برندگان مخفی AI Boom's? شرکت های تامین کننده مراکز داده | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) — سرمایه گذارانی که به دنبال راهی منحصر به فرد برای ورود به رونق هوش مصنوعی در بازار سهام هستند، در حال یافتن یک بانک جذاب در آن چیزی هستند که به طور سنتی خسته کننده ترین گوشه جهان سهام است: خدمات آب و برق.

هوش مصنوعی این روزها کلمه رایجی است که همه از سازندگان تراشه گرفته تا تولیدکنندگان تجهیزات کامپیوتری گرفته تا شرکت‌های خودروسازی تلاش می‌کنند تا خود را در رنگ‌های امیدوارکننده آن رنگ آمیزی کنند. همانطور که سرمایه گذاران در هفته گذشته شاهد آن بودند، همچنین باعث افزایش آخرین رشد بازار سهام می شود.

روز پنجشنبه، پس از اینکه این شرکت اعلام کرد برای توسعه هوش مصنوعی بسیار بیشتر از حد انتظار هزینه خواهد کرد، سهام متا پلتفرم بدترین عملکرد خود را از اکتبر 2022 داشته است. سپس در روز جمعه، شرکت مادر گوگل، آلفابت، ارزش بازار از 2 تریلیون دلار گذشت، در حالی که سهام مایکروسافت نیز پس از اینکه شرکت‌ها در نتایج سه ماهه خود در زمینه هوش مصنوعی پیشرفت کردند، افزایش یافت.

اما نکته ای که در مورد فناوری هوش مصنوعی وجود دارد این است: برای توسعه و اجرا به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد. و اینجاست که ابزارهای آب و برق وارد می شوند.

مانجو ناگلاپور، معاون ارشد و مدیر کل ابر، برنامه‌های کاربردی و راه‌حل‌های زیرساختی در Unisys Corp می‌گوید: «تقاضای برق از مراکز داده قبلاً بسیار زیاد بوده است، سپس هیاهوی هوش مصنوعی و نیاز به قدرت به شدت افزایش یافت.» با تمام پول. با صرف مراکز داده، مصرف برق به شدت افزایش خواهد یافت.»

بخش خدمات شهری شاخص S&P 500 در سال 2023 10 درصد سقوط کرد که بدترین سال آن از سال 2008 بود و آن را به ضعیف ترین گروه در معیار سهام تبدیل کرد که در کل 24 درصد افزایش یافت. با توجه به اینکه شرکت‌ها در دوره‌هایی که نرخ‌های بهره دائماً بالا هستند، ضعیف عمل می‌کنند، این دقیقاً شوک‌کننده نبود.

سهام در سال 2024 تا حدودی بهبود یافتند و 4.4 درصد افزایش یافتند زیرا کنترل هزینه ها هزینه های بالاتر تامین مالی مجدد و مخارج سرمایه را به ثبت رساند. اما بزرگ‌ترین تغییر در احساسات برای خدمات شهری، امید به افزایش تقاضا از سوی مراکز داده جدید مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی است.

بزرگترین راننده

رایان لوین، مدیر پوشش خدمات شهری در شرکت سیتی گروپ، گفت: «روایت هوش مصنوعی بیشترین علاقه سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند.» این پتانسیل را دارد که بزرگترین محرک صنعت باشد.

در سرتاسر ایالات متحده، شرکت‌های برق در حال آماده شدن برای افزایش تاریخی تقاضای برق به رهبری مراکز داده و هوش مصنوعی هستند. حتی در خارج از کوچه مرکز داده در ویرجینیای شمالی، جایی که Dominion Energy Inc در سال 2022 به دلیل محدودیت‌های شبکه به طور موقت اتصالات مرکز داده جدید را متوقف کرد، شرکت‌ها در حال برنامه‌ریزی نیروگاه‌ها و خطوط انتقال جدید هستند.

کالوین باتلر، مدیر اجرایی شرکت اکسلون اخیرا گفت، هوش مصنوعی به افزایش 900 درصدی تقاضای برق از مراکز داده در منطقه شیکاگو کمک می کند، که به طور بالقوه به برقی نیاز دارد که حدود چهار نیروگاه هسته ای می توانند تولید کنند. شرکت ساترن پیش بینی می کند که فروش برق آن به 6 درصد رشد سالانه افزایش یابد که حدود 80 درصد آن از مراکز داده تامین می شود.

این توضیح می‌دهد که چرا گروه گلدمن ساکس دو سبد سرمایه‌گذاری – Power Up America و Data Center Equipment – برای مشتریانی که به دنبال راه‌های جایگزین برای بازی انفجار هوش مصنوعی آینده هستند، راه‌اندازی کرد. در حالی که این بانک سهام موجود در سبدهای خود را فاش نمی کند، شرکت ها را بر اساس چهار دسته انتخاب می کند: تاسیسات غیرقابل تنظیم و نظارت شده، زیرساخت های شبکه هوشمند و مواد خام تولید کننده برق.

فارس مراد، معاون سبدهای سفارشی ایالات متحده در این شرکت، در یک مصاحبه تلفنی گفت: «ما این موضوعات را به همراه سبد هوش مصنوعی گسترده گلدمن، در چند سال آینده محبوب‌ترین موضوعات می‌دانیم.

تا کنون در سال جاری، سبد Power Up تقریبا 28 درصد افزایش یافته است و سبد تجهیزات مرکز داده بیش از 18 درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه بخش فناوری S&P 500 معمولاً 8.3 درصد در سال 2024 رشد کرده است و خدمات ارتباطی که شامل شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی می‌شود، بهترین عملکرد را در این شاخص با 17 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در همین حال، مراد انتظار دارد که درآمد سبد پاور آپ آمریکا در پایان سال 2024 21 درصد بیشتر از آنچه در ژانویه 2023 پیش‌بینی شده بود، باشد.

منابع در حال گسترش

هنگامی که اپراتورهای مرکز داده تصمیم می گیرند کجا بسازند، در دسترس بودن انرژی یک نکته کلیدی است. به طور معمول، آنها به یک شرکت محلی مراجعه می کنند تا در مورد میزان برق مورد نیاز خود صحبت کنند و سپس شرکت برق به دنبال مجوز برای ساخت یک نیروگاه جدید یا خرید برق از اشخاص ثالث است. به عنوان مثال، جورجیا پاور، بزرگترین شرکت تابعه هلدینگ ساترن، اخیراً تأییدیه کمیسیون خدمات عمومی جورجیا را برای افزایش ظرفیت خود به میزان 1.4 گیگاوات برای پاسخگویی به تقاضای مراکز داده و سایر مشاغل دریافت کرد.

لوین از سیتی گروپ گفت: “ما خرید شرکت جنوبی را در این پایان نامه توصیه می کنیم.”

دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر نیز یک مزیت است. آرون دان، یکی از مدیران ارزش سهام و مدیر پورتفولیو در مدیریت سرمایه گذاری مورگان استنلی، NextEra Energy Inc. را دوست دارد، زیرا این شرکت تولید انرژی های تجدیدپذیر را برای واحد خدماتی خود می سازد و انرژی های تجدیدپذیر را برای دیگران توسعه می دهد.

جان کچام، مدیر عامل NextEra، در طی تماس سه ماهه اول شرکت در روز سه‌شنبه گفت: «ما معتقدیم انرژی‌های تجدیدپذیر و ذخیره‌سازی یک عامل کلیدی برای کمک به پاسخگویی به این افزایش تقاضا هستند. فرصت بازار انرژی‌های تجدیدپذیر و ذخیره‌سازی ایالات متحده این پتانسیل را دارد که در هفت سال آینده نسبت به هفت سال گذشته 3 برابر بزرگ‌تر شود.

با توجه به اینکه توسعه دهندگان مراکز داده به دنبال مکان های ارزان قیمت هستند، دان انتظار دارد که غرب میانه به مرکز فعالیت تبدیل شود زیرا زمین ارزان تر از سایر نقاط کشور است. او گفت: «این به نفع شرکتی مانند CMS Energy Corp است که در خارج از میشیگان فعالیت می کند.

در واقع، CMS روز پنجشنبه در تماس درآمد خود گفت که قراردادی برای یک مرکز داده جدید 230 مگاواتی امضا کرده است و شرکت های دیگری نیز به دنبال ساخت در میشیگان هستند.

البته، تمام این تقاضا تنها در صورتی می تواند به نفع شرکت های برق باشد که بتوانند برای تامین آن برق تولید کنند. بسیاری از کارشناسان انرژی نگران این هستند که شبکه برق ایالات متحده برای مقابله با موجی که در راه است، آماده نیست. و این باعث می‌شود که برخی از سرمایه‌گذاران به شرکت‌هایی روی بیاورند که برای تقویت شبکه وارد می‌شوند تا شرکت‌های برق بتوانند با محیط جدید پر انرژی سازگار شوند.

والتر تاد، مدیر ارشد سرمایه گذاری در Greenwood Capital Associates که سهامی مانند Eaton Corp. و Hubbell دارد، گفت: “این یک چالش واقعی برای تاسیسات سنتی خواهد بود.” از پولی که برای ارتقای شبکه هزینه می‌شود سود خواهد برد.»

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور