استخراج کنندگان بیت کوین چینی یک پناهگاه رمزنگاری جدید در اتیوپی پیدا کردند | دانش مرکز داده

(بلومبرگ) – بهار گذشته، کانتینرهای بار در نزدیکی ایستگاه های برق متصل به سد بزرگ رنسانس اتیوپی که به تازگی ساخته شده، بزرگترین سد آفریقا ظاهر می شود. در داخل انبوهی از کامپیوترهای قدرتمند و پر انرژی وجود داشت.

این یک نشانه آشکار بود که ماینرهای چینی بیت کوین که از زمانی که پکن دو سال قبل آنها را کنار گذاشته بود، از کشوری به کشور دیگر در جستجوی انرژی ارزان قیمت و مقررات خوش خیم جهش کرده بودند، به شاخ آفریقا رسیده بودند.

آنها که تحت تأثیر بادهای مخالف سیاسی و اقتصادی قرار گرفتند، توسط برخی از پایین ترین هزینه های برق در جهان – و همچنین یک دولت دوستانه فزاینده جذب شدند. اتیوپی که امکان استخراج بیت کوین را از سال 2022 شروع کرد، اگرچه هنوز تجارت ارزهای دیجیتال را ممنوع می کند، در دهه گذشته روابط خود را با چین تقویت کرده است و چندین شرکت چینی به ساخت سدی 4.8 میلیارد دلاری کمک کردند که ماینرها قصد دارند از آن قدرت بگیرند.

اتیوپی به عنوان یک فرصت نادر برای همه شرکت‌هایی که ارز دیجیتال اصلی را استخراج می‌کنند، پدیدار شده است، زیرا تغییرات آب‌وهوایی و کمبود انرژی باعث واکنش شدید علیه صنعت 16 میلیارد دلاری در سال (به قیمت فعلی بیت‌کوین) در جاهای دیگر می‌شود. اما جذابیت خاصی برای شرکت‌های چینی دارد که زمانی بر استخراج بیت‌کوین تسلط داشتند، اما برای رقابت با رقبای محلی در تگزاس، مرکز کنونی، تلاش کرده‌اند.

همچنین برای شرکت ها و اتیوپی یک قمار خطرناک است. تعدادی از کشورهای در حال توسعه مانند قزاقستان و ایران در ابتدا استخراج بیت کوین را پذیرفتند، اما زمانی که مصرف انرژی آن به نارضایتی داخلی دامن زد، این بخش را فعال کردند. سلطنت چین به عنوان مرکز استخراج بیت کوین در سال 2021، زمانی که دولت آن را ممنوع کرد، ناگهان به پایان رسید. ده ها شرکت مجبور به ترک شدند.

جاران ملرود، مدیر اجرایی Hashlabs Mining، گفت: «اول، کشورها ممکن است برق موجود را تمام کنند و جایی برای توسعه معدنچیان باقی نگذارند. ثانیاً، کارگران معدن ممکن است ناگهان توسط دولت ناخواسته تلقی شوند و مجبور شوند وسایل خود را جمع کرده و ترک کنند.

به گفته مدیران صنعت که به شرط ناشناس ماندن برای جلوگیری از به خطر افتادن روابط دولتی صحبت کردند، مقامات اتیوپی نسبت به جنجالی که با استخراج بیت کوین همراه است، محتاط هستند. حتی پس از آنلاین شدن ظرفیت تولید جدید، تقریباً نیمی از جمعیت بدون دسترسی به برق زندگی می‌کنند و این موضوع استخراج معدن را به موضوعی حساس تبدیل می‌کند. در عین حال، منبع بالقوه سودآور درآمدهای ارزی است.

بر اساس برآورد ارائه‌دهنده خدمات ماینینگ Luxor Technology، اتیوپی در حال حاضر به یکی از دریافت‌کنندگان برتر ماشین‌های استخراج بیت‌کوین تبدیل شده است. اتان ورا، افسر ارشد عملیات، گفت: این در حالی است که اولین معاملات عمده لوکسور برای ارسال تجهیزات به آنجا در ماه سپتامبر انجام شد.

انحصار برق دولتی می گوید با 21 ماینر بیت کوین قرارداد تامین برق منعقد کرده است. همه آنها به جز دو نفر چینی هستند.

Nuo Xu، بنیانگذار انجمن استخراج دیجیتال چین، که نمایشگاه ها را سازماندهی می کند و تجارت ماشین های استخراج را تسهیل می کند، گفت: اتیوپی به یکی از محبوب ترین مقاصد برای ماینرهای چینی تبدیل خواهد شد. او در حال ترتیب دادن سفری به اتیوپی برای گروهی از مدیران معدن چینی برای بازدید از سایت های بالقوه است.

اینکه استخراج‌کنندگان بیت‌کوین مایلند تجهیزاتی به ارزش ده‌ها میلیون دلار به کشوری بفرستند که فقط دو سال پیش از جنگ داخلی در شمال آن بیرون آمد، گواهی بر محیط پرتنش سیاسی و اقتصادی است که در آن وجود دارند.

این شرکت‌ها با استفاده از رایانه‌های قدرتمند (یا «ریگ‌ها» در صنعت آرگوت) برای حل پازل‌های ریاضی و اعتبارسنجی تراکنش‌های رمزگذاری‌شده روی بلاک چین، نقش مهمی در حفظ شبکه بیت‌کوین ایفا می‌کنند. در ازای آن، آنها پاداش هایی به بیت کوین آزاد شده از شبکه دریافت می کنند.

این یک تجارت پرنوسان است و درآمدها افزایش و سقوط توکن را دنبال می کنند. Miner Core Scientific Inc. در دسامبر 2022 با سقوط بازارهای ارزهای دیجیتال به ورشکستگی فرو رفت. 13 ماه بعد، پس از جهش قیمت بیت کوین تقریباً 150 درصد، مجوز دادگاه را برای خروج از فصل 11 دریافت کرد.

دکل ها از مقدار زیادی نیرو استفاده می کنند، بنابراین دسترسی به برق ارزان قیمت یک مزیت رقابتی حیاتی است. مرکز تامین مالی جایگزین کمبریج تخمین می زند که استخراج بیت کوین در سال 2023 121 تراوات ساعت برق مصرف کرده است – مشابه استفاده در آرژانتین. به گفته ملرود، برق می تواند تا 80 درصد از هزینه های عملیاتی معدنچیان را تشکیل دهد.

این توضیح می دهد که چرا برق ارزان قیمت تا حد زیادی تعیین کرده است که معدنچیان در چند سال گذشته بیشتر تجهیزات خود را در کجا قرار دهند: ابتدا در چین، سپس در مکان هایی مانند ایران، قزاقستان، روسیه و شمال سوئد، و اخیراً تگزاس. وجه مشترک آن مکان ها انرژی نسبتا ارزان است.

اتکا به نیروی فراوان نیز یک آسیب پذیری بزرگ است زیرا می تواند معدنچیان را در رقابت برای برق با کارخانه ها و خانوارها قرار دهد و آنها را در معرض واکنش های سیاسی قرار دهد.

آلن مخمتوف، یکی از بنیانگذاران Hashlabs، گفت: زمانی که قزاقستان محدودیت ها و مالیات های جدیدی را بر معدنچیان اعمال کرد، «این کار اساساً صنعت را نابود کرد. دو سال پس از سرکوب، تأسیسات 10 مگاواتی او در آنجا هنوز بیکار است.

و در دورانی که افزایش دما در سراسر جهان ویران می کند، استخراج بیت کوین به طور فزاینده ای به عنوان عاملی در گرمایش جهانی دیده می شود که هیچ هدف سازنده ای را دنبال نمی کند – حتی اگر ماینرها ادعا کرده اند که به طور فزاینده ای از انرژی پاک استفاده می کنند. مطالعه ای که توسط دانشگاه ملل متحد در اکتبر منتشر شد، تخمین زد که دو سوم برق مصرفی برای استخراج بیت کوین در سال های 2020 و 2021 با استفاده از سوخت های فسیلی تولید شده است.

Yodahe Zemichael، معاون اداره امنیت شبکه اطلاعات، در پاسخ به سؤالات بلومبرگ نیوز گفت: دولت اتیوپی استخراج بیت کوین را عمدتاً به این دلیل مجاز دانست که شرکت ها برای برق مصرفی خود به ارز خارجی پرداخت می کنند. در پاسخ کتبی، او از عباراتی مانند «محاسبات با عملکرد بالا» و «داده کاوی» به جای استخراج بیت کوین استفاده کرد.

Nemo Semret، مدیر عامل ماینر محلی QRB Labs، که به مقامات لابی برای اجازه استخراج بیت کوین کمک کرد، گفت: اتیوپی به شدت تحت نظارت است. “معرفی بخش جدیدی مانند این یک چالش بزرگ بوده است و ما در دو سال گذشته تلاش کرده ایم تا تمام مجوزهای لازم را از دولت دریافت کنیم.”

به گفته Yodahe، دولت دستورالعملی را برای تنظیم “محصولات رمزنگاری” از جمله ماینینگ اتخاذ کرده است. وی افزود که صدور مجوزها “در یک سندباکس انجام می شود و در مراحل اولیه است” و از بیان اینکه تاکنون چه تعداد مجوز اعطا شده است خودداری کرد.

Semret گفت که عدم اطمینان در بین معدنچیان در مورد چگونگی نظارت طولانی مدت مقامات بر آنها وجود دارد و Yodahe از بیان اینکه آیا این دستورالعمل با شرکت کنندگان در صنعت به اشتراک گذاشته شده است یا خیر، خودداری کرد.

با این حال، برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین – به‌ویژه چینی‌ها – اتیوپی ترکیبی منحصربه‌فرد از مزیت‌های اقتصادی و سیاسی است. برخی از مدیران حتی از آن به عنوان رقیب احتمالی تگزاس یاد می کنند که نشان دهنده یک چهارم ظرفیت جهانی برای ایجاد بیت کوین است.

شرایط آب و هوایی ایده آل

به گفته یکی از مدیران ارشد Bitmain، شرکت مستقر در پکن که تامین کننده اصلی دکل ها است، ظرفیت این کشور آفریقایی برای تامین برق برای ایجاد بیت کوین ممکن است در چند سال آینده با تگزاس رقابت کند. افتتاح پروژه GERD ظرفیت تولید نصب شده اتیوپی را به 5.3 گیگاوات افزایش داد که 92 درصد آن از انرژی آبی، یک منبع انرژی تجدید پذیر تامین می شود.

به گفته اتیوپی الکتریک، پس از تکمیل کامل GERD، ظرفیت تولید اتیوپی دو برابر خواهد شد. هیووت اشتتو، مدیر بازاریابی و توسعه کسب و کار، در مصاحبه ای گفت که این ماینرها نرخ ثابتی معادل 3.14 سنت آمریکا در هر کیلووات ساعت برای برقی که از ایستگاه های فرعی گرفته می شود، دریافت می کند.

به گفته Luxor's Vera، در حالی که این میزان مشابه میانگین در تگزاس است، نرخ‌ها در ایالت Lone Star می‌توانند به شدت نوسان کنند و سود در آنجا کمتر قابل پیش‌بینی باشد. به گفته Hiwot، در اتیوپی، زمانی که معدنچیان مستقیماً به نیروگاه‌ها متصل شوند، قیمت کاهش می‌یابد. او افزود که EEP امضای قراردادهای جدید را “برای اطمینان از یک فرآیند کنترل شده و مدیریت شده” متوقف کرده است.

BWP که میزبان ماشین‌های استخراج‌کننده از چین و سایر کشورها است، ارسال تجهیزات به اتیوپی را در اوایل سال گذشته آغاز کرد. در دسامبر، این شرکت در X اعلام کرد که در حال افتتاح یک 120 مگاوات است مرکز داده برای تجهیزات ماینینگ – حتی با استانداردهای تگزاس قابل توجه است – در آدیس آبابا، پایتخت.

ویتالی بورشنکو، مدیرعامل اتیوپی گفت: مزایای اتیوپی فراتر از انرژی ارزان و تجدیدپذیر است.

او با استناد به توصیه‌های شرکت Bitmain گفت: دمای ایده‌آل برای ماینرها 5 تا 25 درجه سانتی‌گراد (41F-77F) است. این دقیقاً در محدوده متوسط ​​دما در اتیوپی است. آدیس آبابا تقریباً 2400 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد که بسیار بالاتر از اکثر شهرهای پیست اسکی آلپاین است.

شو از انجمن استخراج دیجیتال چین گفت: چنان فریبنده ای است که برخی از شرکت های چینی قبل از شروع فعالیت منتظر چراغ سبز رسمی نیستند. او بدون نام بردن از آنها گفت: “ماینرها خود را به عنوان کارخانه یا شرکت کشاورزی معرفی می کنند” برای دریافت برق به جای دریافت مجوز دولت برای ایجاد بیت کوین. Yodahe به درخواست برای اظهار نظر در مورد چنین اقداماتی پاسخ نداد.

اعتماد آنها زیربنای ژئوپلیتیک است. چین بزرگترین منبع سرمایه گذاری مستقیم خارجی در اتیوپی و همچنین بزرگترین طلبکار دوجانبه آن است. وزارت دارایی اتیوپی در ماه دسامبر اعلام کرد که دولت و موسسات مالی چین تقریباً 15 میلیارد دلار برای 70 “مگا پروژه” در این کشور آفریقایی از سال 2006 تا 2018 وام داده اند.

اتیوپی یکی از 17 کشوری بود که چین در سال گذشته روابط خود را با آن ارتقا داد زیرا رئیس جمهور شی جین پینگ شرکای خود را از جنوب جهانی جلب کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی شینهوا، شی در ماه اکتبر میزبان ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی در پکن بود، زیرا دو کشور روابط خود را به یک “مشارکت استراتژیک در همه حال و هوا” ارتقا دادند.

کشور شاخ آفریقا به شدت نیازمند ورود ارز خارجی است. این کشور در حال مذاکره برای کمک مالی از صندوق بین المللی پول پس از عدم پرداخت سود به طلبکاران خصوصی در ماه دسامبر است. یک ماه قبل، با طلبکاران دوجانبه برای تعلیق پرداخت ها به توافق رسید.

به گفته ژو، ماینرهای چینی بیت کوین که از رشد جایگاه چین در آفریقا تشویق شده اند، شروع به نگاه کردن به کشورهایی مانند آنگولا و نیجریه کرده اند.

او گفت: «معدن‌داران چینی هیچ مشکلی برای ساخت سایت در آفریقا ندارند. این مانند یک استان چینی دیگر است.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور