چین با بررسی تراشه‌ها با استناد به ریسک‌های امنیتی به میکرون ضربه می‌زند | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) – چین بررسی امنیت سایبری واردات از بزرگترین سازنده تراشه های حافظه آمریکا، Micron Technology Inc را آغاز کرده است و جبهه جدیدی را در تشدید نبرد بین دو کشور بر سر تسلط بر بازار نیمه هادی ها باز می کند.

در بیانیه ای که روز جمعه منتشر شد، گفت: دولت چین این بازبینی را برای تضمین امنیت زنجیره تامین زیرساخت های اطلاعاتی خود، جلوگیری از خطرات امنیتی شبکه و حفظ امنیت ملی انجام می دهد. سهام Micron که حدود 11 درصد از فروش خود را بر روی سرزمین اصلی چین حساب می کند، در نیویورک با 5.1 درصد کاهش به 59.90 دلار رسید.

این اقدام برای تشدید بیشتر تنش های تجاری بین دولت بایدن و چین است. ایالات متحده قبلاً شرکت‌های فناوری چین را در لیست سیاه قرار داده است، به دنبال قطع جریان پردازنده‌های پیشرفته بوده و شهروندان خود را از ارائه کمک خاص به صنعت تراشه این کشور منع کرده است. این کشور از سایر کشورها خواسته است که به تلاش های آن بپیوندند و اوایل روز جمعه، ژاپن اعلام کرد که محدودیت های صادرات 23 نوع فناوری ساخت تراشه های پیشرفته را گسترش خواهد داد.

Abhinav Davuluri، استراتژیست سهام در Morningstar می گوید: «بدیهی است که چین به شدت برای ایجاد اکوسیستم نیمه هادی خود سرمایه گذاری کرده است، و جایی که ما به حوزه هایی فکر می کنیم که می توانند بیشترین موفقیت را داشته باشند، حافظه یکی از آنهاست. این امر بیش از هر چیز ماهیت سیاسی دارد، رد اقدامات اخیر ایالات متحده است. از نظر خطرات امنیتی خاص برای محصولات فروخته شده توسط Micron، من شک دارم که چیزی در آنجا وجود داشته باشد.

Micron مستقر در Boise، آیداهو بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ نداد.

Micron درگیر یک پرونده جاسوسی مربوط به شرکت چینی Fujian Jinhua Integrated Circuit است که بیش از چهار سال پیش توسط واشنگتن به اتهام جاسوسی اقتصادی و توطئه برای سرقت اسرار تجاری از Micron در لیست سیاه قرار گرفت.

واشنگتن سال گذشته کنترل‌های سخت‌گیرانه‌ای را بر صادرات فناوری‌های نیمه‌رسانا به چین اعمال کرد و سال‌ها شرکت فن‌آوری‌های هوآوی، پیشرو در زیرساخت‌های مخابراتی را که ایالات متحده آن را تهدیدی برای امنیت ملی با روابط با دولت می‌دانست، هدف قرار داده است.

دولت بایدن از قدرت کنترل صادرات وزارت بازرگانی به ریاست جینا ریموندو به عنوان یکی از ابزارهای اصلی خود برای خفه کردن جاه طلبی های فناوری چین و تقویت امنیت ملی استفاده می کند. ایالات متحده بیش از 600 مؤسسه چینی را در فهرست نهادها گنجانده است، که آنها را از خرید فناوری از تأمین کنندگان آمریکایی منع می کند، مگر اینکه مجوز صادرات ویژه ای را از تجارت دریافت کنند.

جرارد دی پیپو، کارشناس ارشد برنامه اقتصاد در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت: «ممکن است که تحقیقات در مورد Micron به منظور تحت فشار قرار دادن ایالات متحده و متحدانش برای پایین آوردن کنترل‌های صادراتی باشد. این احتمال بیشتر است که پکن به طور قانونی نگران اتکای چین به تراشه‌های میکرون یا واقعاً هر فناوری ایالات متحده باشد. منتظر اقدامات بیشتری مانند این در آینده باشید.»

بررسی چین همچنین در حالی صورت می‌گیرد که قانون‌گذاران آمریکایی در حال بررسی ممنوعیت TikTok، پلتفرم رسانه‌های اجتماعی متعلق به ByteDance Ltd. مستقر در پکن، به دلیل ترس از توانایی چین برای دسترسی به داده‌های میلیون‌ها آمریکایی هستند. مدیر اجرایی TikTok هفته گذشته در مقابل کنگره شهادت داد اما نتوانست نگرانی ها را کاهش دهد.

کاوشگر چین می تواند پس از یک کشش سخت، بازگشت احتمالی میکرون و دیگر سازندگان تراشه های حافظه را تهدید کند. طی سال گذشته، کاهش شدید تقاضای مصرف کننده، مشتریان Micron را به کاهش سفارشات ترغیب کرد. خروج چین از محدودیت‌های مرتبط با کووید به عنوان یک کاتالیزور برای کمک به صنعت تلقی می‌شود، زیرا سازندگان ابزار می‌توانند کارخانه‌های تولیدی را به ریتم عادی بازگردانند.

بازمانده صنعت

اوایل این هفته، Micron چشم‌اندازی بهتر از حد انتظار برای سه‌ماهه منتشر کرد و پیش‌بینی کرد که در سه‌ماهه سوم مالی ۳.۹ میلیارد دلار در مقایسه با میانگین تخمین‌های تحلیلگران ۳.۷۵ میلیارد دلاری، فروش داشته باشد. سانجی مهروترا، مدیر اجرایی، انتظارات برای بهبود توازن عرضه و تقاضا در صنعت را ذکر کرد.

این شرکت آخرین سازنده حافظه کامپیوتری مستقر در ایالات متحده است که از رکودهای بی رحمانه صنعت جان سالم به در برده است که شرکت های بزرگتری مانند Intel Corp و Texas Instruments Inc. را مجبور به تسلیم کرد. این شرکت در مقایسه با همتایان خود با چین مواجهه نسبتا کمی دارد و از این کشور به عنوان یک پایگاه تولیدی عمده استفاده نمی کند.

سهم Micron از چین کمتر از نصف رقیب کره‌ای SK Hynix Inc است. در حالی که ردپای محدود آن می‌تواند میکرون را در برابر هر گونه خطری کاهش دهد، اما همچنان می‌تواند مشکلات زنجیره تامین را تشدید کند. بیشتر سیستم‌های الکترونیکی و اجزای جهان از طریق کارخانه‌های دومین اقتصاد بزرگ جهان عرضه می‌شوند.

جیمز کلهر، تحلیلگر گروه تحقیقاتی آرگوس، گفت: «بزرگترین مشکل میکرون نرمی جهانی در فروش دستگاه های مصرف کننده بوده است. با احیای آن بازار، می‌توان تصور کرد، اگر Micron از فروش به چین منع شود، می‌تواند فروش از دست رفته را در بازارهای دیگر جبران کند. اما بر آنها تأثیر خواهد گذاشت.»

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور