تحلیلگران Omdia درباره تقویت – و خنک کردن – انقلاب هوش مصنوعی بحث می کنند | دانش مرکز داده

Data Center World 2024 روز دوشنبه با شرکت تحقیقاتی Omdia به میزبانی نشست تحلیلگران آغاز شد. موضوع اصلی این بود که آیا مرکز داده هوش مصنوعی یک تکامل تدریجی خواهد بود یا یک انقلاب کامل در طراحی، عملیات و بهترین شیوه ها.

ولاد گالبوف، رئیس مرکز داده Omdia، روندهای کلیدی موثر بر بازار را بیان کرد. انتظار می رود که نرم افزار هوش مصنوعی تا پایان سال 2024 به 100 میلیارد دلار درآمد سالانه برسد. بیشتر آن به هوش مصنوعی پیش بینی می شود. با وجود همه تبلیغات در مورد هوش مصنوعی مولد، در حال حاضر تنها چند میلیارد در سال ارزش دارد. تا پایان سال 2024، این رقم به بیش از 10 میلیارد دلار و سپس تا سال 2028 به 60 میلیارد دلار خواهد رسید.

هوش مصنوعی پیشگویانه یک بازار بسیار تثبیت شده با پنج میلیون سرور است که انتظار می رود تا پایان سال 2024 نصب شود. به گفته گالبوف، از سوی دیگر، GenAI هنوز در مرحله تحقیقات آزمایشگاهی است. با این حال، تا پایان سال جاری یک میلیون سرور مستقر را جمع آوری کرده است.

او گفت: «ChatGPT ثابت کرد که تقاضای روشنی وجود دارد و سرمایه‌گذاری کاتالیزور در GenAI وجود دارد.

با توجه به تقاضای هوش مصنوعی، ظرفیت نیروگاه نصب شده مراکز داده بین سال های 2014 تا 2030 دو برابر خواهد شد.

افکت ریپل هوش مصنوعی

همه اینها برای مرکز داده چه معنایی دارد؟ گالبوف سه چیز را انتظار دارد:

ادغام ردپای فناوری اطلاعات: تعداد هسته‌های یک پردازنده تا پایان سال 2024 به 288 خواهد رسید. این افزایش 10 برابری نسبت به سال 2017 است. بهینه‌سازی نرم‌افزار در پردازنده‌ها نیز بهتر است و برنامه‌ها برای کار در پردازنده‌های سفارشی بهینه‌سازی می‌شوند. گالبوف انتظار دارد که همه اینها منجر به نرخ 5 به 1 ادغام سرورها در مرکز داده شود.

دستاوردهای استفاده از فناوری اطلاعات: محاسبات بدون سرور، تأمین بیش از حد در فضای ابری را به حداقل می‌رساند، بنابراین تعداد کمتری از سرورها و پردازنده‌ها بیکار خواهند ماند. در همین حال، زیرساخت به عنوان یک سرویس (IaaS) با خدمات حرفه‌ای جفت می‌شود تا ردپای فناوری اطلاعات در محیط‌های قدیمی را به شدت کاهش دهد.

PUE بهبود یافته: اثربخشی مصرف برق (PUE) با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی با فرمان مدیریت ارشد بیشتر کاهش خواهد یافت.

خنک کردن جت های هوش مصنوعی

شن وانگتحلیلگر اصلی شرکت Omdia را دنبال کرد گالبوف در نشست تحلیلگر با بحث در مورد بهترین فناوری ها برای خنک کردن مرکز داده هوش مصنوعی.

او گفت: «هوش مصنوعی اینجاست و ما نمی‌توانیم آن را تقویت کنیم. “بنابراین، بیایید بفهمیم که چگونه آن را خنک کنیم.”

منظور او این است که محدودیت های قدرت به طور محکم مانع رشد هوش مصنوعی در بسیاری از مناطق شهری است. در حالی که راه‌حل‌هایی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد، راه‌حل نهایی استفاده از فناوری‌های خنک‌کننده پیشرفته است که از انرژی بسیار کمتری نسبت به روش‌های خنک‌کننده سنتی استفاده می‌کنند.

جیمز واکرشن وانگ، تحلیلگر Omdia در نشست تحلیلی DCW

تحلیلگر شن وانگ در اجلاس تحلیلگران Omdia در مرکز داده جهان در 15 آوریل 2024 صحبت می کند.

وانگ اشاره کرد a افزایش 100 برابری در اندازه قالب CPU ها از دهه 70. از سال 2000، پردازنده ها 7.6 برابر بزرگتر هستند و 4.6 برابر قدرت بیشتری نیاز دارند. وانگ گفت، اکنون پردازنده‌های گرافیکی را در نظر بگیرید و روشن می‌شود که خنک‌کننده مایع اجتناب‌ناپذیر است. او معتقد است که خنک‌کننده هوا همچنان برای رک‌های مبتنی بر CPU استفاده می‌شود، اما رک‌های GPU اگر بخواهند به‌اندازه کافی بار کاری هوش مصنوعی را ارائه کنند، به خنک‌کننده مایع نیاز دارند.

وانگ گفت: «ما همچنین می‌توانیم خنک‌کننده دقیق هوا را به جایی که گرما است بیاوریم تا کارایی را افزایش دهیم و PUE را کاهش دهیم».

Omdia پیش بینی می کند که با افزایش اندازه رک ها از 50 کیلو وات، با این حال، فناوری های مستقیم به تراشه (DtC) غالب خواهند شد. برای تراکم بالاتر، نوآوری بیشتری مورد نیاز است. این ممکن است در اصلاح فناوری های غوطه وری یا ترکیبی از DtC، هوا و غوطه وری باشد.

وانگ گفت: «ما باید در مناطقی که بیشترین نیاز را داریم با دقت و کارآمدی بیشتری خنک کنیم.

او افزود، کسانی که مراکز داده جدید را برنامه ریزی می کنند، مزیت دارند. آنها می توانند طرح ها و زیرساخت های زیربنایی خود را برای سازگاری با خنک کننده مایع بهینه کنند. مراکز داده قدیمی باید با محدودیت های معماری فعلی خود کنار بیایند. برخی قادر خواهند بود خنک کننده مایع زیادی را معرفی کنند. دیگران به شدت محدود خواهند شد.

وانگ گفت: «در حال حاضر، خنک کننده مایع تنها یک هفتم کل بازار خنک کننده است، اما تا سال 2027 یک سوم ارزش خواهد داشت.

آمادگی زیرساخت همچنان یک مانع است

در پانل پس از این ارائه، Maurizio Frizziero از اشنایدر الکتریک اضافه کرد که انعطاف پذیری کلیدی برای خنک کردن مراکز داده موجود است.

او گفت: “هیچ اندازه ای برای خنک سازی وجود ندارد.”

جیسون متسون از Iceotope بر این باور است که آمادگی زیرساخت مانع بزرگی برای هر کسی است که مایل به استقرار خنک کننده مایع است. نیاز به پمپ ها، لوله ها و شیرآلات برای آب، سیستم های کنترل، سیستم های تشخیص نشت و غیره وجود دارد. علاوه بر این، ساختمان فعلی ممکن است به دلیل فضا، محدودیت های وزنی یا ملاحظات بیمه/خطر، نتواند خنک کننده غوطه وری را اجرا کند. اما به طور کلی، او گفت که افراد کمتری از وجود مایع در مرکز داده ترس دارند.

متسون گفت: «هیدروفوبیا به دلیل نیاز به آب از بین رفته است.

ریچارد بونر از Accelsius، با این حال، اضافه کرد که بخش فین تک همچنان در مورد معرفی آب مردد است. اما او نسبت به آینده خوشبین است.

Bonner گفت: “اگر 2.5 میلیون دلار برای یک قفسه خرج کنید، نمی توانید دریچه گاز آن را در اختیار داشته باشید، بنابراین برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه به خنک کننده مایع نیاز دارید.” دلیل قانع‌کننده‌ای برای استفاده از هوا برای محاسبات با عملکرد بالا (HPC) و هوش مصنوعی وجود ندارد.

سئو PBN | خبر های جدید سئو و هک و سرور