“هر کسی که یک وب سایت دارد باید از Google Analytics استفاده کند.”
احتمال زیادی وجود دارد که قبلاً چنین احساسی را شنیده باشید. اما شروع با Google Analytics 4 آسانتر از انجام آن است، حداقل تا زمانی که کسی شما را در این فرآیند راهنمایی کند.
چه هنوز برای گوگل آنالیتیکس ثبت نام نکرده باشید، یا آن را راه اندازی کرده باشید اما استفاده از تمام ویژگی های آن را شروع نکرده باشید، این راهنما برای شما مناسب است. در این راهنمای Google Analytics، ما موارد زیر را پوشش خواهیم داد:
اگر پس از خواندن این مقاله، همچنان احساس گمراهی می کنید، با کارشناسان بازاریابی دیجیتال در WebFX همکاری کنید! ما میتوانیم با مشاوره Google Analytics و تجزیه و تحلیل حلقه بسته کمک کنیم برای اطمینان از اینکه کسب و کار شما برای موفقیت در سال 2024 و بعد از آن راه اندازی شده است!
بیشتر بدانید: خدمات بازاریابی دیجیتال WebFX
گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس که معمولاً به آن GA4 گفته می شود، ابزاری رایگان از گوگل است که به شما امکان می دهد عملکرد وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. دادههای عمیق و گزارشهای تحلیلی در مورد منابع ترافیک، نحوه تعامل افراد در وبسایت شما، صفحاتی که مشاهده میکنند و موارد دیگر در اختیار شما قرار میدهد.
گوگل آنالیتیکس همچنین با سایر ابزارهای گوگل مانند کنسول جستجوی گوگل، گوگل ادز و استودیو داده گوگل ادغام می شود.
Universal Analytics (UA) در مقابل GA4: تفاوت چیست؟
قبل از GA4، Universal Analytics وجود داشت. Universal Analytics مدل قدیمی گوگل برای پردازش داده ها از طریق Google Analytics بود. تا جولای 2023، یونیورسال آنالیتیکس به تدریج حذف شد و Google Analytics 4 به مدل جدید تبدیل شد.
بنابراین، چگونه آنها متفاوت هستند؟
به طور کلی، GA4 بسیار شبیه به Universal Analytics است. بسیاری از داده های مشابه را پردازش می کند و بینش های مشابهی را ارائه می دهد. چند تفاوت بین مدل ها وجود دارد.
GA4 از “رویدادها” استفاده می کند
در Google Analytics 4، فعل و انفعالات در وب سایت شما به عنوان “رویدادها” برچسب گذاری می شوند. پیش از این، UA اقدامات را به عنوان “Hit” ثبت می کرد و انواع مختلفی از ضربه ها وجود داشت، مانند نمای صفحه و اجتماعی. اکنون، GA4 همه چیز را به عنوان یک “رویداد” اندازه گیری می کند و هیچ “نوعی” وجود ندارد.
GA4 جریان های داده جدیدی را ارائه می دهد
تفاوت بزرگ بین UA و GA4 این است که GA4 جریان های داده را ارائه می دهد. قبلا، UA دارای سطوح حساب، دارایی و مشاهده بود. با این حال، GA4 فقط دارای یک سطح حساب و دارایی است و سطح دارایی با آنچه در UA بود متفاوت است.
در اینجا نحوه مقایسه آنها آمده است:
سطوح | Universal Analytics | گوگل آنالیتیکس 4 |
حساب | حسابی که ویژگی های Analytics شما را مدیریت می کند | حسابی که ویژگی های Analytics شما را مدیریت می کند |
ویژگی | دارایی دیجیتال شما، مانند یک وب سایت یا یک برنامه | دارایی دیجیتال شما، مانند یک وب سایت، یک برنامه یا ترکیبی از هر دو |
چشم انداز | جایی که داده ها مشاهده شد | N/A |
جدا از اینکه سطح “نما” دیگر بخشی از GA4 نیست، بزرگترین تفاوت در سطح دارایی است. در سطح دارایی، میتوانید جریانها و ویژگیهای جداگانهای برای یک وبسایت و یک برنامه داشته باشید، یا می توانید داده های یک وب سایت و برنامه را برای ایجاد یک تصویر یکپارچه از داده های خود ترکیب کنید.
اساساً، دادههای وبسایت و برنامه بهعنوان جریانهای داده منحصربهفرد باقی میمانند، اما آنها تحت یک ویژگی اصلی ترکیب میشوند تا درک بهتری از عملکرد کلی شما ایجاد کنند.
بنابراین، برای مثال، اگر یک برنامه کد کوپن تخفیف دارید و یک وبسایت فقط برای تبلیغ آن برنامه ایجاد میکنید، میتوانید دادههای این دو جریان داده را با هم ترکیب کنید تا ایده بهتری از عملکرد خود به دست آورید، نه اینکه دادهها را به طور جداگانه در مجزا مشاهده کنید. خواص
Google Analytics 4 چه چیزی را می تواند به من نشان دهد؟
در ادامه در این راهنمای Google Analytics، اجازه دهید در مورد آنچه GA4 می تواند به شما نشان دهد صحبت کنیم. Google Analytics اطلاعات زیادی در مورد نحوه عملکرد وب سایت یا برنامه شما ارائه می دهد و بیشتر این داده ها به صورت رایگان در دسترس هستند.
فهمیدن نحوه استفاده کامل از ویژگی های برنامه زمان بر است، اما پس از انجام این کار به بینش های ارزشمند دسترسی خواهید داشت.
در اینجا چیزی است که GA4 می تواند به شما نشان دهد:
چه کسی در وب سایت / برنامه شما بود
Google Analytics 4 جزئیات زیادی در مورد افرادی که در وب سایت شما حضور داشته اند را در اختیار شما قرار می دهد. می توانید داده هایی مانند:
- اهل کدام شهر هستند
- اهل کدام کشور هستند
- جمعیت شناسی مانند سن، زبان و جنسیت
- علایق مخاطب (فناوری، ورزش و تناسب اندام، خرید و غیره)
نحوه تعامل کاربران با وب سایت/برنامه شما
Google Analytics 4 جزئیاتی در مورد نحوه تعامل افراد با وب سایت یا برنامه شما ارائه می دهد.
می توانید داده های ارزشمندی مانند:
- چه صفحاتی را مردم مشاهده کردند
- میانگین زمان نامزدی
- فعالیت برنامه کاربر در طول زمان
این دادهها به شما کمک میکند تا بفهمید کاربران پس از ورود به وبسایت شما چه میکنند، بنابراین میتوانید مخاطبان خود را بهتر درک کنید.
رویدادهای وب سایت/برنامه شما
تغییر بزرگ از UA به GA4 استفاده از رویدادها است. رویدادها اقداماتی هستند که افراد در وب سایت شما انجام می دهند. هر رویداد یک نام دارد که به شما کمک میکند تا تشخیص دهید افراد چه اقداماتی انجام میدهند.
می توانید داده هایی مانند:
- شمارش رویداد در طول زمان
- میانگین تعداد رویدادها برای هر کاربر
- درآمد حاصل از رویدادها
شما همچنین می توانید با رویدادهای فردی گرانول دریافت کنید و داده های اطراف آنها را مشاهده کنید. میتوانید تعداد رویداد، دادههای جمعیتی و موارد دیگر را برای رویدادهای فردی ببینید. GA4 همچنین به شما امکان می دهد محدوده تاریخ را سفارشی کنید، بنابراین می توانید دوره های زمانی خاصی از داده های رویداد را مشاهده کنید.
کاربران از کجا آمده اند
گوگل آنالیتیکس 4 به شما کمک می کند کشف کنید که کدام استراتژی ها ترافیک را به سمت وب سایت شما هدایت می کنند. می توانید ببینید که چقدر ترافیک توسط:
- مستقیم
- جستجوی پولی
- جستجوی ارگانیک
- معرف
- رسانه های اجتماعی
- و بیشتر!
برای هر منبع، میتوانید دادههایی مانند نرخ تعامل، جلسات درگیر و غیره را ببینید.
نحوه راه اندازی گوگل آنالیتیکس
بنابراین، چگونه Google Analytics را راه اندازی می کنید؟ در اینجا نحوه شروع استفاده از GA4 آورده شده است:
1. یک حساب Google ایجاد کنید
اگر قبلاً یک حساب Google دارید که برای Gmail، YouTube، Google Calendar و سایر سرویسهای Google استفاده میکنید، میتوانید از آن برای Google Analytics خود استفاده کنید. همچنین میتوانید یک حساب Google جدید راهاندازی کنید.
اطمینان حاصل کنید که از حسابی استفاده می کنید که قصد دارید آن را برای آینده قابل پیش بینی نگه دارید و فقط شما به آن دسترسی دارید. برای ایجاد یک حساب Google جدید، به accounts.google.com بروید و دستورالعمل های ثبت نام را دنبال کنید.
2. در گوگل آنالیتیکس ثبت نام کنید
پس از ایجاد حساب Google خود، به Google Analytics بروید. این مراحل را دنبال کنید:
- رفتن به مدیر
- کلیک ايجاد كردن
- انتخاب کنید حساب
- نام حساب خود را وارد کنید
- تنظیمات اشتراک گذاری داده خود را انتخاب کنید
- اولین ملک خود را راه اندازی کنید
3. اولین ملک خود را راه اندازی کنید
پس از رسیدن به مرحله راه اندازی اولین دارایی خود، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:
- به ملک خود یک نام بدهید (مثلاً اگر وب سایت شما بود، می توانید آن را به نام وب سایت خود نام گذاری کنید)
- منطقه زمانی و ارز گزارش خود را انتخاب کنید
- کلیک بعد
- دسته صنعت و اندازه کسب و کار خود را انتخاب کنید
- کلیک بعد
- نحوه استفاده از Google Analytics را انتخاب کنید (مثلاً سرنخ های بیشتری ایجاد کنید)
- ادامه به یک جریان داده اضافه کنید
- یکی را انتخاب کنید برنامه iOS، برنامه اندروید، یا وب
- مراحل تنظیم را برای منبع جریان داده خاص خود دنبال کنید
4. کد رهگیری را اضافه کنید
هنگامی که یک ویژگی ایجاد کردید و جریان داده خود را تنظیم کردید، یک برچسب منحصر به فرد برای ادغام در ویژگی های خود دریافت خواهید کرد، بنابراین Analytics می تواند داده ها را جمع آوری کند. شما باید برچسب سایت جهانی خود را به هر صفحه ای که می خواهید در وب سایت خود ردیابی کنید اضافه کنید.
در اینجا نحوه یافتن کد رهگیری برای جریان داده های خود آورده شده است:
- رفتن به مدیر
- زیر تنظیمات خواص، رفتن به جمع آوری و اصلاح داده ها
- را کلیک کنید جریان های داده
- جریان داده ای را که برای آن کد می خواهید انتخاب کنید
- در بخش تگ گوگل، کلیک کنید تنظیمات برچسب را پیکربندی کنید
- در زیر تگ Google، کدی را که با «G-» یا «AW-» شروع میشود کپی کنید.
هنگامی که برچسب خود را دارید، باید آن را به صورت دستی در صفحات وب خود نصب کنید. گوگل دستورالعمل هایی را در مورد نحوه نصب تگ به صورت دستی یا اگر سازنده وب سایت دارید ارائه می دهد.
برای یافتن دستورالعمل ها، این مراحل را دنبال کنید:
- رفتن به مدیر
- زیر تنظیمات خواص، رفتن به جمع آوری و اصلاح داده ها
- را کلیک کنید جریان های داده
- زیر دسته تگ گوگل، کلیک کنید مشاهده دستورالعمل های برچسب
- دستورالعمل های زیر را دنبال کنید با سازنده وب سایت یا CMS نصب کنید یا به صورت دستی نصب کنید
چگونه از GA4 برای بهبود عملکرد خود استفاده کنید
در ادامه در این راهنمای Google Analytics، اجازه دهید در مورد اینکه چگونه می توانید از GA4 برای بهبود عملکرد خود استفاده کنید، صحبت کنیم. کارهایی که می توانید با GA4 انجام دهید به شرح زیر است:
1. رفتار کاربر را تجزیه و تحلیل کنید
گوگل آنالیتیکس می تواند به شما در درک بهتر رفتار کاربر در وب سایت کمک کند. شما می توانید از این ابزار برای تجزیه و تحلیل نحوه تعامل کاربران در وب سایت خود استفاده کنید، بنابراین می توانید مناطقی را پیدا کنید که در آن نیاز به بهبود تجربه کاربر دارید.
به عنوان مثال، فرض کنید به میانگین زمان تعامل در هر جلسه صفحه وب خود نگاه می کنید و متوجه می شوید که میانگین زمان تعامل در چند هفته گذشته به تدریج کاهش یافته است. دیدن این دادهها میتواند نشاندهنده مشکلی در وبسایت شما باشد که باعث میشود افراد از کار خارج شوند و از تعامل خودداری کنند.
با تجزیه و تحلیل رفتار مخاطبان خود از طریق GA4، می توانید فرصت هایی برای بهبود عملکرد وب سایت و کسب نتایج بهتر پیدا کنید.
2. بهترین کانال های منبع خود را تعیین کنید
یکی دیگر از کاربردهای عالی Google Analytics 4، شناسایی بهترین کانال های منبع شما است. GA4 منابعی را ردیابی میکند که ترافیک را به سمت وبسایت شما هدایت میکنند، که میتواند به شما کمک کند ببینید کدام کمپینها بهترین نتایج را برای کسبوکار شما دارند.
با استفاده از این دادهها، میتوانید ببینید کدام کانالها بیشترین کاربران جدید را هدایت میکنند، جلسات درگیر شده و کدام کانالها بیشترین رویدادها را به همراه دارند.
این دادهها میتوانند به شما کمک کنند تا ببینید چه کانالهایی ممکن است به بهبود و اصلاح نیاز داشته باشند تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.
3. فرصت های جدید بازار را بیابید
GA4 یک منبع عالی برای کمک به شما در یافتن فرصت های جدید بازار است. میتوانید از دادههای رویداد برای کمک به درک بهتر آنچه در وبسایت یا برنامهتان میگذرد استفاده کنید و فرصتهایی برای گسترش پیدا کنید.
به عنوان مثال، فرض کنید شما مردانی را در ایالات متحده برای صفحه محصول خاصی در وب سایت خود هدف قرار داده اید. وقتی به دادههای رویداد نگاه میکنید، میبینید که تعداد رویدادها در ژاپن زیاد است و در زنان بیشتر است.
پیش از این، هیچ یک از این بازارها در ذهن شما نبود، اما اکنون با استفاده از GA4، فرصتی برای گسترش می بینید. میتوانید صفحه را برای تطبیق بیشتر با این جمعیتشناسی بهینه کنید و فرصتهایی برای تعامل بیشتر ایجاد کنید.
این ابزار برای کمک به تجزیه و تحلیل داده های رویداد مخاطبان و یافتن فرصت های جدید برای کسب و کارتان عالی است.
در مورد Google Analytics 4 به کمک نیاز دارید؟
این راهنمای گوگل آنالیتیکس اطلاعات زیادی را پوشش میدهد، بهویژه زمانی که فقط سطح آن را خراشیدهایم. اگر می خواهید از مزایای گوگل آنالیتیکس برای کسب و کار خود استفاده کامل کنید، سرمایه گذاری در خدمات مشاوره گوگل آنالیتیکس از WebFX را در نظر بگیرید.
تیم ما متشکل از 500 متخصص Google میتواند به شما در راهاندازی حساب، درک و تجزیه و تحلیل دادههایتان و استفاده از دادههایتان برای بهبود عملکرد وبسایتتان کمک کند.
با ما به صورت آنلاین تماس بگیرید یا همین امروز با ما تماس بگیرید 888-601-5359 تا ببینید چگونه می توانیم به شما در استفاده از GA4 کمک کنیم!