هشدار انویدیا درباره مشکلات محصولات ناشی از تشدید قوانین تراشه ایالات متحده | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — شرکت انویدیا پس از افزایش تلاش های دولت بایدن برای دور نگه داشتن تراشه های پیشرفته از چین، کمپینی که شامل محدود کردن فروش پردازنده های طراحی شده به طور خاص برای بازار چین توسط این شرکت است، بدترین کاهش سهام خود را در بیش از دو ماه گذشته تجربه کرد.

Nvidia مستقر در سانتا کلارا در کالیفرنیا هشدار داد که قوانین جدید می‌تواند مانع توسعه محصول شود و مشکلات دیگری ایجاد کند، اگرچه این تغییرات احتمالاً در کوتاه‌مدت خسارت مالی به همراه نخواهد داشت.

آخرین مقررات که روز سه شنبه اعلام شد، همچنین صادرات را به دو شرکت چینی تراشه های هوش مصنوعی محدود می کند که رقیب انویدیا مستقر در ایالات متحده هستند. این قوانین – با هدف جلوگیری از دسترسی چین به فناوری پیشرفته با کاربردهای نظامی – بر سهام انویدیا و سایر سهام تراشه های ایالات متحده سایه انداخته است.

رنه هاس، رئیس شرکت Arm Holdings Plc در پاسخ به این اقدامات جدید گفت: «اگر می‌خواهید دسترسی را به طور کامل محدود کنید، مشکل بسیار دشواری است که به درستی برسید. انویدیا در سوپرتراشه گریس هاپر از برخی از فناوری های Arm استفاده می کند.

انویدیا در نیویورک 4.7 درصد سقوط کرد و به 439.38 دلار رسید که بزرگترین افت یک روزه خود از 9 اوت را نشان می‌دهد. سهام در سال جاری قبل از عقب نشینی بیش از سه برابر شده بود که ناشی از رونق هوش مصنوعی بود. این شرکت محبوب‌ترین شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی را می‌سازد، پردازنده‌هایی که به الگوریتم‌های پیچیده کمک می‌کنند تا حجم عظیمی از داده را مدیریت کنند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که کنترل‌های سخت‌تر تراشه‌های A800 و H800 انویدیا را هدف قرار خواهند داد که این شرکت آمریکایی برای صادرات به چین – بزرگترین بازار تراشه‌های جهان – پس از اعمال محدودیت‌های اولیه دولت بایدن در اکتبر گذشته ایجاد کرد.

انویدیا در بیانیه ای ایمیلی گفت: “ما در حین تلاش برای ارائه محصولاتی که از هزاران برنامه در صنایع مختلف پشتیبانی می کنند، از تمام مقررات قابل اجرا پیروی می کنیم.” با توجه به تقاضای جهانی برای محصولات ما، ما انتظار نداریم که تاثیر معنی داری در کوتاه مدت بر نتایج مالی خود داشته باشد.

انویدیا در یک پرونده نظارتی در اواخر روز گفت که محدودیت‌ها ممکن است بر توانایی شرکت برای تکمیل توسعه محصولات به موقع، پشتیبانی از مشتریان فعلی محصولات تحت پوشش، یا عرضه مشتریان محصولات تحت پوشش خارج از مناطق تحت تأثیر تأثیر بگذارد.

مورگان استنلی هدف قیمت سهام انویدیا را به دلیل آنچه که کنترل‌های صادراتی «دراکونیایی» نامید، کاهش داد. پس از اعلام رسمی ایالات متحده، سهام آسیایی مرتبط با تراشه های هوش مصنوعی کاهش یافت. Unisplendour Corp مستقر در پکن و Lenovo Group Ltd. که تجهیزات مرکز داده را در چین می فروشند، قبل از کاهش زیان در روز چهارشنبه، تقریباً 10 درصد کاهش یافتند.

به عنوان بخشی از قوانین جدید، دولت بایدن دو استارت‌آپ چینی تراشه‌های هوش مصنوعی – شرکت فناوری هوشمند شانگهای بیرن و شرکت فناوری هوشمند پکن Moore Threads – و شرکت‌های تابعه آنها را به فهرست محدودیت‌های تجاری اضافه کرد. این الزام می کند که شرکت ها قبل از ارسال به آن شرکت ها مجوز دولت ایالات متحده را دریافت کنند.

بیرن گفت که به شدت با این حکم مخالف است و از وزارت بازرگانی خواسته است تصمیم خود را بررسی کند. Moore Threads همچنین به گنجاندن آن در لیست اعتراض کرد و گفت که در حال بررسی تأثیر آن بر تجارت خود است. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی معمولی در پکن گفت که کشورش با «سیاسی‌سازی، ابزاری‌سازی و تسلیحاتی کردن مسائل تجاری و فناوری آمریکا» مخالف است.

قوانین جدید همچنین شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا قبل از فروش تراشه‌هایی که زیر آستانه کنترل‌شده قرار دارند، به دولت ایالات متحده اطلاع دهند، همانطور که بلومبرگ قبلاً گزارش داده بود. یک مقام ارشد دولت گفت که تراشه های برتر برای تقویت مدل های هوش مصنوعی بهترین هستند. این مقام گفت، اما با پول زیاد و کمی تقلب هیئت منصفه، یک کلاس کامل از تراشه‌های کمی پایین‌تر نیز می‌توانند برای هوش مصنوعی و ابررایانه‌ها استفاده شوند و بنابراین خطر امنیت ملی را به همراه دارند.

این مقام افزود که ایالات متحده می خواهد بر فعالیت به اصطلاح منطقه خاکستری نظارت داشته باشد و از اظهار نظر در مورد پارامترهای خاصی که بر روی کدام تراشه ها تأثیر می گذارد خودداری کرد. این مقام گفت که دولت طی 25 روز اطلاعیه های شرکت را بررسی خواهد کرد تا مشخص کند آیا شرکت ها برای فروش این تراشه ها به چین به مجوز نیاز دارند یا خیر.

جینا رایموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، پیش از انتشار قوانین به خبرنگاران گفت: «کشیدن مرز روشن بین فناوری نظامی و تجاری دشوار است. اغلب فناوری‌هایی با کاربرد دوگانه وجود دارد – و همان فناوری‌هایی که به مبادلات تجاری دامن می‌زنند، متأسفانه، گاهی اوقات می‌توانند به رقبای ما اجازه دهند تا ارتش خود را مدرن کنند، شهروندان خود را زیر نظر بگیرند و ظلم را تقویت کنند.»

اما ریموندو با تاکید بر پیام دولت بایدن مبنی بر اینکه واشنگتن به دنبال صدمه زدن به اقتصاد چین نیست، گفت، اما ایالات متحده نمی‌خواهد محدودتر از حد لازم باشد.

واشنگتن پس از یک سال اظهار نظر عمومی در مورد قانون اولیه، در یک زمینه کلیدی تسلیم شد: همانطور که بلومبرگ قبلاً گزارش داد، محدودیت های به روز شده به طور گسترده به شرکت های چینی اجازه فروش تراشه های تجاری پیشرفته را برای استفاده در محصولات مصرفی مانند گوشی های هوشمند، رایانه ها و وسایل نقلیه الکتریکی می دهد. اما دولت بایدن پیشرفته‌ترین تراشه‌های مصرف‌کننده را محدود می‌کند – مانند تراشه‌هایی که در مراکز داده هوش مصنوعی استفاده می‌شوند – و یک فرآیند اعلان را بر تعداد منتخبی از انواع مختلف تحمیل می‌کند.

دولت همچنین از شرکت‌ها می‌خواهد مجوزی برای فروش تراشه‌ها به بیش از 40 کشور دریافت کنند که شرکت‌های چینی می‌توانند از آن به عنوان واسطه برای دور زدن کنترل‌های ایالات متحده استفاده کنند.

مقامات ارشد دولت بدون اشاره به تجهیزات دقیق گفتند که ایالات متحده در حال گسترش دامنه تولید تجهیزات تحت محدودیت است. یک مقام دولت در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده ماشین‌های DUV کمتر پیشرفته را که عمدتاً توسط رهبر تجهیزات تراشه هلندی هلدینگ ASML NV عرضه می‌شود، محدود می‌کند، گفت که واشنگتن با هلند در این سیاست همکاری کرده است.

مدیر اجرایی ASML به طور علنی با محدودیت های اولیه ایالات متحده مخالفت کرد و ماه ها طول کشید تا ایالات متحده بتواند متحدان اصلی خود در آمستردام و توکیو را به کار گیرد.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد که مقررات جدید برای «تعداد محدودی» از کارخانه های ASML در چین مربوط به تولید نیمه هادی های پیشرفته اعمال خواهد شد، بدون اینکه مشخص کند کدام ماشین ها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

ASML گفت: «این اقدامات کنترل صادرات احتمالاً بر تقسیم منطقه‌ای فروش سیستم‌های ما در میان‌مدت تا بلندمدت تأثیر خواهد گذاشت. با این حال، ما انتظار نداریم که این اقدامات بر چشم انداز مالی ما برای سال 2023 و سناریوهای بلندمدت ما تأثیر مهمی داشته باشد.

قوانین به‌روزرسانی‌شده شامل محدودیت‌هایی برای دسترسی به خدمات رایانش ابری ایالات متحده یا متحدان آن نمی‌شود، اگرچه دولت برای درک بهتر خطرات امنیت ملی بالقوه مرتبط با این دسترسی – و گزینه‌هایی برای رسیدگی احتمالی به آنها، درخواستی برای اظهار نظر صادر خواهد کرد.

گروه صنعتی انجمن صنعت نیمه هادی که نماینده انویدیا و تامین کنندگان عمده تجهیزات ایالات متحده از جمله Applied Materials Inc است، گفت: “کنترل های بسیار گسترده و یک جانبه خطر آسیب رساندن به اکوسیستم نیمه هادی ایالات متحده را بدون پیشبرد امنیت ملی دارند، زیرا مشتریان خارج از کشور را تشویق می کنند به جای دیگری نگاه کنند.”

Applied Materials در بیانیه‌ای گفت که در حال ارزیابی تأثیر مقررات است و انتظار دارد در جایی که اکنون مورد نیاز است برای مجوزها اقدام کند.

Nvidia در پرونده خود خاطرنشان کرد که قوانین الزامات مجوز اضافی را نه تنها بر صادرات به چین، بلکه کشورهایی مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ویتنام تحمیل می کند. این سازمان اعلام کرد که هیچ اطمینانی ندارد که دولت ایالات متحده استثناها یا مجوزهایی را اعطا خواهد کرد یا “به موقع به این درخواست عمل خواهد کرد.”

Nvidia همچنین ممکن است مجبور شود “عملیات خاصی را به خارج از یک یا چند کشور شناسایی شده منتقل کند.”

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور