اینتل پردازنده سرور 288 هسته‌ای زئون نسل بعدی خود را معرفی کرد | دانش مرکز داده

اینتل امروز اعلام کرد که نسل بعدی پردازنده سرور Xeon با نام رمز Sierra Forest دارای نسخه ای با 288 هسته خواهد بود. این باعث می شود که در نیمه اول سال 2024 به بزرگترین تعداد هسته در صنعت تبدیل شود.

Sierra Forest، بخشی از نسل پنجم پردازنده‌های سرور Xeon اینتل، یک تراشه سریع و کم‌انرژی است که برای ابر مقیاس‌کننده‌ها و سایر ارائه‌دهندگان ابری طراحی شده است که نیاز به تعادل بین الزامات عملکرد و بهره‌وری انرژی در مراکز داده خود دارند.

این شرکت گفت که تراشه جدید 2.5 برابر تراکم رک بهتر و 2.4 برابر عملکرد بالاتر در هر وات نسبت به Sapphire Rapids، پردازنده نسل چهارم Xeon اینتل ارائه می دهد. پت گلسینگر، مدیر عامل اینتل، این خبر را در سخنرانی اصلی خود امروز در کنفرانس Intel Innovation 2023 در سن خوزه، کالیفرنیا به اشتراک گذاشت. این شرکت قبلاً گفته بود Sierra Forest دارای 144 هسته خواهد بود.

اوایل سال، ما 144 هسته در هر قطعه سیلیکون را نشان دادیم. چیزی که به شما نگفتیم این بود که ما دو قالب در هر بسته داشتیم، بنابراین ما 288 هسته عظیم در یک خط محصول Sierra Forest با 12 کانال حافظه و بهبودهای بیشتر برای محیط‌های بهینه‌سازی ابری داریم – دستاوردهای بزرگ برای مشتریان در مقیاس ابری. گلسینگر در سخنرانی اصلی خود گفت.

مت کیمبال، تحلیلگر Moor Insights & Strategy، گفت که اخبار مربوط به Sierra Forest دارای 288 هسته است. در بازار تراشه‌های با چگالی بالا و کارآمد برای ارائه‌دهندگان ابری، از AMD و Ampere پیشی خواهد گرفت. در ماه می، Ampere پردازنده AmpereOne مبتنی بر Arm خود را با 192 هسته عرضه کرد، در حالی که AMD تراشه 128 هسته‌ای Bergamo را تابستان امسال عرضه کرد.

کیمبال در مصاحبه ای با Data Center Knowledge گفت: «داشتن 288 هسته همه چیز را از آب خارج می کند.

او گفت، در حالی که تعیین کمیت تعداد هسته از نظر عملکرد واقعی دشوار است، اینتل زمانی که می‌گوید Sierra Forest عملکردی 2.4 برابر در هر وات و 2.5 برابر تراکم رک نسبت به Sapphire Rapids ارائه می‌کند، اشاره‌ای می‌کند.

کیمبال با اشاره به اینتل گفت: “آنها در مورد افزایش عملکرد قابل توجهی صحبت می کنند.” به جرات می توان گفت که این قابل رقابت با برگامو AMD و AmpereOne Ampere خواهد بود.

کیمبال گفت، بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان فضای ابری می‌خواهند تا جایی که ممکن است در هر رک حجم کاری را در مراکز داده‌شان فشرده کنند و در عین حال تا حد ممکن انرژی کارآمدی داشته باشند – و Sierra Forest این امکان را برای بارهای کاری ابری فراهم می‌کند.

او گفت: «این به ابر مقیاس‌کننده‌ها اجازه می‌دهد تا به‌ظاهر به‌طور تصاعدی بارهای کاری بیشتری را در هر رک در مراکز داده‌شان فشرده کنند». همچنین باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف برق و صرفه جویی در هزینه خواهد شد. داستان TCO (هزینه کل مالکیت) برای Sierra Forest داستان قوی برای گفتن خواهد بود.”

نقشه راه اینتل زئون

اینتل قبلاً نقشه راه پردازنده Xeon نسل پنجم خود را شرح داده بود. Sierra Forest با استفاده از معماری E-core اینتل ساخته خواهد شد که برای بهره وری انرژی طراحی شده است، در حالی که پردازنده دیگری با نام رمز Granite Rapids با استفاده از معماری P-core اینتل ساخته خواهد شد که بر بهترین عملکرد تمرکز دارد.

گلسینگر تکرار کرد که نقشه راه زئون در جریان سخنرانی خود در مسیر درست قرار دارد. اینتل قصد دارد تراشه Emerald Rapids Xeon خود را در 14 دسامبر عرضه کند. Sierra Forest را در نیمه اول سال 2024 و Granite Rapids را کمی بعد عرضه خواهد کرد. Granite Rapids دو تا سه برابر عملکرد بهتری را برای بارهای کاری هوش مصنوعی نسبت به Sapphire Rapids ارائه می دهد. Clearwater Forest، نسل بعدی پردازنده E-core Xeon، در سال 2025 انتظار می رود.

اینتلنقشه راه Intel xeon

محصولات جدید سرور Dell، Intel Developer Cloud راه اندازی شد

اینتل امروز در اینتل نوآوری اعلامیه های مرتبط با مرکز داده را اعلام کرد.

این شرکت اعلام کرد که با Dell Technologies برای ساخت سخت افزار جدید PowerEdge بر روی پردازنده های Intel Xeon و Gaudi AI برای پشتیبانی از بار کاری هوش مصنوعی همکاری می کند.

اینتل همچنین در دسترس بودن Intel Developer Cloud را اعلام کرد، جایی که توسعه دهندگان اینتل می توانند به ابزارهای مورد نیاز برای ساخت، استقرار و آموزش مدل های هوش مصنوعی خود دسترسی داشته باشند.

اینتل همچنین اعلام کرد که یک ابرکامپیوتر بزرگ با هوش مصنوعی در اروپا ساخته می شود که بر روی پردازنده های Xeon و Gaudi کار می کند. شرکتی به نام Stability AI مشتری لنگر خواهد بود. گلسینگر گفت زمانی که این ابر رایانه ساخته شود، به یکی از 15 ابر رایانه برتر هوش مصنوعی در جهان تبدیل خواهد شد، اما وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور