پیش بینی ها، امیدها و سوالات پایداری مرکز داده برای سال 2024 | دانش مرکز داده

در میان رشد سریع بخش‌های هوش مصنوعی و پخش ویدیو، تحلیل‌گران به برخی از امیدوارکننده‌ترین تحولات پایداری مرکز داده نگاه می‌کنند و پیش‌بینی می‌کنند که برای نزدیک‌تر شدن صنعت به آرزوهای سبز خود چه کارهایی باید انجام شود.

منتظر نوآوری در محصولات خنک کننده مایع و هوش مصنوعی باشید

پذیرش بیشتر راه‌حل‌های خنک‌کننده مایع یکی از نوآوری‌هایی است که دان تامپسون، تحلیلگر اصلی تحقیقات مراکز داده در S&P Global Market Intelligence، معتقد است بهره‌وری انرژی را در سراسر صنعت افزایش می‌دهد.

او گفت: «سوال این است که این سیستم‌های خنک‌کننده جدید با چه سرعتی راه‌اندازی خواهند شد. همه ارائه دهندگان اصلی محصولات یا ابتکارات خنک کننده مایع را در شش ماه گذشته اعلام کرده اند … ما قطعا روزهای اولیه هستیم.

اما تامپسون امیدوار است که فشار به سمت راندمان بیشتر «می تواند به کاهش تقاضای برق کلی کمک کند. [data center] تأسیسات، در نهایت باعث کاهش ردپای کربن و فشار روی شبکه‌ها می‌شود.»

آرجیتا بهان، کارشناس دانش مک کینزی و رامان شارما، شریک همکار، توافق کردند که خنک‌سازی مایع یکی از پیشرفت‌های کلیدی تکنولوژیکی است که باید در سال جاری زیر نظر داشت. بهینه سازی عملیات با هوش مصنوعی یکی دیگر از موارد است. بهان و شارما گفتند، این نوآوری‌ها «به ویژه مهم هستند، زیرا رشد حجم کاری هوش مصنوعی نیاز به سرورهای تشنه‌ی قدرت بیشتری را افزایش می‌دهد».

شرکت های کوچکتر از نمونه فناوری بزرگ پیروی می کنند

تامپسون به رهبری شرکت های بزرگ فناوری – از جمله گوگل، آمازون، مایکروسافت و متا – به دلیل الهام بخشیدن به صنعت مرکز داده برای سرمایه گذاری در طرح های پایداری اشاره کرد.

طنین انداز دانش مرکز داده کریستوفر توزی، ستون نویس، که اخیراً در مورد بهره وری آب به عنوان یک روند در بازار نوشت، تامپسون این شرکت های فناوری را به دلیل توجه به چیزی بیشتر از انرژی مصرفی آنها تحسین کرد، زیرا بسیاری از آنها در طرح های آب برای خنثی بودن آب شرکت می کنند. و همچنین سایر مسائل زیست محیطی و اجتماعی. تامپسون می گوید این یک روند مثبت است.

به اعتبار آنها، جهان از شرکت‌ها خواسته است تا کاری در مورد تأثیر آنها بر محیط‌زیست و جوامعی که در آن زندگی می‌کنند انجام دهند و این شرکت‌ها به‌شدت پاسخ داده‌اند.»

مقررات کمک می کند، اما بیشتر لازم خواهد بود

تامپسون می‌گوید این غول‌های فناوری به فشار اجتماعی پاسخ می‌دهند. در برخی موارد، آنها همچنین به مقررات دولتی پاسخ می دهند. بان و شارما سنگاپور را به عنوان نمونه ای از نظارت دولتی که به اطمینان از اجرای عملیات کارآمد مراکز داده کمک می کند، معرفی کردند. سنگاپور یک تعلیق در ساخت مرکز داده اعمال کرد و اخیراً الزامات را کاهش داد … یکی از معیارهای اصلی انتخاب پایداری بود.

نمونه دیگری از دولت هایی که به دنبال تضمین پایداری در مراکز داده هستند، آیین نامه رفتار اروپایی مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا برای مراکز داده است که یک کد رفتار داوطلبانه برای بهترین شیوه های مرکز داده ارائه کرده و بیش از 500 مرکز داده را در لیست خود قرار داده است. اعضا. یکی از سخنگویان کمیته که به درخواست ما برای اظهار نظر پاسخ داد، ابتکار دیگری را در سال جاری برجسته کرد: نهایی کردن مقررات مربوط به بهره وری انرژی مراکز داده. این مقررات که در دسامبر سال گذشته منتشر شد، طرحی در سراسر اتحادیه اروپا برای رتبه‌بندی پایداری مراکز داده اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند، که هدف آن افزایش شفافیت و ترویج طراحی‌های مرکز داده است که مصرف انرژی و آب را کاهش می‌دهد.

شفافیت همچنان یک مشکل بزرگ است

ابتکاراتی مانند آنچه مرکز تحقیقات مشترک به آن ارجاع داده است مورد استقبال تامپسون قرار می گیرد که می گوید شفافیت یک چالش بزرگ برای پایداری مرکز داده است. تامپسون می‌گوید: «بسیاری از بحث‌ها و مجوزهای استفاده از آب تحت نام شرکت‌های پوسته‌ای انجام می‌شود، بنابراین تشخیص اینکه کدام شرکت حق آبه را خریداری کرده و به چه میزان است، می‌تواند به طرز شیطانی سخت باشد – و همه اینها در حبس شده است. توافق‌نامه‌های بسیار محکم عدم افشای اطلاعات، کشف این نوع اطلاعات را برای عموم سخت می‌کند.»

به عنوان مثال، این تحلیلگر به کارولینای جنوبی اشاره می کند، جایی که سال ها دعوی قضایی برای کشف مصرف آب شهری گوگل مورد نیاز بود. از آنجایی که این شرکت‌ها همگی از نظر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشرو و پیشرو بوده‌اند، بسیار خوب است که ببینیم آنها به سطوح جدیدی از باز بودن در مورد فلسفه‌های استفاده از آب نیز برسند.»

انرژی های تجدیدپذیر در جنگ با «انرژی کثیف» پیروز نشده اند

وقتی از بان و شارما در مورد چالش‌های پایداری که صنعت با آن مواجه است سؤال شد، به «شدت کربن شبکه‌ها» اشاره کردند و گفتند که غیرقابل دوام بودن تجاری (تا کنون) منابع انرژی جایگزین یک مانع است.

تامپسون موافق است. با گزارش‌های خود، هایپراسکیلرها نمی‌توانند انرژی‌های تجدیدپذیر را به اندازه کافی سریع وارد کنند تا با رشد بار خود ادامه دهند. در پشت صحنه، این رشد بار باعث می‌شود شرکت‌های برق تعطیلی منابع انرژی کثیف را به تعویق بیندازند و حتی پیشنهاد کنند منابع انرژی کثیف جدید را برای تقاضای آینده آنلاین کنند.

همه ما در حال حرکت به سمت لبه هستیم

کارستن باومن، مدیر ابتکارات استراتژیک و معمار راه حل در اشنایدر الکتریک، نه تنها به سال جاری، بلکه به چند سال آینده نیز نگاه می کند.

او گفت: «طی چند سال آینده، انرژی مورد نیاز ترکیبی برای همه کاربردهای لبه افزایش خواهد یافت دانش مرکز دادهبا اشاره به محاسبات مرکز داده غیر سنتی که بر روی سرورهای نزدیکتر به درخواست داده متمرکز می شود. ما پیش‌بینی می‌کنیم که تا سال 2030، آنها از انرژی مورد نیاز ابر مقیاس‌کننده‌ها فراتر خواهند رفت.»

این برای پایداری در کوتاه مدت چه معنایی دارد؟ باومن گفت: «با توجه به رشد انفجاری و حرکت به سمت سال جدید، صنعت به معیارهای پایداری جدیدی نیاز دارد که محیط‌های مرکز داده در حال تحول را در نظر بگیرند. این معیارها برای اطمینان از ایجاد ظرفیت مرکز داده لبه جدید به شیوه ای مسئولانه بسیار مهم خواهد بود. برای ردیابی پیشرفت و اطمینان از انطباق با استانداردهای سبز، اپراتورها می‌توانند از نرم‌افزار مدیریت زیرساخت مرکز داده (DCIM) و سایر ابزارهای دیجیتالی استفاده کنند که بدون نیاز به نظارت فیزیکی کاربر بر عملکرد، دید را افزایش می‌دهند.

با وجود این چالش ها، باومن معتقد است دیجیتالی شدن و عملیات مستقل در نهایت پایداری مرکز داده را بهبود می بخشد. او گفت: «2024 سالی خواهد بود که اپراتورهای تاسیسات لبه سبز بودن عملیات خود را بهتر درک کرده و اندازه‌گیری می‌کنند، و دیجیتالی‌سازی کلید یک آینده خالص در این صنعت است.»

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور