مزایا و معایب نیروی باد برای پایداری مرکز داده | دانش مرکز داده

باد ممکن است منبع انرژی عالی برای مراکز داده به نظر برسد – و از بسیاری جهات اینطور است. اما انرژی باد دارای نقاط ضعفی نیز می باشد، از جمله اما نه محدود به این واقعیت که باد تمایل به متناوب دارد.

بنابراین، قبل از روی آوردن به باد برای تامین انرژی استراتژی انرژی تجدیدپذیر مرکز داده خود، مهم است که مزایا و معایب این منبع انرژی را درک کنید. به خواندن ادامه دهید تا زمانی که این کار را می کند و منطقی نیست برای انرژی مرکز داده به باد تکیه کنید.

مزایای نیروی باد برای مراکز داده

انرژی باد در مقایسه با سایر منابع انرژی تجدیدپذیر که می توانند مراکز داده را تامین کنند، مزایای مشخصی را ارائه می دهد.

برای شروع، باد بسیار کارآمدتر از دیگر منبع اصلی انرژی مرکز داده تجدیدپذیر است: خورشیدی. شما باید نزدیک به 50000 پنل خورشیدی نصب کنید تا همان مقدار انرژی ساطع شده توسط یک توربین بادی استاندارد تولید شود.

از سوی دیگر، باد این مزیت را ارائه می‌کند که می‌تواند در هر زمانی از روز نیرو تولید کند – به شرطی که باد باشد. انرژی خورشیدی فقط در ساعات آفتابی روز کار می کند.

علاوه بر این، از آنجایی که باد می تواند برق تولید کند، منبع انرژی همه منظوره ای را فراهم می کند که می تواند تجهیزات فناوری اطلاعات و همچنین سیستم های خنک کننده را تامین کند. این باعث می شود باد در مقایسه با انرژی زمین گرمایی که معمولاً فقط توسط مراکز داده برای مقاصد خنک کننده استفاده می شود، سودمند باشد. تولید برق زمین گرمایی نیز امکان پذیر است، اما نیاز به ساخت نیروگاه های زمین گرمایی دارد که بسیار گران تر از نصب توربین های بادی است.

این واقعیت که جهان در حال رشد بادی است نیز به نفع انرژی باد است. میانگین سرعت باد در دو دهه گذشته به دلیل تکرار طوفان ها حدود 5 درصد افزایش یافته است. اگر این روند ادامه یابد، انرژی بادی به سرمایه گذاری جذاب تری تبدیل خواهد شد.

محدودیت های قدرت باد برای مراکز داده

انرژی باد برای مراکز داده بی نقص نیست. شاید واضح ترین اشکال انرژی باد این باشد که باد متناوب و غیرقابل پیش بینی است. این یکی از دلایلی است که چرا باد و دیگر انرژی های تجدیدپذیر (مانند انرژی خورشیدی که به طور مداوم در دسترس نیستند) اغلب برای تامین انرژی مراکز داده به تنهایی کافی نیستند.

توربین‌های بادی نیز معمولاً به دلایل مختلف باید در مکان‌های دور نصب شوند. اول، املاک و مستغلات در مناطق بسیار توسعه یافته اغلب بسیار گران است تا به عنوان یک مکان واقعی برای یک مزرعه بادی خدمت کند. دوم، باد در مکان‌های روستایی قوی‌تر است، جایی که سازه‌های دست‌ساز مانع اصلی جریان‌ها نیستند.

علاوه بر این، توربین‌های بادی می‌توانند بلند و ناخوشایند باشند، و زمانی که توسعه‌دهندگان نیروگاه‌های بادی را در مناطق پرجمعیت پیشنهاد می‌کنند، به عقب‌نشینی ساکنان محلی منجر می‌شود.

برخی از مراکز داده نیز در مناطق دور افتاده قرار دارند، بنابراین ساخت نیروگاه های بادی در نزدیکی آنها چالش بزرگی نیست. اما مراکز داده‌ای که کسب‌وکارها در مناطق متراکم ایجاد می‌کنند – روشی که می‌تواند با نزدیک‌تر کردن بار کاری به تمرکز کاربران به کاهش تأخیر کمک کند – احتمالاً بهره‌مندی از نیروی باد را دشوارتر می‌دانند.

مراکز داده با استفاده از نیروی باد

به طور کلی، به نظر می رسد که برخی از بزرگ ترین اپراتورهای مرکز داده جهان بر این باورند که مزایای نیروی باد بیشتر از معایب آن است، زیرا آنها سرمایه گذاری قابل توجهی در باد به عنوان منبع انرژی برای تاسیسات خود کرده اند.

گوگل در سال 2021 50 مگاوات نیروی بادی برای مراکز داده در اروپا خریداری کرد. متا همچنین سابقه شرط بندی روی انرژی باد را دارد. و Equinix اخیراً یک پروژه انرژی بادی در سوئد را اعلام کرد.

در مجموع، شایان ذکر است که اپراتورهای مراکز داده در مقیاس کوچکتر تمایلی به سرمایه‌گذاران اصلی در انرژی بادی ندارند – شاید به این دلیل که فشار زیادی برای تعهدات عمومی در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر ندارند، و شاید به این دلیل که آنها منابع مالی شرکت‌های بزرگ فناوری، که می‌توانند موافقت‌نامه‌هایی را برای تامین انرژی با استفاده از مزارع بادی امضا کنند، حتی اگر منابع انرژی خورشیدی یا تجدیدناپذیر منطق مالی بیشتری داشته باشند.

با این وجود، واضح است که یک روند پایدار و رو به رشد در انرژی باد در صنعت مرکز داده وجود دارد.

آینده مراکز داده با انرژی باد

نکته اصلی این است که باد به عنوان منبع انرژی برای برخی از مراکز داده نسبت به سایرین منطقی تر است. مراکز داده واقع در مناطقی که احداث مزارع بادی آسان و مقرون به صرفه است، و در آن جاهایی که جریان‌های باد ثابت‌تر هستند، بیشتر از باد بهره می‌برند.

اپراتورهای بزرگ‌تر مراکز داده که انرژی‌های بادی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر را به عنوان بخشی از استراتژی‌های ESG خود در اولویت قرار می‌دهند، ممکن است توجیه سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بادی را آسان‌تر کنند.

از سوی دیگر، دلیل کمتری وجود دارد که انتظار داشته باشیم باد به یک منبع انرژی کلیدی برای مراکز داده در مناطق شهری یا مراکزی که متعلق به اپراتورهایی هستند که به بیشترین بازگشت سرمایه در منبع انرژی خود نیاز دارند، تبدیل شود.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور