
در یک برهه از زمان، گسترش کسب و کار شما نیاز به سرمایه گذاری سنگین در راه اندازی زیرساخت و استخدام داشت. به لطف اینترنت، همه چیز به سمت بهتر شدن تغییر کرده است.
به عنوان مثال، تجارت الکترونیک به شما امکان می دهد با هزینه های مقرون به صرفه و بدون هیچ گونه استخدام اضافی، در معرض دید جهانی قرار بگیرید و بازارهای بین المللی را بدست آورید.
راه های مختلفی وجود دارد که تجارت الکترونیک به خریداران و فروشندگان کمک می کند. از آنجایی که قرار است روز جهانی حمایت از مصرفکننده را در پایان این ماه جشن بگیریم، زمان مناسبی برای بررسی اکوسیستم تجارت الکترونیک، مزایا و چالشهای آن برای مصرفکنندگان و بهترین شیوهها است:
تجارت الکترونیک: یک راه حل دیجیتال مناسب که فروشندگان و خریداران را راضی نگه می دارد
تجارت الکترونیک ارزش فوق العاده ای برای فروشندگان و همچنین خریداران ایجاد کرده است. اولی ها می توانند محصولات خود را در سرتاسر جهان بدون سرمایه گذاری سنگین بفروشند در حالی که دومی ها می توانند مارک های مورد علاقه خود را درست از خانه هایشان سفارش دهند. علاوه بر این، اطلاعات زیادی برای خریداران وجود دارد که بتوانند تصمیمات آگاهانه ای مانند پایگاه دانش، نحوه ارسال پست ها، مقایسه محصول و بررسی توسط مشتریان واقعی بگیرند.
آخرین فناوری ها به بهینه سازی محصولات و خدمات کمک می کنند
با فناوریهای پیچیده مانند هوش مصنوعی و دادههای بزرگ، فروشندگان بخش تجارت را متحول کردهاند. هوش مصنوعی و کلان داده به فروشندگان نگاهی اجمالی به روندهای آتی و تغییر ترجیحات مشتریان عادی خود می دهد. آنها را آماده می کند تا محصولات و استراتژی های بازاریابی خود را برای هماهنگی بهتر با سیگنال های در حال تغییر بازار بهینه کنند. همچنین با ارائه محصولات/خدمات کاملاً متناسب با نیازهای مشتریان، تجربه خرید را برای مشتریان بهبود می بخشد.
پرداخت های موبایلی برای پرداخت آنلاین صاف
پرداخت های موبایلی لایه ای از راحتی را به تجربه خرید اضافه کرده است. مشتریان دیگر نمی توانند بین راحتی و امنیت یکی را انتخاب کنند. پس از افزودن اقلام مورد علاقه خود به سبد خرید، اکنون می توانند به جای اشتراک گذاری اطلاعات حساس آنلاین مانند شماره کارت های پرداخت یا جزئیات بانک، مستقیماً از کیف پول تلفن همراه خود پرداخت کنند. کیف پول های موبایل به صورت آنی مبلغ را انتقال می دهند. نه تنها در زمان صرفه جویی می کند، بلکه پرداخت های دیجیتال را ایمن تر می کند. کیف پول موبایل یک گزینه پرداخت مناسب است حتی برای خریداران الکترونیکی که برای اولین بار در مورد سوء استفاده از اطلاعات خود نگران هستند.
پلتفرم های متعدد برای افشای بازیگران بد
درست مانند اکوسیستم خرید مرسوم، خرید الکترونیکی نیز عاری از بازیگران بدی نیست که با فروش محصولات با کیفیت پایین یا خدمات پس از فروش ضعیف، خریداران را فریب می دهند. با این حال، برخلاف سالهای گذشته، مصرفکننده امروز پلتفرمهای عمومی زیادی برای افشای ایمن چنین مواردی بدون هیچ مشکلی دارد. آنها می توانند به افسر شکایت نامه بفرستند و مسائل خود را در میان بگذارند. اگر پاسخ ندهد یا کمکی نکند، ممکن است فروشگاههای خود را در رسانههای اجتماعی، سایتهای بررسی یا انجمنهای مصرفکننده به اشتراک بگذارند. با استفاده از هشتگها، برچسبها و اشتراکگذاری گروهی مناسب، مصرفکنندگان میتوانند تأثیر پستهای خود را افزایش دهند و صدای خود را به تصمیمگیرندگان و سایر افرادی که متعهد به حمایت از حقوق مصرفکنندگان هستند، برسانند.
چالش های جدید و دشوار برای مصرف کنندگان
همانطور که می خوانیم تجارت الکترونیک طیف گسترده ای از مزایای را هم برای فروشندگان و هم برای خریداران ارائه می دهد. با این حال، صحبت تنها در مورد مزایا بدون ذکر چالشها مانند به اشتراک گذاشتن نیمی از داستان است. در واقع هیچ تجارتی عاری از عوامل تهدید نیست و تجارت الکترونیک در اینجا استثنا نیست. برخی از چالش های عمده ای که بر حقوق مصرف کننده تأثیر می گذارد عبارتند از:
استفاده غیراخلاقی از داده ها
یکی از بزرگترین چالش های خریداران، استفاده غیراخلاقی از داده های آنها است
در طول یک جلسه خرید یا هنگام ایجاد حساب، مشتریان اطلاعات شخصی کلیدی مانند آدرس، نام، شماره تلفن، و غیره را به اشتراک میگذارند. با استفاده از این ردپاها، شرکتها میتوانند پیشنهادات بهینه، ارتباطات شخصیسازی شده یا بیشتر توصیههای مربوط به محصول را ایجاد کنند. با این حال، بسیاری از اوقات این داده ها منجر به تبلیغات مزاحم، تماس های ناخواسته مدیران بازاریابی یا ایمیل های بازاریابی غیرقابل توقف می شود که صندوق ورودی شما را پر می کند.
با توجه به افزایش رقابت در این فضا، بسیاری از فروشندگان با تبلیغات سرزده، تماسهای ناخواسته مدیران بازاریابی یا ایمیلهای بازاریابی غیرقابل توقف که صندوق ورودی شما را پر میکنند، از مرز ارتباطات بازاریابی سالم عبور کرده و وارد منطقه راحتی مشتریان شدهاند.
خطر هک شدن
فناوری هوشمند دستگاههای مختلفی مانند پوشیدنیها، لوازم خانگی، ساعتهای هوشمند و لپتاپها را به هم متصل میکند. هنگامی که کاربران از یک دستگاه به دستگاه دیگر سوئیچ می کنند، مجموعه داده های یکپارچه ای را تشکیل می دهد که حاوی اطلاعات و فعالیت های زمان واقعی در هر دستگاه است.
در طول خرید دیجیتال، این داده های حساس به صورت آنلاین ذخیره می شوند که می توانند توسط مشاغل فروخته شوند یا توسط هکرها سرقت شوند. در هر صورت می تواند منجر به تجاوز به حریم خصوصی یا سرقت و سوء استفاده از هویت دیجیتال مشتریان شود.
استفاده از داده های جمعیت شناختی برای ارتباط هوشمندانه با مشتری
جمعآوری اطلاعات جمعیتشناختی همچنین میتواند تفکیک مشتریان را بر اساس گروه درآمد آنها تسهیل کند. این شرکت ها را قادر می سازد تا محصولات را با قیمت های بالاتر به خریداران با درآمد بالا بفروشند. همچنین به آنها اجازه میدهد تا محصولات ارزانقیمت با کیفیت پایین را بهطور غیراخلاقی به گروههای با درآمد پایینتر از طریق ادعاهای جعلی، قولدهی بیش از حد، یا ارائه تخفیفهای لحظه آخری عرضه کنند. این روحیه بازاریابی و رقابت سالم را شکست می دهد.
فروش داده های مصرف کنندگان
مواردی وجود داشته است که مشاغل تجارت الکترونیک از این داده ها با فروش آن به شرکت های بازاریابی که ناامید از فروش هستند، سوء استفاده کرده اند. علاوه بر این، بسیاری از برندهای تجارت الکترونیک دیگر حفره هایی از جمله پارچه امنیتی دارند که توجه هکرها را جلب می کند و فاش کردن داده ها را برای عوامل تهدید آسان می کند. بسیاری از بازیگران تهدید، مشتریان پرمخاطب را هدف قرار می دهند تا داده های حساس آنها را بدزدند و با قیمت های هنگفت بفروشند.
سیستم می رسد
موارد نقض سیستم چند برابر شده است و بنابراین محافظت از پلتفرم ها و فرآیندهای پرداخت دیجیتالی شما بیش از هر زمان دیگری مهم شده است. هر گونه سهل انگاری می تواند منجر به استفاده غیرمجاز از داده های شخصی یا حتی برداشت وجوه با استفاده از اعتبارنامه های سرقت شده شود.
در برابر کلاهبرداری آسیب پذیرتر است
فعالیتهای دیجیتالی خریداران را میتوان از طریق فناوریهای پیشرفته دائماً توسط کلاهبرداران مشاهده کرد و در نهایت میتوان از آن برای فیشینگ، ارسال هرزنامه و حملات سایبری استفاده کرد.
ارتباط با مانع کم/صفر بین پرداخت موبایلی و سایت
برای ارائه یک تجربه روان و بدون درز، مارک های تجارت الکترونیک، ارتباط/ اعتبارسنجی با موانع کم یا حتی صفر را به پلتفرم های شخص ثالث واسطه ارائه می کنند که پرداخت سفارش را تسهیل می کند. در حالی که به شرکت ها در جذب و حفظ مشتری کمک می کند، موانع کم نیز مشتریان را در معرض خطرات امنیتی بالاتری قرار می دهد. غیرمعمول نیست که عوامل تهدید خود را به عنوان واسطه های شخص ثالث درآورند یا از حفره های امنیتی برای بیرون کشیدن پول های به دست آمده از خریداران سوء استفاده کنند.
ارتقای راحتی نسبت به امنیت
معماری ساختاری بسیاری از این پلتفرمها مبتنی بر ناشناس بودن است که ارزیابی مسئولیت و یافتن مقصر واقعی را دشوار میکند. همچنین این امکان را به تهدید می دهد یا به عنوان یک واسطه بی طرف بی طرف بین دو برنامه ظاهر می شود.
تبلیغات و مطالب حمایت شده به عنوان مواد بومی پوشانده شده است
برای اطمینان از پاسخ بهتر بینندگان، تبلیغکنندگان اغلب از قالبهای تبلیغاتی کمک میگیرند که به راحتی با مطالب سرمقاله ادغام میشوند. اگرچه این قالب جنبه تجاری دارد، اما از نظر فنی تبلیغات بومی نامیده می شود، جذابیتی از اطلاعات بی طرفانه دارد تا به خوانندگان کمک کند تا تصمیمات درست را بگیرند.
بازاریابی تاثیرگذار
یکی دیگر از نسخههای پیچیدهتر این قالب، اینفلوئنسر مارکتینگ است که در آن شرکتها به افراد دارای جامعه دیجیتالی بزرگ و وفادار پرداخت میکنند تا اعتماد بین مخاطبان هدف ایجاد کنند و بر تصمیمگیریهای خرید آنها تأثیر بگذارند. منظره اغلب مه آلود است و جدا کردن مطالب تبلیغاتی تجاری و اطلاعات واقعی بسیار دشوار – تقریباً در نگاه اول غیرممکن است. آنچه شبیه بررسی های بی طرفانه یا اطلاعات دقیق محصول به نظر می رسد، ممکن است مطالب تبلیغاتی “با حمایت نام تجاری” باشد. به این ترتیب مشتریان به طور ناخودآگاه تحت تأثیر قرار می گیرند و وسوسه می شوند تا مطابق میل حامیان مالی عمل کنند.
چگونه می توان از حقوق مصرف کنندگان در عصر اینترنت محافظت کرد؟
ما در مورد روش های مختلف تحت تاثیر قرار دادن حقوق مصرف کنندگان در عرصه دیجیتال خواندیم. با این حال، برخی از اقدامات را می توان برای به حداقل رساندن خطرات انجام داد:
قوانین سختگیرانه با زبانی قابل فهم
باید استانداردها و محدودیت های سخت گیرانه تری برای استفاده از داده های شخصی برای ارتقای حریم خصوصی داده ها وجود داشته باشد. اکثر بازدیدکنندگان به دلیل فرمت طولانی، شرایط فنی و جملات غیرقابل درک، ترجیح می دهند دستورالعمل ها یا شرایط و ضوابط حریم خصوصی دقیق را نخوانند.
این می تواند به عنوان یک ترفند دیگر توسط شرکت ها برای جلوگیری از هرگونه مشکل قانونی بدون به خطر انداختن منافع تجاری آنها استفاده شود. بنابراین، در کنار ایجاد پاسخگویی روشن، ارائه چنین دستورالعملهایی به زبانی بدون عارضه و غیراصطلاح نیز به همان اندازه مهم است. گاهی اوقات، اصطلاحات فنی و ساختار جمله خاص برای تعیین محدوده یک بند خاص مورد نیاز است. بنابراین، یک راه عملی اضافه کردن یک متن خلاصه در انتها برای مطالعه غیرمعمول است که به سرعت قابل خواندن و درک آسان باشد.
افشای علنی بازیگران بد
برای دفاع از حقوق مشتریان، سازمانهای نظارتی و انجمنهای مصرفکننده میتوانند دستورالعملهای حریم خصوصی شرکتها و پیامدهای زندگی واقعی آنها را نظارت، بررسی، و توصیه کنند. استفاده اخلاقی از داده های خصوصی و ترویج فرهنگ سالم در صنایع تجارت دیجیتال را تضمین می کند.
بهجای محدود نگه داشتن اطلاعات به انجمنهای بسته روزنامهنگاران، نهادهای نظارتی و هیئتهای رفاهی مشتریان، باید برای محافظت از مشتریان در برابر مشاغل غیراخلاقی در عموم به اشتراک گذاشته شود. علاوه بر دلسرد کردن مشاغل از اتخاذ چنین روشهایی، “متخلفان” فعلی را نیز وادار میکند که این استراتژیهای تبلیغاتی/بازاریابی دستکاری شده را متوقف کنند.
بررسی کامل آژانس های بازاریابی دیجیتال
در برخی موارد، شرکتهای تجارت الکترونیک اخلاقی ممکن است ناآگاهانه بخشی از این پیوند باشند. بسیاری از برندهای تجارت الکترونیک مدیریت تبلیغات خود را به آژانسهای شخص ثالث برون سپاری میکنند و این سازمان از روشهای مهندسی برای ارائه نتایج بهتر در مدت زمان کوتاه و دستیابی به اهداف درآمدی خود استفاده میکند. چنین سازمانهای تجارت الکترونیکی باید بندها یا شرایط و ضوابط خاصی را در اسناد قرارداد مشارکت خود بگنجانند تا به طور کامل از دستکاری غیراخلاقی در تصمیمات مشتریان یا استفاده از تاکتیکهایی که در معرض نقض حریم خصوصی هستند، جلوگیری کنند.
افشای محتوای حمایت شده
در عین حال، قوانین مناسبی باید وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که چنین اطلاعاتی به راحتی برای خوانندگان قابل مشاهده و قابل درک است. هدف این است که به بازدیدکنندگان اجازه دهیم قبل از خواندن یک پست/بررسی خاص از حمایت مالی آن مطلع شوند. برای رسیدن به این هدف، چنین محتوایی باید دارای برچسبهای واضح در ابتدا همراه با افشا باشد.
اجازه دادن یا رد استفاده از دادههایشان برای شخصیسازی در اختیار خریداران است. آنها همچنین باید کنترل بهتری بر تعیین دامنه شخصی سازی و فیلتر کردن داده هایی که می خواهند خصوصی نگه دارند داشته باشند.
نتیجه
پیشرفتهای اخیر در فناوری باعث شده است که کسب و کار آنلاین خود را با کسری از هزینه شروع کنید. خرید و فروش را آسان کرده است. با این حال، عوامل تهدید راه های زیادی برای سرقت و سوء استفاده از اطلاعات حساس مانند کارت های پرداخت ابداع کرده اند. علاوه بر این، راه های دیگری نیز وجود دارد که بر حقوق مصرف کننده تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، فروش داده ها به شرکت های بازاریابی یا استفاده از داده ها برای دستکاری انتخاب های مشتریان برای دستیابی به مزایای تجاری. بهترین راه برای در امان ماندن از چنین مواردی این است که هنگام خرید آنلاین هوشیار بمانید و احتیاط کنید. در این پست ما برخی از راههایی را که کسبوکارهای آنلاین بیوجدان ممکن است به مشتریان آسیب برسانند، معرفی کردیم. به خوانندگان توصیه می شود اقدامات پیشگیرانه مناسب را برای محافظت از خود انجام دهند.