شود. اینتل و AMD هر دو در این زمینه هزینه کرده اند تا به بهبود اوضاع کمک کنند.

لیزا سو ، مدیر عامل شرکت AMD در ماه آوریل گفت: “در بخش بستر ، به ویژه ، من فکر می کنم در صنعت کم سرمایه گذاری شده است.” “و بنابراین ، ما از فرصت استفاده کردیم و در برخی از ظرفیت های بستر اختصاص داده شده به AMD سرمایه گذاری کردیم ، و این چیزی است که ما ادامه می دهیم.”

پات گلسینگر ، مدیر عامل اینتل در تماس تلفنی سه ماهه اول خود گفت: “محدودیت عمده ای در تامین بستر ما وجود دارد.” این شرکت در تلاش است تا با مشارکت تأمین کنندگان برای “استفاده خلاقانه از شبکه کارخانه مونتاژ داخلی ما” محدودیت را کاهش دهد. وی گفت انتظار دارد ثمرات این کار را در سه ماهه دوم ببیند ، زمانی که “این توانایی در دسترس بودن را افزایش می دهد [by] میلیون ها واحد در سال 2021. “

گلسینگر همچنین به برنامه های این شرکت برای شروع تولید تراشه به عنوان یک تامین کننده شخص ثالث اشاره کرد – اولین تغییر بزرگی که او از ابتدای امسال در این نقش ایجاد کرد و زمان بهتری برای آن وجود نداشت.

جورج دیویس ، مدیر مالی شرکت ، در تماس با تلفن گفت: محدودیت های تامین کننده در درجه اول مشتری اینتل ، IoT و FPGA را تحت تأثیر قرار داده است – نه گروه مرکز داده آن.

2022؟ 2023؟ هیچ کس نمی داند

در حالی که هیچ یک از مدیران ذکر شده در اینجا اظهار نکردند که انتظار دارند کمبود تراشه در توانایی آنها برای تأمین انتظارات درآمد سال 2021 کاهش یابد ، اما تصویر روشنی از ادامه روند بازی و مهمتر از همه در هنگام عرضه وجود ندارد. زنجیر ممکن است به حالت عادی برگردد.

ولاد گالابوف ، مدیر تحقیقات ابری و مرکز داده در Omdia ، گفت: “ظرفیت کارخانه های ریخته گری در هر سال حدود 1 تا 3 درصد در حال رشد است ، اما تقاضا برای محاسبات سریعتر در حال رشد است.” “انواع دستگاه های محاسباتی تقاضای زیادی دارند و COVID در واقع باعث تسریع در چرخه های تازه سازی و خرید افراد می شود. اما ظرفیت در کارخانه های ریخته گری یک شبه تسریع نمی شود. “

Sukumaran از Omdia توضیح داد که هر فروشنده برای یک محصول خاص به یک کارخانه ریخته گری خاص متصل است ، بنابراین تغییر کاربری از یک تولید کننده با ظرفیت دیگر به تولیدکننده دیگری که ممکن است پهنای باند رایگان داشته باشد آسان نیست. اگر برای تولید یک تراشه خاص با TSMC قرارداد ببندید ، TSMC یک خط تولید به طور خاص برای آن تراشه تنظیم می کند.

راه اندازی این خطوط تولید زمان زیادی می برد و از روز اول به تمام سیلندرها آتش نمی زند. سوکوماران گفت: “این در حال ساخت زیرساخت ها و در واقع بهینه سازی آن برای ایجاد بازدهی است که شما بدنبال آن هستید.” ممکن است نزدیک به یک سال طول بکشد تا بازده پردازنده در سطح مناسب قرار گیرد ، اما زمان بسیار کمتری برای سایر اجزای منفعل است.

از آنجا که طولانی شدن ظرفیت تولید به طول می انجامد و از آنجا که تقاضا برای محاسبات کاهش نمی یابد ، حدس کسی است که چه زمانی ممکن است فشار زنجیره تامین کاهش یابد. برآورد گلسینگر “چند سال” است. تخمین های دیگر از اواسط سال 2022 تا 2023 بوده است.

گالابوف از اومدیا فکر می کند حتی 2023 ممکن است خیلی خوش بینانه باشد. “من شخصاً در زمینه آزادسازی ظرفیت در سال 2023 تردید دارم. این می تواند شرایط جدید باشد.”

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور