خالق ChatGPT با شکایت های متعدد به دلیل نقض حق نسخه برداری و حریم خصوصی روبرو می شود

OpenAI، شرکتی که ChatGPT را ایجاد کرده است، با شکایتی روبرو است که ادعا می کند OpenAI از کتاب های دارای حق چاپ بدون مجوز برای آموزش سیستم های هوش مصنوعی خود استفاده کرده است.

این شکایت در دادگاه فدرال در سانفرانسیسکو تنظیم شد و ادعا شد که OpenAI متن کتاب‌ها را به‌طور غیرقانونی با عدم کسب رضایت از صاحبان حق چاپ، اعتبار بخشیدن به آن‌ها یا پرداخت غرامت به آنها کپی کرده است.

این شکایت اولین مشکل حقوقی نیست که OpenAI اخیرا با آن مواجه شده است. همانطور که قانونگذاران برای تنظیم صنعت در حال رشد هوش مصنوعی تلاش می کنند، OpenAI در یک شکایت دسته جمعی دیگر مورد شکایت قرار گرفته است.

این شکایت دیگر ادعا می‌کند که مدل‌های یادگیری ماشین OpenAI، از جمله ChatGPT و DALL-E، اطلاعات شخصی افراد را از سراسر اینترنت به‌طور غیرقانونی جمع‌آوری می‌کنند و قوانین مختلف حریم خصوصی را نقض می‌کنند.

نتایج این دعاوی می تواند سوابق مهمی را در مورد هوش مصنوعی، کپی رایت و حریم خصوصی ایجاد کند که چشم انداز نظارتی را در آینده شکل می دهد.

اتهامات نقض حق چاپ

دو نویسنده شکایت کرده اند که مدل زبان ChatGPT OpenAI از کتاب های آنها کپی کرده و بدون اجازه استفاده کرده است.

دعوای قضایی، Tremblay v. OpenAI Inc، ادعا می کند که ChatGPT می تواند به طور دقیق کتاب های علمی تخیلی و ترسناک نویسندگان را خلاصه کند. این نشان می دهد که چت بات آثار آنها را خوانده و جذب کرده است.

این دادخواست با اشاره به مقاله OpenAI 2020 اشاره می کند که 15٪ از داده های مورد استفاده برای آموزش ChatGPT از “دو مجموعه کتاب مبتنی بر اینترنت” آمده است.

نویسندگان معتقدند که یک مجموعه داده حاوی بیش از 290000 عنوان کتاب از “کتابخانه های سایه” مانند Library Genesis و Sci-Hub است که به طور غیرقانونی هزاران کتاب دارای حق چاپ را منتشر می کنند.

نویسندگان ادعا می کنند که ChatGPT با حذف اعلامیه های حق چاپ از این کتاب ها، قانون حق نسخه برداری را نقض کرده است.

نقض حریم خصوصی و سرقت داده ها

هفته گذشته یک شکایت طولانی علیه OpenAI مطرح شد که ادعا می‌کرد دو مدل هوش مصنوعی آنها، ChatGPT و DALL-E، با استفاده از صدها میلیون داده افراد بدون رضایت مناسب آموزش دیده‌اند.

این پرونده با عنوان PM v. OpenAI LP ادعا می‌کند که OpenAI اطلاعات خصوصی افراد را مستقیماً با استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی و سایر برنامه‌های کاربردی شامل ChatGPT به دست می‌آورد. این شکایت استدلال می‌کند که این جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها، قوانین حفظ حریم خصوصی، به‌ویژه برای داده‌های کودکان را نقض می‌کند.

این شکایت ادعا می کند که OpenAI سیستم های خود را با پلتفرم هایی مانند Snapchat، Spotify، Stripe، Slack و Microsoft Teams یکپارچه کرده است. OpenAI متهم به جمع آوری مخفیانه تصاویر، مکان، سلیقه موسیقی، جزئیات مالی و ارتباطات خصوصی کاربران از طریق این ادغام ها است.

این دادخواست استدلال می‌کند که این مجموعه داده‌ها شرایط خدمات این پلتفرم‌ها و قوانین حفظ حریم خصوصی را نقض می‌کند و به منزله دسترسی غیرمجاز به اطلاعات افراد است.

در این شکایت از 16 شاکی نام برده شده است که از خدمات آنلاین استفاده کرده اند و معتقدند OpenAI داده های آنها را بدون اجازه دریافت کرده است.

OpenAI به درخواست برای اظهار نظر در مورد این شکایت پاسخ نداده است.

پیامدهای بالقوه برای OpenAI

اگر دادگاه از شاکیان حمایت کند، OpenAI ممکن است با جریمه های مالی قابل توجهی روبرو شود که ممکن است به ثبات مالی OpenAI و توانایی جمع آوری سرمایه لطمه بزند.

برخی از پیامدهای احتمالی عبارتند از:

  • این شکایت ها می تواند به اعتبار و اعتماد OpenAI در میان سهامداران کلیدی مانند کاربران، شرکا و سرمایه گذاران آسیب برساند.
  • تنظیم‌کننده‌ها ممکن است OpenAI را دقیق‌تر بررسی کنند که منجر به قوانین سخت‌تر و الزامات انطباق شود.
  • اگر مشخص شود که استفاده از داده‌های دارای حق نسخه‌برداری برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، حق نسخه‌برداری را نقض می‌کند، OpenAI و دیگران ممکن است مجبور شوند نحوه جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها را تغییر دهند.
  • بسته به احکام، شرکت‌هایی که از ChatGPT یا سایر محصولات OpenAI استفاده می‌کنند، ممکن است برای محافظت از شهرت و حریم خصوصی کاربران در این روابط تجدید نظر کنند.

به طور خلاصه

OpenAI در میان چندین پرونده قضایی است که ممکن است با ایجاد قوانین مهم در مورد کپی رایت، حریم خصوصی و نحوه استفاده از داده ها، بر حوزه هوش مصنوعی تأثیر بگذارد.

برای هر کسی که هوش مصنوعی را دنبال می‌کند، مهم است که با نحوه پیشرفت این شکایت‌ها همراهی کند و به این فکر کند که چگونه ممکن است منجر به قوانین و سیاست‌های جدید شود، نحوه ساخت فناوری هوش مصنوعی را تغییر دهد و از شرکت‌ها بخواهد که نحوه طراحی و ارائه محصولات و خدمات هوش مصنوعی را تنظیم کنند.


تصویر ویژه: Ascannio/Shutterstock

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور