شرط متا روی هوش مصنوعی با تراشه های سفارشی جدید، طراحی مرکز داده می آید | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) – در سال کاهش هزینه‌ها و اخراج‌های شرکت متا پلتفرم، یک حوزه شاهد هزینه‌های بی‌سابقه است: به‌روزرسانی زیرساخت‌های این غول رسانه‌های اجتماعی برای همگام شدن در مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی.

روز پنجشنبه، مالک فیس‌بوک از تعداد زیادی فناوری جدید، از جمله تراشه جدیدی که برای کمک به آموزش سریع‌تر هوش مصنوعی توسعه داده شده است، و ابزاری که به کدنویس‌ها کمک می‌کند پیشنهادهایی برای ساخت محصولات خود دریافت کنند، رونمایی کرد. این شرکت همچنین در حال بازسازی مراکز داده خود است تا استقرار فناوری هوش مصنوعی را آسان‌تر کند.

مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی، در بیانیه ای ایمیلی گفت: “این کار منعکس کننده تلاش های طولانی مدت است که پیشرفت های بیشتر و استفاده بهتر از این فناوری را در تمام کارهایی که انجام می دهیم امکان پذیر می کند.”

تراشه شتاب دهنده سفارشی به سرعت بخشیدن به الگوریتم توصیه کمک می کند که آنچه مردم در فیس بوک و اینستاگرام می بینند را تقویت می کند. طراحی جدید مرکز داده به طور خاص برای سخت افزاری که برای هوش مصنوعی بهترین است در حال اجراست. متا همچنین گفت که فاز دوم ساخت ابرکامپیوتر هوش مصنوعی خود را برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ، که فناوری‌هایی شبیه به فناوری‌های ChatGPT هستند، به پایان رسانده است.

مخارج سرمایه ای متا در سال گذشته به رکورد 31.4 میلیارد دلار رسید که بیش از چهار و نیم برابر سال 2017 بود. امسال که زاکربرگ آن را «سال کارآمدی متا» نامیده است، تحلیلگران انتظار دارند که سطوح 2022 تکرار شود. از این دلارها صرف بهبود و توسعه زیرساخت های هوش مصنوعی می شود.

کیم هیزلوود، مدیر تحقیقات هوش مصنوعی در متا، گفت: «کمی تنش» با دستور کارآیی وجود دارد، «اما سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی و همچنین سرمایه‌گذاری روی کارایی در رقابت مستقیم نیست.

برخی از به‌روزرسانی‌های هوش مصنوعی محرک‌های آشکار کارایی در متا هستند که در ماه‌های اخیر هزاران کارمند را حذف کرده است.

CodeCompose یک ابزار جدید مبتنی بر هوش مصنوعی برای توسعه‌دهندگان است که می‌تواند کد را به صورت خودکار تکمیل یا پیشنهاد کند. به گفته این شرکت، تا کنون، 5200 کدگذار در داخل از آن استفاده می کنند و 22 درصد از پیشنهاداتی را که برای تکمیل کد ارائه می دهد، پذیرفته اند.

این شرکت به طور فزاینده ای به دنبال هوش مصنوعی برای حل بزرگترین مشکلات تجاری خود بوده است. برای تبلیغ‌کنندگانی که از تغییرات حریم خصوصی شرکت اپل که هدف‌گذاری تبلیغات دیجیتالی آنها را سخت‌تر می‌کرد، ناامید شده‌اند، متا قصد دارد از هوش مصنوعی برای حدس‌های بهتر در مورد علایق کاربران استفاده کند. برای رقابت با TikTok، فیس‌بوک و اینستاگرام شروع به نمایش محتوای افرادی می‌کنند که کاربران آن‌ها را دنبال نمی‌کنند – چیزی که نیاز به الگوریتمی برای حدس زدن آن‌ها دارد.

آنجلو زینو، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی CFRA در مصاحبه ای گفت: سرمایه گذاران به دنبال اثبات مستقیم این پیشرفت ها برای توجیه هزینه های عمیق هستند.

زینو درباره افزایش هزینه‌های سرمایه متا به طور کلی گفت: «به وضوح زمان می‌برد تا برخی از این چیزها واقعاً خود را به نمایش بگذارند. “بررسی های زیادی انجام خواهد شد تا مطمئن شویم که آنها می توانند شتابی را در برخی از این بازده ها در سمت درآمد مشاهده کنند.”

هنگامی که مدل‌های هوش مصنوعی پرس و جو می‌شوند، پاسخ‌هایی را که به آن استنتاج می‌گویند، می‌دهند که به نوع خاصی از پردازش نیاز دارد. متا تصمیم گرفت تراشه‌های جدیدی به نام Meta Training and Inference Accelerator (MTIA) توسعه دهد تا به انجام کارهای خاص در داخل کمک کند و مجموعه واحدهای پردازش گرافیکی Nvidia را تکمیل کند.

متا امیدوار است که تراشه‌های MTIA این شرکت به این شرکت کمک کند تا پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و جالب‌تری درباره انواع محتوای اصلی و تبلیغاتی که کاربران می‌بینند ارائه کند، امیدواریم که منجر به صرف زمان بیشتر مردم در برنامه‌ها و کلیک بر روی تبلیغات بیشتر شود.

این شرکت همچنین اولین مدار مجتمع داخلی و مخصوص برنامه های کاربردی خود – یا ASIC – را که برای پردازش فیلم ها و پخش زنده طراحی شده است، راه اندازی کرد. در حال حاضر، کاربران فیس بوک و اینستاگرام روزانه بیش از 2 میلیارد ویدیوی کوتاه را به اشتراک می گذارند و این پردازنده جدید می تواند به نمایش سریعتر این ویدیوها با استفاده از داده های کمتر در هر دستگاهی که یک فرد ممکن است تماشا کند کمک کند.

الکسیس بیورلین، معاون مهندسی سخت‌افزار گفت: «ما توانسته‌ایم اولین تراشه‌های خود را برای مدل‌های توصیه‌کننده خود بهینه‌سازی و متعادل کنیم و هدف قرار دهیم. ما همچنین می‌دانیم که نیازهای مختلف برای بارهای کاری مبتنی بر هوش مصنوعی یا هر عنصر متفاوتی که پایین می‌آید چیست.»

در حالی که موتورهای توصیه‌ای که در برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی متا استفاده می‌شوند، نسخه فعلی فناوری هوش مصنوعی آن هستند، کلید کار با هوش مصنوعی آینده، ابررایانه هوش مصنوعی این شرکت به نام Research SuperCluster است که شرکت از آن برای آموزش مجموعه‌های بزرگی از برنامه‌های هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد. مدل نامیده می شود.

روز پنجشنبه، این شرکت گفت که فاز دوم ساخت خود را به پایان رسانده است که مدل زبان بزرگ خود به نام LLaMA را آموزش می‌دهد و بخش کلیدی تلاش‌هایش برای ساخت متاورس خواهد بود – یک پلتفرم واقعیت مجازی که نام شرکت برای آن تغییر یافت. از فیس بوک

متا مدتهاست که متعهد شده است تا برخی از فناوری های پیچیده خود را در دسترس جامعه بیرونی قرار دهد. در حالی که بسیاری از این سخت افزار در پشته آن وجود ندارد، برخی از کارهایی که آن را به عهده می گیرد منبع باز خواهد بود. LLaMA با محققان به اشتراک گذاشته شده است، همانطور که یک مدل هوش مصنوعی در ابررایانه خود آموزش دیده است که می تواند ده مسئله المپیاد بین المللی ریاضی را حل کند. CodeCompose بر اساس افشاگری های عمومی به اشتراک گذاشته شده توسط تیم تحقیقاتی هوش مصنوعی متا ساخته شده است. و تراشه استنتاج جدید آن به شرکت کمک می‌کند تا به پشتیبانی از PyTorch، چارچوب AI منبع باز که متا ایجاد کرد و سپس به بنیاد لینوکس منتقل کرد تا استقلال بیشتری به آن بدهد، ادامه دهد.

اگرچه متا سال‌ها بر روی ابزارهای هوش مصنوعی کار می‌کرد، زاکربرگ تصمیم گرفت آینده شرکت خود را حول یک چشم‌انداز واقعیت مجازی ترسیم کند که حتی مبهم‌تر بود. اسکات کسلر، تحلیلگر در ترید بریج، محقق سرمایه‌گذاری، گفت که این محور با بررسی دقیق سرمایه‌گذاران مواجه شده است، بنابراین سرمایه‌گذاری عمیق در زیرساخت‌های هوش مصنوعی می‌تواند به بازسازی اعتماد به استراتژی کلی زاکربرگ کمک کند.

کسلر گفت: «آن‌ها نمی‌خواهند در رقابت‌های سراسر صنعت برای القای هوش مصنوعی به کسب‌وکارها شرکت کنند». «اکنون افراد بسیار بیشتری نسبت به شش و نه ماه پیش، این روایت را قبول خواهند کرد.»

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور