متا تحقیقاتی را برای ایجاد هوش مصنوعی در سطح انسانی اعلام کرد

متا، مادر فیسبوک، اعلام کرد که در حال راه اندازی یک پروژه تحقیقاتی طولانی مدت برای ساخت نسل بعدی هوش مصنوعی است که می تواند گفتار و متن را به همان روشی که مغز انسان انجام می دهد، یاد بگیرد و پردازش کند. متا تلاشی را برای ایجاد یک هوش مصنوعی در سطح انسانی توضیح داد.

متا با یک شرکت تصویربرداری عصبی به نام NeuroSpin که از مغز انسان تصویربرداری می‌کند و با یک شرکت نرم‌افزاری Inria همکاری می‌کند تا چگونگی پردازش گفتار و متن توسط مغز انسان را بررسی کند و سپس آن را با نحوه مدل‌سازی زبان هوش مصنوعی مقایسه کند.

NeuroSpin یک مرکز تحقیقاتی است که به طور خاص بر روی تصویربرداری مغز متمرکز است. محققان متشکل از فیزیکدانان، ریاضیدانان، دانشمندان علوم اعصاب و پزشکانی هستند که با هم برای ساختن ابزارهایی برای یادگیری در مورد مغز انسان به روش های مختلف همکاری می کنند.

NeuroSpin توضیح می دهد که چه کاری انجام می دهد:

تحقیقات انجام شده با تمرکز بر تصویربرداری عصبی، از پیشرفت های تکنولوژیکی و روش شناختی (اکتساب و پردازش داده ها) تا علوم اعصاب پیش بالینی و بالینی، از جمله علوم اعصاب شناختی، را شامل می شود.

متا منتشر کرد:

امروز، ما یک ابتکار تحقیقاتی بلندمدت هوش مصنوعی را برای درک بهتر نحوه پردازش گفتار و متن توسط مغز انسان اعلام می کنیم. با همکاری مرکز تصویربرداری عصبی Neurospin (CEA) و Inria، ما در حال مقایسه نحوه واکنش مدل‌های زبان هوش مصنوعی و مغز به جملات گفتاری یا نوشتاری یکسان هستیم.

ما از بینش‌های حاصل از این کار برای هدایت توسعه هوش مصنوعی که گفتار و متن را به اندازه افراد کارآمد پردازش می‌کند، استفاده خواهیم کرد.»

مشکل مدل های زبان هوش مصنوعی این است که برای یادگیری به مثال های زیادی نیاز دارند. مغز انسان برای یادگیری تنها به چند مثال نیاز دارد.

تحقیقات فعلی در مورد مدل‌های زبان هوش مصنوعی مغز مانند کشف کرد:

«مدل‌های زبانی که بیشتر شبیه فعالیت مغز هستند، آن‌هایی هستند که کلمه بعدی را به بهترین نحو از روی بافت پیش‌بینی می‌کنند (مثلاً روزی روزگاری).

در حالی که مغز کلمات و ایده‌های بسیار پیش‌تر را در زمان پیش‌بینی می‌کند، اکثر مدل‌های زبانی فقط برای پیش‌بینی کلمه بعدی آموزش دیده‌اند. باز کردن این قابلیت پیش‌بینی دوربرد می‌تواند به بهبود مدل‌های مدرن زبان هوش مصنوعی کمک کند.»

در این اطلاعیه به تحقیقات فعلی در زمینه مدل‌سازی هوش مصنوعی بر روی فعالیت مغز انسان اشاره شده است که از MRI ​​و سایر ابزارهای تصویربرداری برای مشاهده فعالیت مغز انسان در زمانی که انسان‌ها وظایف مختلف مرتبط با زبان را انجام می‌دهند، استفاده می‌کند.

مقاله تحقیقاتی ذکر شده مربوط به سال 2021 است و عنوان آن، پردازش زبان در مغز و شبکه‌های عصبی عمیق: همگرایی محاسباتی و محدودیت‌های آن (PDF) است.

خلاصه ای از یافته ها در پاراگراف های ابتدایی مقاله تحقیق مورد بحث قرار می گیرد:

نتایج نشان می‌دهد که (1) موقعیت لایه در شبکه و (2) توانایی شبکه برای پیش‌بینی دقیق کلمات از متن، عوامل اصلی ظهور بازنمایی‌های مغز مانند در شبکه‌های عصبی مصنوعی هستند.

این نتایج با هم نشان می‌دهند که چگونه بازنمایی‌های ادراکی، واژگانی و ترکیبی دقیقاً در هر ناحیه قشری آشکار می‌شوند و به کشف اصول حاکم بر پردازش زبان در مغزها و الگوریتم‌ها کمک می‌کنند.

اهمیت تحقیق فوق این است که نشان دهد چگونه تحقیق در مورد نحوه پردازش داده ها توسط مغز می تواند بینش هایی را برای ایجاد فرآیندهای مشابه در یک الگوریتم به دست آورد.

تیم‌های تحقیقاتی متا از هزاران اسکن از فعالیت مغز انسان استفاده می‌کنند تا ببینند کدام مناطق مغز در حین انجام کارها فعال شده‌اند.

گفته می‌شود که این تحقیق «سازمان محاسباتی مغز انسان» را نشان می‌دهد که بینش‌های مفیدی را برای هدف متا برای توسعه «هوش مصنوعی در سطح انسانی» به دست می‌دهد.

مزایا به تولید هوش مصنوعی در سطح انسانی محدود نمی شود، این تحقیق همچنین به دانشمندان علوم اعصاب کمک می کند تا مغز انسان را بهتر درک کنند.

استناد

اطلاعیه رسمی متا را بخوانید

ساختن هوش مصنوعی که زبان را همانطور که مردم پردازش می کنند

شرح عمیق تر تحقیقات هوش مصنوعی در سطح انسانی متا را بخوانید

مطالعه مغز برای ساختن هوش مصنوعی که زبان را مانند مردم پردازش می کند

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور